tupakointi & lopettaminen

273 posts, 14 pages, 72,015 views

#181 • • Ana-- Guest

Tollasta lopettamista ei mun miälestä olekaan.

Jos aiot lopettaa niin lopeta, siinä ei ole mitään sen ihmeellisempää.

Tollanen 'mää voisin ehkä vähän lopettaa tupakanpolton'
homma vaan ei toimi..
(tried and tested)

Sorry !

Onnee vaan silti :heart:

Siis, selkeyttäen:

Mä lopetan tupakanpolton.
Mutta annan itselleni satunnaisena (siis todella satunnaisena, esim pikkujoulut tms spesiaalit jutut) luvan rentoutua ja nauttia tilanteesta.
Ja poltaa pari tupakkia, jos mieli tekee...

Ihan yhtä paljon tupakki kuin alkoholikin on semmoinen rentouttava, kivan fiiliksen aikaan saava juttu.
Siis jos on tottunut tupakoimaan, ei kaikilla tietenkään.

Jos menis niin tarkaksi että "tupakka on helvetistä, ei enää ikinä"-tyyliseksi, ni miks ihmeessä sit esim jois alkoholia?
Ihan samallatavoin siihen jää koukkuun jos on jäädäkseen.
Ja vaikka "vähentäisi" alkoholin käyttöä, ottaisi sitä satunnaisesti rentoutuakseen.

Toinen tilanne onkin jos raitistuu täysin.

Meh. Jos sä joisit alkoholia päivitäin, ja päättäisit lopettaa, niin ainoo oikee tapa ois ettet koske mokomaan aineeseen enää ikinä. Samalla tavalla, jos lopettaa, niin lopettaa sit kokonaan. Addiktio säilyy kyl läpi elämän, ei siitä tupakanhimosta pääse kuulemma ikinä enää täysin eroon, mut ajan myötä tietty muuttuu helpommaks.
#182 • • Ana-- Guest

about kuukausi sit, mun ystävä johanna rukoili mun puolesta ja sen jälkeen mulla ei oo tehny edes mieli. ihan helposti on mennyt aika.

Daymn. Afrikassa kuolee kymmeniä tuhansia lapsia nälkään viikossa mut tupakanpolttajille lotkautetaan korvaa taivaista?

Aikast epäreilua touhua :(
#183 • • drS Guest
:sad:
#184 • • bulk Guest
Mä olen löytänyt keskitien tupakoinnissa. Normaalisti kun olen duunissa, en polta lainkaan, en myöskään polta kotona ollessani selvinpäin. Kännissä tulee poltettua, mutta kun tulee nykyään oltua kännissä noin kerran kuussa maks, niin ei juuri tule poltettuakaan. :D
#185 • • LindaGP Guest
Mulla on juhannuksesta asti ollut melkein päivittäin tupakanhimo. Pakko vain kestää.
#186 • • Hugo Guest
Ruotsissa terveysministeri neuvoi tupakasta eroon haluavia käyttämään nuuskaa :)
#187 • • JussiS Guest

Ruotsissa terveysministeri neuvoi tupakasta eroon haluavia käyttämään nuuskaa :)

Ymmärtääkseni nuuskan käytössä riski kuolla on huomattavasti pienempi? Nuuska sinänsä ei sisällä karsinogeenejä, eikä ole syöpää aiheuttava, vaan lähinnä epäterveellistä varsinkin nieltynä (voi aiheuttaa tulehduksia jne).
#188 • • sauce Guest

Mulla on juhannuksesta asti ollut melkein päivittäin tupakanhimo. Pakko vain kestää.

mä nyt polttamatta 2vuotta. vieläkin tekee mieli polttaa jos haistan röökin. ja muutenkin tulee joskus sellasia käsittämättömiä "pakko saada tupakkia" -tunteita.

kertaakaan en ole sortunut, ja vaikka nykyään taas nautin alkoholia, tekee pöhnässä mieli vähemmän / ei yhtään sauhutella :) . eli hyvä minä ja muut!
#189 • • Mrrshan Guest

Ymmärtääkseni nuuskan käytössä riski kuolla on huomattavasti pienempi? Nuuska sinänsä ei sisällä karsinogeenejä, eikä ole syöpää aiheuttava, vaan lähinnä epäterveellistä varsinkin nieltynä (voi aiheuttaa tulehduksia jne).

Nuuska aiheuttaa muistaakseni suu- ym. syöpää ja siitä saa nikotiinia enemmän kuin tupakasta.
#190 • • JussiS Guest

Nuuska aiheuttaa muistaakseni suu- ym. syöpää ja siitä saa nikotiinia enemmän kuin tupakasta.

Nikotiinia tossa on joo huomattavasti enemmän kuin tupakassa, mutta tosta syövästä en kyllä tiedä...

Takaisin asiaan, eli meitsillä nyt 5 päivä ilman sikareita (ennen meni aski päivässä), ja nyt alkaa helpottaa. Oon kaks kertaa lopettanu röökinpolton, eikä kummallakaan kerralla tullut tällaisia "vieroitusoireita", mutta nyt olin ensimmäiset kaksi päivää aika tuskissani. Sikareissa on kyllä nelinkertainen määrä nikotiinia tupakkaan verrattuna, eli toi mun polttama määrä vastaa jotain 3-4 askia tupakkaa päivässä.

Tällä hetkellä ei ees kauheesti tee mieli, paitsi sitten kun on tosi tylsää eikä mitään tekemistä. Viikonloppu oli aika paha rasti, mut meni ihan kivasti vaikka savuisissa ympäristöissä tulikin oltua.
#191 • • Aulis_G Guest
Nuuskasta saa 20 kertaa enemmän nikotiinia kuin tupakasta. Lisäksi se sisältää noin 2500 kemiallista ainetta, muun muassa:
*radioaktiivista poloniumia
*raskasmetalleja, kuten lyijyä
*tuholais- ja kasvimyrkkyjä

NUUSKAN VAIKUTUKSET SUUSSA (mm.)
* Säännöllinen nuuskaaminen värjää limakalvot ruskehtaviksi ja ne kovettuvat
* Herkimpien nuuskaajien limakalvo alkaa halkeilla
* Pitkään käytettynä nuuska aiheuttaa ientulehdusta
* Nuuskaajan hampaat ja hammaspaikat voivat värjäytyä ruskeaksi
* Nuuskan karkeat aineet kuluttavat hampaita
* Hampaan kiinnityskudosten syöpyessä hammas alkaa heilua ja saattaa lopulta irrota
* Nuuskan käyttö erityisesti nuorella iällä lisää suuontelon, nielun ja nenän syöpää
* Yhdysvalloissa tehdyissä tutkimuksissa on havaittu syövän esiastetta, nk. leukoplakioita jopa puolella nuuskan käyttäjistä. Niitä alkaa ilmaantua limakalvoihin muutaman vuoden käytön jälkeen. Noin 5- 10 prosenttia syövän esiasteista muuttuu vuosien kuluessa syöpäkasvaimiksi.

Lisää:
LINKKI

Tupakansavussa on
mm. seuraavia myrkkyjä:
ammoniakki
metanoli
asetoni
nikkeli
bentseeni
nikotiini
bentsopyreeni
nitrosoamiinit
ddt
radioaktiivinen polonium-210
elohopea
sinkki
formaldehydi
syanidi
hiilimonoksidi (häkä)
tolueeni
kromi
typen oksidit
vinyylikloridi

Tupakoinnin aiheuttamia
välittömiä vaikutuksia ovat mm.
* pintaverenkierron huononeminen
* päänsärky
* fyysisen suorituskyvyn lasku
* keskittymisvaikeudet
* väsymys
* hampaiden kunnon ja ikenien
heikkeneminen
* epämiellyttävä haju
* pulssin nopeutuminen
* hämäränäön heikkeneminen

Tupakointi lisää vaaraa
sairastua mm.
* keuhkosyöpään
* keuhkoahtaumatautiin
* kurkunpääsyöpään
* verenpainetautiin
* ruokatorven syöpään
* sydäninfarktiin
* mahalaukun syöpään
* aivohalvaukseen
* virtsarakon syöpään
* osteoporoosiin
* suu- ja hengitystie tulehduksiin
* korvatulehduksiin
* katkokävelyyn

Tupakointi on osatekijänä
myös mm.
* raskausongelmissa
* ihon ennenaikaisessa
vanhenemisessa
* virtsanpidätyskyvyn heikkenemisessä
* hedelmällisyysongelmissa
* vaihdevuosien varhaistumisessa
* impotenssissa

Itse en polta enkä käytä nuuskaa, ja minulle on aivan sama mitä kamaa kukakin vetää, mutta paljon valistusta kuulleena halusin tuoda muutaman "pikku" faktan esiin :)

Don't shoot the messenger. Piis ja luv.
#192 • • JussiS Guest

Lisäksi se sisältää noin 2500 kemiallista ainetta, muun muassa...

Noitten pitoisuudet olis myös hauska tietää, koska sisältäähän esimerkiksi omassa kukkapenkissä kasvatetut kasviksetkin raskasmetalleja ja radioaktiivisia aineita. Saati sitten viljellyt tuotteet, joihin heitetään maaperästä tulevien myrkkyjen lisäksi vielä erilaisia torjunta-aineita päälle.

Pitoisuudet ovat toki niin pieniä, ettei noista käytännössä ole haittaa, mutta kyllähän noita vaarallisia aineita jokaisesta löytyy.
#193 • • sauce Guest
kunnon kelkankääntäjä pakko vaan huomauttaa, että "elämä sairaus joka johtaa kuolemaan". lattea, mutta hauska aina siihen asti kunnes joutuu letkuissa kelaa, että pitiks vittu sitä röökiiki vetää niin vitusti.
#194 • • Hugo Guest

Itse en polta enkä käytä nuuskaa, ja minulle on aivan sama mitä kamaa kukakin vetää, mutta paljon valistusta kuulleena halusin tuoda muutaman "pikku" faktan esiin :)

Ihan hyvä. Itse käytän nuuskaa, mutta pointtina on se, että sitä voi käyttää lähes "missä vaan" (esim lentomatkoilla ;)) ja se ei vahingoita toisten ihmisten terveyttä. Korkeintaan näyttää epäesteettiseltä tai peräti "hölmöltä".

Pökälehuulessa - siellä on totuus :hah:
#195 • • Aulis_G Guest

Itse käytän nuuskaa, mutta pointtina on se, että sitä voi käyttää lähes "missä vaan" (esim lentomatkoilla ;)) ja se ei vahingoita toisten ihmisten terveyttä.

Toi on kyllä nuuskan paras ominaisuus. Passiivinen tupakointi kun ei mitenkään erityisen miellyttävää meille tupakoimattomille ole. Paskanjauhajat tunkekoon poskensa täyteen jossei niitä mällejä löydy mistään ylläripaikoista...
#196 • • Taedium Guest
Tupakoin, eika motiivia riita lopettamiseen.
Halusin kuitenkin vahentaa tupakointia.
Vahensin.
Ei ole edes vaikeeta.
#197 • • osiris Guest
Oon polttanu n. 10v. ja se alko sillä kovajätkä asenteel. Nyt viikko ilman ja kynnet syöty sekä nahat siit ympärilt ja unet savun täyttämiä. Alkoholiin ei oikein viel uskalla koskea mut ehkä se elämä voittaa näiden kaikkien vapinoiden ja hermonkiristelyjen jälkeen. Ehkä..
#198 • • OSC8 Guest
Ei perse oon pikkuhiljaa taas valunu käymään tupakkahenkosilla duunikaverin kanssa :mad:

Äijä kysyy että "lähetääks tupakille" niin tulee melkeen aina lähdettyä, joku pari-kolme kertaa päivässä. Ja studiolla tulee kans käytyy tupakalla kun kaapista sattuu spadduu löytyyn.

Mut nyt perkele sai luvan loppuu alkuunsa! :angry:
#199 • • sauce Guest
taas tekee mieli tupakkaa. edellisestä aikaa jo yli kaksi vuotta. eikö siitä pääse koskaan henkisesti eroon....
#200 • • pie Guest
nortti.jpg