Originally posted by H.Abismo:
Tälle pyytäisin perusteluja, ennen kuin tärähtää. Miten nostan oman mielipiteeni absoluuttiseksi totuudeksi? Tai miten se edes käy ilmi postauksessani?
Viittaan tähän kommenttiisi:
"Kokevat", niin juuri. Kun ihminen kokee, se ei tarkoita että hän tietäisi.
Minun pointtini on, ettei kukaan voi "tietää" mikä on "oikeasti" "tärkeää". Sinä esität, että jotkut asiat ovat tärkeämpiä kuin toiset, ja että jos enemmistö luulee että joku muu asia on tärkeämpi, se on väärässä. Näin luultavasti ajattelee aika iso osa ihmisistä joten ei siinä mitään, en syytä sinua erikseen mistään (vaikka kieltämättä valitsemani sanamuoto saattaisi indikoida jotain sen kaltaista, pahoittelut siitä) vaan pikemminkin tahdoin korostaa sitä, että minusta ei voi absoluuttisesti sanoa että joku asia on tärkeämpi kuin toinen. Jos suurin osa suomalaisista on sitä mieltä että Salattujen eläimien juonenkäänteet ovat tärkeämpi kysymys kuin kolmannen maailman hätä niin sitten heidän kannaltaan näin todellakin on, niin valitettavaa kuin se onkin.
Totta kai se on eri juttu, mutta lopputuloksen kanssa, siis sillä kuinka monta ääntä annetaan, ei ole. Jos joku saa kymmenen ääntä, oli se sitten siksi että vain kymmenen saa äänestää, tai että kymmenen viitsii äänestää, se ei muuta sitä tosiasiaa, että ääniä tulee kymmenen.
Sun mielestä siis tyhjää ei saa äänestää? Jos valittavana on vaihtoehdot A ja B, ja mun mielestä ne ovat yhtä hyviä. Miksi mun pitäisi äänestää jompaa kumpaa jos mulle on aivan sama kumpi voittaa? Sun pointtisi ilmeisesti on, että kaikki vaihtoehdot ovat yhtä huonoja ja siksi ihmiset eivät äänestä (no, kyllähän Suomessa äänestysaktiivisuus kuitenkin yleensä useimmissa vaaleissa on yli 60% sentään). Mun pointtini taas on, että usein voi olla kyse siitäkin että ihmiset eivät äänestä koska kaikki vaihtoehdot ovat heistä yhtä hyviä.
Käytännössä valitettavasti taloudellinen valta edelleenkin helpottaa poliittisen vallan saamista, mutta onneksi sentään vähemmässä määrin kuin antiikin aikaan.
Vaikka sulla olisi miljoona kiljoonaa dollaria, jos haluat presidentiksi (nyt siis puhun edelleen ns. "demokraattisista" maista, toki on paljon maita jossa homma ei toimi lainkaan näin) tmv., sä et voi ostaa kansalaisten ääniä suoraan, vaan rahaa voi käyttää lähinnä itsensä markkinointiin. Roomassa ja Kreikassa tarpeeksi varakas jannu käsittääkseni useinkin saattoi ostaa itselleen haluamansa julkisen viran. Tämä nyt yhtenä konkreettisena esimerkkinä.
Toi, että muita vaihtoehtoja ei ole, onkin ideologiasi(?) pahin puute, se on sen vääryys ja epäoikeudenmukaisuus.
Onko sulla jotain vikaa luetunymmärtämisessä? Lainaamasi kaksi kohtaa käsittelevät aivan eri asioita: mielestäni nykyinen TALOUSMALLI on paska kompromissi. Nykyinen PÄÄTÖKSENTEON MALLI (edustuksellinen demokratia), on mielestäni kaikkine puutteineenkin paras (toki hienosäädön varaa on) mitä tarjolla on. Toki erilaisia vaihtoehtoja on, mutta ne ovat mielestäni huonompia.
Rinnastan teikäläiset seikytluvun stallareihin
Ketkä v*tun "meikäläiset"? Jos osaat mainita jonkun muun, joka kannattaa samaa poliittis-taloudellista mallia kuin minä niin kerro mullekin koska mua todellakin kiinnostaisi tietää olenko muka ainut ihminen maailmassa joka on kelaillut juttuja siltä kantilta kuin itse olen.
Jos luulet mua joksikin niinistöläiseksi uusliberaaliksi niin erehdyt todella raskaasti. Yhteys jää suunnilleen siihen, että mä kannatan markkinataloutta. Nykyiset "uusliberalistit" yleensä eivät kannata oikeasti vapaata markkinataloutta, vaan vaativat ja vastustavat sääntelyä aina sen mukaan mikä milloiseenkin skeemaan sattuu sopimaan. Itse kannatan aidosti vapaan markkinatalouden (joka edellyttää tosiaan myös pääomien tasaamista) lisäksi vihreää verouudistusta (verotuksen painopisteen siirtämistä työn verottamisesta kulutuksen verottamiseen ja rankkoja haittaveroja) ja verojen käyttöä primäärisenä sääntelyvälineenä, aitoa globalisaatiota (ei yksipuolista talouden globalisaatiota kuten nyt, vaan kaupan vapauttamista *molempiin suuntiin* ja ihmisten täysin vapaata liikkumista), mahdollisimman paikalliselle tasolle asti vietyä demokratiaa, voimakasta sosiaalista turvaverkkoa (jonka ytimenä kansalaispalkka, tarveharkintaisista tuista tulisi luopua muutamia poikkeustapauksia lukuunottamatta), pasifismia jne. En ole nähnyt kovinkaan monen uusliberalistiksi luetun tahon näitä asioita vaativan.
Edit: lisätään listaan vielä, että mun mielestä sen sortin sosialismi, että valtio omistaa esimerkiksi huomattavan osan tuotantovälineistä, on ihan OK jos systeemi on kuitenkin järjestetty markkinamallin mukaan ei komentotaloutena. Eli toisin kuin uusliberalistit, mä en tod. usko (tuotantovälineiden) yksityisomistuksen autuaaksi tekevään voimaan vaan melkein päin vastoin. Yksityistäminen ei itsessään luo tehokkuutta, markkinoilla kilpailu luo. Jotkut alat kuten terveydenhoito olisi suorastaan syytä pitää suurimmalta osin valtion hallussa (toki terveydenhoidossa jotkut niche-jutut voivat olla yksityisilläkin).
Edelleen, kaikilla aloilla ei ole järkevää edes kilpailla. Esimerkiksi enpä haluaisi olla tilanteessa jossa maassa olisi useampi kilpaileva poliisi tai armeija.. =)
Syytät minua absoluuttien heittelystä, abstraktin paskan jauhamisesta. Se arvottaa jo sinut silmissäni trendi-bopoksi, oletko jo liittynyt Defenceen?
Etkö kestä kritiikkiä? Mä olen sitä mieltä että nytkin sä jauhat paskaa perustelematta heittojasi kovin kummoisesti. Sulla tuntuu olevan kovin mustavalkoinen maailmankuva: joko olet hyvä prole tai paha porvari, muita vaihtoehtoja ei näytä olevan.
Selitä mulle, miten siitä, että kritisoin sun liikkuvan liian abstraktilla tasolla ja laukovan itsestäänselvyyksinä asioita jotka ovat kaikkea muuta, seuraa että olen "trendi-bopo"? Ottamatta kantaa siihen olenko "bopo" (sana, jota vihaan suunnattomasti), käsittääkseni kuitenkin bopous on kulttuurillinen juttu, ei mikään poliittinen suuntaus. Eiköhän bopon olisi trendikkäämpää kuulua Attaciin kuin Defensiin. En kuulu kumpaankaan, mun mielestä molemmat ovat väärässä (tosin osittain molemmat ovat oikeassakin). Seuraan kummankin postituslistaa mielenkiinnolla.
Jotta dialogi voisi jatkua, toivoisin edellä perättyjä perusteluja myös jatkossa, ettei minun replyni mene vain kyselyksi ja heittojesi tarkenteluksi, en jaksa sisälukijanasi enää kauaa.
Kovin on meillä erilainen käsitys tämä keskustelun kulusta. Minä voisin sanoa ihan samaa sulle. Mielestäni et ole itse vaivautunut perustelemaan juuri mitään heittojasi.
Se, että ei ole yhtä jyrkkä kuin Santavuori, ei tarkoita etteikö voisi olla yhtä lapanen (ja, "huokaus", yhtä vaarallinen).
Kertoisitko, mitä yhteistä on mulla ja Santavuorella?
[ 05 October 2001: Message edited by: mekaanikko ]