yleinen yhteiskuntafilosofia, kelailu ja maailmanparannustop

1,317 posts, 66 pages, 346,448 views

Avatar
#41 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Varvana:

Matematiikka riippuu ympäröivästä maailmasta yhtä paljon kuin ihmisen käsitteiden muodostaminen ja ajattelu. Matematiikan lähtökohta käsitteellisellä tasolla on käsitys ei-mistään, yhdestä (ja ehkä jossain määrin äärettömästä), nämä lienevät ne mallit mitkä ympäröivästä maailmasta on saatu. Sanoisin että ne ovat yhtä lähellä tai kaukana kuin ajattelu itse.



Tarkoitin lähinnä sitä, että matematiikka ja logiikka ovat suljettuja systeemejä sen puitteissa, että koko systeemi rakentuu tiettyjen perusaksioimen päälle eikä täydenny ulkopuolelta vaan ainoastaan niistä dedusoimalla.


Mietin tässä tuota Humen induktiokritiikkiä ja matemaattista induktiota. Matemaattinen induktiohan on todella voimakas keino matematiikassa, sillä esimerkiksi voidaan tuosta yhdestä entiteetistä johtaa koko luonnollisten lukujen joukko. Tunnen Humen perustelut melko kevyesti, enkä siksi oikein osaa verrata niiden suhdetta matemaattiseen induktioon. Kuinka hyvin induktiokritiikki puree esimerkiksi juuri luonnollisten lukujen johtoon?



Mä puolestani en tunne matematiikkaa juuri nimeksikään, joten voin vain lyhyesti selittää tuon Humen argumentin.

Induktio tarkoittaa siis yleisten sääntöjen päättelemistä jostain pienemmästä tiedon joukosta (yleensä havainnon avulla saaduista tiedoista) yleistämällä; jos aurinko nousee joka aamu idästä, päättelemme että tämä ei ole satunnaista vaan aurinko tulee nousemaan tulevinakin aamuina idästä ad infinitum).

Humella oli useita argumentteja induktiota vastaan, joista osa liittyy hänen kausaliteetin kritiikkiinsä, mutta esitän tässä vain yksinkertaisimmat argumentit:

Mistä tiedämme, mikä määrä esim. havaintoja on riitävä muodostamaan riittävän tarkkailujoukon yleisen säännön synnyttämiseen? Riittääkö, että tarkkailemme yhtä, kolmea, kymmentä, sataa, tuhatta vai miljoonaa auringonnousua ennen kuin voimme esittää johtopäätöksenä että aurinko nousee aina idästä? Mistä tiedämme, että havainnoimme ylipäänsä oikeita asioita ja että havaintojaksomme aikana eivät vallitse jotkin poikkeukselliset olosuhteet, joista emme ole tietoisia?

Vastaus: emme tiedä. Ainut peruste, jolla induktiota voidaan perustella pätevänä päättelymuotona on, että induktio on tähänkin asti antanut päteviä tuloksia. Tämä on kuitenkin induktion perustelemista induktiolla, siis kehäpäätelmä joka on klassinen virhepäätelmä.

(Edelleen Hume jatkaa siitä, että koska syy-seuraussuhdettakaan ei ole olemassa ulkoisessa maailmassa - en tässä lähde käymään sitä argumentaatiota läpi - ei ylipäänsä mitään sääntöjä voi senkään vuoksi indusoimalla selvittää.)
Avatar
#42 • • vaavu Guest
Mmm. Jotain tämän suuntaista muistelinkin. Matemaattinen induktio on siinä mielessä vaikea suhteuttaa tähän kritiikkiin, koska se ei perusta tähän "havainto"-argumenttiin. Ymmärrän kyllä että ihmisen havaitsemaa kausaliteettia on helppo kritisoida, ja kuinka fysiikka esimerkiksi nojaa täysin empiiriseen induktioon.

Matemaattinen induktio on pääpiirteissään seuraavanlainen. Tiedämme systeemissä, että väite P pätee jollekin lähtöarvolle, olkoon se vaikka 0. Tämän väitteen P(0) paikkansapitävyys saadaan jostain ulkopuolisesta tiedosta, aksioomasta tai määrittelystä. Oletamme sitten että väite P(n) pätee, missä n on mielivaltainen luku n>=0. Jos tästä voimme osoittaa että P(n) => P(n+1), eli väitteen paikkansapitävyydestä arvolla n voidaan todistaa sen paikkansapitävyys arvolla n+1, pätee väite P(n) silloin kaikilla mielivaltaisilla n:n arvoilla.

Suomeksi siis: jos kausaliteetti arvojen n ja n+1 välillä voidaan todistaa, ja on olemassa jokin alkuarvo n:lle, pätee silloin väite kaikille luvuille tästä alkuarvosta eteenpäin.

Kausaliteetin todistaminen tapahtuu usein deduktiivisella päättelyllä. Kausaliteetilla tässä tarkoitetaan matematiikasta ja logiikasta tuttua implikaatiota =>. Se määritellään siis (x=>y) <=> (y V ~x) (implikaatio siis vastaa loogista lauseketta "y tai ei x") . Siinä mielessä matemaattisen kausaliteetin todistaminen on aika aukotonta, koska se on ikäänkuin "hyvin määritelty" operaatio. Toinen seikka mikä induktiossa on, että todistettaessa väitettä P(n)=>P(n+1), oletetaan n:n olevan mielivaltainen luku, sen tilalle voidaan siis sijoittaa mikä tahansa arvo.

Äh, tajuaakohan kukaan tästä höpinästä mitään. Joka tapauksessa mua ainakin kiinnostaisi todella kuulla jonkinlaista kritiikkiä matemaattista induktiota kohtaan. Matematiikka on johdettu aksioomista pelkästään deduktiolla ja induktiolla, siinä mielessä olisi mielenkiintoista saada tietää onko matematiikka "totta" siinä mielessä kuin siitä aikaisemmin puhuin: ettei mitään teoriaa voi osoittaa vääräksi.
Avatar
#43 • • Sampsa Guest
Saattaisi olla jonkinmoinen läpimurto matematiikan saralla kumota induktio.
Avatar
#44 • • vaavu Guest

Originally posted by Sampsa:
Saattaisi olla jonkinmoinen läpimurto matematiikan saralla kumota induktio.



Joo, en mä sitä sinänsä väittänytkään.

Lähinnä tarkotan sitä että esittää jonkinlaista perustavanlaatuista kritiikkiä tolle metodille, samalla tavalla kuin Hume esitti kritiikkiä empiirisille induktiolle. Tilannetta voisi verrata siihen kun paralleeliaksioomaa kohtaan ruvettiin esittämään kritiikkiä. Eihän geometriaa sinänsä osoitettu silloin vääräksi, teoriaa vain laajennettiin hiukan.

Voisin itse asiassa vähän kertoakin tosta paralleeliaksioomasta, koska se on sellanen juttu minkä kuka tahansa ymmärtää ilman matemaattista koulutusta, ja osoittaa hauskasti miten yllättäviäkin asioita voidaan kyseenalaistaa. Eli siis, geometria (joka siis tutkii erilaisia kappaleita, kuten pisteitä, suoria, ympyröitä jne.) pohjautui satoja vuosia kreikkalaisen Euklideen asettamille aksioomille (muistaakseni niitä oli viisi). Aksiooma tarkoittaa sellaista määritelmää, joka oletetaan kaikissa tilanteissa todeksi, suomeksi siis ikäänkuin "itsestäänselvyys", asia jota ei tarvitse todistaa koska se on ilmeinen. Yksi näistä aksioomista oli paralleeliaksiooma. Se sanoo että jos meillä on suora ja suoran ulkopuolella oleva piste, voidaan tuon ulkopuolella olevan pisteen kautta piirtää täsmälleen yksi suoran kanssa yhdensuuntainen suora. Yhdensuuntainen tarkoittaa sitä että suorat eivät koskaan leikkaa. Tilanne siis graafisesti suunnilleen tämä.

piste P -> .

suora s

Jokainen nyt voi mielessään kuvitella sen suoran joka kulkee pisteen P kautta eikä leikkaa suoraa s. Suora on aina äärettömän pitkä kumpaankin suuntaan, joten pisteen P kautta kulkevaa suoraa ei saa "kallistaa" yhtään, muuten se väistämättä leikkaisi jossain pisteessä. Selvää kuin pläkki, eihän niitä tosiaan voi olla kuin yksi! Vai voiko?

Tämä erittäin luontevalta tuntuva aksiooma kuitenkin muuttuu, jos vaikka ensin piirretään tuo piste ja suora joustavalle kumimateriaalille, ja sen jälkeen taivutetaan kumia rullalle tai esimerkiksi palloksi. Nyt pallon pinnalla on suora ja sen ulkopuolella oleva piste, mutta nyt tuon pisteen kautta voikin piirtää äärettömän monta suoraa niin ettei yksikään leikkaa alkuperäisen suoran kanssa. Kun mennään tällaisille "taivutetuille" pinnoille, kutsutaan saatavaa geometriaa epäeuklidiseksi geometriaksi. Tällöin tavallisesta geometriasta tutut opit eivät enää päde, esimerkiksi kolmion kulmien summa voikin olla enemmän tai vähemmän kuin 180 astetta.

Einsteinin yleinen suhteellisuusteoria muuten itse asiassa pohjautuu juuri epäeuklidiselle geometrialle. Maailmankaikkeuden raskaat kappaleet, kuten esimerkiksi Aurinko, "taivuttavat" kolmiulotteista tila-avaruutta siten että esimerkiksi muuten viivasuoraan valonsäteet taipuvat hieman kun ne kulkevat auringon ohi. Vähän niinkuin trampoliinia venyttävä rautapallo saa trampoliinia pitkin vieritetyn marmorikuulan radan kiertymään.

Joo ei nyt mä taas vähän innostuin. Tarinan opetus kuitenkin on: mikään mikä vaikuttaa olevan "itsestäänselvyys", ei välttämättä sitä olekaan lähemmässä tarkastelussa.
Avatar
#45 • • Sampsa Guest
Kun tulkitaan tahallisesti toisen sanomia sanoja omalla tavalla, niin saadaan kiva omiin tarkoitusperiin sopiva tulos. Jollain oli varmaan silloin joskus tarve keksiä uusi termi ja saada nimi historiaan.

Kaksiulotteinen ei enää olekaan flat vaan kolmiulotteinen. Kertokaapa mulle kuinka tuollainen taivutettu pinta esitetään kahden muuttujan funktiolla?

[ 22 April 2001: Message edited by: Sampsa ]
Avatar
#46 • • Felis Guest
En usko että yksikään filosofi väittäisi keksineensä kritiikkiä matemaattista induktiota vastaan. Lupaan kuitenkin keksiä sellaisen heti, kun joku osoittaa -induktiivisesti, deduktiivisesti tai abduktiivisesti- miten se liittyy tähän topiciin "yhteiskuntaetiikka & yksilönvalinta: oikein ja väärin?"

mekaanikko:

Kysymys onkin siis siitä, ovatko muut tieteet kuin luonnontieteet oikeastaan tieteitä?



Tästä kysymyksestä tietysti väännetään kättä tieteenfilosofiassa jatkuvasti. Thomas Kuhnin tieteenteorian mukaan yhteiskuntatieteet ovat 'epäkypsiä' -voin selittää tarkemmin, jos jotakuta kiinnostaa, en kuitenkaan tässä topicissa. Kannattaa silti muistaa, että ihminen on pyrkinyt selittämään luontoa koko olemassaolonsa ajan, systemaattisen tiedonkeräämisen aloitti tiettävästi Aristoteles reilut pari tuhatta vuotta sitten. Yhteiskuntatieteen keksi Thomas Hobbes 1600-luvulla. Luonnontieteetkään eivät ole pystyneet tuottamaan täsmällisiä tuloksia kuin murto-osan historiastaan, Galileilaisen 'vallankumouksen' jälkeen. Oma arvaukseni on, että hyvinkin voidaan jonain päivänä keksiä mekanismi, jolla selittää ja ennustaa ihmisten käyttäytymistä, mutta sen ei pidä nojautua fysikaalisten tieteiden menetelmiin tutkimuksen kohteiden erilaisuuden vuoksi. Hyvänä esimerkkinä se, miten loogisten empiristien yritys tieteellistää filosofia kaatui omaan mahdottomuuteensa parissa kymmenessä vuodessa, mikä on silmänräpäys filosofiassa.

Vielä vähän tieteestä ja filosofiasta. Yksittäisellä tieteentekijällä on näkemystensä pohjana jokin maailmankatsomus, yleensä tieteellinen realismi (maailma on olemassa, siitä voidaan saada tietoa ja sitä koskevat teoriat voivat olla tosia). Filosofilla on perustellusti oikeus kyseenalaistaa tämä maailmankatsomus, mutta siitä johdetut tulokset vain epäsuorasti. Tilanne on siis suunnilleen sama, kuin opettaisit ambomaan asukasta kasvattamaan karjaansa Suomen perustuslain mukaan.

Dani Cior:

Felis puhui vielä filosofiasta suljettuna järjestelmä, josta ei voi saada 'oikeaa' tietoa asioiden olemuksesta sinänsä ja se juuri viittaa vahvasti Kantiin.



Tästä olen kyllä eri mieltä. Kanthan nimenomaan omassa tietoteoriassaan vakuutti, että maailmasta voidaan saada tietoa, sillä on olemassa apriorisia ja synteettisiä lauseita, suomeksi siis lauseita, jotka ovat pääteltävissä ilman kokemusta (kuten matematiikka) ja jotka silti antavat uutta tietoa (kuten lause 'tuoli on vihreä'). Tämä on monelle vaikea pala niellä Kantin filosofiassa, ja useimmat sen ovatkin hylänneet.

Filosofia ei voi tuottaa uutta tietoa niin kauan, kuin se nojaa logiikkaan ja deduktioon, toisaalta en ole niin varma, kuuluuko filosofian tehtäviin tiedon tuottaminen laisinkaan.

Pakana:

ennen wanhaan filosofia oli lähempänä rahvasta, ja niiltä ajoilta peräisin olevat ajatukset pääs juurtumaan länsiyhteiskunnan perusteisiin.



Jep, Sokrates oli lähellä rahvasta, ja sai siitä hyvästä kuolemantuomion. Rahvas ei vaan ollu lähellä Sokrateen aallopituutta. Sokrateen suosio näin jälkimaailman silmissä perustuu puhtaasti Platonin tehokkaalle propagandalle; Platon itse piti tiettävästi kaksi yleisöluentoa, jotka olivat täydellisiä floppeja.

Kuten joku (oliko se Dani Cior?) jo totesi, osa filosofeista on kyllä ollut hyvinkin aktiivisia maailman muuttamisen suhteen, mutta suurin osa heistä on ollut aika etäällä kansasta. Filosofien kehittelemät ideat ovat kuitenkin usein varsin radikaaleja verrattuna siihen maailmankuvaan, joka ympäröivässä yhteiskunnassa juuri silloin on vallalla. Näiden ajatusten imeytyminen ja juurtuminen itsestäänselvyyksiksi kestää kauan, helposti satoja vuosia.

Otetaanpa esimerkiksi vaikka individualismi, joka nyt tuntuu ajatuksena niin itsestäänselvältä, että on relevanttia kysyä, millä oikeudella yhteiskunta puuttuu kuosaajan tekemisiin (päästään vähän lähemmäksi alkuperäistä aihetta). Antiikin kirjallisuudesta ei individualismia juuri löydy, Platonin ihanneyhteiskuntahan oli pahimman luokan natsivaltio. Keskiajalla kirkkoisien ja skolastikkojen kirjoituksissa alkaa esiintyä varovaista pohdintaa tahdonvapaudesta, joka selittäisi, miksi kaikki ihmiset eivät ole kunnon kristittyjä. Renessanssiin tultaessa ihmisen rooli korostuu entisestään, huippunsa se saa Descartesin filosofiassa, jossa jopa totuus löytyy ihmisen sisältä, tarkemmin sanoen 'minun sisältäni'. Kant jatkaa ajatusta rakentamalla teorian, jossa koko todellisuus on jossain määrin yksilön rakentama; samaan aikaan yhteiskuntafilosofit miettivät päänsä puhki, miten oikeuttaa yhteiskunnan olemassaolo. Erilaisia sopimusteorioita kyllä keksitään, mutta kumma kyllä kukaan (afaik) ei tullut ajatelleeksi että yhteiskunnassa eläminen voisi olla ihmiselle luonnollista. Aikaa kuluu Wittgensteiniin asti, ennen kuin ihmisen ajattelua aletaan taas hahmottaa sosiaalisesti, tällä kertaa kielen kautta. Voisin esittää varovaisen arvion, että noin parin-kolmensadan vuoden kuluttua kollektiivisuus on samassa asemassa kuin individualismi nyt, ja silloin esitetään kysymyksiä täysin päinvastaiseen suuntaan.

[ 24 April 2001: Message edited by: Felis ]
Avatar
#47 • • Oku Guest

Originally posted by Varvana:

Joka tapauksessa mua ainakin kiinnostaisi todella kuulla jonkinlaista kritiikkiä matemaattista induktiota kohtaan.



(Pahemmanlaatuista mutua seuraa)

Se "jos pätee P(joku k) ja jos pätee P(n)=>P(ännän seuraaja) niin pätee P(kaikille n)" on kai sovittu ominaisuudeksi luonnollisille luvuille. En tiedä/muista, miten esim. peruslaskutoimitukset määritellään, mutta veikkaisin, että tuota ominaisuutta tarvitaan siinä. Eli pitäisi varmaan kehitellä tuon tilalle joku muu ominaisuus, jolla tarvittavat jutut voi määritellä tai sitten koettaa pärjätä joukolla jolle ei ole esim. yhteenlaskua.
Avatar
#48 • • pakana Guest
Felis:

"Jep, Sokrates oli lähellä rahvasta, ja sai siitä hyvästä kuolemantuomion. Rahvas ei vaan ollu lähellä Sokrateen aallopituutta. Sokrateen suosio näin jälkimaailman silmissä perustuu puhtaasti Platonin tehokkaalle propagandalle; Platon itse piti tiettävästi kaksi yleisöluentoa, jotka olivat täydellisiä floppeja.

Kuten joku (oliko se Dani Cior?) jo totesi, osa filosofeista on kyllä ollut hyvinkin aktiivisia maailman muuttamisen suhteen, mutta suurin osa heistä on ollut aika etäällä kansasta. Filosofien kehittelemät ideat ovat kuitenkin usein varsin radikaaleja verrattuna siihen maailmankuvaan, joka ympäröivässä yhteiskunnassa juuri silloin on vallalla. Näiden ajatusten imeytyminen ja juurtuminen itsestäänselvyyksiksi kestää kauan, helposti satoja vuosia. "


Oookke, got it, oppimassahan täällä ollaan


eli filosofisten ajatusten yleistymisessä on parinsadan vuoden viive...hitto tuleepas ekologeille kiire

[Käsitespeksausta; nykyaika tarkottaa mun jutuissa tätä vuosikymmentä- kun vertaa maailman menoa tänään ja vaivaset 50 vuotta sitten, on siinä IMHO aika huolellinen ero.]

Kun nyt kelaan jorinoitani, niin kyseenalaistan enemmänkin koko arvojen siirtymisen filosofian piiristä ihmisten keskuuteen- nykyaikana. Eli tarkotan, että se mitä lola sanoo tisseistään muokkaa enemmän yleistä arvomaailmaa kuin se, mitä isoinkaan filosofi sanoo individualismista (tai tissien koosta). Epäilenpä, että harvaan nyt elävään filosofiin viitataan, kun 200 vuoden päästä kelaillaan yhteiskunnan muutoksia. Enemmän tullaan kelaamaan esim eri medioiden vaikutusta?

perustuu siis siihen et jos Sokrates ei vaikuttanut aikanaan muuta kuin henkensä menettämisen verran, niin vielä vähemmän se...se...no sano nyt- se joku nykyfilosofi...

Mä en sano, että tää ois mikään kovin bueno juttu, mut eiköhän ne filosofit saa aika rauhassa kelailla juttujaan ilman että massoja kiinnostaa karvan vertaa. Ja jos massoja ei kiinnosta, niin keinot saada sanoma levitettyä on aika vähissä. Eli vaikka sofit oli siis ennenkinvanhaankin etäällä kansasta, niin nyt ne on vielä huonommassa asemassa, vaikka tarve julkiselle arvopohdiskelulle on vähintään yhtä suuri.


...


Pitäsköhän jonkun nerokkaan filosofijäbän hankkii vaikka silikonikikkeli, tilittää siitä seiskassa ja salaviekkaasti ympätä vastauksiinsa jotain viksua

tai perustaa maailmanlaajunen Philosophy Productions Ltd, joka tuottais töllöviihdettä... tissejä, räjähdyksiä ja teräviä veitsiä mutta varustettuna tälle vuostuhannalle kuuluvilla filosofisilla piiloviesteillä?
Avatar
#49 • • dixoff Guest

Originally posted by Sampsa:
Kertokaapa mulle kuinka tuollainen taivutettu pinta esitetään kahden muuttujan funktiolla?



Vähän samaan tapaan kuin mikä tahansa muukin pinta 3d-avaruudessa. Sotkuahan siinä helposti tulee, mutta periaatteessa se on ihan tehtävissä kunhan vain määrittelee koordinaatiston niin, että päähän sattuu mahdollisimman vähän. Tuollaisissa koordinaatistomuunnoksissa on omat konstinsa, itsellänikin on differentiaaligeometriasta parikin kirjaa hyllyssä, ja kyllähän tuosta touhusta saa aika inhaa jos niitä oikein urakalla alkaa väsäämään. Helppo esimerkki käytännön ongelmista koordinaatistomuutoksissa on esimerkiksi muunnos karttapallosta tasokartaksi. Eihän se oikein hyvältä näytä, jos pitäisi koko maapallo esittää samalla tasokartalla.
Avatar
#50 • • Dani Cior Guest

Originally posted by pakana:



Mmmm....mä en kritisoi tiedettä sinänsä, mä kritisoin useimpien ihmisten lähes sokeaa uskoa siihen, että länsimainen tiede tarjoaa absoluuttisia totuuksia. (vrt mekaanikon skeptismi)




Ei se tarjoakaan, ne ihmiset jotka näin luulevat ovat väärässä. Tiede ei tarjoa absoluutteja totuuksia vaan asettaa kaikki tieteelliset tosiasiat myöhemmin falsifioitaviksi.



Sulla on aika hassu kuva taloustieteestä, mä näkisin et se on tiede yks yhteen esim fysiikan kanssa: havannoidaan ja mallinnetaan talouden ilmiöitä ja muodostetaan selkeihin lainalaisuuksiin perustuvia teorioita.




Joo, mutta kun ne lainalaisuudet on todella epämääräisiä ja perustuvat jonkinlaisiin historiallisiin esimerkkeihin eikä välttämättä ymmärrykseen asioiden välisestä dynamiikasta. Sikäli olen samaa mieltä Mekaanikon kanssa että taloustiede on enemmänkin keittiöpsykologiaa. Toki tiedetään miten inflaatiota voidaan hidastaa ja mitä huonoja vaikutuksia inflaatiolla ja työttömyydellä voi kansantaloudelle olla, tai mitä huonoja vaikutuksia voi liiasta velasta tai mitä implikaatioita voi budjetin yli- tai alijäämäisyydellä olla. Silti, ennen kuin ihmisen tarpeet voidaan luotettavasti ja ennustettavasti mallintaa, ja selvittää millä perustein ihminen tekee osto- ja kulutuspäätöksensä. Mitä ihminen arvostaa tekemällä kunkin päätöksensä tai mikä tarkalleen motivoi kutakin päätöstä tekemään pidän taloustiedettä melko lailla epämääräisenä tieteenä, jonka arvo voi olla historiallisten sosiologisten ilmiöiden selittämisessä ja 'common sense' asenteella tulevaisuuden arvioinnissa.


Vaikka ihmisälyn tasapaino luonnon kanssa onkin jonkunnäkönen semiutopia, niin mä koen sen tällä hetkellä valtavien ponnistelujen arvoseks tavotteeks.


Tää sulonen pikku ajatustenvaihto, mitä me nytkin suoritetaan, edustaa mulle jonkinasteista ihmettä kun vertaa siihen mitä mekin aikanaan metkoina ameebaklöntteinä puuhailtiin. (niinpä, kun hetkeks stoppaa kaiken ja kelaa, niin platinapälätystä kuten kaikkee uutta kommunikaatiota voi perustellusti pitää oireena jonkun aika kivan älytsydeemin ilmaantumisesta ympäröivän syö-lisäänny-actionin keskelle) Kun me ollaan nyt päästy näinkin pitkälle , niin ajatus siitä mitä voi olla vaikka kymmenen tuhannen vuoden päästä on harvinaisen kutkuttavan mieletön- niin kaunis, et meillä tulevan homo-jonkun kanta-isillä, on kammottavan raskas moraalinen velvoite antaa tälle ex-apinaotukselle täydet edellytykset kehittyä siks mihin se nyt sitten tulee ikinä kehittymäänkään.

Suoraan sanottuna aika persettä jos me onnistutaan räysimään tulevan jalostumisen edellytykset vaan siks et ois kivaa saada uus auto? Snadi häpee, eikö? Me ollaan rotuna kakaratavaraa verrattuna tähän palloon. Meitä ympäröivä ja peruselintoiminnot mahdollistava järjestelmä on kehittyny jotain 99% prosenttia olemassaoloajastaan ilman meitä, ja nyt yhden röyhkeän lyhytkatseisen tulokasrodun toiminta uhkaa koko järjestelmän nykyistä toimintamuotoa. Mä en väitä, et maailman nykytola ois muka ainut elämän mahdollistava tola, mut tän tiimoilta ei oo kauheesti empiirisiä kokeita tehty, eikä meillä vaan yksikertasesti oo tarpeeks tietoa luonto-organisaation toiminnasta et voitais vielä lähtee kokeilemaankaan...tarkotan, et jos me tiedettäs varmuudella et eipä haittaa vaik ilmasto lämpenee keskimäärin viis astetta, niin "antaa palaa vaan", mut kun ei kellään oo oikeestaan hajuakaan. Enpä pysty keksimään isompia panoksia enkä tärkeempiä pelejä.


Puhumattakaan muiden rotujen kehittymisen edellytyksistä.

Delfit on söpöjä ja...



Noita rankemman asteen syväekologeja (siis tyyppejä, jotka arvostaa luontoa ja sen monimuotoisuutta itsessään sen itsensä vuoksi, eivätkä pidä sitä vain ihmiselle luotuna <A HREF="http://"http://www.vhemt.org/ecology.htm#gauge" TARGET=_blank> How Deep is Your Ecology? -mittari </A>) kyllä löytyy tältä pallolta useampia, keltään en ole niin rankkaa ja totaalista kritiikkiä kuullut ihmiskuntaa ja ihmiskäyttäytymistä kohtaan kuin muutamilta syväekologeilta. David Livingstone taisi kirjoittaa 'Rogue Primate' kirjassaan miten historiallisesti ihmiskunta konvertoi luontoa ihmiselämään sopivaksi ympäristöksi samalla tuhoen kaiken luonnon, joka ei sopeudu ihmisiin meidän ehdoilla. Rakentaen steriileja luonnosta vierantuneita ympäristöjä. Olen kuullut arvioita muutamasta tuhannesta kymmeneen tuhanteen lajiin kuolevan vuosittain ihmistoiminnan takia sukupuuttoon (Harvardin professori E.O.Wilson on erikoistunut tutkimaan tätä, itse en muista nyt tarkkoja lukuja) lähinnä siksi että noin Ranskan kokoinen alue sademetsää kaadetaan vuosittain.

Tämä meidän älyllinen diskurssi ja kivat harrastukset kuten teknobileissä käynti ovat mahdollisia nykyteknologian valtavan tehokkuuden ansiosta, ja toki se että länsimaalaiset riistävät ja ovat vuosisatoja tyhjentäneet urakalla kehitysmaiden luonnonvaroja ja työvoimaa on auttanut tässä. Iso osa meidän elintasosta revitään vieläkin ja on systemaattisesti nyljetty köyhien kehitysmaalaisten selkänahasta.

Jo muinaiset sumerialaiset ja egyptiläiset harrastivat taidetta, kulttuuria ja henkisiä harjoituksia vaikka suurin osa kansasta eli lyhyen ja raadollisen elämän, lisääntyi ja kuoli nuorena väkivaltaisesti sodissa muita samanlaisia sivilisaatioita vastaan tai johonkin epämiellyttävään sairauteen.

Ihmiskunta ei ole edes kakaratavaraa jos se arvioidaan muutaman sadantuhannen vuoden ikäiseksi. Maapallo on arvioitu 5 miljardia vuotta vanhaksi ja ensimmäinen elämäksi luokiteltava mikrobi ilmestyi areenalle noin 3 miljardia vuotta sitten.


Moni asiantuntija on varoittanut siitä että meillä ei ole tutkittua tietoa mahdollisista muutoksista ja 6 miljardin ihmisen maapallolla, jonka arvioidaan kasvavan 9 miljardiin vuoteen 2050 mennessä, iso osa saa adaptoitua muutoksiin kuolemalla pois.


mekaanikko: No tästä voinee Jaakko tai joku muu joka fysiikkaa oikeasti tajuaa sanoa jotain fiksumpaakin mutta tuo havaitsija fysiikassa ymmärtääkseni on teoreettinen käsite, joka viittaa paikkaan eikä esim. itsenäiseen subjektiin jonka tulkinta ja kokemus jotenkin vaikuttaisi todellisuuteen. Nuo kvanttimekaniikan paradoksit ovat toki mielenkiintoisia juttuja mutta vähän eri asia kuin mistä tässä puhuin.




Toi havaitsija on fysiikassa aivan keskeinen osa mallia. Havaitsija postuloidaan siihen malliin ikään kuin origoksi, jonka suhteen malli toimii. Yksilöllinen tulkinta ja kokemus ovat täysin irrelevantteja tässä yhteydessä mutta tajunta on kai aika olennainen piirre kun maailmaa havainnoidaan.
Maailmasta ilman havaitsijaa ei voida sanoa mitään, ja kun havaitsija tulee havainnointitilaanteeseen mukaan maailma on jo muuttunut.


Jotkut fyysikot yrittävät todistaa fysiikan perusaksiomeja (kuten että maailma koostuu aineesta (filosofisessa mielessä, fysikaalisessa mielessähän se koostuu kai aineesta, antiaineesta ja energiasta, johon edellä mainitut myös palautuvat?) ja että syy-seuraussuhde on olemassa). Kuitenkaan näitä ei voi loogisesti perustella fysikaalisin perustein, koska kyseessä on kehäpäätelmä. Minkään järjestelmän aksiomeja ei voi todistaa kyseisen järjestelmän avulla.




Joo, tietty fyysikot tutkivat materiaa, ja sikäli kun he havaitsevat tajunnan liittyvän aivojen välityksellä tiiviisti materiaan niin he eivät näe mitään tarvetta postuloida mitään ei-materiaalista heidän maailmankuvansa selittämiseksi. Monet biologit ovat aivan yhtä materialistisia, kyse on lähinnä siitä mitä aksiomeja pitää riittävinä palikoina maailmankuvan rakentamiseen.

Toisaalta, edes likimain varmaa tietoa meillä ei ole kuin oman tajuntamme tapahtumista, joten mistä tiedämme että ulkomaailmaa edes on olemassa? (-> solipsismi ym.)




Onko meillä edes siitä? Kuinka varma on riittävä, ja mitä tarkoittaa 'varma tieto', sanoisin että olen melko varma että aurinko on olemassa vaikka mulla ei olekaan kuin yli parinkymmenen vuoden kokemus sen olemassaolosta.


Mä väitän että ihmisellä ei ole totaalisen varmaa tietoa mistään kuten Pyrrhos sanoi, ja sitten taas toi ad infinitum voiko tästä olla varma jne.



No, onko sun mielestä vaikka astrologia sama asia kuin nykyinen tähtitiede siksi että sanojen kirjaimellinen merkitys on sama? Termien merkitys muuttuu vuosien saatossa. Vaikka filosofia on toki alunperin tarkoittanut juuri tuollaista aforismityyppistä horinaa, sanan nykymerkitys on nähdäkseni toinen. Filosofiasta on sitä paitsi eriytynyt aivan huikea määrä itsenäisiä tieteitä sen historian saatossa; jos tarttuisimme sanan vanhaan merkitykseen meidän pitäisi puhua oikeastaan filosofiasta silloinkin kun tarkoitamme mitä hyvänsä tiedettä.




Kyllä mun mielestä astronomia ja astrologia ovat eri sanoja, toisen lähtökohta on se että tähtien ja planettojen sijainti meidän syntyhetkellä vaikuttaa ratkaisevasti meidän luonteeseen ja kohtaloon (täysin perustelematon lähtökohta) ja toinen tutkii taivaankappaleiden välistä dynamiikkaa mallintaen ja havainnoiden.


Mun mielestä sanan nykymerkitys ei ole muuttunut siitä aforismityyppisestä jorinasta miksikään. Pidätkö kirjallisia, aforististyyppisiä filosofeja ei-filosofeina vain koska he argumentoivat eri tavalla tai käyttävät narratiivisia kielikuvia, metaforeja, analogioita. Filosofiaa voidaan tehdä hyvin monella tavalla, eivätkä kaikki argumentoi ja perustele, osa julistaa ja provosoi, ja osa filosofoi esimerkkejä käyttäen. Nykyinen akateeminen filosofia on yleisesti ottaen aika loogista puuhaa, mutta dekonstruktionistinen ja postmoderni argumentoiti on usein ollut kaikkea muuta kuin loogista ja selkeää.


Joo, Ph.D tarjoittaa Doctor of Philosophy ja se tarkoittaa mitä hyvänsä tiedettä, tai FT suomeksi. Ottaen huomioon että lähes kaikki luonnontieteet ja toki iso osa yhteiskunnallisista tieteistä ovat Aristoteleen luomia nimi ei ole aivan väärä.


Perustele minulle, miksi sosiologia tai vaikka sosiaalipsykologia ovat tieteitä, mutta taloustiede ei? Nähdäkseni ne ovat täysin rinnastettavia. Kaikki antavat hyvin epämääräisiä ennusteita (johtuen muuttujien valtavan suuresta joukosta), tutkimustulokset vaikuttavat tutkimuksen kohteeseen (tästä voisi tietysti saivarrella että eikös se juuri Schröderin mukaan ole näin fysiikassakin? =) ja koejärjestelyt ovat melko mahdottomia.




No ok, jos tieteellistä metodia käytetään ja jos perusaksiomit osoitetaan empiirisesti vääriksi niin aksiomeja täytyy muuttaa, kuitenkin käsittääkseni taloustieteessä ei kovinkaan usein korjata lähtökohtia vaan jatketaan business as usual. Sikäli kun tutkitaan eri sosiaalisten ilmiöiden korrelaatioita ja vaikutuksia toisiinsa nämä kaikki edellämainitut ovat tieteitä, oikeistolaista liberalistista taloustiedettä kuitenkin tunnutaan käytettävän enemmän poliittisena mallina johon postuloidaan epämääräinen rationaalinen itsekkyys mistä kellään ei ole pahemmin hajua.


Ja kyllä Schrödingerin aaltofunktio romahtaa juuri havaitsijan takia ja hiukkassysteemistä ei voida oikeastaan sanoa kovinkaan paljon ilman havitsijan sotkeutumista asiaan toisia hiukkasia, yleensä fotoneita, käyttäen. Asia riippuu siitä miten tietoisuutta tulkitaan, ja kuinka paljon fysiikallinen malli vaikuttaa samalla tavalla refleksiivisesti kuten se vaikuttaa yhteiskuntatieteissä, tuskinpa ihminen on kovin aktiivisena tekijänä Aurinkokunnan taivaankappaleiden välillä. Kai siinä on vain tieteen ennustustarkkuuden ja luotettavuuden eri asteita, ja itse pidän nykytaloustiedettä melko epätarkkana humpuukina joka onkin enemmän politiikkaa jonka tulkitsemiseen tarvitaan sopivaa annosta tulkittua Marxia kuten Samir Amin, Paul Baran & Paul Sweezy ovat asian esittäneen.


Tunnetko Humen induktiokritiikkiä? Se on hyvin vakuuttavaa, eikä sitä mielestäni tähän päivään mennessä ole onnistuttu kumoamaan. Kanthan ryhtyi omien sanojensa mukaan filosofiksi vain saadakseen Humen argumentit kumottua, mutta ei kyllä nähdäkseni onnistunut siinä, vaikka saikin kaikkea mielenkiintoista aikaan.




Tunnen, se on erittäin vakuuttavaa. Se kumotaan silloin kun ei tehdä maailman tulkitsemisesta filosofista ongelmaa, vaan otetaan pragmaattinen asenne, empiirisen tiedon ja kokemuksen avulla muutetaan malleja kokemusta ja havaintoja vastaavaksi. Se mikä historiallisesti toimi, sitä projisoidaan tulevaisuuteen, mikäli se ennustaa hyvin sitä pidetään hyvänä ja luotettavana mallina, mikäli se ennustaa väärin sitä muutetaan tarpeen mukaan. Maailmassa ei ole loogisia ongelmia, ne on ihmisen päässä. Eikä toi malli anna täysin varmaa tietoa.


Ja kyllä Kant mielestäni aika hyvin siihen vastasi postuloidessaan apriori ehdot ja maailman tiedon kohteena 'das Ding an Sichina', josta ei voi havainnon avulla saada tietoa.

Miksi ei siis luottaa intuitioon ja aisteihin, koska se tuntuu luontevalta? Eihän sillä ole mitään merkitystä millä perusteilla valintansa tekee kun varmaa tietoa ei voi kuitenkaan saada vaikka kuinka miettisi pää savussa. Näin ollen kannattanee toimia niin kuin parhaaksi katsoo.




Ai nihilismiä? Teen kuten haluan kun kuiteskaan millään ei ole väliä?


Miksi pitäisi luottaa intuitioon ja aisteihin? Eikö nekin ole vain evolutiivisesti kehittyneitä reaktiomalleja, joiden luotettavuudesta ei ole mitään takeita?


Varvana:Siinä mielessä minä saan ainakin enemmän nautintoa matematiikasta kuin esimerkiksi filosofiasta. Filosofia voidaan kuitenkin aina vetää roskiin heittäytymällä ääriskeptikoksi tyyliin "mitään ei voida tietää eikä sitäkään edes voida tietää".



Joo, mutta ei ääriskeptikoida voi ottaa tosissaan .


Matematiikka ei käsittele olemista tai olemassaoloa, tai yhteiselon ehtoja tai yhteiskunnan rakenteita eikä kysymystä hyvästä elämästä, ja oikeasta tai väärästä. Kyllä matematiikka on selvästi kehittynyt maailman tarpeisiin, kuvaamaan maailmaa ja sen mallintamiseen. Matemaattiset aksioomit ovat vain osoittautuneet niin rikkaiksi että kaikki matematiikka on voitu johtaa melko yksinkertaisista perusoletuksista.


Mekaanikko:Vastaus: emme tiedä. Ainut peruste, jolla induktiota voidaan perustella pätevänä päättelymuotona on, että induktio on tähänkin asti antanut päteviä tuloksia. Tämä on kuitenkin induktion perustelemista induktiolla, siis kehäpäätelmä joka on klassinen virhepäätelmä.




Toki, mutta voi ajatella että mikä tahansa havaintojen joukko joka on >=1 voi antaa oikeutuksen pragmaattiseen malliin, sitten lisähavainnot riittävät mallin muuttamiseen ja havainnot auringon rakenteesta voi johtaa lisätietoon miten aurinko mahdollisesti tulee käyttäytymään. Kyse on vain epätarkasta inhimillisestä tiedosta ja ihmisen melko mitättömästä perspektiivistä tiedon saannissa.

Felis:Kanthan nimenomaan omassa tietoteoriassaan vakuutti, että maailmasta voidaan saada tietoa, sillä on olemassa analyyttisiä ja apriorisia lauseita, suomeksi siis lauseita, jotka ovat pääteltävissä ilman kokemusta (kuten matematiikka) ja jotka silti antavat uutta tietoa (kuten lause 'tuoli on vihreä'). Tämä on monelle vaikea pala niellä Kantin filosofiassa, ja useimmat sen ovatkin hylänneet.




Entäs 'Das Ding An Sich' josta ei saa havainnoiden tietoa, apriorisestihan postuloidaan mielen uloitteisuus esmerkiksi ihmisaivon reunaehdot kuten aika ja tila ulkomaailmaan. Miten 'tuoli on vihreä' lause voidaan todentaa havainnoimatta ulkomaailmaa? Mielestäni tietyin ehdoin Kantin tietoteoreettinen argumentointi on ehkä mielenkiintoisin mitä on. Durkheimhan laajensi apriori ehtoja kulttuurisiksi. Tutkimalla aborigeeneja hän päätteli että heidän käsityksensä ajasta ja tilasta poikkesi europpalaisista melko lailla, joten aprioriehdotkin ovat kulttuurisesti värittyneitä.


Kyllä filosofia voi tuottaa tietoa ja kyseenalaistaa tiedon ehtoja, mutta varmaa tietoa se tuskin pystyy tarjoamaan. Se on jokaisen itsensä pääteltävissä mikä tieto kullekin on varma.

Ja kyllä sosiologit Durkheim, Weber, Vygotski & co, ja muutenkin luonnontieteiden intersubjektiivisuus ovat aivan keskeisesti sosiaalista toimintaa. Kielifilosofia, pragmatiikka ja yhteiskunnallinen toiminta ovat keskeisesti yhteisöllistä toimintaa, joku filosofi vertasi Descartesin keloja paranoidispsykoottisiksi josta selvitään megalomaanisella ponnistuksella vertaamalla itseään Jumalaan. Ja ne vallankumoukselliset filosofit jotka johtivat maailman muutokseen, vallankumouksiin ja verilöylyihin olivat tietenkin Rousseau, Marx, ja ehkä epäsuoremmin Locke, Montesqueue, Voltaire.

[ 24 April 2001: Message edited by: Dani Cior ]
Avatar
#51 • • dixoff Guest
Fysiikkaan liittyen viela hieman juttua, liittyy joihinkin mekaanikon ja dani clorin postauksiin, mutta en nyt jaksa alkaa copypastettamaan.

Kvanttifysiikassa todellakin havaitsijalla, kaytannossa jollakin mittalaitteella, on todellakin erittain suuri merkitys. Makroskooppisessa maailmassa on mahdollista konstruoida havaintoprosesseja, jotka eivat vaikuta kaytannossa mitenkaan tapahtumien kulkuun. Jaakiekko-ottelun lopputulokseen tuskin vaikuttaa, onko takakatsomossa kameraa vai ei, mutta kvantti-ilmioiden tutkimisesse ei valttamatta ole asianlaita noin. Fysikaalisesti tulkittuna jokainen havainto edellyttaa vuorovaikutusta, oli kyse sitten nakemisesta, kuulemisesta tai mista tahansa prosessista, joka antaa tietoa tutkittavasta systeeemista. Kvantti-ilmioita kuvaa tietyt todennakoisyysjakaumat. Jokaista tilaa vastaa tietty todennakoisyys, joka sitten realisoituu mittaustilanteessa johonkin kaytettavissa olevaan mahdollisuuteen tietylla todennakoisyydella. Tassa hommassa muodostuu ongelmalliseksi se, etta kvanttimekaanista ilmiota koskeva havainto aiheuttaa pysyvia muutoksia. Jos atomi lahettaa yhden sateilykvantin jonnekin, ei sita enaa ole havainnon jalkeen ainakaan samassa muodossa kuin ennen havaintoa. Kun mittaus on tehty, ei maailma kyseisen systeemin osalta ole enaa entisensa, emmeka valttamatta voi olla varmoja, olisiko systeemi kenties voinut olla jotain muuta jos olisimme mitanneet tapahtumaa jollain toisella metodilla.

Tasta ilmiokentasta seuraa sitten mielenkiintoisia filosofisia pohdintoja havaitsijan vaikutuksesta luontoon. Kvantti-ilmioiden kohdalla vaikutus on selva, mutta voidaanko tama sama asia laajentaa makroskooppiseen maailmaan? Jos voidaan, miksi sitten makroskooppinen maailma on luonteeltaan niin deterministinen kuin se on, ja missa vaiheessa ja miksi mikromaailman epamaaraisyys lakkaa olemasta niin epamaarainen? Tasta on kaikenlaisia teorioita niin fysiikan kuin filosofiankin piirissa. Nykyisin puhutaan dekoherenssista, jonka seurauksena makroskooppinen maailma on huomattavasti deterministisempi kuin kvanttimekaniikan kuvaama atomaarinen ja subatomaarinen maailma. Siita, mika merkitys tietoisuudella tassa sopassa on, onkin jo puhuttu ja kirjallisuuttakin loytyy. Ensimmainen laajempi juttu koskien havaitsijan roolia maailman muodostumisessa taisi olla lahtoisin Einsteinin ja Schrodingerin kirjeenvaihdosta, josta on lahtoisin mm. viela nykyisinkin suht. usein poydalle nostettava Schrodingerin kissa. Yksi opiskelukaverini kirjoitti aiheesta gradunsakin hiljattain, ja ainakin oma mielikuvani on se, etta kyseinen opinnayte olisi ihan havainnollinen ja kattava esitys aiheesta. Loytynee fysiikan laitoksen kirjastosta, kunhan saavat siella Kumpulassa mokoman avattua, kun siella on viela muuton jaljilta paikat jokseenkin vaiheessa.

Viela on kuitenkin lisattava, etta miksi kvanttifysiikka sitten on olemassa? Viime vuosisadan alkupuolella, kun ensimmaista kertaa oli mahdollista tutkia atomitason ilmioita, tuli ilmeiseksi kokeellisten havaintojen kautta, etta maailma on joiltain osin luonteeltaan kvantittunut. Varsin lyhyessa ajassa kokeissa havaitut hamaryydet saatiin jasenneltya elegantiksi teoriaksi, joka poiki tietylle pienehkolle fyysikkoporukalle eri puolilta maailmaa ison kasan nobeleita. Kvanttifysiikan teoria onnistui heti alusta alkaen antamaan kokeiden kanssa yhtapitavia tuloksia, ja antamaan teoriapohjalta ennusteita, joita vasta myohemmin onnistuttiin kokeellisesti osoittamaan oikeaksi. Nykypaivana kaikkein tarkimmat fysiikan teoriat loytyvat kvanttimekaniikasta syntyneista kvanttikenttateorioista, esimerkiksi QED:n avulla on saatu ennustettua tuloksia, jotka tarkoissa kokeellisissa tarkistuksissa on todettu olevan 12 numeron tarkkuudella paikkansapitavia. Tallainen aarimmaisen tarkka tulos on siina mielessa vakuuttava, etta pistaa vakisinkin ajattelemaan, etta kvanttifysiikalla on oltava jotain tekemista myos luonnon todellisen luonteen kanssa. Esimerkkina, mita 12 numeron tarkkuus noin kasinkosketeltavasti merkitsee, olisi ehka se, etta joku onnistuisi kehittamaan mallin, joka ennustaa pennien tarkkuudella oikein Nokian tamanvuotisen liikevaihdon.

Kvanttifysiikassa ja ylipaataan fysiikassa on kuitenkin viela paljon tehtavaa. Valmista ei ole tullut eika taida koskaan tullakaan. Teorioiden toimivuus puutteistaan huolimatta antaa kuitenkin hyvan lahtokohdan kehittaa lisaa. Tulevaisuudessa varmasti tiedamme enemman, mutta en usko, etta siita ikina on lopulliseksi totuudeksi.

[ 24 April 2001: Message edited by: dixoff ]
Avatar
#52 • • Felis Guest

Originally posted by Dani Cior:
Entäs 'Das Ding An Sich' josta ei saa havainnoiden tietoa, apriorisestihan postuloidaan mielen uloitteisuus esmerkiksi ihmisaivon reunaehdot kuten aika ja tila ulkomaailmaan. Miten 'tuoli on vihreä' lause voidaan todentaa havainnoimatta ulkomaailmaa?



Nimenomaan, sitä ei voidakaan todentaa ilman havaintoa. Hyvä kuitenkin, että quotasit sen kohdan mun tekstistä, siinä oli aikamoinen virhe: puhe oli siis synteettisistä lauseista, eikä analyyttisistä *mikä moka*. Ihme, ettei kukaan ole vielä kuittaillut

Kantin tietoteorian ongelma on siis juuri siinä, että hän väittää olevan olemassa kokemuksesta riippumattomia väitelauseita, jotka kuitenkin ovat synteettisiä, eivätkä esimerkiksi määritelmiä tms. Kantin mukaan metafysiikka on juuri tälläistä epävarmoista havainnoista riippumatonta oikeaa tietoa maailmasta. Täytyy kuitenkin muistaa, että Kant liittyi vahvasti idealistiseen perinteeseen, ja vaikka Kantin tietoteoria onkin loistava kompromissi idealismin ja empirismin välillä, monet sen lähtökohdat voidaan asettaa kyseenalaisiksi. Vähintäänkin minusta näyttää siltä, että Kantilla on ollut vahva motiivi säilyttää edes rippeet omasta idealismistaan Humen empirismin valossa.

Originally posted by Dani Cior:
Mielestäni tietyin ehdoin Kantin tietoteoreettinen argumentointi on ehkä mielenkiintoisin mitä on. Durkheimhan laajensi apriori ehtoja kulttuurisiksi. Tutkimalla aborigeeneja hän päätteli että heidän käsityksensä ajasta ja tilasta poikkesi europpalaisista melko lailla, joten aprioriehdotkin ovat kulttuurisesti värittyneitä.



Sehän on, filosofiassa vain 'tietyin ehdoin' ei ole niin ongelmaton, kuin normaalipuheessa, sillä ne tietyt ehdot voivat pahimmillaan kaataa koko argumentaation. En kuitenkaan ole Kant-asiantuntija, joten taidan jättää niiden ehtojen etsimisen jollekin muulle.

Durkheimin tutkimuksista en ole kuullutkaan, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kant ei kuitenkaan tiennyt aprioriehtojen kulttuurisidonnaisuuksista, vaan vakaasti uskoi tiedon olevan universaalia ja kaikkien tavoitettavissa. Sama pätee Kantin moraalifilosofiaankin (sanon tämän ennen kuin Kantista tulee skenen uusi ylijumala). Kant ei siis tosiaan julistanut yksilöllisen arviointikyvyn voittokulkua, vaan kategorisen imperatiivin taustalla edelleen oli ajatus siitä, että kun oikein kovasti ajattelee, ymmärtää etiikan universaalit säännöt. Kategorinen imperatiivi ei myöskään (afaik) tunne sanaa 'jos': valehtelu on aina ja ehdottomasti väärin, vaikka sillä voisi pelastaa ihmisen hengen. Käytännön elämässä toimiakseen Kantin etiikka vaatisi tuekseen jonkinlaisen myöhemmin oikeuksien teoriassa kehitellyn prima facie-override-jaottelun, siten, että toiset velvollisuudet ovat vahvempia kuin toiset, ja voivat tarvittaessa ohittaa heikommat. Tämä kuitenkin typistää kategorisen imperatiivin tavallisen terveen järjen tasolle.

Originally posted by Dani Cior:
Ja kyllä sosiologit Durkheim, Weber, Vygotski & co, ja muutenkin luonnontieteiden intersubjektiivisuus ovat aivan keskeisesti sosiaalista toimintaa. Kielifilosofia, pragmatiikka ja yhteiskunnallinen toiminta ovat keskeisesti yhteisöllistä toimintaa, joku filosofi vertasi Descartesin keloja paranoidispsykoottisiksi josta selvitään megalomaanisella ponnistuksella vertaamalla itseään Jumalaan.



En ole ihan varma, mihin kohtaan tuo yhteisöllisyyskommentti oli osoitettu. Jos se oli jatkoa siihen heittämääni individualismin historiaan, se ei sikäli osunut, että kaikki nuo teoriat ovat syntyneet aikaisintaan 1800-luvulla, ja vaikuttaneet lähinnä 1900-luvulla. Mutta toi kommentti Descartesista on kyllä loistava
Avatar
#53 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Felis:
En ole ihan varma, mihin kohtaan tuo yhteisöllisyyskommentti oli osoitettu. Jos se oli jatkoa siihen heittämääni individualismin historiaan, se ei sikäli osunut, että kaikki nuo teoriat ovat syntyneet aikaisintaan 1800-luvulla, ja vaikuttaneet lähinnä 1900-luvulla. Mutta toi kommentti Descartesista on kyllä loistava



Totta, tarkoitin lähinnä ettei Wittgenstein ollut keskeinen yhteisöllisyysajattelija. Durkheim & co olivat sosiologeja, mutta sekin on melko uusi tiede ja ehkä kestää vielä jonkin aikaa ennen kuin yhteisöllisyys ja ekologinen ajattelu iskeytyy valtaväestön tietoisuuteen. Tuntuu että noin 200 vuotta on se aika mikä tarvitaan.
Avatar
#54 • • unik Guest
.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.
:
: "Tiedän tuntevani, tunnen tietäväni.
: Tiedänkö haluavani, haluanko tuntevani.
: Tunnenko haluavani.
: Kuka väitti, että ajatteleminen kannattaa?"
:
:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.:=:.
:
:
:
::::::::::::::::::::unik (drama)::::::::::::::::::::::::::
Avatar
#55 • • Sampsa Guest
by Dani Cior
ehkä kestää vielä jonkin aikaa ennen kuin yhteisöllisyys ja ekologinen ajattelu iskeytyy valtaväestön tietoisuuteen.

Siinä kestää tasan niin kauan kun on selviytymisen kannalta edullisempaa toimia em. tavalla yksilötasolla. Tosin voi olla että jää tapahtumatta silloinkin. Tai sitten kaikilla pitäisi olla maha sen verran täynnä, että olisi varaa ajatella muita.

[ 24 April 2001: Message edited by: Sampsa ]
Avatar
#56 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Sampsa:
by Dani Cior
ehkä kestää vielä jonkin aikaa ennen kuin yhteisöllisyys ja ekologinen ajattelu iskeytyy valtaväestön tietoisuuteen.

Siinä kestää tasan niin kauan kun on selviytymisen kannalta edullisempaa toimia em. tavalla yksilötasolla. Tosin voi olla että jää tapahtumatta silloinkin. Tai sitten kaikilla pitäisi olla maha sen verran täynnä, että olisi varaa ajatella muita.



Jaa, en tiedä selvitymisestä, ehkä vain tämän hetkinen vallitseva ideologia tukee enemmän individualismia. Nykymenolla länsimaissa on maha melko täynnä mutte ilmeiseti sekään ei aivan riitä kun täytyy olla kaikkea muutakin krääsää.


Eräs tuttu syväekologi Portlandista vertaa vallitsevaa individualistis-taloudellista ideologiaa satanismiin, sillä poikkeuksella että satanistit ovat suoraselkäisiä ja ryhdikkäitä tyyppejä kun tunnustavat avoimesti olevansa ahneita ja itsekkäitä paskiaisia, Ayn Randin objektivismia ja muita vastaavanlaisia ideologioita kannattavat taas peittävät omat ilmiselvät tarkoitusperänsä valheelliseen ideologiaan ja kieroilevaan retoriikkaan.

Niille arvon suomalaisille, jotka ovat onnistuneet välttämään Ayn Randin objektivismia kerrottakoon siitä vähän.
Ayn Rand oli venäläinen nainen joka muutti Amerikkaan hieman Venäjän vallankumouksen jälkeen. Rand piti itsekkyyttä ihmisen kaiken toiminnan ainoana päämääränä ja riittävänä oikeutuksena. Rand tukeutui rationalistis-tieteellisen argumentaatioon puolustaessaan naivia realismia, josta ihmisellä oli mahdollisuus saada oikeaa tietoa ja maailma on juuri sellainen kuin se ihmiselle ilmenee. Objektivismi vastustaa ankarasti kaikkea vasemmistolaisuutta ja vihreää liikettä, maailmankuva on äärimmäisen ihmis- ja yksilökeskeinen sekä kapitalistista markkinataloutta suorastaan jumaloiva vapaan ja hienon yhteiskunnan ehtona. Rand tietenkin itse päätti mikä kulloinkin on objektiivista. Ei siis ihme että missään älykköpiireissä, varteenotettavissa yliopistoissa ei Randin jorinoita noteerata. Nykykapitalismin luvatussa maassa Yhdysvalloissa kuitenkin on Rand instituutteja ja muutenkin Randin ajatuksille, varsinkin talouspiireissä, huomattavaa kannatusta. Kehotankin Randin filosofian integrointia kauppakorkeakoulujen ja kauppakoulujen opetussuunnitelmaan, menestys olisi taattu. Kuitenkin Rand on niittänyt mainetta myös TV:ssä South Parkin 'Chicken Lover' -jaksossa missä officer Barbrady lukemaan opittuaan luki ensimmäisenä kirjanaan Ayn Randin 'Atlas Shrugged'-in ja lupasi jättää sen viimeiseksi lukemaansa kirjaksi. Yhdysvaltojen Federal Reserven johtaja Alan Greenspan on tunnustanut Randin ihailijaksi, ja muistaakseni myös Hilary Clinton mainitsi pitävänsä Randista.

Toisaalta kun ottaa huomioon miten helppo on radikaaleimpia ajattelijoita vääristellä omiin tarkoitusperiinsä niin tietty varovaisuus voi olla tarpeen. Rousseaun ja muiden ranskalaisten valistusajattelijoiden hienot, tasarvoiset kelat johtivat Ranskan vallankumousaikaisin verilöylyihin, joissa 'Reign of Terror'-in aikana hallinneet Jakobiinit pohtivat kuinka iso osa ranskalaisista tulisi teloittaa. Keskustelussa esitetty korkein luku taisi olla n. 10%. Todellisuudessa mestattiin kuitenkin muistaakseni vain n. 10 tuhatta.

Kaikki sitten tietävät mihin Marxia ja kansallissosialistista biologismia käytettiin viimevuosisadan alkupuolella. Toisaalta täytyy aina muistaa kuinka lukemattomia miljoonia on uhrattu uskonnoille ja ei niin vanhojen kansallisvaltio- sekä kansallisuusideologioiden puolesta. Tästä voi vetää vain yhden johtopäätöksen, loppujen lopuksi ihminen on ollut ja tulee melko varmasti olemaan sangen typerä laji. Eikä tästä oikeastaan voi kuin pyrkiä ylöspäin kun pohjaan on niin usein jysähdetty.
Avatar
#57 • • Sampsa Guest
Originally posted by Dani Cior:
Eräs tuttu syväekologi Portlandista vertaa vallitsevaa individualistis-taloudellista ideologiaa satanismiin, sillä poikkeuksella että satanistit ovat suoraselkäisiä ja ryhdikkäitä tyyppejä kun tunnustavat avoimesti olevansa ahneita ja itsekkäitä paskiaisia, Ayn Randin objektivismia ja muita vastaavanlaisia ideologioita kannattavat taas peittävät omat ilmiselvät tarkoitusperänsä valheelliseen ideologiaan ja kieroilevaan retoriikkaan.

Kaveri osui aikalailla oikeaan paikkaan, mutta eikö tuollainenkin toteamus ole sitä samaa kieroilua?

Joillekin hyvänmielisille kapitalistisioille raha voi olla vain väline päästä valtaan ja tuossa toteamuksessa lyödään aika kova stereotypia kaikkien otsaan. Hyvät tyypit vallassa on lienee paras vaihtoehto, sillä laumaeläimillä on tapana olla johtaja.

Ei siis ihme että missään älykköpiireissä, varteenotettavissa yliopistoissa ei Randin jorinoita noteerata. Nykykapitalismin luvatussa maassa Yhdysvalloissa kuitenkin on Rand instituutteja ja muutenkin Randin ajatuksille, varsinkin talouspiireissä, huomattavaa kannatusta.

Ilman sopimuksia ei ole kanssakäymistä ja näiden sopimusten (mm. lain) tulkitseminen vaatii objektivismia. Siinä perussyy kannatukseen. Ja jotta jotain tulisi päätettyä on jonkun päätettävä, eikä aina haettava sitä ultimate krediittiä idean ensimmäiselle esiintuojalle ja koota sitä akateemista palapeliä. Jos yliopistopiirit tämän allekirjoittaisivat... Tjoo, sama asia eri sanoin eri näkövinkkelistä.
Avatar
#58 • • pakana Guest
Dani Cior:

"Eräs tuttu syväekologi Portlandista vertaa vallitsevaa individualistis-taloudellista ideologiaa satanismiin, sillä poikkeuksella että satanistit ovat suoraselkäisiä ja ryhdikkäitä tyyppejä kun tunnustavat avoimesti olevansa ahneita ja itsekkäitä paskiaisia, Ayn Randin objektivismia ja muita vastaavanlaisia ideologioita kannattavat taas peittävät omat ilmiselvät tarkoitusperänsä valheelliseen ideologiaan ja kieroilevaan retoriikkaan."


...siihen suuntaan, siihen suuntaan joo mut satanismi ei kyl todellakaan pyri korostamaan sitä ihmisluonteen synkempää puolta... sen sijaan tiedostaa tän subjektiivisen "pahuuden" ja keskittyy hallitsemaan itseään kokonaisuutena heikkouksineen ja vahvuuksineen.

Mä luulen et vähän liian iso osa kannattaa jossain määrin sun mainitsemia ideologioita, mutta tiedostamattaan. Jengi on kasvatettu kuvittelemaan et hyvinvoinnin kuuluukin olla tällasta. Aika harva tahallisesti yrittää peittää noita likasia tarkotusperiään, vaikka samaa jahtaakin- mä pelkään vähän et toi pukuposse aika pitkälti kuvittelee tekevänsä oikein. Tai siks mä ainakin yritän olla niin kovin dissaamatta, harva kuitenkaan byygee pistämään hanttiin aivopesulle joka alotetaan jo kehdossa.


Dani Cior:

"Kaikki sitten tietävät mihin Marxia ja kansallissosialistista biologismia käytettiin viimevuosisadan alkupuolella. Toisaalta täytyy aina muistaa kuinka lukemattomia miljoonia on uhrattu uskonnoille ja ei niin vanhojen kansallisvaltio- sekä kansallisuusideologioiden puolesta. Tästä voi vetää vain yhden johtopäätöksen, loppujen lopuksi ihminen on ollut ja tulee melko varmasti olemaan sangen typerä laji. Eikä tästä oikeastaan voi kuin pyrkiä ylöspäin kun pohjaan on niin usein jysähdetty."


-joojoo, historian kirjat on täynnä aika huolellista sekoilua! Rupee päässä viiraamaan kun yrittää ymmärtää jotain tokan maailmansodankin touhuja- ihan oikeesti, mitä *tuu sillon ollaan kelattu?

Mut mä en ihan tajuu tota vikaa juttua- mehän ollaan joskus roikuttu puissa ja hakattu toisiamme kuivuneilla banskuilla, niin miksei tästäkin nyt sitten vois muka mennä eteenpäin? Rapee egoharha kuvitella et tää ois jonkunnäkönen kehityksen huippu, kun meill on aikaa ikuisuuteen asti, jos vaan ruvetaan pikkasen nykyistä tarkemmin pohtimaan miten tätä peliä kannattais pelata. Täälläkin osa teistä tuntuu kelanneen elämää vähän kiiltävää pintaa syvemmältä..[semisneakyhiddenprops].
.onhan toki aina joku tehny niin, mut mul on sellanen olo et nykyään ehkä useempi ku aikasemmin?


Miettikääpä mikä meno ois 50n vuoden päästä jos nyt ruvettais koululapsille opettamaan jotain järkeenkäypää...ekaks tulee mieleen ezim "ympäristöajattelu" pakkouskonnon tilalle?

[ 26 April 2001: Message edited by: pakana ]
Avatar
#59 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Sampsa:
Originally posted by Dani Cior:
Eräs tuttu syväekologi Portlandista vertaa vallitsevaa individualistis-taloudellista ideologiaa satanismiin, sillä poikkeuksella että satanistit ovat suoraselkäisiä ja ryhdikkäitä tyyppejä kun tunnustavat avoimesti olevansa ahneita ja itsekkäitä paskiaisia, Ayn Randin objektivismia ja muita vastaavanlaisia ideologioita kannattavat taas peittävät omat ilmiselvät tarkoitusperänsä valheelliseen ideologiaan ja kieroilevaan retoriikkaan.

Kaveri osui aikalailla oikeaan paikkaan, mutta eikö tuollainenkin toteamus ole sitä samaa kieroilua?



Ai kieroilevaa retoriikkaako vai satanistit kieroja kun tunnustavat olevansa paskiaisia? Ei rehellisyys ole kieroilua, kieroilu on käsittäkseni valehtelemistä ja toisten harhaanjohtamista omien tarkoitusperien eteen. Toisaalta satanismi a lá Anton Szandor La Vey varmasti suvaitsee myöskin kieroilun mutta kai se täytyy päättää 'on a case to case basis'. Itse ajattelen että suurin osa La Vey satanismista on uhoilevaa showta jolla tehdään rahaa, IMO aika harmitonta showta kuitenkin suhteessa yleiseen mainstream asenteeseen.



Joillekin hyvänmielisille kapitalistisioille raha voi olla vain väline päästä valtaan ja tuossa toteamuksessa lyödään aika kova stereotypia kaikkien otsaan. Hyvät tyypit vallassa on lienee paras vaihtoehto, sillä laumaeläimillä on tapana olla johtaja.



Kai se kysymys on siinä että mitä on valmis myymään tai uhraamaan saadakseen sitä valtaa.


Paras tapa päästä eroon laumasieluisuudesta olisi autonomia: jokainen päättää omista asioista niin paljon kuin pystyy ja antaa muiden olla mitä ne on sikäli kun he eivät suoraan tuhoa muiden edellytyksiä hyvään elämään ja terveyteen.

Melko harvoin ihmiset valitsee itselleen johtajan joka aidosti on ansainnut valitsijoiden luottamuksen ja todistanut olevansa suoraselkäinen hyvä tyyppi. Ihmiskunnan historia ja nykyisyys on täynnä tapauksia missä mahdollisimman ilkeä, ja itsekäs, kieroilija on päässyt keinoja kaihtamatta valtaan ja sitten listinyt, aivopessyt ym. jengiä jotta se pysyisi siinä vallassa mahdollisimman pitkään. Hierarkia luo vaaroja, varsinkin kun joillain on aina enemmän tietoja, valtaa ja resursseja väärinkäyttää sitä lauman johtajuutta.



Ilman sopimuksia ei ole kanssakäymistä ja näiden sopimusten (mm. lain) tulkitseminen vaatii objektivismia. Siinä perussyy kannatukseen. Ja jotta jotain tulisi päätettyä on jonkun päätettävä, eikä aina haettava sitä ultimate krediittiä idean ensimmäiselle esiintuojalle ja koota sitä akateemista palapeliä. Jos yliopistopiirit tämän allekirjoittaisivat... Tjoo, sama asia eri sanoin eri näkövinkkelistä.



Eikä vaadi mitään objektivismia. Kun tiedemiehet tai ihmiset yleensä puhuvat todellisuutta ei mitään yksityskohtaista määrittelyä tarvita, kaikki tietävät kokemuksellisesti mistä puhutaan. Tiedemiehet eivät määrittele sitä todellisuutta mitä he mallintavat, testaavat ja käsitteellistävät yleensä kovin tarkasti yleisellä, filosofisella tasolla vastaten kysymyksiin kuten mitä ylipäätänsä voidaan tietää. Mikä on ihmistietoisuudesta ja -havainnosta riippumattoman maailman olemus itsessään jne.

Lait ovat pragmaattisia sopimuksia, niillä on selkeitä päämääriä. On aivan eri asia tulla 'newbienä' 'vanhojen partojen keskelle' ja alkaa väittää että todellisuus on sellainen kuin se kaikille yksinkertaisimmillään ilmenee kun maailman terävimpiin kuuluvat aivot ovat kelanneet näitä juttuja tuhansia vuosia ja todenneet asian sangen ongelmalliseksi. Naivi realismi on vain todiste kypsymättömästä ajattelusta. Aina ei tarvitse määritellä sitä mitä ei ole tarvetta tai ei pystytä määrittelemään, ja kun aletaan määrittelemään ei sääntöjä voi vain huvikseen luoda uudestaan silloin kun ne palvelee jotain polittistaloudellista päämäärää.

Pakana:[QB]
...siihen suuntaan, siihen suuntaan joo mut satanismi ei kyl todellakaan pyri korostamaan sitä ihmisluonteen synkempää puolta... sen sijaan tiedostaa tän subjektiivisen "pahuuden" ja keskittyy hallitsemaan itseään kokonaisuutena heikkouksineen ja vahvuuksineen.

Mä luulen et vähän liian iso osa kannattaa jossain määrin sun mainitsemia ideologioita, mutta tiedostamattaan. Jengi on kasvatettu kuvittelemaan et hyvinvoinnin kuuluukin olla tällasta. Aika harva tahallisesti yrittää peittää noita likasia tarkotusperiään, vaikka samaa jahtaakin- mä pelkään vähän et toi pukuposse aika pitkälti kuvittelee tekevänsä oikein. Tai siks mä ainakin yritän olla niin kovin dissaamatta, harva kuitenkaan byygee pistämään hanttiin aivopesulle joka alotetaan jo kehdossa.



Satanismi a lá Satanic Bible mutta käsittääkseni 'satanismia' on moneksi, jossa on useita erilaisia painotuksia. Mutta satanismissa harvoin pyritään mihinkään 'hyvään' tai 'henkiseen' muuten kuin osana jotain pimeitä iiveleitä voimia.

Mä epäilen oikeasti että monet pukupossesta tajuaa tekevänsä väärin,ainakin joillain tasolla. Toisaalta ihmiset on aina ollut nerokkaita itsensä pettämisessä. Kuinka usein oletkaan kuullut naiveja yhteiskunnallisia simplifikaatioita kuin että 'maailma nyt vain on tällaista', 'näin kuuluu ollakin', tai luonnossa vain on näin että 'vahvemmat ja isommat syö heikommat'. Vituttaa kuunnella tuollaista paskaa missä maailman mielivaltaisuuden dynaamiset ilmentymät yritetään yksinkertaistaa joiksikin painovoiman kaltaisiksi luonnonlaeiksi joihin vain muka täytyy sopeutua.

Sen lisäksi että yhteiskunnallinen adaptaatiokoneisto toimii kehdosta hautaan meitä myöskin opetetaan koulussa peräti laskemaan 1+1 yhteen, jotkut ihmiset vain oppivat nämä aritmeettiset peruslaskutoimitukset muita tehokkaammin ja käyttävät niitä johdonmukaisemmin. Ei se oikeastaan ole niin vaikeaa ja siksi en edes yritä olla dissaamatta.


Mut mä en ihan tajuu tota vikaa juttua- mehän ollaan joskus roikuttu puissa ja hakattu toisiamme kuivuneilla banskuilla, niin miksei tästäkin nyt sitten vois muka mennä eteenpäin? Rapee egoharha kuvitella et tää ois jonkunnäkönen kehityksen huippu, kun meill on aikaa ikuisuuteen asti, jos vaan ruvetaan pikkasen nykyistä tarkemmin pohtimaan miten tätä peliä kannattais pelata. Täälläkin osa teistä tuntuu kelanneen elämää vähän kiiltävää pintaa syvemmältä..[semisneakyhiddenprops].
.onhan toki aina joku tehny niin, mut mul on sellanen olo et nykyään ehkä useempi ku aikasemmin?


Miettikääpä mikä meno ois 50n vuoden päästä jos nyt ruvettais koululapsille opettamaan jotain järkeenkäypää...ekaks tulee mieleen ezim "ympäristöajattelu" pakkouskonnon tilalle?



Kai tästä vois mennä eteenpäin, toisaalta nyt meillä on mannerten väliset ohjukset, ydinsukellusveneet, biologisia, kemiallisia ja ydinaseita räjäyttääksemme tämän pallon useaan kymmeneen kertaan. Mielestäni eteenpäin pyrkiminen on ainoa vaihtoehto, Muuhun ei kertakaikkiaan ole varaa. Kuitenkin se tapa miten jengi käyttäytyy laajemmassa mittakaavassa ei todellakaan viittaa mihinkään kehitykseen tai eteenpäin menoon, ja kohta alkaa tulla todella kiire.

Nykymeno ei todellakaan ole mikään kehityksen huippu. Ja usein tuntuu että kehityksen ehdot on lainattu tulevilta sukupolvilta ja ennen pitkää korttitalo romahtaa.

En tiedä kelaako nykyään useampi syvemmin mutta ainakin tietyt friikit pystyy kommukoimaan ja keskustelemaan helpommin. Ennen jengi kävi yksityistä kirjeenvaihtoa ja kommunikoi melko irrallaan tavallisesta jengistä, sitten usein vasta kelailijoiden kuoltua saatettiin löytää radikaaleja ajatuksia ja muutoksia saattoi tapahtua. Monet kirjastot ja arkistot on täynnä uskomattomia keloja ja ideoita minkä vain harvat ovat löytäneet, netti tekee tän vain helpommaksi kun arkistot siirtyy usein verkkoon, ja aina jotkut on innostuneet siitä tonkimisesta.


[ 30 April 2001: Message edited by: Dani Cior ]
Avatar
#60 • • Sampsa Guest
by Dani Cior: "Ai kieroilevaa retoriikkaako vai satanistit kieroja kun tunnustavat olevansa paskiaisia? Ei rehellisyys ole kieroilua, kieroilu on käsittäkseni valehtelemistä ja toisten harhaanjohtamista omien tarkoitusperien eteen."

Jos ensin syytetään toista harhaanjohtavien perusteluiden tarpeisiin sovittamisesta ja sitten heti perään tehdään itse sama, niin... Mutta ymmärrän kyllä tarpeen asian havainnollistamiselle, joka käytännössä melkein aina johtaa tähän.

by Dani Cior: "Paras tapa päästä eroon laumasieluisuudesta olisi autonomia: jokainen päättää omista asioista niin paljon kuin pystyy ja antaa muiden olla mitä ne on sikäli kun he eivät suoraan tuhoa muiden edellytyksiä hyvään elämään ja terveyteen.

Melko harvoin ihmiset valitsee itselleen johtajan joka aidosti on ansainnut valitsijoiden luottamuksen ja todistanut olevansa suoraselkäinen hyvä tyyppi."


Pretty much true, mutta puhuin lähinnä siitä mikä olisi paras. Ja se johtaja on tapana olla myös sen takia, että ihmisellä on luontainen taipumus välttää päätöksentekoa / odottaa käskyjä ylempää. Tähän yhteyteen voisi halutessaan rakentaa aasinsillan suurimpaan osaan uskonnoistakin.

Toisaalta hyvä johtaja ja autonomia päätöksenteossa eivät välttämättä ole minkäänlaisessa ristiriidassa.

by Dani Cior: "Eikä vaadi mitään objektivismia."

Vaatiipas. Jos oletetaan että objektiivinen tarkoittaa samaa lopputulosta samoilla perusteilla. Tämä jättää mahdollisuuden itsenäisten päätösten teolle uusien tapausten yhteydessä toisin kuin historiadata. Objektivismista tulee mutkan kautta jatkuvuus hoidettua ja epäjatkuvuuskohdatkin sujuvat luonnostaan. Tässä tietysti oletetaan, että logiikka pelaa päätöksentekijällä.

Vaikka vanhat säännöt olisivat kuinka hiottuja tahansa olosuhteet saattavat muuttua ja siinä objektiivisuus on poikaa.

by Dani Cior: "Kuinka usein oletkaan kuullut naiveja yhteiskunnallisia simplifikaatioita kuin että 'maailma nyt vain on tällaista', 'näin kuuluu ollakin', tai luonnossa vain on näin että 'vahvemmat ja isommat syö heikommat'."

Kumpa aina oliskin se hyvä vaihtoehto minkä voisi valita, mutta välillä joutuu valitsemaan kahdesta huonosta. Silloin tuollaiset ovat tarpeen.

Hieman yleisemmällä tasolla: stereotypiat helpottavat kanssakäymistä huomattavasti, mutta ei niihin sokeasti kannata uskoa. Ei noita turhan takia luoda, vaan tilauksesta ja mainos jossa on lyhyt iskulause jää keskimäärin paremmin mieleen.

[ 01 May 2001: Message edited by: Sampsa ]