Teetkö muuten tässä esteettisyydessä eron sille, onko kauneus
teoksessa, vai ilmeneekö se sellaisenaan luonnontilassa?
yritin esimerkissäni kuvata teosta, eikö se jo kerro vastauksen? (okei, ei yleisellä tasolla... koitetaas.)
tokihan luonnossa on uskomattoman paljon kauneutta, sehän on selvä, mutta nythän yritetään (tai siis ainakin mä yritän) hahmottaa 'universaalia' ilmaisua (sorry, parempi termi edelleen hakusessa), jolloin pelkkä luonnontilan toistaminen tekisi teoksesta maantieteelliseen sijaintiinsa sidotun, eli se olisi lähtökohtaisesti eri maailmankolkissa asuville ihmisille eriarvoinen. näin siis ainakin kuvailemasi kaltaisten maisemakuvausten tapauksessa, toisaaltahan esim. onnistunut mikroskooppikuva tai kuvien yhdistelmä voisi hyvinkin jo täyttää taiteen vaatimukset, tulkinnanvaraiseksi jää tietty onko teoksessa silloin kuvattuna luonnontila. (alkaa mennä jo vähän sivuraiteille, koitetaan palata...)
eli takaisin jälkimmäisen antamani esimerkin kuvailua yrittämään.
hakusessa olisi siis teos, joka aikaansaisi aiemmin kuvailemani kaltaisen elämyksen myös ihmiselle joka on elänyt koko ikänsä esimerkiksi arktisella alueella, eikä sitämyöten omaa minkäänlaista empiiristä kokemusta (
vaikka nyt siitä dreaded) spiraalista muotona;
jos vastaava yhteyden kokemus ilmenisi myös tällaisessa tilanteessa, eikö kyseessä silloin ole taideteos? (on tietysti koko lailla uskonasia pitääkö tämänasteista ilmaisua ylipäätään mahdollisena.
koko tää mun höpinä aiheesta ja sen vierestä johtuu juurikin siitä että itse uskon tähän, ainakin jollain asteella. musiikin/äänitaiteen kentällä varmasti, muiden taidemuotojen kohdalla arveluttaa enemmän tahi vähemmän, eikä varmasti vähiten tiedonpuutteen takia.)
tän selvemmin mä en välttämättä osaa ideaani kuvailla, ainakaan ilman että työnteko kärsisi kohtuuttomasti. ollaanko me vielä samalla sivulla vai putosinko jo?
(jotenkin mulla on semmonen tunne etten välttämättä tajunnut mitä ajoit takaa... toivottavasti sait kuitenkin lisää selvyyttä siitä mitä yrit(i)(ä)n kuvailla)