yleinen yhteiskuntafilosofia, kelailu ja maailmanparannustop

1,317 posts, 66 pages, 346,269 views

#621 • • halcyon Guest
Onpas kumma miten täällä pidetään raiskausta niinkin pyhänä rikoksena ettei mukamas mitään lisäselvityksiä tarvittaisi. Esim tämä tarina

"Esmes nainen houkuttelee miehen ravintolasta kotiinsa. Siinä sitten antaa ymmärtää. Sänkyyn päästään ja nainen saa miehen kiihoittumaan. Siitä sitten suuseksin kautta lähetyssaarnaaja-asentoon ja juuri ennen kuin luiskahtaa sisään nainen sanookin "Ei sittenkään. Emmä pysty. Eori." - Osa miehistä pystyy vetäytymään siinä tilanteessa, osa ei. Jos mies ei "kykene" vetäytymään vaan siinä makaakin naisen, niin se on raiskaus. Ja mies vankilaan."

ei todellakaan ole mikään "perinteinen läppä", vaikka kärjistetty onkin. On mielestäni todella outoa ajatella ettei tässä kuvitellussa tapahtumassa (joita myös siis oikeasti tapahtuu) olisi mitään lieventäviä asiahaaroja. Jos nainen antaa ymmärtää hyvin pitkälle, se on kovin paljon eri asia kuin jos mies kaappaa naisen kadulta matkaan ja raiskaa tämän kylmäverisesti paikassa x. Molemmat ovat tuomittavia tekoja, mutta on järjen köyhyyttä olla antamasta eri luokan rangaistuksia tekijälle näistä.

Ja sitten kommentti tuosta onko sama juttu jos mies raiskaa miehen, kuin mies raiskaa naisen. Kyseessähän siis on tahdonvastainen (luonnoton) penetraatio.(käsitellään nyt siis tapausta jossa mies raiskattaisiin anukseen ja nainen normaaliin tapaan). Eroa tulee siinä että naisen ollessa kohteena penetraatio tapahtuu paikkaan joka on myös olemassa sitä varten(siis normaalia seksiä). Paikat voi olla kuivat, lihakset olla jännittyneet, painamisen voimakkuus voi olla liian kova, mutta jokatapauksessa se tapahtuu "oikeaan paikkaan". Väitän kyllä että raiskaus anukseen on fyysisesti _paljon_ kivuliaampaa. Henkiset tuskat (jotka useimmiten ovat siis fyysisiä pahemmat ja pitkäkestoisemmat) ovat varmasti molemmissa kovat. Mies-mies tapauksessa ehkä erilaiset(kovemmat??), kun katsoo kuinka tabu asia oikeastaan onkaan. Nainen voi kyllä kertoa tulleensa raiskatuksi.Jos mies sen tekee, saa hän osakseen paitsi empatiaa, myös paljon epätoivottua huomiota.(mun spekulaatiota vain, ei ole omakohtaista kokemusta).Nyt ei jaksa enempää jauhaa, varmaan jo tästäkin joku ottaa herneitä..
#622 • • pakana Guest
Varvana ja Felis osoittavat kumpikin hienosti kykynsä asettua raiskauksen uhrin asemaan. Nykyisen oikeuskäytännön mukaan kuitenkin myös syytetyllä on oikeuden suoja, kunnes hänet todetaan syylliseksi. Mä odotan nyt teiltä tässäkin vastaavaa analyyttista käsittelykykyä kuin mitä olette muissa aiheissa osoittaneet.

Varvana, jos sä et ymmärrä että testosteroni voi olla lieventävä asianhaara, niin se ei tarkota sitä että mulla ois käsitteet sekaisin. Mä ymmärrän kyllä, että teillä ei ole kiveksiä, mutta uskokaa nyt että miehen sukupuolivietti on äärimmäisen voimakas, ja toteutumattona johtaa vakaviin persoonallisuuden häiriöihin.

Hormoniryöppy yhdessä menneisyyden ongelmien ja puutteellisen kontrollin kanssa voi aiheuttaa tilapäisen mielenhäiriön ja syyntakeettoman olotilan.

Felis :"mutta minä en hyväksy sitä, että tuttujen raiskaaminen olisi jotenkin harmaata aluetta"

(Olenko jossain väittänyt toisin?)

Mä ymmärsin tän niin et sulle kaikki tuttujen raiskaukset on selviä tapauksia.

Felis: "Kyseenalaistin vain se, voiko hoidosta olla mitään hyötyä, jos yhteiskunnan yleinen asenne on salliva."

Onneks yhteiskunnan asenne raiskauksia kohtaa ei olekaan salliva. Miehet ei yleisesti pidä raiskaajia juuri minään, tilanne ei ole niin huono kuin vois iltapäivälehdissä julkaistusta tapauksista päätellä.

Lieventävistä asianhaaroista

Te pidätte kumpikin lieventävänä asianhaarana mielenvikaisuutta.

Mun on pakko kyseenalaistaa ihan jokaisen raiskaajan mielenterveys. Raiskauksen fyysisiä edellytyksiä on tasan 2 (kuten varmaan tajuatte, miehen pitää olla sukupuolisesti kiihottuneessa tilassa voidakseen väkivalloin tunkeutua naiseen):

a) Mies on niin kiimassa, että ei välitä naisen vastusteluista

Tällaiseen tilaan mies on saattanut päätyä naisen tekojen ansiosta. En väitä, ettäkö minihameessa kävely olisi tällainen (eikä ole kukaan muukaan väittänyt), mutta yksityisasunnoissa tapahtuneet selkkaukset saattaa olla tällaisia. Absoluuttista totuutta, jonka voimalla mies voitaisiin tällaisessa tapauksessa tuomita raskaimman mukaan, ei valitettavasti näistä tapauksista voi saada. En ymmärrä, miksi naisen näkemys tapahtumien kulusta olisi todenmukaisempi kuin miehen.

Rikoksen todisteluvaikeus pätee ihan samalla lailla syytetyn kuin syyllisenkin asemassa. Miten raiskauksesta syytetty voi todistaa, että kyllä sillä hetkellä se nainen halusi?

b) Mies kiihottuu naisten vastusteluista

Tätä voidaan perustellusti pitää mielenterveyden heikkoutena, joka teidän oman logiikkanne mukaan olisi lieventävä asianhaara.

Felis:"Sanoinko jossain, ettei omaa järkeä saisi käyttää? En vain usko, että ainoa keino raiskausten estämiseksi olisi naisten sulkeminen kaappeihin. Minä en suostu alistumaan uhriksi. Suostuisitko sinä?"

Tätä mä en kyllä oikeesti tunnu tajuavan. Sä tunnut syyttävän kaikkia siitä, että raiskausta ei oo saatu poiskitketyks, ja katkeroituvan siitä, että negatiiviselta ilmiöltä suojautuminen rajoittaa sun elämää.

Jos et suostu siihen, että raiskauksista suurin osa tapahtuu kesäisin, syrjäisillä paikoilla ja öiseen aikaan ni senkus kävelet siellä bikineissäs, missään laissa ei lue et sun pitää alistua uhriks. Jätänpä uuden maastopyöräni tästä lähtien ilman lukkoa keskustaan koska mäkään en suostu uhriks.

Mä toivon ja rukoilen et mun pikkusisko ja tyttöystävä käyttävät kumpikin tervettä järkeään myös suojellakseen itseään raiskauksilta, vaikka sitten uhrituntemusten uhallakin.

Laki on imo kompromisseistä koostuva hatara kokoelma sääntöjä ja niitä vahvistavia rangaistuksia, jolla on yritetty korvata empatiaan ja älyn käyttöön kannustava riittävä eettinen ja moraalinen kasvatus. Suomessa on käytössä kaksi rangaistusmuotoa vahingonkorvauksen ohella, rahallinen sakkorangaistus ja vapaudenriisto eri asteineen. On helppo kyseenalaistaa näiden rangaistusmuotojen tekoa ehkäisevä voima, silloin kun kyseessä on yksilö joka ei koe tekoaan vääräksi, ei omaa varallisuutta eikö koe siksi olevansa vapaa.

Yks mikä ois kiva tietää ois alkoholin osuus raiskaustapauksiin. Suomessa hienosti laillistettu tappava päihde kun on mukana suurimmassa osassa henki-ja väkivaltarikoksia.

Ja hengittäkää hetki ennen ku replyätte. Feminismi on hieno asia, yltiöfeminismi sovinismin kanssa samalla tasolla.
#623 • • Taedium Guest

Mielestäni raiskaus on rikoksena lähempänä murhaa kuin vaikka varkautta. Siksi analogia.

Murhatun piina loppuu heti. Raiskatun ei.

Jaa, missä vaiheessa sanoin että raiskaajilta pitäisi riistää ihmisarvo?

No täällä on ollu vähän sellasta kommenttia, että munat pois välittömästi. Ja anqqa myöskin heitti siitä Güntheristä läppää yms. No aika helposti tämmöinen aihe menee siihen, että helpompi on janota verta, kuin oikeutta.

Vaikka raiskaaja toimii täysin toisen ihmisoikeuksia loukaten, ei se oikeuta ketään, edes uhria, riistämään raiskaajalta ihmisoikeuksia. Se että vaaditaan heti päitä pölkylle on lähempänä mielivaltaista koston kierrettä, kuin oikeutta. Lisäksi oma mielipiteeni on se, että epäinhimillisiä keinoja, yksi pahimmista, kuolemanrangaistusta ei kukaan voi käyttää rangaistuksena. Kukaan ei ole oikeutettu ottamaan toisen elämää. Sinä et ole noussut siihen asemaan, että sinulla olisi oikeus päättää kenenkään elämästä. (Ellei tämä elämä ole vatsassasi ja riittävän nuori) Kenelläkään ei ole oikeutta riistää ihmisarvoa, eikä tuomita ketään ilman oikeita perusteluita ja todistuksia. Vaikka raiskaaj tekee niin, ei sinulla ole oikeutta tehdä sitä. Se on kostamista ja väärin. Alentaa sinut vain raiskaajan tasolle. Tai no motiivina kosto tiputtaa vielä jopa raiskaajan alapuolelle. (Teet samoin kuin hän + motiivisi on kosto. Siitä motiivista tulee lisäpontta.)

(Disclaimer: Sinä-muoto kirjoituksessani ei viittaa Felikseen, vaan sinuun.)

"sukupuoliyhteyteen pakottaminen".

Mä en ymmärrä miten tää eroo raiskauksesta.

Mut mä en vieläkään ymmärrä myöskään sitä, miten mä oon yllyttäny mun teksteissä rikokseen. Kai mä sit oon, mutta en vain käsitä sitä.

Yleensähän lieventäviä asianhaaroja oikeudessa ovat erilaiset mielenhäiriöt, pakotuksen alaisena toimiminen, ensikertalaisuus, alaikäisyys, mentaalinen ymmärtämättömyys (esimerkiksi vammaiset ja seniilit)...

Mielenhäiriöt... hm... minä pidän parempana (näistä kahdesta seuraavasta vaihtoehdosta) sitä, että raiskaaja saa kahden kuukauden tuomion ja kymmenen vuotta terapiaa, kuin kymmenen vuoden tuomion ja kaksi kuukautta terapiaa. Mielestäni on tärkeää kitkeä se aines pois, joka voi tehdä tällaista, kuin sulkea vankilaan. Vankilat ovat kalliita ja sinne raiskaaja palaa kyllä uudelleen, ellei hoitoa saada. Hoito on myös kallista, mutta sillä voidaan ehkäistä se, että raiskaaja ei palaa vankilaan. Ja minä lasken pienemmäksi pahaksi sen, että raiskaaja raiskaa yhden henkilön ja saa pienen tuomion, sekä hoitoa, kuin että raiskaaja raiskaa muutaman vuoden välein ihmisiä, koska hänelle ei osoiteta, että hänen tekonsa on väärin. Vankila ei välttämättä opeta, jos pääkopassa ei tunne tehneensä väärin.

Vankila toimii pakotteena ja monia asioita minä jätän tekemättä sen takia, että laki sanoo niin, ei sen takia, että minä koen asian vääräksi. Raiskaaja ei välttämättä näe tekonsa raakuutta.

Ja ei, mielestäni testosteroni ei ole lieventävä asianhaara raiskauksessa.

No kyllä omasta kokemuksesta joudun sanomaan, että helvetisti se sattui ihan fyysisestikin kun joutui jo lämmitellyn erektion laittamaan piiloon, kun naisella tuli pupu pöksyyn juuri kriittisellä hetkellä. Olisi lopettanut ennen esileikkejä. Itse käyttäydyin, enkä ottanut häntä väkisin. Huomasin vain siinä tilanteessa omassa päässäni ajatuksia, jotka eivät sinne normaalisti kuulu. Viha, raivo ja epätoivo kuuluivat myös joukkoon. Ymmärrän, jos jollain menee tuossa tilanteessa kontrolli. Itse olen hyvinkin rauhallinen kaveri, enkä vahingoita ketään, ellei minun ole aivan pakko. Kadulla jos tulee tappelu, niin mieluummin otan pari iskua vastaan ja juoksen karkuun, kuin nostan nyrkkini. Ja jos minulla pään sisällä käy myrsky ja myllerrys tuollaisessa tilanteessa, niin mitenköhän mieleltään erilaisen, raiskaukseen taipuvaisen henkilön sisällä?

Raiskauksessa ei minun mielestäni ole lieventäviä asianhaaroja, ellei nainen selkeästi itse ole aiheuttanut tilannetta. Asia on väärin, mutta tutun tai tuntemattoman suorittama raiskaus on mielestäni pahempi, kuin sängyssä viime hetkellä kieltäytyvän naisen raiskaus. Molemmat ovat väärin ja tuomittavia, mutta jos tuttu käyttää ystävyyssuhdetta noin törkeästi hyväkseen, on se silti huomattavasti pahempi, kuin jos nainen viekottelee sänkyyn. Omassa tapauksessani itse en ravitsemusliikkeessä osoittanut minkäännäköistä kiinnostusta tähän naiseen. En edes puhunut hänen kanssaan, vaikka samassa seurueessa oltiin. Hän pyysi tulla mukaani. Hän halusi käydä ostamassa viiniä. Hän halusi viereeni nukkumaan ja hän halusi ottaa vaatteet pois. Minä en vain kieltäytynyt missään vaiheessa.

parhain keino olisi aina yhdistää jonkinlaista terapiaa rangaistukseen mukaan

Tästä olemmekin samaa mieltä. Minulle on tärkeämpää vain se, että saadaan se mielenvikainen hoidettua kuntoon, jotta lisää vahinkoa ei pääse tapahtumaan ja sitten voidaan etsiä sitä oikeutta. Pelkkä vankilaan vaan, kun hirttää ei saa tyyli tekee sen, että sieltä vankilasta se pääsee pois. Ja elinkautinenkin on ... muistaakseni jotain 14 vuoden luokkaa se keskimäärin. 6.4 ensikertalaisilla. Sen muistan tarkasti.

• Rikoksen todisteluvaikeus.

Ja raiskaaja voi todeta, että naista uskotaan helpommin. Ja että nyt vaan mustamaalataan. Ei kaikki tapaukset, mutta (pieni?)osa on varmasti. Vaikka saisimme kaikki raiskaajat vankilaan ja hoitoon vain sokeasti uskomalla naista ilman todisteita, niin siinä menisi viattomiakin vankilaan. Yhteiskunnallisesti kun miettii, että 8 raiskaajan sijaan saadaan 267 raiskaajaa kiinni, mutta myös 2 viatonta. Se jälkimmäinen on periaatteessa yhteiskunnalle halvempi ja turvallisempi, mutta minä en kyllä yhtään tykkäisi itse olla noiden kahden viattoman joukossa. Todisteet vaaditaan ihan siitä syystä, että saadaan varmasti (no varmemmin ainakin) määriteltyä mitä tapahtui.

• Lieventävät asianhaarat.

Nainen voi käytöksellään yllyttää. Samoin, kuin kuka tahansa voi käytöksellään yllyttää murhaan. Itsensä tai toisen. Hyvä esimerkki on Stanley Kubrickin leffa "Full Metal Jacket". Siinä sotamies Pyle napsahtaa ja uhkaa kersanttia aseella. Tilanteessa kersantti huutaa Pylelle takaisin, että "What's your major malfunction, private Pyle? Didn't mommy and daddy show you enough attention when you were child?" - Tuo on aika provosoivaa tuossa tilanteessa. Minihame ei kuulu kylläkään provosointiin, kuten ei kersantin päässä ollut hattukaan. Mutta mielenvikaista ei pitäisi ärsyttää lisää.

Mulla on vaan sellanen kutina, että raiskauksista kun puhutaan, niin se on se ultimate paha. Siitä ei voida mennä yli. Mulla vaan jää tollanen kuva. Että kunhan vaan sanoo taikasanan "raiskaus" niin heti pitää saada jonkun pää pölkylle. Aina on olemassa joku jolle on käynyt pahemmin.

Mun kämppikselle pari kuukautta sitten meinas käydä pahasti. Joutui auto-onnettomuuteen ja sitten motarilla keskellä yötä liftaamaan. Rekka otti kyytiin ja kämppis halusi kyydin Droghedaan. No kuski sanoi, että Julianstowniin saakka on itse menossa, sinne voi heittää. Matkalla kuski rupesi puhumaan, että tossa ihan vieressä on hänen kaverinsa kämppä ja siellä on bileet. Ku oot kerran onnettomuudessaki just ollu, ni tuu sinne vaan. Siellä saat lämpimän viskin ja on siellä vilttikin, niin nukkuminenkin käy. Kaverini kieltäytyi kohteliaasti. Kesken motaria rekkakuski hidasti ja aikoi kääntyä oikealle (Irlannissa voi motarillakin kääntyä oikealle...) Siinä kohdassa kämppis hyppäsi liikkuvasta rekasta tielle ja rekka kaasutti siitä pimeälle metsätielle. Kämppis pääsi kotiin, ja ihmetteli rekkakuskin käytöstä ja sitä, että mitään sanomatta oli kääntymässä sinne. Ajatteli, että jotain sillä oli mielessä, mutta ei halunnut suoralta kädeltä miksikään raiskaajaksi tuomita. Sitten aamulla autolla samalle tielle katsomaan. Tie on noin 500m pitkä umpikuja ilman mitään asutusta. Ehkä siellä oli joku siirrettävä mökki, emme tiedä, mutta epäilen että ei.

Epäilemme kämppiksen kanssa, että rekkakuski olisi halunnut raiskata kaverini ja tämän jälkeen tappaa. Se on looginen valinta tuossa tilanteessa. Miksi jättää henkiin kaveri, joka tietää raiskaajan nimen ja rekan rekisterinumeron? Pahimmassa tapauksessa rekkakuski olisi voinut raiskata ja lyödä tajuttomaksi kaverini ja sitten johonkin länsirannikolle mökin kellariin sitoa 60 seuraavaksi vuodeksi. Vakipano. Saksalainen jannu Irlannissa ja varsinkin länsirannikolla on niin pieni ja vähän haettu tapaus, että ei häntä olisi kukaan löytänyt ikinä. (Onneksi asutaan itärannikolla)

Lisäksi Felis ja Varvana ei oo ottanu sitä huomioon, että todellisuudessa miehisyys on miehelle erittäin tärkeää. Miehen itsetunto on heikko. Mikään ei ole miehelle pahempaa, kuin miehisyyden riisto. Miehen kun raiskaa, niin tältä viedään kaikki mitä tämä mies on. Meidän yhteiskunta pakottaa miehen olemaan kova. Ei saa näyttää heikkouksia, ei tunteita yms. Ainoa mitä miehelle jää on miehisyys. Pahin kolaus sille on, että joku kohtelee kuin räsynukkea käyttäen leluna omille sairaille perverssioilleen. Siksi voisin ottaa myös sen huomioon, että miehelle raiskaus voi olla jopa pahempi asia, kuin naiselle. (Huom. siis voi olla. Ei välttämättä.)

Ja pakanan kommentti tuosta kiimasta ja vastustelun kiihoituksesta oli erittäinkin hyvin sanottu. Epäilen, että tuo vastustelu on yksi suurimpia tekijöitä, miksi raiskaaja raiskaa. En tiedä, uskoisin. Rahalla kun saa panopuun, jota nylkyttää ilman vastusteluita.
#624 • • Taedium Guest
Niin piti tarkentamani, että tuo esimerkkitapaukseni tuosta naisesta, joka ei minulle antanutkaan oli sellainen, että nuo tunteet käytiin pääni sisällä. Itse käyttäydyin kuten herrasmiehen tulee ja kunnioitin hänen päätöstään. Vääryytenä oli ehkä se, että en paljastanut oikeita tunteitani, vaan käyttäydyin, kuin kaikki olisi ok. Ja se että en kertonut hänelle että minua vituttaa tuommoinen on mielestäni valehtelua.
#625 • • Felis Guest

Varvana, jos sä et ymmärrä että testosteroni voi olla lieventävä asianhaara, niin se ei tarkota sitä että mulla ois käsitteet sekaisin. Mä ymmärrän kyllä, että teillä ei ole kiveksiä, mutta uskokaa nyt että miehen sukupuolivietti on äärimmäisen voimakas, ja toteutumattona johtaa vakaviin persoonallisuuden häiriöihin.

Varvana varmasti tarkoitti sitä, ettei testosteronia yksin voi pitää lieventävänä asianhaarana, sillä käytännössä se oikeuttaisi jokaisen raiskauksen - tässä myönnät sen itse:

kuten varmaan tajuatte, miehen pitää olla sukupuolisesti kiihottuneessa tilassa voidakseen väkivalloin tunkeutua naiseen

Kumpikaan meistä ei ole missään vaiheessa kiistänyt kuvaamanne kaltaisten tapausten olemassaoloa, mutta kun me puhumme raiskauksista yleensä, te vedätte esiin yksittäistapauksia. Ongelma on siinä, ettei tällasen harmaan alueen olemassaolon todistaminen vielä kerro yhtään mitään itse rikoksesta. Harmaita alueita löytyy joka rikkomuksesta; ihmiselämässä ei sellaista aluetta olekaan, joka olisi täysin mustavalkoinen. Kuitenkin tämä on yleisin miesten käyttämä argumentti, ja se, mikä siinä jurppii on, ettei sitä esiinny muita rikoksia pohdittaessa. Miksi juuri raiskaus? Miksei omaisuusrikoksia pohdittaessa vedota harmaaseen alueeseen? Miksi varkaus on aina väärin, vaikka joskus ei olisikaan, mutta raiskaus ei aina ole väärin, vaikka usein olisikin? (Analogisesti: miksi lasi on joskus puoliksi tyhjä ja joskus puoliksi täynnä?)

Koska huudat analyyttisyyden perään, pyydän sinua pohtimaan tätä kysymystä, sillä se on tämän väittelyn ydin. Pyydän sinua myös kertomaan, mihin pyrit argumentoinnillasi ja miten perustelet sen uskottavuuden. (Ja pelkkä testosteroni ei riitä vastaukseksi, en minäkään puolusta kantaani vetoamalla siihen, että raiskauksen uhri on useimmiten nainen.)

Mä ymmärsin tän niin et sulle kaikki tuttujen raiskaukset on selviä tapauksia.

Toisaalta, sä olet myös tunnettu siitä, että ymmärrät asioita tahallasi väärin ;)

Onneks yhteiskunnan asenne raiskauksia kohtaa ei olekaan salliva. Miehet ei yleisesti pidä raiskaajia juuri minään, tilanne ei ole niin huono kuin vois iltapäivälehdissä julkaistusta tapauksista päätellä.

Enpä minäkään puhunut iltapäivälehdistä vaan tuomoista; ehdollinen ei ole mielestäni oikea paikka raiskaajalle.

Jätänpä uuden maastopyöräni tästä lähtien ilman lukkoa keskustaan koska mäkään en suostu uhriks.
Mä toivon ja rukoilen et mun pikkusisko ja tyttöystävä käyttävät kumpikin tervettä järkeään myös suojellakseen itseään raiskauksilta, vaikka sitten uhrituntemusten uhallakin.

Mitäs jos yrittäisit ymmärtää sen pointin. Minä en sanonut, ettei järkeä saa käyttää vaan, ettei sen käyttämättä jättämisestä saa rangaista. Vakuutusyhtiö voi rokottaa siitä, ettei pyöräsi ollut standardin mukaisesti lukittu, mutta lain silmissä varas on edelleen syyllinen, et sinä. Ymmärsitkö?

Laki on imo kompromisseistä koostuva hatara kokoelma sääntöjä ja niitä vahvistavia rangaistuksia, jolla on yritetty korvata empatiaan ja älyn käyttöön kannustava riittävä eettinen ja moraalinen kasvatus.

Moraalinen kasvatus ei ole helppoa yhteiskunnassa, jossa jokainen pitää oikeutenaan määritellä omat arvonsa. Periaatteessa ilman lakia jokainen voisi vedota siihen, että minun moraalini mukaan tämä ei ollut väärin. En tiedä mikä olisi optimaalinen vaihtoehto, mutta siitä saisi hyvän keskustelun aikaiseksi *vink*.

Murhatun piina loppuu heti. Raiskatun ei.

Minkä takia raiskaus on mielestäni vakavampi rikos kuin murha.

Mä en ymmärrä miten tää eroo raiskauksesta.

No, minä voin vaikka kuvitella tilanteen, jossa esimies uhkaa erottaa alaisensa ellei tämä suostu seksiin. Jos alainen suostuu, kyse ei varsinaisesti ole raiskauksesta, vaikka teko onkin laiton.

Raiskauksessa ei minun mielestäni ole lieventäviä asianhaaroja, ellei nainen selkeästi itse ole aiheuttanut tilannetta.

Ja kuitenkin niitä etsitään ja esitetään koko ajan. Ymmärrätkö närkästykseni? Välillä tuomioita lukiessa tulee tunne, että lieventäviä asianhaaroja etsitään vaikka väkisin, sen verran kaukaa haettuja ne ovat.

Lisäksi Felis ja Varvana ei oo ottanu sitä huomioon, että todellisuudessa miehisyys on miehelle erittäin tärkeää. Miehen itsetunto on heikko. Mikään ei ole miehelle pahempaa, kuin miehisyyden riisto. Miehen kun raiskaa, niin tältä viedään kaikki mitä tämä mies on. [...] Pahin kolaus sille on, että joku kohtelee kuin räsynukkea käyttäen leluna omille sairaille perverssioilleen. Siksi voisin ottaa myös sen huomioon, että miehelle raiskaus voi olla jopa pahempi asia, kuin naiselle.

Kyllä, minä pohdin myös tätä, mutta en sanonut mitään, koska helvetin portteja ei ole kiva avata. Tässä on saanut nähdä jos jonkinmoisia väännöksiä kommenteistani. Ymmärrän kyllä, että koska mies ei joudu elämään raiskausen uhan alla, mahdollinen raiskaus tulee vähän niin kuin salama kirkkaalta taivaalta, ja järkytys on silloin pahempi. Jos kuitenkin juridisesti ajatellaan, raiskaus on edelleenkin raiskaus, eikä raiskaajan tai raiskatun sukupuolta voi mielestäni pitää erityisesti pahentavana asianhaarana. Pelkästään se, että jokin rikos on harvinaisempi, ei tee siitä vakavampaa. Samoin on olemassa naisia, jotka elävät hyvinkin 'miehistä' elämää esimerkiksi pärjätäkseen urallaan. Tiedät kai 'vittumainen naispomo'-ilmiön? Analogisesti tällaisen naisen raiskaus pitäisi olla pahempi kuin jo valmiiksi alistetun hissukan, mutta näin pitkälle menevässä spekulaatiossa on se vaara, että pian aletaan pohtia, kenet saa raiskata ja kenet ei. Jos kerran ymmärrät, että raiskaus voi olla miehelle traumaattinen kokemus, etkö voisi ihan rehellisesti myöntää, että se on ihan yhtä traumaattinen kokemus naiselle?
#626 • • Jokke Guest

raiskaus on mielestäni vakavampi rikos kuin murha.

Ainakin näin muusta tekstistä irrotettuna näyttää hurjalta. Mun mielestäni murha on kyllä "ultimate" rikos.
#627 • • Taedium Guest

Miksei omaisuusrikoksia pohdittaessa vedota harmaaseen alueeseen?

Joo... tuomarilla onkin täysi työ miettiä onko tuo punainen PVC-käsilaukku tuon addun verkkareihin pukeutuneen jannun vai tuohon punaiseen PVC-catsuittiin pukeutuneen naisen... No kyllä niitä harmaita alueita löytyy omaisuusrikoksistakin. Siis että onko joku lainannut auton, vai onko auto varastettu, vai onko se vaan luvattomasti otettu käyttöön. Varsinkin jos autovaras ja auton omistaja tuntevat toisensa.

<offtopic>

(Analogisesti: miksi lasi on joskus puoliksi tyhjä ja joskus puoliksi täynnä?)

Klassinen kysymys, jolla suoraan voidaan päätellä onko joku positiivinen vai negatiivinen elämänasenteeltaan. Itseisarvo ja täysi fakta ja tuo on kyllä yhtä toimiva kuin menneisyyden ennustaminen korpin sisäelimistä. Mutta imo tuo on ehkä typerin kysymys mitä koskaan ollaan tehty. Lasi joka kaadetaan puolilleen on puoliksi täynnä. Lasi joka on juotu puolilleen on puoliksi tyhjä. Pöydällä puolillaan oleva lasi on puolillaan, ellei tiedetä kumpaan suuntaan nesteen pinta on liikkumassa. (Siis ollaanko siitä juomassa vai ollaanko sitä täyttämässä.) Tämä minun mielipide.

</offtopic>

Enpä minäkään puhunut iltapäivälehdistä vaan tuomoista; ehdollinen ei ole mielestäni oikea paikka raiskaajalle.

Eli vankilaan vaan. Ja mahdollisimman kova tuomio. Kun ei saa kumminkaan nylkeä elävältä. Sinullahan olisi siihen oikeus. Ehdollinen sopii minun mielestäni raiskaajallekkin, mikäli saisimme sen hoitomomentin kuntoon. Jos raiskaaja vaikka saa itse valita: Hoito ja ehdollista vai reilusti vankilaa ja peruspsykiatrilla jonkun aikaa sielä linnassa. Hoito sitten tietty useiksi vuosiksi. Ja valvonta kuntoon. Ja Orwell hymyilee pilven reunalta. Mutta minä pitäisin silti tuosta periaatteesta enemmän. Minä haluan ratkaista ongelman mieluummin, kuin havitella kostoa.

No, minä voin vaikka kuvitella tilanteen, jossa esimies uhkaa erottaa alaisensa ellei tämä suostu seksiin. Jos alainen suostuu, kyse ei varsinaisesti ole raiskauksesta, vaikka teko onkin laiton.

Eli psyykkinen väkivalta on jotenkin miedompaa kuin fyysinen? Hm. Nyt alkaa olemaan aika vaarallisia kommentteja sinulla. Siis jos raiskaaja ei käytä fyysistä väkivaltaa, vaan uhkailemalla saa "pesää" ja sitten vielä vetoaa mielenvikaisuuteen, niin hänkö on sitten jotenkin hyväksyttävämmin raiskannut? Nyt puhut pikkusen omia mielipiteitäsi vastaan.

Jos kerran ymmärrät, että raiskaus voi olla miehelle traumaattinen kokemus, etkö voisi ihan rehellisesti myöntää, että se on ihan yhtä traumaattinen kokemus naiselle?

Arvasin! Eilen kun ajelin kotiinpäin, niin mietin, että mut ymmärretään varmaan väärin, kun en ole vielä sekoittanut uhrin tuntoja tähän mukaan. Olisi pitänyt painottaa jokaisen kappaleen loppuun, että "niin ja uhrihan kärsii myös." Myönnän, enkä missään vaiheessa kieltänytkään, että uhri kärsii. Se vaan ei ole mikään ultimate paha, ja siitä emme keskustelleet. On olemassa kauheampiakin kohtaloita. Keskustelu oli raiskaajassa, ei raiskatussa. Siksi en kokenut tarpeelliseksi jokaisen kappaleen loppuun lisätä "ja nainen kärsii henkisesti lisää tässä kohdassa." Mutta kyllä: Nainen saa (ei todennäköisesti, vaan 100% varmuudella) traumoja aiheesta. Uskon, että keskiverto mies tosin kärsii enemmän, kuin keskiverto nainen, sillä miehille ei ole edes auttavaa terapiaa olemassa.

Anteeksi tämän kappaleen (sovinistinenkin) sävy, mutta en ottanut naisen asemaa tässä vielä puheenaiheeksi, kun on tuo raiskaajan asemakin niin pahasti kesken.

...Ja sovinistisuudesta. Siinä olen huomannut, että minulla on ennakkoasenteita naisia kohtaan, kun saan naisen pomokseni. Näin ei aina ollut, vaan armeijasta se alkoi. Olin läminä ja siellä järestään jokainen nainen kävi valittelemassa kun pää hajoo. Ja minun lähin esimieheni siellä oli alikersanttiska. Hän oli psyykkisesti rikki. Ei kestä naisen pää armeijaa. Ja nyt minulla on myös nainen esimiehenä, ja hän osoittaa myös vastaavanlaista mielenköyhyyttä. Minä olen kasvanut huonojen esimerkkien takia suhtautumaan naisjohtajiin varauksellisesti. Pyrin siitä eroon, mutta on vain niin vaikeaa, kun niin monta huonoa esimerkkiä on nähnyt. Armeijassa tapasin keskivertoa enemmän ihmisiä, sillä liikuin useissa prikaateissa. Tapasin kolme naissotilasta, jotka eivät käyneet antenniosastolla.

Itse pähkäilin, että mikä siinä voi olla, että kaikki naiset joutuvat käymään antennilla? Mietin, että ei se voi fysiikkaakaan olla, sillä naissotilaat saavat paremmat varusteet, sekä täyspakkaus on kevyempi, joten fyysisesti heidät päästetään helpommalla. Tämä ei ole tasa-arvoa, mutta silti hyväksyn sen. Toisaalta se voisi olla, että muut suhtautuvat hyvinkin negatiivisesti naisiin. (Miehillä kun on heikko itsetunto, niin naiselle häviäminen esmes coopertestissä ottaa miehisyydelle.) Silti mitään nälvimistä en itse ainakaan havainnut. Se mihin lopputulokseen tulin, on se, että naiset ovat liian fiksuja armeijaan. Mies kun on yksinkertainen ja voidaan verrata vaikka koiraan, kun naista taas voidaan verrata kissaan. Koiraa kun käskee, se tottelee. Kissaa kun käskee se loukkaantuu ja kusee kukkaruukkuun. Mies kun laittaa aivot off-asentoon ja sen kummemmin ajattelematta tekee mitä käsketään. Nainen taas ajattelee liikaa, ja siksi käskeminen ottaa luonnolle. Armeijassa yksinkertaisuudesta ja tyhjästä päästä on etua.

Jos tapauksia olisi ollut yksi tai kaksi, ei asenteeni tod.näk. olisi tällainen, mutta kun ei edes kaksikymmentä riitä.

Ainakin näin muusta tekstistä irrotettuna näyttää hurjalta. Mun mielestäni murha on kyllä "ultimate" rikos.

Kiduttaminen on kuolemaa pahempi. Kuolemassa kun kaikki kärsimys päättyy. Jos sinut vaikka sidottaisiin johonkin länsi-Irlantilaisella maatilalla olevaan latoon 60 vuodeksi, jotta kylän kaikki miehet pääsevät lykkimään sinua ja kun heitä vituttaa niin pieksemään sinua, jotta paineet purkautuu ja ruuaksi vain sianruokaa, eikä talvellakaan lämmitystä, niin olisitko mieluummin kuollut vai tuossa asemassa?
#628 • • pakana Guest
Jep, ehkä tää nyt on vähän myrsky vesilasissa kun kukaan ei kerran hyväksy raiskaamista missään muodossa... keskustelua siis käydään lieventävien asianhaarojen olemassaolosta ja niiden oikeellisuudesta.

Felis:"Varvana varmasti tarkoitti sitä, ettei testosteronia yksin voi pitää lieventävänä asianhaarana, sillä käytännössä se oikeuttaisi jokaisen raiskauksen"

mä: ["Hormoniryöppy yhdessä menneisyyden ongelmien ja puutteellisen kontrollin kanssa voi aiheuttaa tilapäisen mielenhäiriön ja syyntakeettoman olotilan."]

Itse kukin ilmeisesti ymmärtää taas kerran ihan mitä haluaa... Ja mä kun menin vielä automaattisesti olettamaan et sä kykenisit tekemään eron lieventävien asianhaarojen ja oikeutuksen välillä. Käsittääkseni mikään teko ei ole oikeutettu, jos siitä kerran rankaistaan.

"Miksi juuri raiskaus? Miksei omaisuusrikoksia pohdittaessa vedota harmaaseen alueeseen? Miksi varkaus on aina väärin, vaikka joskus ei olisikaan, mutta raiskaus ei aina ole väärin, vaikka usein olisikin? (Analogisesti: miksi lasi on joskus puoliksi tyhjä ja joskus puoliksi täynnä?)"

Kyllä mä ymmärrän sun pointin, sun lähtöolettamukset vaan nyt taitaa olla vääriä. Mihin ihmeeseen sä perustat ton väittämän et raiskaus ei aina ois väärin? Tuomion lievyyden perusteellako? Ja omaisuusrikoksilla ja raiskauksilla on omat eronsa, tuskin sun kanssa tarttee niitä lähtee läpikäymään- ihan turha tehdä tällasia vertauksia.

"Minä en sanonut, ettei järkeä saa käyttää vaan, ettei sen käyttämättä jättämisestä saa rangaista."

Mmmmm... mä oon ilmeisesti missannu jotain? Onko jotain naista Suomessa vielä nykyään rankaistu järjen käyttämättä jättämisestä?

"mutta kun me puhumme raiskauksista yleensä"

Sori, me ei Taediumin kanssa vaan tajuttu että kaikki raiskaukset tapahtuukin samoissa olosuhteissa, samoista syistä ja samojen henkilöiden välillä.

"Pyydän sinua myös kertomaan, mihin pyrit argumentoinnillasi ja miten perustelet sen uskottavuuden."

Mielenkiintonen kysymys. Pyrin argumentoinnillani valottamaan tänkin singlen b-puolelta löytyviä ikäviäkin faktoja, joiden näkeminen taas on sun julkinen akilleen kantapää :003: Jos olet seurannut keskustelua, en minäkään ole puolustanut esim. vakituisen työsuhteen perusteella tapahtunutta rangaistuksen lieventämistä- vaikka tämä onkin nykyisen oikeuskäytännön mukaista. Syytetyn aiempi nuhteettomuus on kai kaikissa rikoksissa lieventävä asianhaara, ja "kunnolliseen elämään" liitetään nykyään niinkin ylväitä asioita kuin työn tekeminen. Rikoksissahan voidaan myös pitää raskauttavina asianhaaroina esim. aikaisempia rikoksia, vaikka nämä eivät olisikaan samaa lajia sillä hetkellä oikeudessa käsiteltävän kanssa.

Jos nyt olen jättänyt tahallaan väärinymmärtämättä, niin te kaks kannatatte kovempia rangaistuksia raiskauksesta. Yritin tossa edellisessä postissani sivuta jo tätä aihetta: edellä esitettyjen seikkojen valossa rangaistusten koventaminen tuskin estää raiskausta tapahtumasta, jolloin tulee esille kysymys rangaistuksen koventamisen tarkoituksesta? Tyydytetäänkö sillä uhrin kostonhimoa?

Felis: "Periaatteessa ilman lakia jokainen voisi vedota siihen, että minun moraalini mukaan tämä ei ollut väärin."

Niinpä. Yhteinen moraalinen kasvatus ois nimenomaan siks melko kipeästi kaivattua tavaraa. Ilman moraalia jää sitten vaan laki, jonka mukaan nykyään esim. (sori esimerkin aihepiiri, mut tää nyt on vaan aika selkee) tiettyjen kasvien kasvattaminen niiden kuivattujen osien myyntimielessä on pahempi teko kuin 52 x oman vaimon pahoinpitely. En muista enää, että kuinka monta vuotta yritteliälle veijareille tipahti parista kasvihuoneesta, mutta toi vaimonhakkaaja selvis ehdollisella ja pääsipä paskarunkkari vielä poliisin töihin.
#629 • • Felis Guest

Eli psyykkinen väkivalta on jotenkin miedompaa kuin fyysinen? Hm. Nyt alkaa olemaan aika vaarallisia kommentteja sinulla. Siis jos raiskaaja ei käytä fyysistä väkivaltaa, vaan uhkailemalla saa "pesää" ja sitten vielä vetoaa mielenvikaisuuteen, niin hänkö on sitten jotenkin hyväksyttävämmin raiskannut? Nyt puhut pikkusen omia mielipiteitäsi vastaan.

Minä puhuin kyseisestä lakitermistä, en omista mielipiteistäni. Viitsitkö kelata topikkia hieman taaksepäin? Tämä keskustelu alkaa saada absurdeja piirteitä - Jokke sentaan myöntää rehellisesti, kun irrottaa kommentteja asiayhteydestään... :rolleyes:

Ja mitä rangaistuksiin tulee, olet kovin hanakasti syyttämässä minua orwellilaisesta valvonnasta ja kostomentaliteetistä, vaikka olen koko ajan puhunut myös hoidon merkityksestä. Onko sulla lukutaidossa vikaa, vai yritätkö huviksesi vääntää suuhuni mielipiteitä, jotka sinne eivät kuulu?
#630 • • vaavu Guest

Jos nyt olen jättänyt tahallaan väärinymmärtämättä, niin te kaks kannatatte kovempia rangaistuksia raiskauksesta. Yritin tossa edellisessä postissani sivuta jo tätä aihetta: edellä esitettyjen seikkojen valossa rangaistusten koventaminen tuskin estää raiskausta tapahtumasta, jolloin tulee esille kysymys rangaistuksen koventamisen tarkoituksesta? Tyydytetäänkö sillä uhrin kostonhimoa?

Ymmärsit väärin. Itse en ole kannattamassa kovempia lakeja, sillä ymmärrän että se on loputon suo jossa toisessa päässä ovat kuolemanrangaistukset ja yhä pahemmat rikollisuuskierteet. Rangaistuksen tarkoitus ei ole kosto, vaan rangaistus peilaa niitä moraalikäsityksiä joita yhteiskunnassa on - rangaistus on siis eräänlainen mittari jolla mitataan kuinka väärin teko oli yhteiskunnallisessa mittakaavassa verrattuna esimerkiksi johonkin toiseen rikokseen.

Raiskauksia koskeva laki sinänsä on ihan kohtuullinen, mutta suurin epäkohta mielestäni liittyy nimenomaan siihen miten tätä lakia tulkitaan, ts. miten tuomarit perustelevat tuomioiden päätöslauselmissaan sen mihin asteikkoon rikos sijoitetaan. Näihin päätöslauselmiin on aikojen saatossa päässyt pesiytymään tiettyjä ilmiöitä, jotka eivät vastaa hyvinkään monen ihmisen käsitystä siitä mikä on oikein ja mikä väärin.

Olemme kaikki varmaan samaa mieltä siitä, että jos Taedium olisi tuossa tilanteessa raiskannut sen tytön, koko tapahtumaketju olisi katsottu hyvinkin voimakkaasti lieventäväksi asianhaaraksi, jolloin tuomio olisi ollut esimerkiksi se "sukupuoliyhteyteen pakottaminen". Väärinhän se olisi ollut, mutta tapahtumassa olisi toiminut lieventävänä asianhaarana tytön oma, kiistämätön yllytys.

Mutta kun niissä päätöslauselmissa on vilahdellut paljon pahempaakin. Minihame ja tuttuus eivät ole todellakaan mitään keksittyjä esimerkkejä vaan aivan todellisia, tuomarien lausumia mielipiteitä. Näiden kahden argumentin takia sadat naiset jättävät soittamatta poliisille vuosittain, ja ne ketkä soittavat, saavat kokea usein nöyryytystä kun pohditaan ovatko he jollakin omalla käytöksellään aiheuttaneetkin tapahtuman - esimerkiksi sattumalla tuntemalla raiskaajan, tai pitämällä sitä minihametta. Nimenomaan se että vain hyvin pieni osa raiskauksista ylipäätään ilmoitetaan poliisille mielestäni jo kertoo hyvin paljon siitä minkälainen raiskatun asema on oikeudessa ja yhteiskunnassa.

Mitä minä siis toivoisin, olisi jonkinlaista järkevöitystä niihin perusteluihin joilla tuomioita annetaan, ja samalla ihmisarvoista kohtelua uhrille, niin että rikokset ylipäätään uskallettaisiin ilmoittaa. Nyt kun tosiaan tuntuu siltä että raiskaustuomioiden perustelut eivät ole minkäänlaisessa linjassa yleisten moraalikäsitysten kanssa. Tai toisaalta mistä minä tiedän, ehkä sitten hyvinkin suuren osan mielestä se tuttuus tai minihame on lieventävä asianhaara? Sellaisessa yhteiskunnassa en itse kuitenkaan haluaisi elää.
#631 • • halcyon Guest
Varvana, ehkä nyt yleistät hieman liikaa. Jos jossain jutussa joku (ehkä tuomariksi poikkeuksellisen tyhmä henkilö) on esittänyt nämä mainitsemasi asiat lieventävinä asianhaaroina, se tuskin tarkoittaa sitä että ne olisivat yhtä lieventäviä asioita selvästi osassa tapauksia.
#632 • • vaavu Guest
No jotta ei yleistetä liikaa niin sanotaan nyt se vielä mitä ajattelin kirjoittaa jo aikaisemmin:

Luulisin että kaksi suurinta syytä siihen että naiset ilmoittavat niin vähän raiskaustapauksia ovat juuri ne kaksi bullettia jotka mainitsin aikaisemmin mielestäni suurimmiksi epäkohdiksi raiskaustuomioissa:
  • todisteluvaikeudet
  • turhan laveasti etsityt lieventävät asianhaarat

Oliko nyt tarpeeksi laaja-alaisesti esitetty? ;)
#633 • • Taedium Guest

yritätkö huviksesi vääntää suuhuni mielipiteitä,

Pahoittelen erheitäni. Tässä nousee punainen vaate näköjään yhdelle jos toiselle silmien eteen. En minäkään tässä ollut mikään Jumalan valkea karitsa.

Koitan vastata jatkossa asiallisesti.

• todisteluvaikeudet
  • turhan laveasti etsityt lieventävät asianhaarat

Jep, tuo turhan laveasti etsityt lieventävät asianhaarat on kyllä paha. En ole kovinkaan paljoa käynyt oikeudenkäyntejä seuraamassa, joten en tiedä miten raiskaustapauksissa normaalisti käy, joten omat tietoni ovat vain niiden muutamien lehtijuttujen varassa. Naurettavaahan on se, että raiskaus on "lievä" jos akti on liian lyhyt tai jos naisella on minihame. Tai jos vaikkapa miehen asema on niin heikko, että Tuumasta ei ole toimeen. Silti nuo ovat yksittäistapauksia, enkä voi uskoa, että tämä on jokapäiväistä, sillä nämä selkeästi rikkoivat uutiskynnyksen, eikä näitä ole tämän enempää. Kuulostaa yksittäistapauksilta, mutta kuten sanottu, en ole seurannut raiskaustuomioiden perusteita kovinkaan tarkasti.

Todisteluvaikeudet on raiskaustapauksessa yhtä hankalat, kuin missä tahansa muussa tapauksessa, jossa todisteiden näyttö on hankalaa. Uhri joutuu kärsimään huomattavasti ihan vaikka vaan lausunnon antamisessa ja yksityiskohtaisesti tapauksen kuvaileminen voi olla melkoisen rankka kokemus. Silti asia pitää tutkia, jotta syytön ei joudu vankilaan. Se on vain huonoa tuuria, jos nainen raiskataan, eikä tällä ole mitään mahdollisuutta todistaa sitä. Jos mies suunnittelee raiskauksen niin loistavasti, että ei jää edes sormenjälkiä mihinkään saati sitten spermatahroja, niin valitettavasti minäkään en tuomitsisi raiskaajaa vain sen perusteella, että nainen sanoo, että on tullut raiskatuksi. Ei todisteita = Ei rikosta. Sitähän voi tapahtua, että nainen kun on silloin melko sekavassa mielentilassa, niin haluaa vain jonkun syntipukiksi. Oli se kuka tahansa. Ja siitä vaan sitten syyttämään. On tällaisiakin tapauksia olemassa.

No samalla sivulla on artikkeli, että nainen oli vähän seonnut. Se oli Murha seksin puutteesta. Että kyllä ne naisetkin osaa antaa takasin.
#634 • • pakana Guest
Varvana, kannatat epäsuorasti kovempia tuomioita kritisoimalla tuomioiden lieventämisen perusteina käytettyjä seikkoja, tän ero kovempiin rangaistuksiin on kovin kovin pieni.

Mua ihmetyttää edelleen teidän tapanne käsitellä tätä asiaa. Se, että raiskaus on rikoksena (sekä motiiviensa että tekotapansa vuoksi) poikkeuksellinen merkitsee teille ilmeisesti sitä, että yhteiskunta hyväksyy sen. Tai vähintään sitä että muutama juorulehdissä julkaistu tapaus (jonka taustoja tuskin tunnette) antaa kattavan ja oikean kuvan suomalaisten tuomareiden oikeudentajusta.

Anteeks että tällä kommentilla koputtelen helvetin portteja - jollen paremmin tietäis niin teidän mielipiteisiinne ei ois mahdotonta liittää asenteellisuutta miessukupuolisuutta kohtaa.

Raiskaus on rikos, jossa syyllisyyden tai syyttömyyden osoittaminen on vaikeaa, ja johon liittyy vakavia henkisiä häiriöitä sekä uhrilla että tekijällä. Nämä tekevät siitä erikoistapauksen rikosten joukossa, enkä todellakaan lähtis yleistämään siinä määrin kuin mitä Varvana ja Felis ovat tässä topikissa tehneet.

Oikeusprosessin tarkoitus on käsitellä kukin rikos tapauskohtasesti, tähän kuuluu syyllisyyden toteaminen ja rangaistuksen korreloivuus rikokseen kaikkien vallitsevien asianhaarojen valossa.

Jotta rikoksesta voitaisiin määrätä ankarin rangaistus, sen pitää ensinnäkin olla harkittu teko. Suurin osa raiskauksista ei täytä tätä ehtoa. Vahingossa tapahtuneista rikkomuksista langetetaan vain vahingonkorvausmääräyksiä ja mahdollisesti muodollinen tuomio (rautalankaa; edellinen ei liity raiskauksiin), ja tilapäinen mielenhäiriö, jos sitä ei ole itse esim. päihteillä aiheutettu, on lähes aina lieventävä asianhaara. Tähän liittyy mm. mun esilletuoma testosteroni, jonka vaikutuksen te tunnutte kokonaan kieltävän asiaa sen kummemmin tuntematta tai punnitsematta.

Lakiin kirjattujen eri vakavuusasteiden ohella lakiin tuo tilannekohtaista joustavuutta mahdollisuus ottaa huomioon erilaisia olosuhteita ilmaiseva asianhaaroja. Syytetyn asianajaja esittää varmasti oikeudelle melkoisen määrän eri seikkoja, jotka tähtäävät tuomion lieventämiseen, ja syyttäjä esittää vastaavan listan seikkoja, jotka tähtäävät päinvastaiseen. On valitettavaa, että kaikki tässä oikeusprosessin vaiheessa esilletulleet seikat eivät sivullisista tunnu relevanteilta, mutta ovat yksi osa oikeusjärjestelmää, jota vastaan suunnattua kritiikkiä en ole teiltä lukenut. (Siis näitä raiskaustuomioita lukuunottamatta.) Koska tuomari ei voi vain mielivaltaisesti todeta jonkun olevan "täys sika" tai "unelmavävy", hän tarvitsee tämänkaltaisen arvottamisen tueksi tosiseikkoja, jotka asiayhteydestään irrotettuna (esim. Ilta-Sanomista luettuna) saattavat tuntua älyttömiltä.

Kun kuulette joistain tuomoista, niin kannattaisi pitää mielessä kaikki ne raiskaustuomiot, jotka langetetaan ilman sen kummempaa hälyä. Tämä siis etenkin silloin kun heittää ilmoille tulkintojaan yleisestä asenteesta.

Mun mielestä koko lieventämis/raskautuskäytäntö on anaalinen, mutta sellainen on nykysysteemissä oltava, jotta yhden kerran hetkellisesti järjen menettänyttä muuten nuhteetonta miestä ei rankaistaisi samalla lailla kuin systemaattisesti toimivaa, sadistista kymmenkertaista raiskauksenuusijaa - vaikka teknisesti ottaen itse rikos on sama.

Varvana, sä mainitset raiskaustuomioiden epäkohdaksi todistelun vaikeuden, vaikka todistelun vaikeus johtuu itse rikoksen luonteesta, enkä oikein keksi miten tilannetta voisi tuomitsemiskäytäntöä muuttamalla parantaa. Fyysiset todisteet yhdynnästä vanhenevat nopeasti, samoin kuin ulkoiset merkit väkivallasta, eikä näitä voida edes yksioikoisesti tulkita todisteiksi raiskauksesta.

Vaikka ajatus saattaisikin tuntua epäreilulta ja vastenmieliseltä, niin miestä ei voida tuomita vankeuteen vain siksi, että nainen sanoo tämän raiskanneen hänet.

Nyt kun tämä on vielä kerran sanottu, en usko että minkään oikeusprosessissa aiemmin esilletuodunkaan epäkohdan poistaminen vähentäisi raiskausten määrää, minkä pitäisi olla tämänkin keskustelun tavoite.

Sanokaa mitä sanotte, mutta yksikään raiskaus, joka jää tekemättä ei jää tekemättä sen vuoksi, että raiskaus olisi laitonta tai että siitä saisi hirvittävän tuomion. Se jää tekemättä siksi, että mies tuntisi tekevänsä väärin. Käänteisesti, en edes usko että kukaan raiskaaja jättäisi tekemättä tekoaan siksi, että joutuu siitä vastuuseen. Tämän vuoksi miettisin ennemmin, että mikä menee miehen kasvatuksessa vikaan, kun tästä tulee raiskaaja, kuin meuhkaisin muutamasta yksittäistapauksesta tehtyjen yleistyksien perusteella yleisten asenteiden ja oikeusprosessin muuttamisen tarpeellisuudesta.
#635 • • Taedium Guest

yksikään raiskaus, joka jää tekemättä ei jää tekemättä sen vuoksi, että raiskaus olisi laitonta tai että siitä saisi hirvittävän tuomion. Se jää tekemättä siksi, että mies tuntisi tekevänsä väärin. Käänteisesti, en edes usko että kukaan raiskaaja jättäisi tekemättä tekoaan siksi, että joutuu siitä vastuuseen.

Meinasin jättää omat kirjoitukseni aiheesta tuohon edelliseen ja luovuttaa kokonaisuudessaan tästä aiheesta puhumisen, mutta kyllä: Tuo on erittäin hyvin sanottu.

Nimenomaan se, että raiskaaja ei ole mitenkään tasapainoinen kaveri, vaan tarvitsee hoitoa. Verenhimoinen kostopolitiikka ei ratkaise sitä, että sairas hoidettaisiin kuntoon. Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi jos raiskaaja hoidetaan kuntoon, eikä hän enää raiskaa. Jos taas tyyppi laitetaan vankilaan loppuiäkseen, tulee sekin maksamaan. Mutta tämä ei ole mahdollista Suomessa.

Siksipä hoidon sivuttaminen, kunhan vaan saadaan mahdollisimman suuri rangaistus johtaa siihen, että raiskaaja pääsee vapaaksi parantumattomana. Ja sitten tulee uusia uhreja. Muistan kuulleeni tapauksen jossain tuossa 80-luvulla tapahtuneesta raiskauksesta, jossa mies joutui joksikin naurettavaksi ajaksi vankilaan (tais olla joku pari vuotta) ja sitten kun pääsi vapaaksi niin kuukausien sisään raiskasi saman naisen uudelleen. Ei tainnut olla vajan terävin työkalu kyseessä.
#636 • • Mrrshan Guest

Sanokaa mitä sanotte, mutta yksikään raiskaus, joka jää tekemättä ei jää tekemättä sen vuoksi, että raiskaus olisi laitonta tai että siitä saisi hirvittävän tuomion.

Väität että raiskausten rangaistauvuus ei vaikuta ollenkaan niiden määrään? Väitehän on aivan järjetön. Kyllä ihmisten tekoihin vaikuttaa tieto siitä mitä niistä voi seurata. On monia välinpitämättömiä kusipäitä, jotka voisivat tehdä sen vain siksi että haluavat seksiä, jos siitä ei voisi seurata rangaistusta.

Väitän että on niitäkin, jotka arvioivat laskelmoivasti mahdollisia riskejä, esimerkkinä tämä kopeloijien foorumi

Väitän että myös niillä, jotka voisivat tehdä sen impulsiivisesti, jossain määrin sekopäisenä, myös tieto mahdollisesta seuraamuksesta vaikuttaa taustalla estoja lisäävästi.

Järkeilystäsi voi tehdä sen loogisen johtopäätöksen että raiskaus pitäisi laillistaa, koska väität että
- laittomuus ei vähennä raiskauksia
- rangaistuksen syynä ei saa olla uhrin kostonhimon tyydyttäminen

Tämän vuoksi miettisin ennemmin, että mikä menee miehen kasvatuksessa vikaan, kun tästä tulee raiskaaja, kuin meuhkaisin muutamasta yksittäistapauksesta tehtyjen yleistyksien perusteella yleisten asenteiden ja oikeusprosessin muuttamisen tarpeellisuudesta.

Mm. pornoteollisuudella on todennäköisesti osuutta asiaan.
#637 • • Tres Guest

- rangaistuksen syynä ei saa olla uhrin kostonhimon tyydyttäminen

Minustakin uhrin kostonhimon tyydyttäminen on viimeinen
syy tuomita ketään mistään tässä oikeusjärjestelmässä.
Tätä ei pidä sekoittaa aiemmin keskustelussa puheena
olleeseen yleiseen oikeustajuun, jota rangaistuksilla
tuetaan, mutta tällöinkään yleinen oikeustaju ei ole
rangaistuksen pääasiallinen syy. Edelleenkään oikeus-
järjestelmämme ei ole kostojärjestelmä.

Mm. pornoteollisuudella on todennäköisesti osuutta asiaan.

Hankalasti todennettavissa oleva väite. Itse väitän, että kuten
väkivaltarikoksissakin, elokuvat tuovat lähinnä variaatioita
tekotapoihin ja tekojen olosuhteisiin, eivät niiden määrään.
Yksinkertaisena esimerkkinä nakkikioskin jonossa tapahtuva
kähinä, joka käynnistyy riippumatta siitä ovatko ottelijat nähneet
kaikki Sonny Chiban elokuvat vai eivät. Lähinnä Sonnyn
teoksiin tutustuminen saattaa vaikuttaa siihen, yrittävätkö
ottelijat lennokasta kääntöpotkua vai tyytyvätkö suomalais-
kansalliseen ryysypainiin.

Lopulliset syyt henkirikoksiin, olivatpa ne luonteeltaan
seksuaalisia tai väkivaltaisia, löytyvät nähdäkseni muualta
kuin viihdeteollisuudesta. Itse asiassa väitän, että
ensin väkivaltaviihteen ja nyttemmin pornon (lienette
huomanneet buumin) popularisoituminen eivät ole missään
määrin lisänneet henkirikosten määrää
, vaan niiden
suosio on seurausta samasta yhteiskunnallisesta muutoksesta
kuin henkirikosten määrän kasvaminenkin.
#638 • • Edited vaavu Guest

Varvana, kannatat epäsuorasti kovempia tuomioita kritisoimalla tuomioiden lieventämisen perusteina käytettyjä seikkoja, tän ero kovempiin rangaistuksiin on kovin kovin pieni.

Mielestäni ero on hyvin olennainen. Tärkeintä on että kaikki tuomiot ovat linjassa keskenään ja yleisen moraalikäsityksen kanssa. Nyt näin ei ole. Kovempien tuomioiden ja oikeiden perusteluiden välillä on vissi ero.

Sanokaa mitä sanotte, mutta yksikään raiskaus, joka jää tekemättä ei jää tekemättä sen vuoksi, että raiskaus olisi laitonta tai että siitä saisi hirvittävän tuomion. Se jää tekemättä siksi, että mies tuntisi tekevänsä väärin.

Miten mies sitten voisi tuntea tekevänsä väärin, jos yhteiskunta monilla toimillaan tukee tämän miehen käsityksiä? Olen periaatteessa samaa mieltä siitä että ongelman perimmäinen syy on asenteissa, jotka ilmenevät monin tavoin. Kummalliset tuomiot ovat vain yksi osa niitä asenteiden ilmaisuja, toinen osa ovat raiskaukset. Se että vaimon raiskaaminen tuli laittomaksi vasta 1996 on myös osa sitä asennetta. Lasken myöskin sun mielipiteen testosteronin oikeutuksesta raiskaukseen (*) yhdeksi tämän myötämielisen asenteen ilmentymäksi, anteeksi nyt vain.

Tämän vuoksi miettisin ennemmin, että mikä menee miehen kasvatuksessa vikaan, kun tästä tulee raiskaaja, kuin meuhkaisin muutamasta yksittäistapauksesta tehtyjen yleistyksien perusteella yleisten asenteiden ja oikeusprosessin muuttamisen tarpeellisuudesta.

Sen lisäksi että mietitään mikä menee miehen kasvatuksessa vikaan, mikä estää korjaamasta epäkohtia myös siinä oikeusprosessissa? Eikä kyseessä todellakaan ole mikään yksittäistapaus, jos valtaosa raiskauksista ylipäätään jätetään ilmoittamatta.

(*) Siitä testosteronista vielä: tutkimusten mukaan testosteroni aiheuttaa sukupuolihalun lisäksi myös aggressivisuutta sekä miehillä että naisilla. Kukaan ei kuitenkaan ole koskaan tosissaan ollut väittämässä, että miesten väkivalta olisi hyväksyttävämpää kuin naisten, tai että miesten tulisi saada suurempi testosteronin määrä lieventäväksi tekijäksi pahoinpitelytuomioihin. Sun logiikan mukaan näin kuitenkin ilmeisesti pitäisi olla. Kuten itse sanoit: "Hormoniryöppy yhdessä menneisyyden ongelmien ja puutteellisen kontrollin kanssa voi aiheuttaa tilapäisen mielenhäiriön ja syyntakeettoman olotilan." Eli eiköhän sitten ruveta soveltamaan tätä niihin pahoinpitelyihinkin?

Ja kun vielä syytit siitä etten ole tarpeeksi pohtinut ja eläytynyt miehen asemaan testosteronin vallassa, kyselin tästä asiasta Villeltä, jolla on ne kivekset jotka multa valitettavasti puuttuvat. (: Tämä kivesten omistaja (joka muuten omistaa suurimman libidon johon olen törmännyt ollen tällöin tarpeeksi asiantunteva vastaamaan kysymykseen) oli jyrkästi sitä mieltä, että mieshormoneja ei voi pitää minään lieventävänä asianhaarana raiskauksissa. Tämän enempää eläytymistä en valitettavasti voi tehdä ilman säännöllistä hormonilääkitystä. =)
#639 • • ville Guest
Mistä pakana voit tietää, että raiskauksia ei jäisi tekemättä jos rikos ei olisi kovempi? Ainakin itse elän uskossa, että aika monet raiskaukset ovat etukäteen suunniteltuja ja mietittyjä (puhdas arvaus), joten raiskaaja varmasti ehtii myös miettiä tekonsa seurauksia. Jos rangaistus olisi kovempi voisi moni harkittu raiskaus jäädä tekemättä.

Toinen asia mitä en ymmärrä on tämä testosteroni ja sen käyttäminen lieventävä tekijänä. Ihmisvartalo on täynnä hormoneja, joihin voisi vedota rikoksen hetkellä:

vaihdevuosinen äiti tappaa lapsensa -> "no mut kun mulla oli tosi paska päivä"

teinityttö hakkaa mummon menkkojen aikana -> "no oli taas niin paska päivä"

Jos henkilö ei pysty hallitsemaan oman ruuminsa toimintojaan, jotka kuuluvat jokapäiväiseen elemään, vika ei varmasti ole siinä ruumintoiminnossa vaan henkilössä itsessään.
#640 • • pakana Guest
"Väität että raiskausten rangaistauvuus ei vaikuta ollenkaan" niiden määrään? Väitehän on aivan järjetön. Kyllä ihmisten tekoihin vaikuttaa tieto siitä mitä niistä voi seurata. On monia välinpitämättömiä kusipäitä, jotka voisivat tehdä sen vain siksi että haluavat seksiä, jos siitä ei voisi seurata rangaistusta"

Mä väitän vaan että nää sun "välinpitämättömät kusipäät" tapaukset ei mun mielestä kuulu vankeinhoitojärjestelmän piiriin.

Ihmisten tekoihin toki vaikuttaa tiedossa olevat seuraukset, etenkin silloin kun teko on muihin yksilöihin kohdistuvilta vaikutuksiltaan mitätön tai sen merkitys on vaikeasti miellettävissä. Tällainen teko voisi olla vaikkapa jäätelötikun varastaminen tai jonkuin syrjäisen muuntajakopin tuhriminen- teko saattaa jäädä tekemättä kiinni jäämisen pelossa.

Mä vaan vilpittömästi uskon, että raiskaus ei ole luonteeltaan sellainen teko, jota suunniteltaessa eikä etenkään tehdessä päällimmäisenä olisi mielessä Suomen Laki.

Ääneen lausuttuna tää kyllä muodustuu myös toiveeksi.