Musiikin teko PC:llä

21 posts, 2 pages, 5,135 views

Avatar
#1 • • DJ Rasta Guest
Oon alottelija vasta. oon jo kyhänny pari biisii, mut sattuisko kukaan tietää et miten niihin biiseihi sais vähä... no... niinku groovia tai jotai. niis on rummut ja synat ja jotai taustoja, mut silti tuntuu silt et jotai puuttuis! auttakaa jos vaa voitte!

käytän fruity loopsia ja nyt hommasin Reasonin jos se nyt yhtää auttaa vastaamaan...

[ 31 May 2002: Message edited by: DJ Rasta ]
Avatar
#2 • • FoFlow Guest
Parhaiten pystyy varmaan auttamaan kun laitat jonkin noista biiseistä tänne demo-osastolle kuunneltavaksi. Tän voorumin tason on sitä luokkaa että palautetta tulee yleensä ihan kiitettävästi, ja vieläpä rakentavaa.

Mutta yleensä mitä ensimmäisissä virityksissä mättää ovat:

- Suttuiset soundit: Johtuu siitä että instrumentteja ei osata sijoittaa taajuusalueille oikeisiin paikkoihin. EQ auttaa tässä. Eli Bassarissa ei tarvinne korostaa ylätaajuuksia, soolosynassa ei tarvitse olla hirvittävää bassorutistusta jne...
- Ei munaa: Kompressoi, kompressoi, kompressoi. Reasonissa kaikkien rumpukomponenttien perään kompressori tai sub mikser rummuille joka sitten kompressorin läpi.
- Kaikki keskellä, eli stereokuva persuksesta: Panoroi (siirrä stereokuvassa vasemmalle tai oikealle) instrumentteja. Sopiva kombinaatio selviää vain kokeilemalla. Vinkki: Älä panoroi sykeinstrumentteja (Basso+Bassari)
- Biisit on tosi kuivia: Efektien käyttöä ei osata ja tästä seurauksen biisi kuulostaa todella kuivakkaalta. Yleisimmät effut on reverberberi ja delay. Chorus auttaa "tukevoittamaan" soundia ja näin siitä saadaan "läskimpi".
- Biisi on aivan liian märkä, eli efektien ylikäyttö: tiedetään mitä ne effut on ja tekee, mutta niiden käyttöä liioitellaan. Tää on vähän makuasia, mutta räikeät yliefektoinnit kyllä vääntää massua... yök.

Paras vinkki: Kuunnelluta biisejäs kaikilla kavereillas ja nimenomaan niiden stereoissa: Tulee biisistä mielipide ja kuulet miten se sun tekelees käyttäytyy eri äänentoistolaitteissa. Sit kun se alkaa kuullostaa hyvältä vähän joka vempeleessä niin olet oikeilla jäljillä.

Muilta löytyy varmaa tonni parhaita vinkkejä ja tällä foorumilla nimenomaan AudioTech -palstalla löytyy läjäpäin vinkkejä biisien parantamiseen ja viilaamiseen.

Tsemppii
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest
Jos tää oli joku trolli niin kasva aikuiseks

Musiikinteko on taitolaji. Toisin kuin rockmiehet olettavat.
Lähinnä nauratti tänäänkin kun kuulin Nightwishin jonku uuden
biisin. Samat soundit ollu jo vuosia. Konemuusikkoa haukutaan
heti jos sama soundi on kahdessa eri biisissä.. Nightwish
on tosi jees vaikka samat soundit on 50-60 eri biisissä.

Musiikkia ei opita tekemään hetkessä. Soundien muodostuksen
opettelu voi viedä vuosia, varsinki jos joutuu opettelee
kantapään kautta ilman kenenkään apua missään tilanteessa
(kuten minä).

Vaikea sanoa mitä "groovea" haluat.. Pistä demoa niin
porukka kertoo mitä puuttuu.
Avatar
#4 • • DJ Rasta Guest
Kiitti vinkeistä
Avatar
#5 • • Ana-- Guest

Originally posted by FoFlow:
- Ei munaa: Kompressoi, kompressoi, kompressoi. Reasonissa kaikkien rumpukomponenttien perään kompressori tai sub mikser rummuille joka sitten kompressorin läpi.



Aloittelijan tuskin kannattaa heti alottaa kompressoimaan
raitojaan.. kannataa ensin opetella tekemään gruuvaavia
rumpuja, ja muistaa pistää paljon pieniä perkussio-ele-
menttejä mukaan. pelkät haitsut ja basari ei riitä. ja
gruuvia varten olennaisinta on bassolinja.
Avatar
#6 • • AM Guest

Originally posted by Analogia:
Aloittelijan tuskin kannattaa heti alottaa kompressoimaan
raitojaan.. kannataa ensin opetella tekemään gruuvaavia
rumpuja, ja muistaa pistää paljon pieniä perkussio-ele-
menttejä mukaan. pelkät haitsut ja basari ei riitä. ja
gruuvia varten olennaisinta on bassolinja.



Samaa mieltä. Mä alotin A500:sen 4-chl-trackerilla, eikä siin ollu tietoakaan kompurasta. Tulipahan ainakin perusasioita opittua.

-Mika/AM
Avatar
#7 • • Ana-- Guest

Originally posted by CM:
Jos tää oli joku trolli niin kasva aikuiseks

Musiikinteko on taitolaji. Toisin kuin rockmiehet olettavat.
Lähinnä nauratti tänäänkin kun kuulin Nightwishin jonku uuden
biisin. Samat soundit ollu jo vuosia. Konemuusikkoa haukutaan
heti jos sama soundi on kahdessa eri biisissä.. Nightwish
on tosi jees vaikka samat soundit on 50-60 eri biisissä.



No huh huh. missäs vaiheessa susta on tullut tollanen
elitisti? Yllättävää että joku aloittaa musanteon ja haluaa
kysyä peruskysymyksiä? "Jos tää oli joku trolli niin kasva
aikuiseks"?

rock-musiikki, ja esimerkkinä mainitsemasi nightwish pyörii
musikaalisesti aivan eri sarjassa kuin meidän 'niin paljon
hienompi' konemusiikki. Noteeraa esmes nightwishistä sel-
lainen seikka, että joka kappaleessa on melodia.

Nightwish käyttää muutenkin perinteisen rock-ilmaisun
instrumentteja, rumpuja, kitaroita ja bassoa, eikä moisista
edes yritetä hakea mitään mullistavia saundeja, koska biisit
nojaavat aivan eri asioihin kuin 'meidän' musiikkimme.

Dis not!
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Analogia:
No huh huh. missäs vaiheessa susta on tullut tollanen
elitisti? Yllättävää että joku aloittaa musanteon ja haluaa
kysyä peruskysymyksiä? "Jos tää oli joku trolli niin kasva
aikuiseks"?

rock-musiikki, ja esimerkkinä mainitsemasi nightwish pyörii
musikaalisesti aivan eri sarjassa kuin meidän 'niin paljon
hienompi' konemusiikki. Noteeraa esmes nightwishistä sel-
lainen seikka, että joka kappaleessa on melodia.

Nightwish käyttää muutenkin perinteisen rock-ilmaisun
instrumentteja, rumpuja, kitaroita ja bassoa, eikä moisista
edes yritetä hakea mitään mullistavia saundeja, koska biisit
nojaavat aivan eri asioihin kuin 'meidän' musiikkimme.

Dis not!



Ekaks pahoittelut että tää on kirjoitettu kännissä. =)

No. Eka postaukset on otettava varoen vastaan
Yleensä "hei miten vittu tehdään hittipiisei.jee"-tyylisiin
postauksiin en viitsi edes vastata, tää oli poikkeus.
Kysymys oli vain niin epäselvä etten tienny mihin edes vastata..

En kyllä löydä rock musiikista mitään mitä ei voisi soveltaa
myös konemusiikissa (paitsi live).
Oot kyllä oikeassa että rock-musiikki perustuu täysin eri
asioihin kuin konemusiikki. Rock perustuu soittamiseen
(mitä paremmin jätkä soittaa sen gurumpi), techno perustuu
soundeihin (mitä paremmin soundeja käyttää sen gurumpi).
Tähän ei liene mitään vastaanväitettävää?
On olemassa niin paljon musiikista pitäviä täysin
nuottikorvattomia ihmisiä, ettei melodioilla ole osittain
mitään tekemistä kummankaan kulttuurin kanssa.

Joo sori offtopic...

Reasonin kompressori kannattaa unohtaa välittömästi, se on
todella PASKA, pilaa kaikki soundit. Fruity Loopsin
kompura sen sijaan on paljon parempi. Biittiin tulee potkua
heti, kun väännät thresholdin vaikka -13dB ja ration
vaikkapa 4:1, olettaen että volkat on sen verran lujalla
että -13dBN ylittyy

"Kuunnelluta biisejäs kaikilla kavereillas ja nimenomaan niiden stereoissa"

Tää kannattaa, olettaen että löytyy muutakin kuin pelkkä
mankka =)
Avatar
#9 • • Taedium Guest

Originally posted by Analogia:
Yllättävää että joku aloittaa musanteon ja haluaa
kysyä peruskysymyksiä? "Jos tää oli joku trolli niin kasva
aikuiseks"?



No niinpä. Melkeinpä mitä vain kun postaa tänne, jos se ei ole 'gurutekstiä' sisältävä, niin välittömästi seuraava viesti alapuolella jo epäilee trolliksi. Ja tiedoksi: Tämä vastaus ei ole trolli.

...no mutta josko siirtyisin aiheeseen...

Originally posted by Analogia:
rock-musiikki, ja esimerkkinä mainitsemasi nightwish pyörii
musikaalisesti aivan eri sarjassa kuin meidän 'niin paljon
hienompi' konemusiikki. Noteeraa esmes nightwishistä sel-
lainen seikka, että joka kappaleessa on melodia.



Itse aloitin musiikin teon rokkipuolella. Soundit on erittäin tärkeitä, samoin kuin soittotaito. Soundeissa taas ei ole se, että jokainen biisi on eri saundinen, vaan se, että joka biisissä saadaan peruselementeistä sama soundi ulos. Eli vaikka kitaravire tai efektit vaihtuu, niin silti jo kitaran ensi soinnusta pitäisi tunnistaa mikä yhtye on kyseessä.

Sitten niitä kilkkeitä voi rauhassa muutella mieleisekseen. Soittotaito tosiaan on sitten niin, että mitä tarkemmin ja mitä vähemmän nauhojen vinkumista kitarasta esmes kuuluu, niin sitä gurumpi. Tosin limiterillä sitä voi leikkailla. Melodiat ja tarkkuus on rokkipuolella valttia. Erityisesti tarkkuus. Pienetkin ylimääräiset kilinät / kierrot / vedätykset / mokat rankaistaan armotta jos demoa mihinkään rokkilehteen / vastaavaan lähetät arvosteltavaksi.

Sitten kun studiosta siirryin kotioloihin (hinta/laatu suhteen takia...) niin huomasin seuraavaa: 'Oikeilla' kaiuttimilla saa hyvää ääntä aikaan. Eli jos on ammattikäyttöön tarkoitetut kaapit, jotka toistaa äänen 'sellaisena kuin se on', niin saundit saa helposti kohdalleen.

Kuitenkaan ei ole pakko ostaa omia miljaardin markan kaijutinpakettia, vaan ihan hyvälaatuisilla stereoilla saa aikaan hyvää jälkeä. Bassojen kanssa vain kannattaa olla tarkka, ne puuroutuu helposti. Stereoiden kautta oppii tekemään hyvää musiikkia saundillisesti, mutta siinä tarvitaan sitä, että kuuntelee niiden kautta erittäin paljon musiikkia. Kun kuuntelee paljon musiikkia niiden kautta, niin korva oppii sen, miltä nuo CD:t kuulostaa noiden stereoiden kautta. Ja sitä kautta oppii sitten suurinpiirtein tietämään mikä saundi kuulostaa hyvältä.

Tästä sitten seuraavaksi, niin kuin edellä mainittiin, soittelemaan kaikille kavereille ja tädeille ja sedille ja sukulaisille ja naapureille heidän stereoissaan. Siinä kuulee itsekkin miten menee ja saa heiltä kommentteja.

Siitä sitten tekemään biisejä.

Kannattaa muuten säästää ihan kaikki biisit mitä on tehnyt. Niistä löytää välillä kaikkea mielenkiintoista. Ja vanhoja nauhoituksiaan kun kuuntelee, niin näkee miten on kehittynyt. Itse tulee jotenkin sokeaksi (ts. kuuroksi) niille omille mokilleen, että vaikka biisi oikeasti on aivan p... niin silti siitä pitää. Vasta puolen vuoden kuuntelemattomuuden jälkeen sitä kuulee itse ne kaikki virheet.

Niistä oppii oikein hyvin. Ainakin omalta kohaltani musiikin teko on ollut melko pitkälle sitä, että haluan tehdä biisin ja sen nauhoitankin. Loppuaika meneekin sitten virheiden korjaamiseen, joka viekin sitä aikaa ainakin aluksi 95%.

Kai tämä suurelta osin pätee konemusiikkiikiin, jota en ole vielä ainakaan tehnyt itse. Noh, industriaali metallia jos ei lasketa...

Mutta kai rokkipapallakin mielipide saa olla?

Alkuun voi päästä kavereiden opastuksella, mutta suosittelen käyttämään yksinään asian opetteluun aikaa 28h/vrk.
Avatar
#10 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Taedium:
No niinpä. Melkeinpä mitä vain kun postaa tänne, jos se ei ole 'gurutekstiä' sisältävä, niin välittömästi seuraava viesti alapuolella jo epäilee trolliksi.



Tai sitten kun kirjoitat mukamas aiheellisen keskusteluntyngän, paljastat sen myöhemmin trolliksi,
ettei oma naama kärsisi omista mielipiteistäsi, jotka
eivät muita miellyttäneet. Plääh, mitä mä selitän

Valitettavan paljon näitä spämmärispedeilijöitä liikkuu
julkisissa foorumeissa


Kannattaa muuten säästää ihan kaikki biisit mitä on tehnyt. Niistä löytää välillä kaikkea mielenkiintoista. Ja vanhoja nauhoituksiaan kun kuuntelee, niin näkee miten on kehittynyt.



Jep. Toinen mikä on niin vanhoissa biiseissä saattaa olla
joku killeridea jota ei muista ja joka sopii uudempaan
biisiin paremmin kuin siihen vanhempaan.
Avatar
#11 • • Taedium Guest

Originally posted by CM:
Tai sitten kun kirjoitat mukamas aiheellisen keskusteluntyngän, paljastat sen myöhemmin trolliksi,
ettei oma naama kärsisi omista mielipiteistäsi, jotka
eivät muita miellyttäneet.



Tässäpä täytyy tunnustaa, että melko usein piruuttani itse harrastan tuollaista. En tosin tällä foorumilla, jota arvostan suunnattomasi, sillä se on pysynyt pitkään todella asiallisena.

Nyt.fi esimerkiksi tarjoaa mahdollisuuden nimettömänä kirjoittamiseen; siellä se on oikein kiva harrastus. Ei siis ihan älytön trollien viljely, vaan sellainen, että noin niinkuin periaatteesta väittää vastaan ja nostattaa ihmisten verenpaineita. Kun nimittäin melko hauskaa on kun joillain oikeasti kiehahtaa sappi sellaisesta...

Itse kyllä olen pitänyt melko tiukasti sen rajan plattarilla, että jos jonkun huulen heitän täällä, niin siitä kyllä samantien ilmoitan seuraavassa lauseessa, tai kirjoitan sen niin, että sen ymmärtää huuleksi.

Eli ei pelkoa, että minä ainakaan täällä kirjoittelen näillä nimimerkillä trolleja. Tai millään muullakaan nimimerkillä. Näillä nimimerkeillä (Taedium, Reverend) en kirjoita muuallakaan trolleja. Sitä varten minulla on omat nimimerkit, niitä en paljasta.

Tiedän mitä tuosta nyt.fi aiheisesta tekstistäni aiot kirjoittaa. Vastaus on: Kyllä, minä olen paskiainen.

...ja lopetetaan se aiheen vierestä kirjoittelu...

Eli tuli vain mieleen aiheesta:

Kuinkas moni on käyttänyt vanhoja DOS pohjaisia Tracker ohjelmia? Ja mitä on tullut käytettyä? Itse muistaisin, että Scream Tracker oli melko hyvä DOS tilassa toimiva Tracker, joka tuotti nykystandardien mukaan erittäin surkeita S3M ja MOD tiedostoja. (En ole tuota käyttänyt sitten vuoden '96, siksi muisti pettää...)
Avatar
#12 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Taedium:
Kuinkas moni on käyttänyt vanhoja DOS pohjaisia Tracker ohjelmia? Ja mitä on tullut käytettyä? Itse muistaisin, että Scream Tracker oli melko hyvä DOS tilassa toimiva Tracker, joka tuotti nykystandardien mukaan erittäin surkeita S3M ja MOD tiedostoja. (En ole tuota käyttänyt sitten vuoden '96, siksi muisti pettää...)



Itse aloitin koko musiikinteon vuonna -91 Scream Tracker
2.0:lla. Herra nimeltä Sami Tammilehto tais olla eka, joka
päätti siirtää Amiga MOD-skenen PC:lle tekemällä tuon
4-kanavaisen trackerin.

ST3:lla tuli tehtyä oikeastaan pelkästään hc:ta
Joku tracker jonka nimeä en muista, käytin st3:n jälkeen
syystä että se tuki Gravis UltraSoundia suoraan. Trackereiden
ohella käytin kyllä MIDIä enemmän musiikinteossa, koska sillä
sain tehtyä paljon ammattimaisempaa soundia träkkereiden paskaan
äänenlaatuun verrattuna. Kokeilin sittemmin FastTrackeriä,
jolla tein myös hc:ta.. koko trackerinnostus sitten kaatui
tuohon softaan enkä ole trackereihin sen jälkeen enää koskenut Tais olla vuonna -95
Avatar
#13 • • bulk Guest
Mä olen ainakin käyttänyt St3:sta, josta sitten 64k-sämplerajoitukseen kyllästyneenä siirryin FT2:een, jolla sitten tehtiin useamman vuoden ajan kaikkea sälää. Trakkeriaika oli sitä HC-jumputusta, trancen alettua kiinnostaa oli pakko hankkia jotain, jolla voi filtteröidä.

Filtteröinnin puutettakin onnistui jotenkin kiertämään Ft2:ssa (pitkissä resosweep-soundeissa samplen aloituskohtaa muuttamalla ), mutta reaaliaikaisten efektien puutetta ei.

Jotenkin tuntuu siltä, että itse on joutunut opettelemaan kaiken niin vaikean kautta, kun nykyään on joka koneessa pyöriviä VST-softia. Mitähän tapahtuu taas kymmenen vuoden kuluessa.


[ 05 June 2002: Message edited by: bulk aka. electro lt ]
Avatar
#14 • • txgov Guest
Taikasana groovea etsitään. Ei kai siihen mitään valmista kaavaa ole, vaikka kaikilla taitaa olla joku käsitys mitä se groove on.

Ensimmäisenä tulee aina mieleen se shuffle/swing. Elikkäs varmaan ihan tuttu asia, toivottavasti, koska kirjoitettuna se on vietävän vaikea selittää. Kyse on kuitenkin nuottien rytmittämisestä siten että tiettyjä nuotteja aikaistetaan/viivytetään aaltoilevan rytmikuvion aikaansaamiseksi. Kuulostipa pöntöltä

Rumpuloopit=Instant Groove. Mielipide kysymykseksi jää se kuinka paljon kukin haluaa käyttää valmiita rumpulooppeja, joissa usein on dynamiikka (lue vaikka kompressointi) melkoisesti paremmin kohdallaan kuin kukaan aloittelija pystyy tekemään. Rumpulooppien pilkkominen ja editointi on kuitenkin hyvä taito. Reasonin kanssa joutuupi investoimaan ReCycle ohjelmaan. Sitten ne loopit on tietysti saatava istumaan siihen mixiin, elikkäs kompressoinniksi se kuitenkin menee.

Niksiplattarissa tänään jo varmaan aiemminkin esille tullut vinkki Reasonin kanssa, elikkäs kun Subtractor on niin mono, niin panoroi se toiseen laitaan mikserissa, lisää laitteen perään delay asetukselle 5-15 ms ja panoroi se taas toiseen laitaan. tasapainoile wet/dry asetuksen kanssa niin että ääntä tulee tasaisesti, ja hih! Vanha kunnon kanavadelay stereointi on valmis. Huomaat miten raita pomppaa esille miksistä ja pitää oikein tiputtaa siitä leveleitä.

off-topic: Yleisesti tanssi genressä taitaapi olla tuhansia suht hyviä tuottaja/ääni insinöörejä , mutta vain joitain hyviä säveltäjiä. Tämä johtuupi musiikin luonteesta ja tekotavasta. Eipä muuta.
Avatar
#15 • • bulk Guest
Rumpuluuppien pätkimisen voi myös hoitaa pelkästään raa'asti ohjaamalla samplen alkukohtaa, vaikka Recyclet ja muut tuo hommaan uuden ulottuvuuden. Mutta onnistuu siis myös träkkereillä ja tavallisilla fraasisämplereillä. Laittaa vain jonkun midicontrollerin ohjaamaan start-timea.
Avatar
#16 • • kilobitti Guest
Ja vielä pari vinkkiä:

-Surffaa joskus ajan kanssa tonne demotracks-osastolle, kuuntele niistä mahdollisimman monia ja lue mitä ns. gurut on kommentoinu. Siinä voi joskus kuulla aika hyvin mikä on pielessä, ja sitten vielä gurut kertoo miten se korjataan.

-Maalaustaiteessa yksi tärkeä oppimiskeinoja on suurten tähtien matkiminen. Tämä pätee myös musiikkiin, siinä väsätessä toisen biisistä kopiota voi oppia niksin jos toisenkin jota voi sit käyttää omissa teoksissaan.

-kb
Avatar
#17 • • tempest Guest



Joku tracker jonka nimeä en muista, käytin st3:n jälkeen
syystä että se tuki Gravis UltraSoundia suoraan.




Olisko ollu Impulse tracker ? :) Ite käyttelin kans st3:sta aikanaan...
Avatar
#18 • • Jay Logic Guest
Ihan sivuhuomautuksena mainitsisin, että kyllä trackerillakin voi tehdä hyvää materiaalia. Siitä tunnistat todellisen pro:n.

Mielestäni hyvä tapa tehä biisejä on, että ensin säädetään biisi ja saundit kohdalleen niistä instrumenteista (tai mistä ääni nyt tuleekaan), ja lopuks laitetaan effektit, kompurat ja sellaset.

Eli jos effektit on pääosassa, niin ollaan pahasti hakoteillä.
Avatar
#19 • • Edited MikkiHiiri Guest


Ihan sivuhuomautuksena mainitsisin, että kyllä trackerillakin voi tehdä hyvää materiaalia. Siitä tunnistat todellisen pro:n.

Mielestäni hyvä tapa tehä biisejä on, että ensin säädetään biisi ja saundit kohdalleen niistä instrumenteista (tai mistä ääni nyt tuleekaan), ja lopuks laitetaan effektit, kompurat ja sellaset.

Eli jos effektit on pääosassa, niin ollaan pahasti hakoteillä.



Joo kyllä trackerilla saa kelpo soundia ulos itsessäänkin, tosin
vaihtelee kovasti musiikkityylistä. Nykyajan trackereissä on VST-tuki,
joka parantaa niiden ominaisuuksia. Itse en kyllä henk koht
koskaan enää halua palata trackereihin. Sekvensserillä on IMO niin
paljon mukavampi tehdä musaa :)

Vielä noista kompuroista.. jotenkin alkanu karttaa koko
kompuroita kun ei tahdo softana olla kovin hyvänkuuloisia edes
olemassa. Parempi on tehdä rumpusoundeista kompuroidun
kuuloisia yksitellen. Esim biitin saa potkimaan helposti jo kun
tekee pelkään clapsiin hyvän volume envelopen, joka mallintaa
kompressoria (tai sitten vain vetää kompuran läpi ne soundit
joita tarvitsee). Bassorummuthan nyt yleensä on jo valmiiksi
kompressoitu. Lopputulos on paljon parempi jos sen homman
hallitsee.
Masterointivaiheessa sitten limitointia, joka pehmentää
aavistuksen vielä biittiä muiden soundien kanssa ja lopputulos
on todella namia kuunneltavaa.
Avatar
#20 • • the Atonalizer Guest



En kyllä löydä rock musiikista mitään mitä ei voisi soveltaa
myös konemusiikissa (paitsi live).



Niinpä, mutta konemuusiikissa on saatanasti kamaa mitä ei voi siirtää rokkiin. Ihan pelkästään just nuo saundi jutut, vaikka sen takia, että homman pitäs kuulostaa mahdollisimman samalta livenä kuin levyllä. On mahdotonta säätää joka biisiin eri saundit live tilanteessa ilman, että tuloksena on kakofoniaa, taikka ilman 30 hengen roadcrewta ja miljoonalla laitteita. Itse olen päätoimisesti (siis muusikkona) hevi muusikko. Ja olen siirtänyt paljon kone-elementtejä sinne (tuloksena jotain industrial-house-gabber-metallia, kai) nämä asiat ovat tulleet siis hyvin selväksi. Ei ole *mitään* järkeä verrata konemusiikkia ja vaikka Nightwish:iä (vaikka se kyllä on meikästä ehkä maailman tylsintä musaa). Ja se mitä noihin rock guruihin tulee, niin ei minusta se soittotaito ole mikään niin tärkeä juttu, biisien kirjoittamistaito on kaiken A ja O, onhan noita kitara sankareita ja taitaa ne muutaman levyn myydäkkin, mutta ne ketkä tekee hyvän biisin (eli rakenne tarttuva kerto jne.) myy miljoonia ja jäävät "historiaan".