Access Virus

190 posts, 10 pages, 28,138 views

Avatar
#21 • • OSC8 Guest

Viruksissa on vain yksi Motorolan 56xxx-sarjan DSP kun esim. Novationin Supernovissa on noita samoja prosareita 8 kpl! SN:ssä kuitenkin suuri osa lasketatehosta "tuhlataan" juuri noihin parttikohtaisiin kaikuihin.



Hassuu, eipä oo novationin pojat osannu koodia tehokkaasti vääntää.. ;) On meinaan senverran surkea lopputulos toi supernovan ns. "reverb" :D

Olis luullu että tuollaisella DSP-teholla olis saatu paljon parempaa jälkeä aikaiseksi. Vaikkakin onhan supernovassa myös delayt per partti, mut silti.

Muutenhan peli on kyl mitä mainioin :)
Avatar
#22 • • Edited Salza Guest

Toi johtuu tietenkin siitä että laitteessa ei riitä tehot laskemaan kaikuja kaikille parteille erikseen.



Accessin selitys oli tämä: The simple answer is "Limited Sample RAM"
Tiedä sitten kuinka paljon perää tuossa on. Mä olisin voinu lainata niille muutaman megan rammia :D On harvinaisen ärsyttävää tuo reverb/delay-juttu. Luulis, että noi efektit on niitä ensimmäisiä, jotka sais kumpikin olla käytössä yht'aikaa, vaikka sitten vaan aux-tyyppisesti.
Avatar
#23 • • OSC8 Guest
Nimenomaan toi delayn puuttuminen perus-efuista kyllä ihmetyttää :eek:

Niin ja lukeehan ne vissiin ton ring-modulatorinkin efektiksi. Weird.
Avatar
#24 • • neuro83 Guest
Kyllä se on parempi käyttää erillistä prosessoria efekteille. Ei oo mua henkilökohtasesti vakuuttanut vielä minkään synan omat efektit. Viruksessa ne on kyllä ihan OK.
Avatar
#25 • • tony_e Guest

Kyllä se on parempi käyttää erillistä prosessoria efekteille. Ei oo mua henkilökohtasesti vakuuttanut vielä minkään synan omat efektit. Viruksessa ne on kyllä ihan OK.



Mä oon samaa mieltä. Viruksessa on kummiskin 6 ulostuloa. Itse käytän vituksesta delayta ja lisään mikseristä sitten reverbiä ulkoisella DSP:llä, jos tarvitsee. :happyroll:
Avatar
#26 • • Happo Guest
Käykääpäs kaikki Virus C-mallin omistajat hakemasssa koneeseenne OS 6.5 päivitys! Access on selvästi pelästynyt Alesis Ionin suosiota ja alkanut lisätä Virukseen uusia filtterimalleja. Tässä päivityksessä tulee loistava MiniMoogin filsumalli, jota voi käyttää 6, 12, 18 ja 24dB/oct moodeissa. Accessille on myös tullut vastaan ongelmat laskentatehon kanssa, eli tota uutta filsua käytettäessä polyfonia putoaa puoleen. Nopean testailun jälkeen vaikuttaa aika mainiolta päivitykseltä! :D :D Tuolta linkin takaa löytyy muuten myös äänidemoja...
Avatar
#27 • • OSC8 Guest
Daymn.. Tämän kun saa installoitua :D

Pistän omat kokemukset kun oon tarpeeks testaillut. Toi polyfonian putoaminen kyllä kuulostaa hurjalta, taitaa olla aika perusteellinen mallinnus kerta ovat konetehoa noin saaneet syötyä :panic:
Avatar
#28 • • dj daniel Guest
I'm on fucking Fire :hah: :excellent: :happyroll:
Jee, hyvä Access!
Avatar
#29 • • Happo Guest
Joo, on aika yllättävää että polyfonia putoaa noin paljon, mutta ehkä koodia ei ole vielä ehditty paljon optimoimaan vaan päivitys on pitänyt saada nopeasti ulos ettei Alesis ehdi vallata markkinoita. :)

Kyllähän toi 16 polyfoniakin vielä riittää pitkälle (tai 12 jos käyttää 3 oskilaattoria per ääni niin kuin Ionissa). Tietenkin tuon päivityksen kanssa voi edelleen käyttää myös vanhoja filttereitä jolloin polyfonia ei tipu.

Uudella ja vanhalla filsulla on kyllä tosi paljon eroa. Kannattaa kokeilla uutta filsua vanhoille patcheille. Virus muuttuu tosiaan aivan eri synaksi, niin kuin Access tuolla mainostaa.

Täytyy kyllä sanoa että aivan loistava veto Accessilta! :D Olispa vaan enemmän aikaa leikkiä tuon kanssa...
Avatar
#30 • • Tuppu_ Guest
Joo, aika hyvä veto tosiaan. Itse ehdin jo epäillä, tuleeko C:hen enää mitään päivityksiä, mutta tulihan sieltä. Laitoin tuon 6.5:n ja testailin hieman. Ei mitään järisyttävää, mutta kerrankin viruksessa on self-oskilloiva filsu. Ei sillä että se soundiltaan olisi läheskään aidon kuuloinen, mutta muuten ihan hyvä lisä. Polyfonia vaikutti joo tippuvan. Voi olla, että jatkossakin tulee käytettyä noita viruksen alkuperäisiä filttereitä. Jos sitten haluaa noita moog-soundeja, niin siihen aidot analogit on aina parempia. Oli silti positiivista huomata, että accessin pojat vääntää vielä uusia päivityksiä :)
Avatar
#31 • • dj daniel Guest
toi on muuten viides päivitys kahden vuoden sisällä
Avatar
#32 • • Happo Guest

Ei sillä että se soundiltaan olisi läheskään aidon kuuloinen, mutta muuten ihan hyvä lisä.


En ymmärrä miksi Accessin on pitänyt vetää Moogin nimi tohon mukaan... Toi on loistava filtteri, mutta eihän se tosiaan erityisesti Moogilta kuulosta. Esim. Arturian Moog Modular VSTi-syna on paljon lähempänä (ja IMHO filsu on muutenkin parempi).

Jatkossa on odotettavissa varmaan lisää filsumalleja Accessilta. Alesis muuten nokitti heti ja julkaisi Ioniin päivityksen jossa on kolme uutta filtteriä ja oskilaattorien aliasointia on entisestään vähennetty. Myös Access saisi seuraavassa päivityksessään tehdä jotain noille oskilaattoreille. Yksi ratkaisu olisi "2x oversampling" -moodi jossa näytteenottotaajuus vain tuplattaisiin. Toi tosin puolittaisi taas polyfonian (joka olisi sitten enää 6-8).

Mun mielestä tuon self-oskilloinnin olisi kyllä saanut jättää uudesta filtteristä pois, ainakin 6, 12 ja 18dB moodeista. Eihän oikea analogifiltterikään ikinä oskilloi muuten kuin 24dB moodissa. Nyt Viruksella ei edelleenkään saa tehtyä kunnon TB-emulaatiota, vaikka käytössä onkin laadukas 18dB filsu. Kolkin filtterin kun ei oskilloi, mutta Virus alkaa isoilla resoilla heti viheltämään.

Jostain syystä tuota self-oskillointia aina hehkutetaan, mutta oikeastaan se on aika turha. Ainoa käyttötarkoitus on oikeastaan "analogihäröäänet". Yleensähän tollaista vinkumista pidetään merkkinä viasta ja siitä yritetään päästä eroon, vrt. PA:n kiertäminen.

Jos jostain kumman syystä haluaa johonkin soundiin tollaisen vihellyksen, sen voi tehdä helposti laittamalla kolmannen oskilaattorin soittamaan siniä, eikä sitä tarvitse tehdä filtterillä. Itseasiassa Rolandin JP:ssä self-oskillointi on kuulemma toteutettu niin että joka äänelle on erillinen siniaalto-oskilaattori jonka volumea säädetään resonance-potikalla ja taajuutta cutoffilla. JP:n filtterialgoritmi ei siis oikeasti itse oskilloi. Ilmeisesti sellainen olisi ollut liian raskas toteuttaa.
Avatar
#33 • • Mitro Guest
Kertokaas viisaammat, miten päivittäisin omaan virukseeni tuon uuden OS-version järkevästi. Sekvensserinä mulla on FL-Studio 4, jolla ei vissiin sysex-dataa pahemmin lähetellä. En omista cubasea, enkä muutakaan "pro-sekvensseriä". Viruksen mukana tuli tuo Sounddiver Virus, olisko sillä mahdollista tehdä tuo päivitys? Käyttiksenä mulla on Windows 2000. Kattelin et kaikenlaista sysex-softaa löytyy, mikä toimii ainakin win98:lla, mutta toimii NT-ympäristössä miten sattuu. :confused:
Avatar
#34 • • Happo Guest

Kertokaas viisaammat, miten päivittäisin omaan virukseeni tuon uuden OS-version järkevästi. Sekvensserinä mulla on FL-Studio 4, jolla ei vissiin sysex-dataa pahemmin lähetellä. En omista cubasea, enkä muutakaan "pro-sekvensseriä". Viruksen mukana tuli tuo Sounddiver Virus, olisko sillä mahdollista tehdä tuo päivitys? Käyttiksenä mulla on Windows 2000. Kattelin et kaikenlaista sysex-softaa löytyy, mikä toimii ainakin win98:lla, mutta toimii NT-ympäristössä miten sattuu. :confused:


Sound Diverilla onnistuu, tai kaikkein helpoiten Windowssin Media Playerillä. Tota jälkimmäistä myös Access suositteli jossain... Eli klikkaat first_c_650x351.mid tiedoston päällä oikeaa nappia, valitset open with -> windows media player ja odottelet että tiedosto latautuu Virukseen.
Avatar
#35 • • Mitro Guest
No huhhuh, vai että media playerillä. En oo siihen patskaan koskenu pitkään aikaan. Toivottavasti toimii 9.0:lla sitten. No kiitos nopeasta vastauksesta, pääseepä heti huomenna testaamaan.
Avatar
#36 • • OSC8 Guest
No niin, en ole vieläkään installoinut tuota uusinta 6.5 OS:aa indigooni, osittain siksikin että filsusta ei nyt niin suuria riemunkiljahduksia täällä kuulunut.

Nyt kuitenkin laitan sen sinne, oli mikä oli.. Sellainen kysymys vain käyttistä päivittäneille, että resetoiko OS:n päivittäminen käyttäjän A/B soundipatchit ja/tai multit? Muistelisin ettei, mut.. :)
Avatar
#37 • • Tuppu_ Guest
Eipä tainnu resetoida A ja B-bankkeja, mutta kannattaa varmuuskopiot varulta ottaa, kun jos vielä sattuu joku bugahtamaan tuossa asennuksessa. Aika pomminvarmahan tuo flashaus kuitenkin on jos rom-piiri ei ole viallinen.
Avatar
#38 • • OSC8 Guest
Kiitoksia :)

Täytyykin joo muistaa ottaa ne backupit niistä bankeista.