Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 376,012 views

#301 • • Ana-- Guest

Perus-lämiks ei kannata ruveta, totaalisen paska nakki ja tulee vielä ne 3 ylimäärästä kuukautta päälle miehistössä. Lämi-AU:n homma on huomattavasti mielenkiintoisempaa ja palkitsevampaa. Hennalaan mars! :)

Vaihtoehdot huomioon ottaen (TAS, MeVa, Aseseppä-AUK, etc...)
LäMi oli ainoa mielekäs pesti, ja ainoa josta saattaa jäädä jotain
oikeasti käteenkin noin siviilielämää varten.

Mielummin sitäpaitsi paikkaa haavoja kuin aiheuttaa niitä.
#302 • • Edited Taedium Guest

Perus-lämiks ei kannata ruveta, totaalisen paska nakki ja tulee vielä ne 3 ylimäärästä kuukautta päälle miehistössä.

Jos taas pakotetaan perus-lämiksi, niin kannattaa vielä hakea sirrakuskiksi ja käydä ne kokeet kunnolla. 99 lupaa kun ei saa niin helposti ku b-lupaa. Ja:

99 lupa = metsäaamuja niin paljon kun haluaa
metsäaamu = nukutaan sirrassa ja jos ollaan vielä ainoa lämäri paikalla, niin oikein (ts. väärin) käytettynä lämin oikeudet ovat lähes rajattomat. Sodessa käydään ku halutaan ja illalla voi vaikkapa kipasta lähikaupasta muutaman oluen jos siltä tuntuu.

Oikeuksista:
Olen joutunut ottamaan mm. kadetin alaisuuteeni, ja kun ei muuten suostunut, niin sitten käskytettiin kadettia... Kadetilla oli vaihtoehdot siinä, että joko koko harjoitus keskeytetään, tai sitten hän on alaisuudessani. Ei ollu kadetilla pokkaa keskeyttää koko mpkk:n loppusotaharjoitusta. Eikä sitä oikeasti olisi pitänytkään keskeyttää, olin vain vittumaisella tuulella.

Vittumaista se oli olla kuitenkin yli kolme viikkoa olla intissä. Ja vielä 9 kk joutui olemaan.

Tuleehan läminä olosta vielä:
6kk työkokemusta sekä osastonhoitajana, että ensihoitajana.

edit: Jos ei arvosta siviilissä sitä mikä on reservin natsojen lukumäärä, niin vertaus:

Lämäri: 2kk mortti, 1kk koulutus, 6kk istuskelua
Lämäri-AU: 2kk mortti, 4kk rääkkäystä, 6kk istuskelua
#303 • • Ana-- Guest

Jos taas pakotetaan perus-lämiksi, niin kannattaa vielä hakea sirrakuskiksi ja käydä ne kokeet kunnolla. 99 lupaa kun ei saa niin helposti ku b-lupaa. Ja:

Sirrakuskiksi olen menossa, jos lämiksi menen. Näin ainakin
Jaosjohtajan mukaan.
#304 • • Hugo Guest

Perus-lämiks ei kannata ruveta, totaalisen paska nakki ja tulee vielä ne 3 ylimäärästä kuukautta päälle miehistössä. Lämi-AU:n homma on huomattavasti mielenkiintoisempaa ja palkitsevampaa. Hennalaan mars! :)

Itse olin perus lämärinä enkä varsinaisesti huomannut AU:n hommissa yhtään mitään mielenkiintoisempaa saati palkitsevampaa. Samoja hommia sitä tehtiin. Tietty sekin voi vaikuttaa, että oltiin aika pienessä varuskunnassa - ViestiR...

Ehkä jos sitikkamerkit lomapuvussa on sen arvoset ja sykähtely AUK:ssa ja Hennalassa kiinnostaa, niin mikäs siinä. Kaiken sen lisäks joutuu vielä ottaa 'vastuuta' lääkintäjoukkueen(?) tekemisistä - hohhoijaa :p Oli ihan kiva lähteä Veksistä reserviin kun Alikki jäi sinne uusien lämien kanssa ihmettelemään :D *passin kansien läpytystä* :D

BTW... Lukionsa huonoiten suorittanut hlö lääkintäjoukkueesta (oliksmeitä nyt 7) sattui sitten olemaan herrra alikersantti :003:

Lääkintämiehenä ollessaan sai sopivasti työkokemustaja intin jälkeen pääsinkin HYKSiin töihin :rolleyes: No, onneks se aika on jo ohi... :001: Jäi jotain oppia myös siviilielämään, tosin en nyt varsinaisesti toivo, että niitä taitoja "pääsisi" soveltamaan oikeassa elämässä
#305 • • Taedium Guest

Sirrakuskiksi olen menossa, jos lämiksi menen. Näin ainakin
Jaosjohtajan mukaan.

Se B-Lupa heltiää intiltä jos voit ajaa pururataa ympäri kolme kertaa ajamatta metsään. Silti meidänkin kurssilla yksi lähetettiin kesken kaiken pois, kun ajoi, ei kahdesti, vaan kolmesti auton ojaan 40km/h vauhdista tasasella tiellä.

99-lupa taas kun oli niin, että meillä oli siviilikouluttaja ja siviilimeininki, niin se oli taas vähän tarkempi. Kannattaa ottaa se tosissaan. Mä taisin olla ainoo lämi, joka pääsi sen testin läpi meidän vuorolla. (Ja jos paukutetaan henkseleitä, niin voisin sanoa, että kirjalliset ja inssi ekalla!)

Vaikka 99-lupa ei heltiä, niin kuskina saa silti olla, mutta vilkkuihin ei saa koskea. 99-lupa on vielä sellanen, että melkeempä sitten itse saa valita mille leirille menee, kun 99-lupalainen laitetaan kumminkin leirille. Hommahan toimii lämärinä leirillä hiukka erilailla kun muilla varusmiehillä. Jos osaa ja haluaa käyttää valtaansa, niin leirillä voi tehdä just tasan mikä ittestä tuntuu kivalta. Sirrakuskin leiri = VKMEN *
  • Sirraa ei jätetä = Ei tetsausta
  • Kuski nukkuu aina vähintään 6 tuntia yössä.
  • Sinä olet lääkintätehtävissä = Varusmiesjohtajilla ei ole oikeutta muuttaa tehtäviäsi. Jos he niin meinaa tehdä, niin ainahan ne voi vapauttaa tehtävistään ja lähettää kassulle.
  • Kuski voi nukkua sirrassa = Paarit & Webasto, ei puiden hakkausta / kipinää.
  • Kuski voi tuoda veksistä lautasen, lusikan, peltimukin, haarukan, veitsen, sekä tarjottimen.
  • Kaarimaljat käy, jos ei oo lautasta ja ei viitti pakkia liata.
  • Ei tarvitse nähdä seitsemään kuukauteen omaa asetta. (Ainakaan minä en nähnyt.)

* Vapautus Kaikesta Mikä Ei Nappaa
#306 • • flaihai- Guest
khih... toka päivä LäMi kurssia käynissä, eikä voi muuta sanoa ku että hui.. oikeesti ihan suklaa hommaa..

tunneilla on kouluttajan, alikessujen yms teitittely kiellettyä, ruoka-aikaa on 1½-2h ja sodessa käynti on suotavaa..

muutenki taukoja koko ajan, ja koulutuksen alussa kehotettiin öljyämään ase hyvin.. ei kuulemma tarvita ainakaan 1½kuukauteen :)

ihanaa, ja oikeesti tästä kurssista jää vielä jotain käteenkin :)

plur
.m
#307 • • OSC8 Guest

[*]Kuski nukkuu aina vähintään 6 tuntia yössä.

* Vapautus Kaikesta Mikä Ei Nappaa

Tää pätee rekkakuskeihin, mutta kaikilla kuskeilla ei muutoin sitten ole ihan noin herkkua. Puhun tässä tietysti panssarivaunu/rynnäkkövaunujen ohjastajista, pojat sai metsässä joo sen 6h nukkua per yö, mutta muutoin samaa Psj:tten kanssa kylmässä kykkimistä ja samassa sissiteltassa pykimistä se niilläkin oli ;)

Kandee siis nimenomaan ryhtyä AUTOkuskiksi jos haluaa päästä löysemmällä.
#308 • • onnela Guest

huoh, runkku-runola. sketsimpää äijää saa hakea. puhuu toista, tekee aivan muuta.

213 rannikkojoukkolinja.

edit: nakkisormet

[ 08 August 2002: Message edited by: jaksu ]

Ähh... toihan oli koko kurssin idea. Paineensietokykä ja vitutuksensietoa. Siviilissä äijä on aivan sairaan mukava tyyppi. Pätevä kouluttaja mielestäni, vaikka välillä tekikin aika vinkeitä temppuja. Meillä ei kuitenkaan koskaan pettänyt lupauksiaan. Korkeintaan puhui siten, että jätti tulkinnanvaraa. ;)
#309 • • jaksu Guest

Ähh... toihan oli koko kurssin idea. Paineensietokykä ja vitutuksensietoa. Siviilissä äijä on aivan sairaan mukava tyyppi. Pätevä kouluttaja mielestäni, vaikka välillä tekikin aika vinkeitä temppuja. Meillä ei kuitenkaan koskaan pettänyt lupauksiaan. Korkeintaan puhui siten, että jätti tulkinnanvaraa. ;)

jeps, vaikka en inttijutuista pidäkään, niin runolasta voi aina jauhaa.

pidin itsekin runkkua ihan taakina jäbänä oman kurssin aikana. olin kuitenkin seuraavan kurssin santsarina, ja silloin kyllä huomas millainen tunari ja sekoilija oli kyseessä. just niin kuin kaikki tulenjohtolinjan käyneet olivat sanoneet. ideoita kyllä riittää, ei siinä mitään. rasittava tehdä sellaisen tyypin kanssa hommia, joka ajatukset pyörii kuin tuuliviiri ja pasmat sekoaa heti ensimmäiseen vastoinkäymiseen. eli taitaa just puuttua sitä paljon puhuttua paineensietoa..? lisäksi kouluttajana jokseenkin epäreilu. otti linjansa kerman mukaan erilliselle ja jätti sitten jämäporukan puuhastelee vierulan kanssa. jee. kaikki pelaa.

oon kuullut myös frendeiltä valmennuskeskuksesta ihan samanlaista flöittiä.
#310 • • onnela Guest

jeps, vaikka en inttijutuista pidäkään, niin runolasta voi aina jauhaa.

pidin itsekin runkkua ihan taakina jäbänä oman kurssin aikana. olin kuitenkin seuraavan kurssin santsarina, ja silloin kyllä huomas millainen tunari ja sekoilija oli kyseessä. just niin kuin kaikki tulenjohtolinjan käyneet olivat sanoneet. ideoita kyllä riittää, ei siinä mitään. rasittava tehdä sellaisen tyypin kanssa hommia, joka ajatukset pyörii kuin tuuliviiri ja pasmat sekoaa heti ensimmäiseen vastoinkäymiseen. eli taitaa just puuttua sitä paljon puhuttua paineensietoa..? lisäksi kouluttajana jokseenkin epäreilu. otti linjansa kerman mukaan erilliselle ja jätti sitten jämäporukan puuhastelee vierulan kanssa. jee. kaikki pelaa.

oon kuullut myös frendeiltä valmennuskeskuksesta ihan samanlaista flöittiä.

Just, kieltämättä tulenjohdon pojat oli samoilla linjoilla sun kanssa. Pari kaveria jotka niinikään jäivät santsareiksi kertoivat myös, että mies ei aina itsekään oikein tiennyt mitä halusi. Hyvin sen kuitenkin peitti kurssilaisilta. ;)
#311 • • Takyon Guest
Nyt alkaa pikkuhiljaa jo hajoilla pää, mut onneks gonapioneerilla on enään 29 (kaksikymmentäyhdeksän) aamua jäljellä :002:
ja lokakuun 3. päivä jää TKKK ("Tatun Ku-Klux Klan") toivottavasti pitkäksi aikaa taakse.

Vielä joutuu näilläkin aamuilla yhden leirin kestämään...
#312 • • onnela Guest

Nyt alkaa pikkuhiljaa jo hajoilla pää, mut onneks gonapioneerilla on enään 29 (kaksikymmentäyhdeksän) aamua jäljellä :002:
ja lokakuun 3. päivä jää TKKK ("Tatun Ku-Klux Klan") toivottavasti pitkäksi aikaa taakse.

Vielä joutuu näilläkin aamuilla yhden leirin kestämään...

Tatulla on aika miehekäs ääni kun suuttuu... ;)
#313 • • Taedium Guest

koulutuksen alussa kehotettiin öljyämään ase hyvin.. ei kuulemma tarvita ainakaan 1½kuukauteen :)

Itse en ollut osallisena muutossamme 2VK:sta EK:hon. Siksi en oikein tiennyt missä rynkkyni oli kun loppusotaan Korohoron vääpeli halusi, että lämikin ottaa rynkyn mukaan. Hieman se otti pulttia kun sanoin, että en tiedä missä kompaniassa rynkkyni on jos se on vielä jossain...

Tää pätee rekkakuskeihin,

Periaatteessa kaikki, jotka ajavat mitä tahansa ajoneuvoa, niin on se 6h tauoton uni/yö. Ainoastaan lämikuskin tiedän luistaneen tämän pykälän mukaan kaikista kipinöistä yms. Pitäisi olla kaikilla, mutta niin ne vaan mettässä karisee ne säännöt. Lämi pystyy lääkintähuollon nimissä tekemään aika paljon kaikkea, kun skapparit vähän pelkää kaikkea lääkinnällistä hämminkiä. Eli jos lämi sanoo, et väsy ja sitä ei päästä nukkuu ja sitten kun se ajaa kolarin niin potilaskuljetuksesta tulee isompi meteli kun esmes jos koirat ajaa uazilla metikköön.

<offtopic pilkun_nus..ntaa>

29 (kaksikymmentäyhdeksän)

Muistaakseni 29 on luku, jota ei tarvitse ilmoittaa kirjoittaen, vaan numerot riittää, ellei sitä erikseen vaadita. Minulla on käsitys äidinkielentunnilta, että numerot kaksikymmentä ja siitä alaspäin kirjoitetaan, ja numeroa kaksikymmentä suuremmat merkataan numeroin.

</offtopic>
#314 • • Takyon Guest

Tatulla on aika miehekäs ääni kun suuttuu... ;)

Kato prkl! Kohtalotoveri :)
#315 • • anco Guest

<offtopic pilkun_nus..ntaa>
Muistaakseni 29 on luku, jota ei tarvitse ilmoittaa kirjoittaen, vaan numerot riittää, ellei sitä erikseen vaadita. Minulla on käsitys äidinkielentunnilta, että numerot kaksikymmentä ja siitä alaspäin kirjoitetaan, ja numeroa kaksikymmentä suuremmat merkataan numeroin.</offtopic>

<nus_nus>

Omasta muististani kaivellen tuo luku taisi olla kymmenen. Eli, luvut 1-10 tulisi kirjoittaa, ja siitä ylöspäin menevät tulisi ilmoittaa numeroilla..

</nus_nus>
#316 • • Leaphion Guest
Nyt kun kerta on kutsunnoissa käyty ja olo on
kuin isolla miehellä (?), niin ajattelin kysellä että
kaikki -84 syntyneet hemmot jotka postailevat
plattariin, minnepäin menossa?

Itse suuntaan 2004 heinäkuussa Riihimäelle,
viestiin. Olisi mukava tietää tuleeko kohtalotovereita,
vai joudunko yksin kärsimään? ;)
#317 • • onnela Guest

Kato prkl! Kohtalotoveri :)

Joo, jonkinasteinen. Olin Upinniemessä silloin kun Tatu oli vielä kurssiosastolla. Onneksi en kuitenkaan TAS-linjalla, niin ei joutunut jatkuvasti miestä kuuntelemaan. Kypsintä oli jos Tatulla sattui olemaan vuoro Tukikohdan Päivystäjänä... :D
#318 • • KK Guest

Originally posted by flaihai-
khih... toka päivä LäMi kurssia käynissä, eikä voi muuta sanoa ku että hui.. oikeesti ihan suklaa hommaa..

Ei ole todellista. Täällähän on meidän kurssilta porukkaa.;)
Hennalan toiminta on tosiaankin suklaata. Ei tarvitse sykkiä eikä juuri muutakaan.

Ensi viikko hieman kyllä pelottaa. Päästään pistelemään toisiamme. Ei kiva:eek: :confused:

Mistäs joukkueesta flaihai on, jos saa udella?

#319 • • flaihai- Guest

Ei ole todellista. Täällähän on meidän kurssilta porukkaa.;)
Hennalan toiminta on tosiaankin suklaata. Ei tarvitse sykkiä eikä juuri muutakaan.

Ensi viikko hieman kyllä pelottaa. Päästään pistelemään toisiamme. Ei kiva:eek: :confused:

Mistäs joukkueesta flaihai on, jos saa udella?

flaikku palvelee vekarajärvellä 1jk:n huolto ja komento-joukkueessa..

missäs ite ? :)

plur
.m
#320 • • Ozie Guest
Ite jouduin 362 vrk Hyrylään tulenjohto AuK:n. Aluks oli ajatus selvitä 180vrk, mut pelkäsin jo melkeen alussa sen kariutuvan ku näin et yli 40% talven saapumiserästä oli 362vrk. Nyt on sitte 293vrk jäljellä ja kyllähän toi aika turhauttavalta tuntuu. Alokaskaudella kun jokaisesta tehdään semmonen 10-kohtanen kaavake jatkokoulutuksesta ni sain siitä joku 15 pistettä ja heikosti AuK/RuK-sopiva, ja siellä sitä nyt sitte ollaan.

Täl viikol oli just 20km täyspakkausmarssi, olin kyllä taas niin hymyssä suin ku pääs 03:30 perille ja sit sanotaan et ysiin asti aikaa nukkua. 04:30 pääs nukkuu ja 5:30 kipinä ja sit tultiinki sanoo et 30min aikaa pistää teltta kasaan.