Monitorikysely

514 posts, 26 pages, 163,779 views

Avatar
#341 • • aleksivirta Guest
future music on ns. täyden kybän lehti, ei laatunsa ansiosta vaan sen takia et kaikki laitteet tuntuu saavan lähestulkoon täydet pojot niiltä jollei ne oo oikeasti ihan törkeen huonoja. en tiedä onko kyse mainostajien paineesta vai onko ne jätkät oikeesti tulessa tasan joka tuotteesta mutta suosittelisin kanssa ottamaan aika varauksella ne pisteytykset ja arvostelut.
Avatar
#342 • • bulk Guest
FM:llä on oma lehmä ojassa, eli jos otetaan koko skaala arvostelussa käyttöön, mainostajat kaikkoavat.

Toki sama koskee vähän kaikkia lehtiä, eli snadia omien mainostajien kotiinpäinvetoa voi aistia kotimaisistakin julkaisuista (äänitekniikan alalta), mutta FM:ään verrattuna ollaan kyllä Hifissä ja Teknarissa tosi puolueettomilla vesillä.

Se pitää kyllä paikkaansa, että vain itse testaamalla löytää ne itselle sopivat kamat.

Tupun suositukset senkuista studioluureiksi on kyllä kohdallaan, itse jopa tiputtaisin vielä noi kuussataset pois laskuista ja hommaisin hinnasta huolimatta HD650:T, jos nyt luureja ostaisin.

Deejiiluureista mä en oikein osaa sanoa mitään muuta kuin HD-25:t on aika varma valinta, jos vain sopivat päähän. Beyerdynamicillakin on pari hyvää suljettua mallia, mutta en ole niin hyvin päässyt testaamaan, että uskaltaisin varauksetta suositella.

AKG:t on kyllä kuivat (ainakin K240, K271), toiset ei tykkää, mä tykkään kyllä.
Avatar
#343 • • Tuppu_ Guest

AKG:t on kyllä kuivat (ainakin K240, K271), toiset ei tykkää, mä tykkään kyllä.


Jep, ei noi akg:t missään nimessä huonoja ole ja niitähän on paljon käytössä studioissa. Ainoiksi luureiksi en välttämättä kuitenkaan ostais akg:ita, varsinkin kun on kuullut senkun hd650:t, tosin ovathan nuo paljon halvempiakin. Kuuntelin k240 studioita ja k270:tä aiemmin ja 240s:t mulla olikin jonkin aikaa. Bassotoisto noissa voisi olla hieman ulottuvampi ja dynaamisempi (ei pystyneet toistamaan voimakkaita bassoja yhtä hyvin kuin senkut tai beyerit, meni tukkoon). Vaikka yleissoundi onkin hieman kuivahko, toimii se silti tarkkailussa ihan hyvin (tosin bassopäätä joutuu varmistelemaan muilla), jos vain tykkää muuten niistä. Nyt jälkeenpäin on jopa käynytkin mielessä, että voisi hommata vaikkapa noi k271:t kakkosluureiksi.
Avatar
#344 • • punaParta Guest
Tosiaan ihan tuottamiseen luurit haussa, dj hommelit ja hifistelyt erikseen.

Meillä on ollut jotkut Sennheiserit aikoinaan (mallia en muista), todella mukavat on päässä mutta ne johtojen kiinnitykset vähän epäilyttää - ajan myötä löysty huomattavasti ja jouduttiin uusimaan pariin otteeseen - onko hd650:ssä tämmöistä ongelmaa huomattu.
Avatar
#345 • • Tuppu_ Guest

Tosiaan ihan tuottamiseen luurit haussa, dj hommelit ja hifistelyt erikseen.

Meillä on ollut jotkut Sennheiserit aikoinaan (mallia en muista), todella mukavat on päässä mutta ne johtojen kiinnitykset vähän epäilyttää - ajan myötä löysty huomattavasti ja jouduttiin uusimaan pariin otteeseen - onko hd650:ssä tämmöistä ongelmaa huomattu.


HD650:ssä on n. 2.5 metrin mittainen suora joillain paremmilla suojauksilla tehty johto, joka kiinnittyy luurien päässä kullatuilla haarukkaliittimillä sekä vasempaan että oikeaan puoliskoon luureja. Ei siis ainakaan tartte pelätä, että pantaa kiertävä välijohto toiselle luurinpuolikkaalle hieroutuisi rikki (mitä käytetään yksipuolisessa johtokiinnityksessä), miten voi käydä esim. beyereissä. Haarukkaliittimet ovat otteeltaan todella lujat, eivät irtoa kovin helposti vedettäessä, saa itseasiassa tosissaan yrittää, että irtoavat. Riippuu, tietty kuin paljon heiluu ja mesoo luuriensa kans. Mulla on nyt yli vuoden ollut nää ja yhtä tiukat ovat, tosin käytänkin niitä varoen, enkä nyi johtoja. Johdon ja korvaläpät voi vaihtaa tarvittaessa. Itse luureissa ei ole mitään heikosti rakennettuja osia, jotka saisi katki/murrettua vahingossa. Vahvasti rakennettu.

Tuottamiseen noi on siitä hyvät, että ääni on täysin rasittamaton, taajuusvaste aika neutraali, erottelee hyvin, mikään taajuus ei piikitä ja bassotkin toistuvat alas asti sen enempää liioittelematta. Eli suomeks sanottuna pystyy tekemään hyvin päätöksiä sen suhteen, miten säätää. Kuulokevahvistimella tosin on iso vaikutus lopulliseen soundiin. Käytän näitä motu 828 mk2:n omalla vahvistimella ja ääni on mielestäni kohtuullisen hyvä. Eräällä heikolla vahvistimella kun testasin, niin ääni meni suttuiseksi ja bassoiskut epämääräisiksi.
Avatar
#346 • • texmex Guest
Ei kellään satu olemaan hajua noista Genelecin uusista DSP pöntöistä, että millonkas ovat tulossa myyntiin? Ei sillä, että olisin niitä ostamassa, vaan lähinnä kierosti ajattelin, että voisi noiden normimonitorien hinnat sitten samalla vähän laskea :D Ne voinee sitten tee-se-itse-tyyliin muuttaa "DSP" versioksi Ultra Curven ja mittamikin kanssa... :excellent:

Ja jos joku noita DSP monitoreja on päässyt kokeilemaan, niin kommentit ovat tervetulleita.
Avatar
#347 • • whuf. Guest

AKG:t on kyllä kuivat (ainakin K240, K271), toiset ei tykkää, mä tykkään kyllä.


Jep, ei noi akg:t missään nimessä huonoja ole ja niitähän on paljon käytössä studioissa. Ainoiksi luureiksi en välttämättä kuitenkaan ostais akg:ita, varsinkin kun on kuullut senkun hd650:t, tosin ovathan nuo paljon halvempiakin. Kuuntelin k240 studioita ja k270:tä aiemmin ja 240s:t mulla olikin jonkin aikaa.



Multa löytyy "K240 Monitor" ja "K271 Studio" luurit. K240 sarja on puoliavoin ja "kuivahko" soundinen ja eroaa suljettu mallisesta K270 sarjasta kuin yö päivästä. En niputtais noita samanlaisiks luureiks muun kun tarkkuuden ja järkyttävän hyvän laatunsa puolesta. "K271 Studio" malleissa on todella jykevä ja hyvin toistava bassopuoli ja diskantit huomattavasti kirkkaammat kun K240:ssä. Monet studiot käyttää AKG:tä ja esim pienestä asti olen kuunnellut kirjastoissa K240:llä musiikkia(Tampereella). Eräässäkin kirjastossa yleisessä käytössä samat noin 10 paria K240:tä yli 15 vuotta! Eikä ole hajonneet. Pelkästään se kertonee laadusta jo jotain.


No mut kannattaa silti kuunnella mitkä miellyttää eniten omaa korvaa :)
Avatar
#348 • • punaParta Guest
Luin tänään töissä Hifi lehden numeroa 6-7/2006, missä oli hd650:set arvostelussa. Eräpuun Jaska - tuttuun tyyliinsä - jätti laitteen kehumiset muille. Ääntä oli kommentoinut bassovoittoiseksi ja mukavuutta keskivertoa huonommaksi :eek: .

Pitää nyt käydä testailemassa noita vaihtoehtoja tässä lähikuukausina pariin otteeseen, kun ei köyhällä ole varaa ostaa halpaa.
Avatar
#349 • • Tuppu_ Guest

Luin tänään töissä Hifi lehden numeroa 6-7/2006, missä oli hd650:set arvostelussa. Eräpuun Jaska - tuttuun tyyliinsä - jätti laitteen kehumiset muille. Ääntä oli kommentoinut bassovoittoiseksi ja mukavuutta keskivertoa huonommaksi :eek: .

Pitää nyt käydä testailemassa noita vaihtoehtoja tässä lähikuukausina pariin otteeseen, kun ei köyhällä ole varaa ostaa halpaa.


Joo kannattaa käydä kokeilemassa niitä. Luin itsekin tuon saman testin hifistä sattumalta. Eräpuu on eräpuu. Bassoboostia on aavistuksen, mutta ei missään nimessä liikaa ja se ulottuu todella alas. Itseasiassa tuo bassopää on ainakin konemusan tuottamiseen juuri sopiva, kun sitä ei tule liikaa, mutta toisaalta se myös kuuluu alas asti. Esim. HD25-1 boostaa mielestäni paljon pahemmin eikä ole niin tasainen. Muita pahempia boostaajia ovat myös beyerdynamicit ja pahimmat mitä tuli eteen niin ultrasonen kallein avoin malli, millä ei voinut puhua kyllä miksaamisesta muutenkaan, sen verran omituinen soundi ainakin mun korviin.

Mukavuudesta sen verran, että jotkut beyerdynamicit ovat päässä hieman leppoisemman oloiset, eli hd:t puristavat hieman enemmän, mutta eivät ne nyt niin kauheasti purista ja mullaki on aika iso pää. ;) Itseasiassa beyerdynamiceissa joutu käyttää sitä pantaa aina ääriasennossa ja silloinki useiden tuntien jälkeen saatto alkaa jomottaa päätä sieltä kohti, mihin panta painoi keskeltä. Senkuissa on rutkasti varaa säätää pantaakin. Lievä puristusote noissa 650:ssä on tosiaan, mutta ne materiaalit mitkä puristavat ovat varsin pehmeitä ja ne korvatyynytkin pehmenevät käytössä (se kankaan sisällä oleva vaahtomuovi tms). Alkuun ne tuntuvat hieman jäykemmiltä, mutta ei kovin kauan.
Avatar
#350 • • SarkaPRO Guest

nostetaans tätä topikkia myös, itellä hakusessa joku kohtuuhintainen 2.1 systeemi... t-kaupasta tsekkailin jotain tannoy:n purkkeja + se halvempi suppari (niistä kolmesta).

sana vapaa :)



En sitte tiedä mihin tarkotukseen kyseiset säilykepurkit ja pakoputkisubbari tulee, mutta ainakin henkilökohtaisesti suosittelen yhdistelmää:

2 X Quested S6, 2-tie, 5"
1 X Quested SB10, 10", ulkoinen jakosuodin/vahvistin-kontrolleri, 20Hz



tonnikalan purkittamiseen ajattelin, kun noiden quested:n jälkeen rahaa ei jää edes riisiin :-/



http://www.sarkapro.com/S7FutureMusic.pdf
http://www.sarkapro.com/SOSFebruary2006.htm
http://www.sarkapro.com/S8_review.jpg
Avatar
#351 • • J-P Guest

nostetaans tätä topikkia myös, itellä hakusessa joku kohtuuhintainen 2.1 systeemi... t-kaupasta tsekkailin jotain tannoy:n purkkeja + se halvempi suppari (niistä kolmesta).

sana vapaa :)



En sitte tiedä mihin tarkotukseen kyseiset säilykepurkit ja pakoputkisubbari tulee, mutta ainakin henkilökohtaisesti suosittelen yhdistelmää:

2 X Quested S6, 2-tie, 5"
1 X Quested SB10, 10", ulkoinen jakosuodin/vahvistin-kontrolleri, 20Hz



tonnikalan purkittamiseen ajattelin, kun noiden quested:n jälkeen rahaa ei jää edes riisiin :-/



http://www.sarkapro.com/S7FutureMusic.pdf
http://www.sarkapro.com/SOSFebruary2006.htm
http://www.sarkapro.com/S8_review.jpg



ihan kiva mainos toki ;)

mutta edelleen (jo kelvot kannut omaan käyttöön hankkineena) tuo hinta on kyllä törkysen suolainen :)
Avatar
#353 • • bulk Guest
Täälläkö saa firmat mainostaa myymiään kamoja nykyään?
Avatar
#354 • • whuf. Guest

Täälläkö saa firmat mainostaa myymiään kamoja nykyään?



Mainostathan säkin..
Ja sadat dj:t.. bilejärkkärit.. ties mitkä. Eikä häippä edes mainosta varsinaisesti omaa tuotettaan vaan Questedia.. jota hän ei tietääkseni valmista. Relaa vähän :)

(No mut, aika paskat ylihintaset kajarit näyttäs silti olevan.)
Avatar
#355 • • Wayne G Guest
Hei.

Onko kelään kokemuksia Genelecin 1049 A mallista?

Olisi tyrkyllä em. kaiuttimet ja käyttötarkoitus olisi pääasiassa musiikin kuuntelua himassa. Myös jonkin verran käyttöä tulisi kotiteatteri setissä(subbaria en vielä omista).
Cutoff

Posts: 14

#356 • • Cutoff
Nyt loppu tuska. Genelec 1030:t ostettu.
Avatar
#357 • • bulk Guest

Nyt loppu tuska. Genelec 1030:t ostettu.



Kohtuulliset montut ja alkaa olemaan nykyään oikeissa hinnoissa. Noista löytyy jo se instant-magia kun napsauttaa musan soimaan, kuten hyvistä monitoreista pitääkin.

Paljonko jouduit kärsimään?
Cutoff

Posts: 14

#358 • • Cutoff

Nyt loppu tuska. Genelec 1030:t ostettu.



Kohtuulliset montut ja alkaa olemaan nykyään oikeissa hinnoissa. Noista löytyy jo se instant-magia kun napsauttaa musan soimaan, kuten hyvistä monitoreista pitääkin.

Paljonko jouduit kärsimään?



920e

Noita menee 800e hintaankin, mutta reilun satasen ekstra on ihan ok koska myyjä on tuttu, monitorit on miltei käyttämättömät ja saan kuljetuksen kotiovelle saakka.

Mietin myös Dynaudion BM5A ja BM6A mallia, mutta päädyin sit 1030 gennuihin, koska olen niin paljon niiden kans ollu tekemisissä ja osaan kuunnella sitä soundia. Oikeastaan hieman harmittaa, koska mä opin nyt kesällä kuunteleen näitä mun Alesis Monitor One MKII passiveja silleen, että gennuistakin miksaukset kuulosti kohtuu samalta, tosin bassopuoli oli aina melkoista arvailua ja analysaattori-sokkohippaa. Pidän varmaan nää alesikset nyt kakkoskuunteluna.
Nyt on kyllä sit kans totuuden paikka. Ei ole enää monitoreista kiinni :) Pitää alkaa miksauksien tasossakin kehitystä tapahtumaan.
Avatar
#359 • • R24 Guest


Nyt on kyllä sit kans totuuden paikka. Ei ole enää monitoreista kiinni :) Pitää alkaa miksauksien tasossakin kehitystä tapahtumaan.



Sit on varmaan akustointikin kunnossa?
Genet kuulostaa vielä karummalta kuin halpis skobet huonosti akustoidussa tilassa. Ne ei anna niin paljoa anteeksi.
Cutoff

Posts: 14

#360 • • Cutoff


Nyt on kyllä sit kans totuuden paikka. Ei ole enää monitoreista kiinni :) Pitää alkaa miksauksien tasossakin kehitystä tapahtumaan.



Sit on varmaan akustointikin kunnossa?
Genet kuulostaa vielä karummalta kuin halpis skobet huonosti akustoidussa tilassa. Ne ei anna niin paljoa anteeksi.



Köyhän miehen akustointi löytyy. Seuraavaksi pitäis ottaa lainaan mittamikrofoni ja kattoo mitä alueita joutuu säätämään. Itse en kauheasti akustoinnista tiedä, joten täytynee sitten pyytää apua paremmin asiaan perehtyneiltä kavereilta.