676 posts, 34 pages, 162,282 views
kuilu ja ponivarkaat, 29.8.2005 20:16:
Uskonto vastasi ensimmäiseksi järjestyksen ja kurin tarpeeseen, siis yhteiskunnallisena rakentajana. Uskonto oli ensisijaisesti laki, vasta sitten pelastus kuolemasta tjsp. Uskonnot olivat välttämättömiä, ja uskominen on välttämätöntä, jotta voi toimia ja elää, mutta samaa väitän varmuudesta! =).
Kuoleman pelko on turhin pelko.
Mä väitän, et tää johtuu siitä, ettet alunalkaenkaan hyväksy yliluonnollisen olemassaoloa. Ja sekin on doksasatisen, eli nk uskomisen modaliteetin, tason päätös. Sä sanot "en tunne tarvetta", ku voisit sanoa "en usko". Tyypillisen skepsistisen perustan jo koulusta saaneena puhut asioista vain hieman enemmän. ;D
Selvennä muuten toi "kliininen kuolemattomuus". Nimittäin se kuulostaa imo paljon pelottavammalta, kuin kuolema. Kliinisyys kuuluu just obduktiosaliin!
Tämä onkin postauksesi mielenkiintoisin havainto! Miksi luulet, että välttelet tuon sanan käyttöä? =))) Miksi sinun uskosi premissit ovat parempia kuin toisin uskovien? Maailman suurimman sotilas- ja talousmahdin päämies tukee uudenlaisen evoluutio-opin nostamista nykyisen darwinilaisen rinnalle. Miksi ajatus siitä, että jokin ohjaisi tietoisesti evoluutiota, on esim sinulle niin vieras? Samoin voinet uskoa, että monelle uskossa olevalle on erittäin vaikeata tajuta tieteen liturgiaa, varsinkin, kun kuka tahansa ilkeämielinen skeptikko voi lytätä ihan minkä tahansa todistuksen kasaan omilla postulaateillaan. "Minkä tahansa lauseen voi johtaa muista lauseista." - L.W. Tieteen kuvalehti on eräänlainen Vartiotorni sekin! =D
No mun mielestä esim sille, et "kaikkein suurin on rakkaus", tai "älä tapa", on ihan saatanan vakuuttavia perusteita, vaikkakaan eivät ole millään tavoin tieteellisesti todistettavissa, siis tarkoittaen loogisella tasolla. Se, että sä painotat tieteellisiä todistamisen metodeja on sun varmuuttas, se on sun tapas käsittää sun maailmankuvaa. Tiede jättää toleranssia asioille, se ei selitä kaikkea, toisin kuin uskonnot, eli siihen voi liittää uutta, ja jopa edellisen totuuden kanssa ristiriitaista dataa, eli tiede on elävä uskonto, voisi ehkä sanoa, että uskonto kuolee, kun se suljetaan dogmeilla. Voisiko ajatella, et metodit ovat "toinen vajaa ja toinen yli", mutta kumpi on kumpi, ja missä menee totuus, siinä välissäkö??? =D
=D Oletko siis sokraattinen ihminen, jolla on jo kaikki tieto itsessään, se vain täytyy ikäänkuin palauttaa mieleen? Oletko vakuuttautumisen pelisi jo pelannut???
toma, 29.8.2005 21:04:
Ehei, uskon että nimenomaan tieteen avulla voin oppia siitä, mitä todellisuus on ja miten se toimii. Kaikki muu pitää oppia ihan niin kuin kenen tahansa muuhun maailmankuvansa perustavan, tosin minä en suostu/halua/voi ottaa oppejani valmiista dogmaattisista järjestelmistä. Enkä usko jumalaan, mutta ei se minun asiani ole jos joku muu uskoo. En vain ole samaa mieltä hänen kanssaan, ja mielestäni minulla on vankat perusteet mielipiteelleni.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että en hyväksyisi ihmisiä jotka uskovat. En vain hyväksy uskontoa järjestelmänä - korporaationa suorastaan - hallinnan välikappaleena ja ihmisten omaehtoisen ajattelun tukahduttajana.

mayah, 31.10.2005 15:20:
Gallup lisätty aiheeseen täältä: http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=46184
pakana, 16.8.2005 15:09:
Uskonnollisuus rakentaa ystävyyttä yli rajojen, edistää yhteiskunnallista kehitystä ja kannustaa ihmisiä ajattelemaan omilla aivoillaan.

utopia, 19.2.2006 18:48:
---
jago, 19.2.2006 12:57:
---
pakana, 16.8.2005 15:09:
Uskonnollisuus rakentaa ystävyyttä yli rajojen, edistää yhteiskunnallista kehitystä ja kannustaa ihmisiä ajattelemaan omilla aivoillaan.
---
paremminkin toistepäin. se eriyttää kansakunnat toisistaan ja tekee kuppikuntia jotka pohjautuvat uskontoon
itte en usko jumalaan. vastasin siis että oon ateisti. en tosin vastusta jumalia ja olen aina ollut kiinnostunut idän uskonnoista(varsinkin buddhismista)
---
Täysin samoilla linjoilla, kaikki uskonnot kompastuu musta jossain välissä omiin ristiriitaisuuksiinsa. Niinpä: uskon pelkkään ihmisluontoon, sen hyvään ja pahaan ja seurailen eri uskontojen mielenkiintoisempia näkemyksiä.
utopia, 19.2.2006 22:43:
---
jago, 19.2.2006 18:53:
sen takia olenkin kiinnostunut buddhismista. se vaikuttaa täydelliseltä uskonnolta koska siinä ei ole jumalaa ja täten säästytään monilta ristiriitaisuuksilta joita aiheuttaa suhtautumiset toisiin uskontoihin ja sitärataa(buddhismi ei kiellä jumaluuksein olemassa oloa, muttei omista jumalia)
Uskon että buddhismi olisi täydellinen uskonto jokaisessa maassa ja valtiossa.
onhan tietenkin pahoja buddhistejakin on ollut(mao ja campodhan ex-diktaattori) mutta pääsääntöisesti se taitaa olla ainoa uskonto jossa rakkaus on oikeesti hyve kaikilla tavoilla
---
Se asia mitä mä buddhismissa arvostan on kohtuuden korostaminen. Pyritään siis löytämään keskitie. Voisihan tähän laittaa monia hienoja lainauksiakin, mutta tuossa minusta ehkä pääasiallisin ja joka kiteyttää kaiken->
Buddha:"Olemalla hyvä ja rakastava olen vapauttanut sydämeni ja siksi tiedän, etten synny uudelleen."