Monitorikysely

514 posts, 26 pages, 163,773 views

Avatar
#321 • • J-P Guest
Heh, on kyllä byrokratia taas kohdallaan :)

Lähetät jotain ulkomaille korjattavaksi -> täytät kaksi lomaketta, toinen lähetettäessä ja toinen noudettaessa. Puuh, heavy shit man. :0)
Avatar
#322 • • aleksivirta Guest
mietin itekin tässä just vaihtiksena tota passiivista vaimenninta, joko niin että poistelis DACTilta vaan vaimenninpalikan ja juottais piuhat + kyhäis kotelon ite tai sit et tyytyis johonkin mpatch2:seen tai vastaavaan. DACTin passiivivaimennin ei taida olla mpatchia kalliimpi (afair kruunuradiossa luokkaa 120-130 euroa) mutta siihen joutuis tosiaan sit pistää vähän käsityötä päälle.

Tuppu, onko tossa mpatch2:ssa miten laadukas se vaimennin korvakuulolta? passiivisuus tarkottanee ettei se äänenväri juurikaan muutu mutta pysyykö esim kanavatasapainot kohdillaan isollakin vaimennuksella vai onko siinä oleva stereopotikka tms. niin keskinkertanen että tarpeeks pienelle väännettäessä alkaa heitellä villisti? sinäänsä vois olla ihan hyvä ratkasu kyllä jos on vaan laatutyötä.
Avatar
#323 • • Tuppu_ Guest

Tuppu, onko tossa mpatch2:ssa miten laadukas se vaimennin korvakuulolta? passiivisuus tarkottanee ettei se äänenväri juurikaan muutu mutta pysyykö esim kanavatasapainot kohdillaan isollakin vaimennuksella vai onko siinä oleva stereopotikka tms. niin keskinkertanen että tarpeeks pienelle väännettäessä alkaa heitellä villisti? sinäänsä vois olla ihan hyvä ratkasu kyllä jos on vaan laatutyötä.


Kierron alussa ääni tulee eka vasemmasta kanavasta, mutta tasoittuu sitten nopeasti ja mielestäni kuuluu aika tasaisesti kummastakin kanavasta kierrettäessä isommalle, eli muuta heittoa en ole huomannut kuin tuon stereopotentiometrille tyypillisen ominaisuuden, että ääni tulee ensin jommasta kummasta kanavasta lähellä mute-asentoa. Varmasti toi hieman heittää kautta matkan (tosin vaikea havaita) ja dact olisi varmaan äänenlaadultaan sellainen, että ei enää tartteisi vaihtaa, mutta kyllä, ainakin tämä yksilö mikä mulle sattui vaikuttaisi korvakuulolta olevan hyvä. Viimeks kun kysyin kruunuradiosta dactin kytkintä, niin olis ollu 170 euroa hintaa ja en omista tällä hetkellä kunnon poraa jne, että olisin lähteny tekee koteloa, joten päädyin tuohon mpatch2:seen. Olin jo jonkun aikaa katsellut, että minkä passiivisen säätimen hommais ja se originaali mpatch oli mielestäni hieman kalpean näköinen, pienet nupit ja sininen väri. Kun huomasin tuon uuden mallin, niin en kovin kauan miettinyt. Se kuulokeulostulo tosin oli aika keskinkertainen tossa mpatch2:ssa, mutta passiivivaimennin toimii hyvin ja niitä on tavallaan 2 kpl tossa, kummallekin sisääntulolle oma ja voi ohjata äänen ulostuloihin 1 ja/tai 2. Aux-sisääntulon vaimennin on balansoimaton, mutta käytän tuota pääsäädintäkin balansoimattomana, kun päätevahvistimessa on kuitenkin mulla balansoimaton sisääntulo.

Tossa pari kuvaa muuten tuosta laitteesta, jos kiinnostaa: kuva 1 kuva 2
Avatar
#325 • • T82 Guest
Behringer B2031A
...Alkoi nämä kiinnostamaan edullisen hintansa vuoksi. Koitin etsiä netistä vertailuja/testejä näistä vaan enpä löytänyt... ? "Testimenestys" sanan voi ymmärtää kymmenellä eri tavalla...
Avatar
#326 • • P.Korhonen Guest

Behringer B2031A
...Alkoi nämä kiinnostamaan edullisen hintansa vuoksi. Koitin etsiä netistä vertailuja/testejä näistä vaan enpä löytänyt... ? "Testimenestys" sanan voi ymmärtää kymmenellä eri tavalla...


Se St. Paul's Soundin "testimenestys"-teksti perustuu Tekniikan maailma 3/2005 :n testiin, jossa B2031A sai 3/5 tähteä ja ainoastaan Yamaha MSP5A sai 4 tähteä. Tosta jutusta on ollut puhetta jo aikaisemminkin tässä threadissa. Pienempää B2030A:ta kehuttiin paremmaksi ja alapään toistoa napakammaksi.

B2030A:n "testivoittaja"-titteli taas tulee 2004-loppupuolella olleesta TM-jutusta, missä vertailtiin tietokonekaiuttimia+subbareita ja mukana oli lisäksi parit miniaktiivipurkit ja 2030A. Tähtiä 4/5.
Avatar
#327 • • jorkki Guest
Ite oon parin Behringer B2030A:n tyytyväinen omistaja. Täysin riittävät purkit mun käyttöön ("dj-monitorit") :)
Avatar
#328 • • timoteus Guest
Noi Behringerit on kyllä dj-monitoreina ihan ok pelit...Fostexit (PM-1) kyllä hieman paremmat, ja hinta luokka suurinpiirtein sama.

Osaakos joku antaa neuvoa tai kokemuksia Genelec 8040 vs. Dynaudio BM 6A...kummat näistä olis paremmat, jos tekee mieli tarkempaa tarkkailuääntä musiiikin tekoon? "Foorumeilla" on näistä tarinaa vaikka kuinka, osa toisen puolesta ja muut taas toisen. Pääsääntöisesti kummatkin koetaan yleisesti hyviksi, ja Genelecin kannalla oikeastaan olen. Itseäni kuitenkin mietityttää Dynaudion alempi bassotoisto (onko sillä edes väliä pienehkössä kerrostaloasunnossa), ja kommentit siitä, että ääni on puhtaampi ja sitä voi kuunnella pidemmän aikaa ilman, että korvat väsyy...Comments!
Avatar
#329 • • hhuima Guest

Osaakos joku antaa neuvoa tai kokemuksia Genelec 8040 vs. Dynaudio BM 6A...



Genet mulla. Dynaudioita en ole kuullut, joten vertailua ei pysty tekemään. Bassotoisto ulottuu näissä ainakin mulle ihan riittävän alas. Napakammat ja jykevämmät bassot (musiikin kuuntelussa, leffat eri juttu) näistä irtoaa kun olkkarin subilla varustetusta systeemistä. Varsinkin näin kerrostaloasujana en enempää kaipaa. Itse vertailin aikoinaan näitä 8040:a muihin Geneleceihin ja ero 8030:aan oli melkoinen kun taas 8050:n en suurta eroa kuullut, stereokuva tuntui jopa näissä pienemmissä pöntöissä avarammalta. Itse jaksan kuunnella näitä helposti sen 12h/vrk, mutta pakko myöntää että alkuun oli totuttelemista. Genreinä dubitechno, minimalismi ja tech house, näitä ainakin mielellään väsäilee/kuuntelee... No huoneakustiikka mulla nykyään taitaa olla se pullonkaula, jotain sille pitäisi tehdä. Semmosta. :)
Avatar
#330 • • Tuppu_ Guest
8040 vs. BM6A on aika vaikea kysymys, koska molemmat monitorit edustavat käytännössä kummankin merkin äänenlaadultaan kärkipään malleja. Joka tapauksessa noiden monitorien soundi poikkeaa toisistaan selkeästi. Kummassakin on se oma juttunsa ja toinen tykkää toisesta. Kummat on paremmat, riippuu täysin siitä, millaista musiikkia tekee, millainen kuulo on ja millaiseen soundiin on tottunut, eli millaista soundia pitää hyvänä.

Jos et pääse noita kuuntelemaan, parhaiten tietoa ja kokemuksia kokeneilta käyttäjiltä saa ehkäpä www.gearslutz.com foorumilta. Tuleepa siellä esille myös monia tuntemattomampiakin monitori-merkkejä, samalla kun esim. mackieta pidetään täysin läppänä jne. :roll:
Avatar
#331 • • bulk Guest

Genet mulla. Dynaudioita en ole kuullut, joten vertailua ei pysty tekemään. Bassotoisto ulottuu näissä ainakin mulle ihan riittävän alas. Napakammat ja jykevämmät bassot (musiikin kuuntelussa, leffat eri juttu) näistä irtoaa kun olkkarin subilla varustetusta systeemistä. Varsinkin näin kerrostaloasujana en enempää kaipaa. Itse vertailin aikoinaan näitä 8040:a muihin Geneleceihin ja ero 8030:aan oli melkoinen kun taas 8050:n en suurta eroa kuullut, stereokuva tuntui jopa näissä pienemmissä pöntöissä avarammalta. Itse jaksan kuunnella näitä helposti sen 12h/vrk, mutta pakko myöntää että alkuun oli totuttelemista. Genreinä dubitechno, minimalismi ja tech house, näitä ainakin mielellään väsäilee/kuuntelee... No huoneakustiikka mulla nykyään taitaa olla se pullonkaula, jotain sille pitäisi tehdä. Semmosta. :)



Mä allekirjoitan kaiken tän, oon kuunnellu niin paljon 8050A:ta ja 8040A:ta, että pystyn sanomaan, että 8040A on melkein joka suhteessa paras kaiutin 8000-sarjasta, jos ei vertailukriteeriksi oteta tuotettavaa äänenpainetta.

Kuunteluväsymystä noi ei tuota edes niin pahasti kuin vanha tonnisarja, vaikka tietty tarkkuus noissakin osaa porukasta riipii. Mutta työkaluthan ne on, töissä ne soi 8h/päivässä, joten siihen analyyttisyyteen tottuu.

Toki kandee kuunnella Dyniksetki ennen ostamista, helpoin tapa on varmaan ostaa sekä noi Genet, että Dynikset postimyynnistä himaan ja sitten vaan palauttaa huonommat, saa ainaki testata rauhassa kotona ja omissa kuunteluoloissa.
Avatar
#332 • • timoteus Guest
Eipäs ollu paljon http://www.gearslutz.com -foorumista apua kun näyttää olevan jumissa lähes koko ajan...

Mutta kiits vinkeistä ja rohkaisusta :-)

Ps. Päätin hommata ne Genelecit, kunhan vaan keksin mistä ne saa halvimmalla...
Avatar
#333 • • J-P Guest


Ps. Päätin hommata ne Genelecit, kunhan vaan keksin mistä ne saa halvimmalla...



huuto.netissä on ollut sillointällöin, samoin täällä.
Suomessakin oli joku mesta, joka myi melken thomannin hintaan...
Tosin t-kaupasta saa otettua suoraan alvit pois (jos on siis firma mille ostaa).
Avatar
#334 • • timoteus Guest

Suomessakin oli joku mesta, joka myi melken thomannin hintaan...
Tosin t-kaupasta saa otettua suoraan alvit pois (jos on siis firma mille ostaa).



Joo, ihan ilman firmaa liikenteessä...se mesta, jota tarkoitat, on varmaan Lohenette, sinne oon jo parit eemailit lähettäny ja kyselly "päivän" hintaa :-)
Avatar
#335 • • J-P Guest


Joo, ihan ilman firmaa liikenteessä...se mesta, jota tarkoitat, on varmaan Lohenette, sinne oon jo parit eemailit lähettäny ja kyselly "päivän" hintaa :-)



nope http://www.stpaulssound.fi/
Avatar
#337 • • aleksivirta Guest
joo st. paulsin jori on vissii ens maanantaihi saakka lomal vielä. vastailee kyl yleensä tod nopeesti maileihin ym.
Avatar
#338 • • punaParta Guest
tervis.

tarttis hommailla jonkin näköiset monitorit tuohon näytön jatkeeksi. Eli haussa on pienet näppärät monitoorit lähikuunteluun - ei ole toisia käytössä. Euroja vois sijoitella semmoset 500.

Future music:ssa tuon hintaluokan ykkösenä on Yamaha msp3:set - onkohan niistä mihinkään?

kiits.
Avatar
#339 • • punaParta Guest
tuon hinnan minkä meinasin sijoittaa niin varmaan voisi käyttää hiukan järkevämminkin. 500 eurolla saa jo aika hyvälaatuiset kuulokkeet tai kahdet (pitäis uudet dj-luurit hankkia myös). Eikä emäntäkään hermostu noista sisustus jutuista ja voi duuunailla yöllä. Ajattelin tämmöistä settiä: AKG K-240 studio tai K-271 studio ja AKG K-181-DJ. Kokemuksia? Onkohan noi kalliimmat mallit (K-701 tai K-601) enemmän kuuntelu vai monitori vehkeitä?

Voikohan Tampereella näitä käydä jossakin kuuntelemassa?
Avatar
#340 • • Tuppu_ Guest
Future Musicia välillä seuranneena olen todennut, että niiden pisteytyksiin ei kannata aina luottaa. Esim. joka lehdessä on melkein se sellainen 10 parasta monitoria-lista tms. missä on kyllä ihan hyviäkin monitoreja, mutta toisaalta juuri ne monitorit ovat semmoisia, mitkä ovat vain olleet myös todella suosittuja ja monien lehtien arvostelemia, eikä joukossa ole hieman vähemmän käytettyjä parempia malleja. Joskus tuntuu, että arviot äänenlaadusta niissä testeissä ovat tyyliin, tuleeko bassoa yhtä paljon kuin mackien hr824:stä ja yleinen toteamus melkein kaikista on, että yläpään soundi on tarkka sekä taajuusvaste suora. Jos mahdollista, kannattaa kuunnella jossain.

Luureista taisi olla puhetta aiemmin tässä threadissa tai jossain toisessa (en muista). Jos aiot hommata luurit niin, että ne tulisi sekä dj-käyttöön, että kuunteluun/tuottamiseen?, niin en osaa sanoa, mutta kuunteluun/tuottamiseen suosittelen sennheiser hd600/hd650. Varsinkin jälkimmäinen toistaa bassot aika luonnollisina, samoin kuin muunkin äänialueen, ei piikittele, tosin ääneen vaikuttaa myös paljon vahvistin millä niitä ajaa. Beyerdynamic dt990/880 tuntuu hieman leppoisemmalta pässä ja sopii monille hifi-kuunteluun, mutta toistaa bassot ja diskantit hieman liioiteltuina (diskantti viiltää korvia joillain materiaaleilla ennenkuin kuuroutuu tarpeeksi n. 12kHz taajuudelta). AKG:istä mun mielestä puuttuu bassopäätä ja soundi on aika kuivahko.