Hollantikixxu -leadit...

202 posts, 11 pages, 28,736 views

Avatar
#101 • • timppa^ Guest
En jaksanut kaikkia kolmea sivua lukea kixxuleadeista, joten mahdollisesti toistan jo jonkun toisen sanomaa:
Reaktor puskee kohtuullisen autenttista supersaw-leadia.
Avatar
#102 • • OSC8 Guest

Originally posted by CosmicMan:

Ehkä minkä yleensä kuulee niin tos minkä just laitoin ei
ollu yhtään resonanssia. JP-8000:n pelkkä cutoff jo elävöittää
paljon soundia.



Tuo muuten pitää paikkaansa, itse olen aina käyttänyt JP:n supersaw-liideissäni pelkästään sitä 12db:n filtteriä ja nimenomaan ilman resonanssia. Jos nyt jotain esimerkkiä haluu niin tuolta demos puolelta löytyy vielä toi Orgazmon biisi (ja siitä siis nimenomaan tripguide-remix) jossa supersaw raikaa 12db:n filtterin kanssa. Ja kun puhutaan cutoffista niin nimenomaan ENVELOPEN säädöt on se juttu joka siitä tekee napakan, ite filtterihän vaan tuo "omaa soundiaan" juttuun mukaan..

Jostain syystä toi JP:n 24db-filsu ei ole ikinä oikein iskenyt liidisoundeihin, en tiedä miksi
Avatar
#103 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by triip:
Jostain syystä toi JP:n 24db-filsu ei ole ikinä oikein iskenyt liidisoundeihin, en tiedä miksi



Uskaltaisin olla eri mieltä. System F - Out Of Bluen
leadi on vedetty 24dB filsun läpi ja on mielestäni
se kaikkien kiksuleadien isä
Avatar
#104 • • OSC8 Guest

Originally posted by CosmicMan:
Uskaltaisin olla eri mieltä. System F - Out Of Bluen
leadi on vedetty 24dB filsun läpi ja on mielestäni
se kaikkien kiksuleadien isä




Toki saa eri mieltä olla, mielipiteitähän nämä vain ovat

Vaikka painotan tota oikeaa filtterienvelopen käyttöä, niin tietysti, jos käyttää sitä 24db:n filsua saa soundin paljon napakammaksi ja lähemmäksi esmes tota ferryä. Mutta kun säätää sen envelopen kohdalleen... aijai.. 12db:n filsu kuulostaa helevetin pehmeeltä ja napakalta samaan aikaan
Avatar
#105 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by triip:
Mutta kun säätää sen envelopen kohdalleen... aijai.. 12db:n filsu kuulostaa helevetin pehmeeltä ja napakalta samaan aikaan



Jees. Tarkoitin lähinnä että kyllä se 24dB filsukin sopii
leadiin ainakin mun mielestä
Soundista tulee haikeampi ja unisempi, kun 12dB on
repivämpi ja kovakouraisempi.

Itekin tykkään käyttää useinmiten 12dB filsua. 24dB sopii
paremmin padeihin.
Avatar
#106 • • 029 Guest

Originally posted by triip:

Toki saa eri mieltä olla, mielipiteitähän nämä vain ovat



joop...

IMO pitkään tota JP:tä säädettyä pitää sanoo et enemmän mun mielestä tohon ominaiseen soundiin vaikuttaa noi Filter envelopen asetukset. 24db on toisessa tilanteessa parempi kuin 12db mut ei sen käyttö mitenkään sen oikeaoppisempaa kiksuleadista tee... se on se JP:n soundi kokonaisuutena.
Avatar
#107 • • OSC8 Guest

Originally posted by 029:
IMO pitkään tota JP:tä säädettyä pitää sanoo et enemmän mun mielestä tohon ominaiseen soundiin vaikuttaa noi Filter envelopen asetukset.



Samaa mieltä minäkin tuossa olin. Tuosta tulikin mieleen, kaikkihan varmaan tietävät että tossa JP:ssä on yksi tosi ikävä pulma joka saattaa ilmetä, eli soundin "napsuminen" tietyin filtteri/envelope -asetuksin Oliko niin että se johtuu JP:n omasta bugista vai mitä?

Onko JP:en tullu ikinä mitään OS-päivitystä tms jolla ton sais pois, vai onko tuo vain "analogi-envelopen luonne" joka sitten on uskollisesti mallinnettu tähän laitteeseen?
Avatar
#108 • • 029 Guest
hyi kamala tuplapostauks poiz

[ 08 April 2002: Message edited by: 029 ]
Avatar
#109 • • 029 Guest

Originally posted by triip:
Samaa mieltä minäkin tuossa olin. Tuosta tulikin mieleen, kaikkihan varmaan tietävät että tossa JP:ssä on yksi tosi ikävä pulma joka saattaa ilmetä, eli soundin "napsuminen" tietyin filtteri/envelope -asetuksin Oliko niin että se johtuu JP:n omasta bugista vai mitä?

Onko JP:en tullu ikinä mitään OS-päivitystä tms jolla ton sais pois, vai onko tuo vain "analogi-envelopen luonne" joka sitten on uskollisesti mallinnettu tähän laitteeseen?



joo mustakin ois kiva et joku joka tietää sen 100% varmaks postais ton syyn tänne.

Luin aikaa sitten et kyse on siitä et toi JP:n virtuaalisynan resoluutio kusee (update 24 kertaa sekunnissa ja siitä siis toisten soittimien napsunta kun A=0 tai R=0)

mut ois kiva saada varmistus tällekin en muista luinko ton JP:n omasta manuskasta vai mistä mut jokatapauksessa...

sama efekti on ollu poikkeuksetta jokaisessa virtuaalianalogissa jolla olen päässyt mallintamaan...

kertokaa joku

eikä sit mitään "musta tuntuu" läpändereitä jooko
Avatar
#110 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by triip:
Samaa mieltä minäkin tuossa olin. Tuosta tulikin mieleen, kaikkihan varmaan tietävät että tossa JP:ssä on yksi tosi ikävä pulma joka saattaa ilmetä, eli soundin "napsuminen" tietyin filtteri/envelope -asetuksin Oliko niin että se johtuu JP:n omasta bugista vai mitä?

Onko JP:en tullu ikinä mitään OS-päivitystä tms jolla ton sais pois, vai onko tuo vain "analogi-envelopen luonne" joka sitten on uskollisesti mallinnettu tähän laitteeseen?



Tohon haluisin itekki vastauksen. Napsuminen sinänsä tuo
just sitä analogisuutta
Onpahan Rank 1:nkin parissa biisissä erotettavissa heikosti tuo "naps" =)

Eli naps kuuluu kun AMP-envelopessa on attack tai release
0:ssa ja cutoff alempana kun täysillä.
Avatar
#111 • • OSC8 Guest

Originally posted by 029:
sama efekti on ollu poikkeuksetta jokaisessa virtuaalianalogissa jolla olen päässyt mallintamaan...



(Huom: tää on sit väistämättä täysin MUTU-meininkiä ja pohdintaa, eikä todellakaan varsinaista tietoa asiasta):

Supernovan jossain manuska-addendumissa luki että bassopatcheissa on envelope-arvoja korjattu niin, että attack ja release -arvot on pienimmillään 8. Tuo antaa vielä tarpeeksi napakan attackin, mutta poistaa soundien napsumisen, oli insinööri siihen perusteluiksi kirjoittanut.

Periaatteessa siis voisi ajatella että toi napsuminen johtuu yksinkertaisesti virtuaalisynien ultranopeista envelope-generaattoreista. Millään aidolla analogisynalla et saa niin tiukkoja envelopekäyriä aikaan, että tota napsuntaa tulis?

Mutta, aitoa tietoa asiasta odotellessa.. Spekulointi jatkuu..
Avatar
#112 • • OSC8 Guest

Originally posted by CosmicMan:
Eli naps kuuluu kun AMP-envelopessa on attack tai release 0:ssa ja cutoff alempana kun täysillä.



No n*ssitaan sitä pilkkua vielä Eli ei välttämättä pelkässä AMP-envelopessa vaan Filter-envelopessa, tai vaihtoehtoisesti molempien yhteisvaikutuksesta..

Mut joo, turhan anaali oli tää mun posti..
Avatar
#113 • • Tuppu_ Guest
Mun microQ:n sawlead ainakin napsutteli aika ikävästi, ennenkuin käänsin filter-envelopen releasen täysille.
Avatar
#114 • • onnela Guest
Kiusataan nyt vielä vähän lisää vanhaa xp-50:stä.

Mukailua...

Ei niinkään ehkä ihan JP-8000 kuuloinen, mutta mielestäni ihan suhteellisen kelpo kiksuleadi kuitenkin.
Avatar
#115 • • Tuppu_ Guest
Ymmärtääkseni xp30:ssä on samat soundit kuin xp50:ssä.
Kävin tänään testailemassa liikkeessä tota xp30:tä. Ihan siistejä sampleja pakattu mm. siihen techno-kortille. Kiksuliidin ja bassopörinät saan koneistani jo nyt, mutta tarvitsen vielä tekstuureja, padeja yms. joita ei ihan kaikkia voi tehdä analogilaatikoilla. Myöskin pianosoundi oli aikas hyvä tossa xp:ssä.

Soundmarkille: Onko noi sun tänne laittamat soundilinkkien äänet tehty ite, vai ovatko presetteinä koneessa? Entä ovatko ne techno-kortilta, vai normaalisetistä? Ihan vain sillä kiinnostaa, että kun jos ostan tollasen xp30:n ja että joudunko harjoittamaan äänieditointia. Olen tottunut editoimaan ääniä vain VA-koneilla, joissa se nuppien määrän puolesta on mielekästä, eikä valikkosurffausta.

Rolandin uudessa SH32:ssa on muuten toi jp:n supersaw ja jonkin verran paksua silläkin saa tehtyä, mutta filtteri mielestäni kusee, samoin soundi on muutenkin liian raaka ja särmikäs. Siis siitä puuttuu sellanen analogilämpimyys. Filtterin pykälät kuuluvat todella pahasti. Unisono-moodikaan ei toimi moitteetta. Ääni käyttäytyy oudon pätkivästi siirryttäessä koskettimelta toiselle, merkillistä. En tiedä onko vika minussa vai koneessa, mutta en löytänyt unisonon detunea mistään.

No tossapa tota taas onkin.
Avatar
#116 • • onnela Guest

Originally posted by Tuppu.:
Ymmärtääkseni xp30:ssä on samat soundit kuin xp50:ssä.
Kävin tänään testailemassa liikkeessä tota xp30:tä. Ihan siistejä sampleja pakattu mm. siihen techno-kortille. Kiksuliidin ja bassopörinät saan koneistani jo nyt, mutta tarvitsen vielä tekstuureja, padeja yms. joita ei ihan kaikkia voi tehdä analogilaatikoilla. Myöskin pianosoundi oli aikas hyvä tossa xp:ssä.



Joo, aika pitkälti samasta laitteesta on kyse. XP-30:ssä on tosin arpeggiaattori ja tosiaan techno-expansion jo valmiina. En just nyt tarkkoja eroja muista, mutta XP-30 on tavallaan tuon jonkinasteinen pikkuveli. Sekvensseri ei tainnut olla XP-30:ssä yhtä monipuolinen.


Soundmarkille: Onko noi sun tänne laittamat soundilinkkien äänet tehty ite, vai ovatko presetteinä koneessa? Entä ovatko ne techno-kortilta, vai normaalisetistä? Ihan vain sillä kiinnostaa, että kun jos ostan tollasen xp30:n ja että joudunko harjoittamaan äänieditointia. Olen tottunut editoimaan ääniä vain VA-koneilla, joissa se nuppien määrän puolesta on mielekästä, eikä valikkosurffausta.



Nuo kaikki soundit on ihan itse tehtyjä. Siis ihan soundin initistä alkaen. Aaltomuotoina on sekä alkuperäisiä, että techno-expansion soundeja, kun mulla tuo kortti (ylläri) tossa laitteessa on. XP-50:lle löytyy varsin hyvä pc-softa nimeltä changeit, millä tuo valikkojen surffaus vähenee oleellisesti. Itse kuitenkin olen tuon valikkosurffailun kanssa sen verran sinut, että kahlaan valikoita suoraan laitteesta. Myös presetteinä löytyy kuitenkin erinomaisia soundeja. Varsinkin juuri nuo padit yms. ovat varsin mainioita jo alunperin. Lisäksi netistä löytyy aika paljon soundeja laitteelle. Eli ei sinun välttämättä tarvitse älyttömästi tuohon äänieditointiin perehtyä. Ja nuo valikot ovat kyllä varsin selkeitä ja helppokäyttöisiä.

Haluatko lisää esimerkkejä? Millaisia soundeja?

edit: tyhmä lauserakenne...

[ 08 April 2002: Message edited by: soundMark ]
Avatar
#117 • • Tuppu_ Guest
Joo, hyvä että soundieditori löytyy siihen xp30:een.
En tarvitse toistaiseksi lisäinfoa, mutta kiitti kuitenkin pikavalaisusta.

Mun tämän hetken suurin huolenaihe on kuitenkin se, että kohoavatko juuri uuniin tunkemani sämpylät liikaa (siis eka kerta, kun paistan sämpylöitä).

Täytyy ostaa toi xp30, kun saan rahat kasaan. En aiokkaan myydä MS2000:ta, on se kuitenkin niin hyvä siinä, mitä se osaa ja ei puupäädyistä voi luopua noin vain. JP8000 pysyy kuitenkin hankintalistalla sen supersawin takia, sitäkun ei tosiaan voi tehdä muulla koneella just sellaiseksi.
Avatar
#118 • • RA Guest
Tämmösen saa Subtractorilla aikaseks. Yks Subtractor oikeella ja yks vasemmalla kanavalla, sekä yks taustalla vähän hiljempaa elikkäs yhteensä 6 oskillaattoria 12dB filtterin läpi. Ei tuo nyt minusta niin kauheen huonolta kuulosta mutta halpakopio kuitenkin.

http://www.hut.fi/~rtannala/supersaha.mp3
Avatar
#119 • • Tuppu_ Guest
Voisiko joku töötätä tänne linkin, jossa olisi joku Novationilla tehty Mahdollisimman paksu sawlead.

Erityisesti kiinnostaisi Supernovalla ja Novalla tehdyt.

Mites esim. novassa saa säädettyä unisono-moodin? Kuinka monta ääntä se osaa siihen käyttää? entä toi doublesaw? onko siinä jytyä?

Laittakaa jotain ääniesimerkkejä!
Avatar
#120 • • RX24 Guest
Mulla olis tossa pari supernova II:lla ( + muutama muu) tehtyä kiksuliidinpätkää, mutta ei oo paikkaa mihin niitä juntata. Jos joku tietää paikan mihin uppia niin pistäkääpä infoa.

Ja unison on ainakin tossa snova II:ssa max 8 ääntä. Eli aika läskiä tulee, kun tökkää 3 oskillaattoria detunetettuna double saw:lla unison maksimissa.
Ei se samalta kuulosta kuin super saw, mutta hyvältä kuitenkin

Double saw ei vielä suoriltaan rokkaa kovin kaksisesti, koska niitä kahta aaltoa ei pysty detunettaan perinteisesti eri vireeseen. Mutta ton pystyy kiertämään muuttamalla sawtooth LFO:n modulation width:iä - eli laitetaan niiden kahden aallon välinen "phase difference" jatkuvasti muuttuvaksi. Himmeä kikka, mutta lopputulos kuulostaa jokseenkin samalta kuin että ne olis detunella ruuvattu eri vireeseen.

[ 12 April 2002: Message edited by: RX24 ]