vielä snadisti offtopic: eli mitäs jos tasaisen nopeuksien pudottamisen sijasta mietittäisiinkin mitä sillä kyseisellä tiellä oikeasti voi/on suht turvallista ajaa? Ihmiset varmaan noudattaisi niitä paremmin jos ne koettaisiin mielekkäiksi :)
Millä määrittelet, miten lujaa tiellä voi ajaa? Pitäisikö teitä tarkistaa kerran vuodessa vai peräti kaksi, jotta niille voitaisiin antaa 200km/h rajoitus? Entäs liittymät? Nyt kiihdytyskaistoja ei monessa paikassa ole tai jos on niiden pituudet lähes naurettavia. Onko siten fiksua antaa toisten paahtaa 200km/h kun tielle tulee liittymistä jopa 50km/h ajavia?
Mikä on mielekästä? Remotionin mielestä 200km/h on mielekästä, kun taas isäni ei halua ajaa edes 120 km/h. Pitäisikö tässä sitten mennä sen nopeimman mukaan, joka tutkimuksen mukaan aiheuttaa kuitenkin eniten ongelmia? Vai pitisikö tehdä kuten nyt ja pitää rajoitukset niissä rajoissa, että myös vähemmän ajavat kykenevät jollakin tavalla hallitsemaan auton ongelmatilanteessa?
Nykytilanne pahimmillaan: Useampi sata kilometriä suorahkoa leveäkaistaista tietä, jolle ei synny ruuhkaa oikeastaan koskaan, nopeusrajoitus 80 ja 60 kun joku kinttupolku löytää lähistölle. Nykyautojen ajo-ominaisuudet eivät paljoa muutu välillä 80-120kmh ja ne jotka tahtovat sitä kahtamarkkaa paahtaa tekevät sen kuitenkin.
Eli koska joku kuitenkin tekee niin, pitää siirtyä tilanteeseen, jossa kaikki tekevät niin? Sovellatko tätä periaattetta myös kaikkeen muuhun elämässäsi?
Mielelläni kuulisin ne leveäkaistaiset tiet, joilla nopeusrajoitus on koko matkalla 60km/h. Nähdäkseni 60km/h on silloin kun on tulossa risteysalue, joka taas on enemmän kuin järkevää. Vai haluaisitko sinä tulla risteykseen ja lähteä kiihdyttämään tiellä jossa muut autot ajavat 120km/h?
Vai ehdotatko tähän: "joo, toki risteysalueella pitää olla 60km/h rajoitus". Ja jos ehdotat, varmasti olet tietoinen, että jengi hidastaa risteysalueelle nopeutta suhteessa muun tien nopeuteen. Jos tiellä saa siten ajaa 120km/h niin risteysalueella nopeus jää hyvin todennäköisesti monta kymmentä kilometriä korkeammaksi kuin jos tienopeus olisi 80km/h. Ja on sanomattakin selvää, että onnettomuusriski risteyksessä kasvaa.
Jos multa jostain kumman syystä kysyttäis, voisi enemmän noita kortin vaatinuksia tiukentaa ja joskus hiukan kattella niitten eläkeläisautoilijoiten perään. Eivät monet noistakaan usko olevansa hyvinkin vaaraksi vaikka toisesta jalasta tunto pois ja kaihi painaa päälle. Ja vahuksienhan täytyy saada ajaa kaikkialla sitä kuuttakymppiä jos niin tykkäävät:panic: Siinä ainakin vaihtoehtoehdotus tuon nopeuden tiputtamisen paikkaukseksi, ettette pääse sanomaan et vaan valitan :)
Eikö suurin onnettomuusriski ole nuorilla kuljettajilla ja usein nimenomaan ylinopeuden takia? Eikö siten kannattaisi puuttua enemmän nuorien kuljettajien asenteeseen "mä osaan ajaan lujaa ja tiedän mitä teen", sen sijaan että vainotaan niitä vanhuksia, jotka pääasiallisesti aiheuttavat vähämmän vakavia onnettomuuksia juuri sillä alinopeudella?
---
Suoraan sanottuna ei voi kuin ihmetellä jengiä jotka ihan pokkana ehdottaa, että nopeusrajoituksia pitää kasvattaa, vaikka on kiistattomasti todistettu, että nopeusrajoitusten kasvattaminen lisää onnettomuuksia. Ehkä tässä on taustalla tälläinen minäminäminä-asenne eli mitä väliä muista, kunhan saan itse tehdä niinkuin haluan.
T: ville, jonka
- puoliso on jäänyt hyvin vakavasti auton alle koska "mä ehdin vielä ennen punaisia"
- yksi mökkituttu halvaantunut kaulasta alaspäin "tää on ihan tuttu tie, kyllä mä tässä voin ajaa vähän normaalia lujempaa"
- yksi vanha tuttu selvisi ja pari muuta kuoli "joo, rauhassa ajetaan tätä tietä kotiin keskellä yötä kun ketään muuta ei näy"
- serkun paras kaveri ajoi prätkällä päin bussipysäkkiä, tappoi itsensä ja luokkasi matkustaa "mä hallitsen tän prätkän täydellisesti"
Toivotan kaikki tervetulleeksi jonon jatkoksi. Helposti sinne pääsee väliinpitämättömällä asenteella, ylinopeudella ja väitteillä "tuttu tie", "ei muita vastassa", "mä osaan käsitellä tätä autoa" :scared: