Autot

1,119 posts, 56 pages, 223,421 views

Avatar
#441 • • Ezzy Guest


Siis 80- luvun bemu ja 100tkm ajettu?
Yeah right . .



Näkemättä autoa sun on aika turha huudella mitään, oli kaikin puolin ihan helmessä kunnossa. aikalailla yhdentekevää oliko 100tkm vai 200tkm mittarissa ja kulkikin 230 tjsp mittarinopeutta ilman ongelmia =)
Avatar
#442 • • Tapsa Guest

Näkemättä autoa sun on aika turha huudella mitään..


Totta, mut epäilen vaan..
:)
Avatar
#443 • • bulk Guest

Kävin hakemassa saksasta faijalle samanlaisen Beemerin kuin Esalla oli, mutta 24 venasella koneella ja kilometrejä oli aika tasan 100tkm..



Siis 80- luvun bemu ja 100tkm ajettu?
Yeah right . .



Jep, autoa siis tosissaan etsittin huolella ja broidi (asui silloin Sakuissa + roudailee puoliksi työkseen autoja sieltä) kävi katsomassa varmaan kymmenkunta yksilöä ennen tuon hankkimista.

Auto on joka puolelta aivan viimeisen päälle kondiksessa, kaikki näytti aivan kuin uudelta. Kone oli pikkuisen tukkoisen oloinen vielä Saksanmaalla, ei tosissaan juu kulkenut kuin vähän reilut 230km/h mittariin, tosin lattiasta kattoon lastattuna. Suomeen tuomisen jälkeen auto kävi BMW-huollossa, joka myös totesi auton olevan lähes kuin uusi, ainoastaan katalysaattori putsattiin. Menopuolikin piristyi selkeästi.

Faija on jyrännyt auton hakemisen jälkeen reilut 30tkm (ajaa paljon) ilman mitään huolia.
Avatar
#444 • • Remotion Guest
juu se nyt vaan on aika fakta et yleisesti ottaen suomessa ajetaan autoihin enemmän kilometrejä kuin monissa muissa maissa...
Avatar
#445 • • Quu Guest

juu se nyt vaan on aika fakta et yleisesti ottaen suomessa ajetaan autoihin enemmän kilometrejä kuin monissa muissa maissa...



Ja satatonnia saksassa on vähän toinen juttu kun satatonnia suomen suolasohjokuopissa.
Avatar
#446 • • Remotion Guest

juu se nyt vaan on aika fakta et yleisesti ottaen suomessa ajetaan autoihin enemmän kilometrejä kuin monissa muissa maissa...



Ja satatonnia saksassa on vähän toinen juttu kun satatonnia suomen suolasohjokuopissa.



juu, münchenissä kun kävin niin keskustassa autot oli luokkaa
10%avoporche
15%avobmw
15%muita nopeita saksalaisia
5%italialaisia kalliita ja kurvikkaita viulukoteloita,
loput tuoreita basic henkilöautoja.
:eek: Ja tiet oli samalla asteikolla mitattavissa parempaa kuin suomessa. Siellä kun esim routa, suola, nastarenkaat ja sen semmoiset eivät yleensä vaivaa tiestöä. suomessa taas moottoritietkin on ihan laineilla ja rei'illä puhumattakaan muusta tiestöstä, ainakin eteläsuomessa. :crybaby:
Avatar
#447 • • Tapi T Guest

Ja satatonnia saksassa on vähän toinen juttu kun satatonnia suomen suolasohjokuopissa.


Eikö saksalainen ajotapa rasita pidemmän päälle auton moottoria aika tavalla? Siellä kun on pikemminkin sääntö kuin poikkeus ajella pitkiäkin matkoja yli 200km/h.

Suomalaisten autojen moottoreita taitavat rasittaa eniten talviset kylmäkäynnistykset, mutta ainakin näin maallikkona luulisin niiden olevan loppupeleissä melkein pienenpi paha, kuin saksalaiset ajonopeudet ja pitkät kiihdytykset.
Avatar
#448 • • bulk Guest

Ja satatonnia saksassa on vähän toinen juttu kun satatonnia suomen suolasohjokuopissa.


Eikö saksalainen ajotapa rasita pidemmän päälle auton moottoria aika tavalla? Siellä kun on pikemminkin sääntö kuin poikkeus ajella pitkiäkin matkoja yli 200km/h.

Suomalaisten autojen moottoreita taitavat rasittaa eniten talviset kylmäkäynnistykset, mutta ainakin näin maallikkona luulisin niiden olevan loppupeleissä melkein pienenpi paha, kuin saksalaiset ajonopeudet ja pitkät kiihdytykset.



Maallikkona olet väärässä. Yksi kylmäkäynnistys -20°C:stä vastaa tuhannen kilometrin ajoa lämpimällä koneella. Moottorien välykset on mitoitettu siten, että moottori toimii kuumana parhaiten. Autobahn-vauhdeissa moottorit toimivat myös optimikierrosaluella, jolloin seossuhteet ovat tarkimmillaan -> moottorit eivät kerää karstaa -> kuluminen on vähäistä, koska öljyyn ei kerry epäpuhtauksia.

Myös voimansiirron kannalta on parempi posotella 200km/h parin tunnin ajan kuin pysähtyä samassa ajassa 200 kertaa liikennevaloihin. Saksassa kilometrejä tulee kyllä nopeasti, mutta saksalaiset ovat kovin persoja vaihtamaan neljä-viisikin vuotta vanhat aivan kelpoiset ajopelinsä uusiin, johtuen sikäläisistä autojen hinnoista ja uusia autoja suosivista käyttö- ja vakuutusmaksuista.
Avatar
#449 • • bulk Guest

Ja tiet oli samalla asteikolla mitattavissa parempaa kuin suomessa. Siellä kun esim routa, suola, nastarenkaat ja sen semmoiset eivät yleensä vaivaa tiestöä. suomessa taas moottoritietkin on ihan laineilla ja rei'illä puhumattakaan muusta tiestöstä, ainakin eteläsuomessa. :crybaby:



Juu, Suomessa ei todellakaan uskalla ajaa lujaa, eikä se johdu poliiseista. Hämeenlinnan motarikin on esmes Klaukkalan kohdalta niin hirveässä kondiksessa, että 120:kin tuntuu liialliselta. Roudalle ei vain voi mitään, se repii tien perustuksia myöten vinoon.
Avatar
#450 • • Tapi T Guest

Autobahn-vauhdeissa moottorit toimivat myös optimikierrosaluella


Thanks infoista!

Jäi ihmetyttämään tuo yllä oleva kommentti. Jos "autobahn-vaudilla" tarkoitetaan n. 200km/h nopeutta, niin tuolloinhan myllyssä on kierroksia about 6000.

Onko siis optimaalinen kierrosalue noin korkealla (~6000)?
Avatar
#451 • • bulk Guest

Autobahn-vauhdeissa moottorit toimivat myös optimikierrosaluella


Thanks infoista!

Jäi ihmetyttämään tuo yllä oleva kommentti. Jos "autobahn-vaudilla" tarkoitetaan n. 200km/h nopeutta, niin tuolloinhan myllyssä on kierroksia about 6000.

Onko siis optimaalinen kierrosalue noin korkealla (~6000)?



Noh, optimaalinen on suhteellinen käsite, mutta huipputehoalue asettuu korkeille kierroksille, jolloin seossuhteet ovat tarkimmillaan ja moottori polttaa bensan mahdollisimman täydellisesti.
Avatar
#452 • • Ezzy Guest


Onko siis optimaalinen kierrosalue noin korkealla (~6000)?



Riippuu varmaan vähän autosta. Mulla on esim 140kmh:ssa alle 2000rpm.
Avatar
#453 • • bulk Guest

Riippuu varmaan vähän autosta. Mulla on esim 140kmh:ssa alle 2000rpm.



Kiertää varmaan isoimmalla vaihteella punaviivalle? :hah:
Avatar
#454 • • Ezzy Guest

Riippuu varmaan vähän autosta. Mulla on esim 140kmh:ssa alle 2000rpm.



Kiertää varmaan isoimmalla vaihteella punaviivalle? :hah:



tu jokupäivä kokeilee ;)
Avatar
#455 • • jaksu Guest

Eikö saksalainen ajotapa rasita pidemmän päälle auton moottoria aika tavalla? Siellä kun on pikemminkin sääntö kuin poikkeus ajella pitkiäkin matkoja yli 200km/h.



viime kesänä tuli ajettua saksan läpi, eikä siellä juurikaan 200 km/h tai yli ajettu. tietysti poikkeuksiakin löytyy, mutta jo pelkästään valtavat liikennemäärät pakottavat melko maltillisiin ajonopeuksiin.
Avatar
#456 • • bulk Guest


viime kesänä tuli ajettua saksan läpi, eikä siellä juurikaan 200 km/h tai yli ajettu. tietysti poikkeuksiakin löytyy, mutta jo pelkästään valtavat liikennemäärät pakottavat melko maltillisiin ajonopeuksiin.



Meikäläisen empiriinen kokemus Itävalta-Rostock välistä kertoo vähän muuta. Meillä oli turbodiesel-pakulla tasainen marssivauhti koko ajan noin 160km/h (80l tankki meni tyhjäksi 600 kilometrissä :eek: , normaali kulutus noin 7l/100km) ja öinen Baijeri oikein kuhisi lujaa ajavia. Homma on tietysti toinen isojen kaupunkien ympärillä aamuisin ja iltapäivisin, mutta kyllä siellä porukka kovaakin ajaa, osa jopa aivan v*n lujaa. Hurjalta tuntui ajella MB Sprinterien (iso jakelupakettiauto) kanssa suunnilleen samaa vauhtia monta sataa kilometriä, nekin ajoivat reilusti yli puoltatoistasataa.
Avatar
#457 • • Remotion Guest
saa olla joko helvetin tyhmä tai just kortin saanut että ajelee pakulla tolleen!! tollasia vauhteja, sehän menee ekasta mutkasta kyljelleen ja muutenkin hemmetin vaarallinen kun ei siitä nää kunnolla taakse eikä sivuille ja jarrut eivät vastaa mitenkään massaa.

Mulla ainakin kone käy vaivattomammin 130-170 vauhdissa, kulutusmittari näyttää kulutukseksi n. 7-9 litraa/100km. Vain 2800 kierrosta 140 vauhdissa jolloin se jaksaa jo vääntää puhtaasti ilman sellaista konetta rasittavaa vääntöä... välitys suhde on automaatin vitosella niinkin iso kuin 0,74 joten tuntuisi et tuo on jopa tehty sellaista ajoa varten.

Ja se on niin autosta kiinni, joissakin tunnet olosi viihtyisäksi ja turvatuksi 200 vauhdissa, Ladassa vain silloin kun se on pysähdyksissä. :winkwink: (tietysti paikankin on oltava about tyhjä baana)

Eilen taas vahailin illalla auton, ja aamulla kun tulin töihin niin se oli kokonaan keltaisen siitepölyn peitossa. damn I hate these seasons. :mad:
Avatar
#458 • • bulk Guest

saa olla joko helvetin tyhmä tai just kortin saanut



En tunnusta olevani kumpikaan, kiitos vain.

On snadisti eri asia laskea hyväpintaisella autobahnilla samaa vauhtia kuin muutkin kanssa-autoilijat kuin nykiä Suomen monttuisilla motareilla paria-kolmeakymppiä muita kovempaa. Täällä sitäpaitsi siitä ei saa ajallista hyötyä laisinkaan motarien puuttuessa lähes kokonaan, keski-euroopassa asia on vähän toisin kun tullaan sellaisia 1200km siivuja kerrallaan moottoritietä.
Avatar
#459 • • Remotion Guest

saa olla joko helvetin tyhmä tai just kortin saanut



En tunnusta olevani kumpikaan, kiitos vain.



juu anteeks :happyroll: , ruvennut jotenkin kielenkäyttö riistäytyy hallinnasta, täytyy skarpata. :( :confused:
Avatar
#460 • • Remotion Guest

saa olla joko helvetin tyhmä tai just kortin saanut



En tunnusta olevani kumpikaan, kiitos vain.



juu anteeks :happyroll: , ruvennut jotenkin kielenkäyttö riistäytyy hallinnasta, täytyy skarpata. :( :confused:



meinasin vaan et eikös paku mee sillon niin kovaa kuin se ikinä kulkeekaan, eli toisin sanottuna venttiilit voi ruveta napsumaan kun kierrokset tapissa ajelee vaikka tuon 1200km :scared: