uskonnollisuus

676 posts, 34 pages, 137,095 views

#281 • • jimhoyle Guest
En tosiaan ole perillä keskustellusta (sori, aika pitkä threadi), mutta jos tämä nyt sopii edes vastaukseksi, niin: Mielestäni oma sisin voi koostua muustakin kuin uskosta yliluonnolliseen, ja ”kirkossa” voitaisiin esittää tekstiä, joka ei sisällä yliluonnollisesti väritettyä sanomaa ikuisesta rakkaudesta. Ehkä tämän voisi ilmaista näin: Onko uskonnon pakko olla rajoitettua siten, että rajoittavana osapuolena on jokin yliluonnollinen eikä oma itsensä?
#282 • • fanatic Guest

♠DesPe♠:
kyllä uskon jumalaan .. ainakin olen sen verran uskonnollinen että harrastan jopa rukoilua joskus iltaisin ennen nukkumaan menoa .. ettei äidille ja isille käy mitään pahaa *blush*

Hei sulla on sama harrastus*hymy*
Samu81

#283 • • Samu81 kokolihaa
En pidä itseäni erityisen uskonnollisena, mutta tietyt asiat poikkeavat ainakin oman kaveriporukan sisällä. Esim. minulle joulukirkossa ja hautausmaalla käynti jouluaattona on ihan must -homma. Joskus kun on vaikeeta tai tulee sellainen olo, että pitäisi olla jostain asiasta todella kiitollinen, sitä mielessään ajatellen puhuu... kiittää, manaa, jne. jollekin suuremmalle.
Mutta en kyllä ihan Jumalaan usko.
Ja äidin haudalla tulee käytyä ja hänelle kerrottua omasta elämästä juuri tuollalailla ajatuksissa puhuen.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

henkkat

#284 • • henkkat

dixoff:

*löps*

huh huh. *taputapu*
ee102

#285 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Mä en usko pohjimmiltani mihinkään - en aisteihini, en jumaliin, en mihinkään muuhunkaan. Epäilen kaikkea ja välillä nautin, välillä vain hämmennyn siitä, miten ihmeelliseltä tai yksinkertaiselta tämä oleminen vaikuttaa sillä hetkellä.

En vain tiedä. Miten voisin tietää? Päähän syntyi jo tuosta kysymyksestä suuri kysymystulva vailla vastauksia ja varmuutta.
Jinx

#286 • • Jinx Superfeminine
En usko

--
Pyllykkä

serotonot

#287 • • serotonot Paul Easy
en mä uskalla väittää tunnustavani mitään uskontoa, mutta uskon kyllä jumalaan/korkeampaan voimaan/[insert joku vastaava termi]
placiq

#289 • • Edited placiq Jorkki
Ei oo ikinä tullu kuuluttua mihinkään uskontoon (siitä kiitos porukoille).. Enkä myöskään usko Jumalaan / jumaliin / jumaluuteen, yliluonnollisiin asioihin kuitenkin jossain mittakaavassa..
sapeli

#290 • • sapeli jokukukamikä?

INFIANA, 1.4.2005 12:13:
monet pikkuset riparilla tuli avautuu et ne on tullu uskoon mun takia.*blush* Ehkä oli väärin pettää ihmisiä, mutta en mä usko et mä ketään haavoitin siinä prosessissa.

Joku voisi olla sitä mieltä että jos yksikään ihminen on tullut uskoon tuon takia niin se on jo aika paha juttu *hih*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

iam

#291 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
En oikein osaa pistää itseäni mihinkään valmiiseen ryhmään.. Uskon "jumalaan" mutta en mihinkään persoonalliseen jumalahahmoon vaan enemmänkin johonkin auringon tapaiseen energialähteeseen joka vaikuttaa kaikessa. Esim. Buddhismissa (vaikka se ei edes uskonto olekaan) on paljon asioita jotka kolahtavat mutta myös joitain asioita jotka ei jne. Eli oikeastaan elämänkatsomukseni on sellainen itselleni sopiva johon on poimittu eri elämänkatsomuksista ja filosofioista itselleni parhaat palaset :)

Koska jokaisella ihmisellä on oma henkilökohtainen moraali, eikä yleistä/yhteistä moraalia oikeastaan voi/saisi olla, on mielestäni luonnollista ettei valmiit formaattiuskonnotkaan sovi useimmille ihmisille. Yhteiskunta kouluineen ja työpaikkoineen ei yleisestikään kunnioita tarpeeksi yksilöä.. Toisaalta valtio ei voi hallita yksilöitä vaan ainoastaan massoja. Tietenkin massat koostuvat yksilöistä mutta se on silti eri asia. Tässä analogia joka voisi olla kiva esimerkki: monet ihmiset kävelevät päivittäin päin punaisia tuolla kaupungilla, eikä sille voi mitään, mutta niin kauan kuin kaikki eivät tee niin homma toimii. Uskon vakaasti että valtionuskonnot ovat yleensä niitä vallanpito työkaluja, etenkin katolilainen ja luterilainen kirkko. En tiedä ketään "oikeata uskista" joka kävisi ns. tavallisessa kirkossa :)

En myöskään liittäisi omaa lastani kirkkoon, koska mielestäni vanhemmat eivät voi päättää lapsensa uskonnosta vaan se on jokaiselle henkilökohtainen valinta.
toma

#292 • • toma Tototoototo

INFIANA, 1.4.2005 12:13:
Pidin hartauksia, kerroin tarinoita siitä kuinka tulin uskoon, ja muutenki kusetin ihan törkeesti. Se loppu niin että sain töitä seurakunnalta. Mä oikeen nautin siitä ku sain höynäyttää kaikkia, ja monet pikkuset riparilla tuli avautuu et ne on tullu uskoon mun takia.*blush* Ehkä oli väärin pettää ihmisiä, mutta en mä usko et mä ketään haavoitin siinä prosessissa.
Nim. tyttö jolla on sairaat viihdykkeet

Huhhuh. Mun mielestä toi on aika törkeästi tehty. Mutta osoittanee juuri sen mikä uskonnossa kusee...

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Claquesous

#293 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Tiukka ateisti

--
32. of December

Progress

#294 • • Progress

hardikaveri, 12.5.2003 16:57:
tällaista aihetta en vielä löytänyt
ja kiinnostais onko täällä uskonnollisia ihmisiä?

en tarkoita mitään kiihkoilua vaan onko täällä ihmisiä jotka vähäisestikkään uskoo toivoo tai haluaisi uskoa johonkin suurempaan ja jos niin ei tarvitse nyt alkaa kertoo ryhmittymää mutta kertokaa sellaisia pieniä asioita

eix tähän ois voinu laittaa gallupin kans...eli mitä uskontokuntaa ihmiset edustaa.

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

ee102

#295 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Muuten, onhan ateismikin uskomista johonkin, eikö vaan? *ding* Sehän on uskomista siihen, ettei jumalaa ole. Itse olen agnostikko eli en usko siihenkään - epäily on jatkuvaa eikä varmuutta ole mistään minun käsitykseni mukaan. En tiedä, mutten tiedä myöskään, haluaisinko tietääkään.
snoxn

#296 • • snoxn

ee102, 1.4.2005 14:24:
Muuten, onhan ateismikin uskomista johonkin, eikö vaan? *ding* Sehän on uskomista siihen, ettei jumalaa ole. Itse olen agnostikko eli en usko siihenkään - epäily on jatkuvaa eikä varmuutta ole mistään minun käsitykseni mukaan. En tiedä, mutten tiedä myöskään, haluaisinko tietääkään.

Niin ja agnostikko uskoo siihen ettei jumalan olemassaoloa tai olemattomuutta voida todistaa.
ee102

#297 • • Edited ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi

Niin ja agnostikko uskoo siihen ettei jumalan olemassaoloa tai olemattomuutta voida todistaa.

Ai niinkö se sit menikin? *täh* No en mä siinä tapauksessa oo agnostikkokaan. En mää usko mihinkään. En mä vaan tiedä. Mikähän mä sillon oon sit? Tai sit en oo mikään / mitään? Tai jotain? Vai oonko mä sit vaan ihan uskomaton? *ding*
Kianoni

#298 • • Edited Kianoni pomputtaako?

ee102, 1.4.2005 15:15:
---
---

Ai niinkö se sit menikin? *täh* No en mä siinä tapauksessa oo agnostikkokaan. En mää usko mihinkään. En mä vaan tiedä. Mikähän mä sillon oon sit? Tai sit en oo mikään / mitään? Tai jotain? Vai oonko mä sit vaan ihan uskomaton? *ding*

eikös toi sun epävarmuus johdu siitä että uskot ettei jumalan olemassaoloa tai olemattomuutta voida todistaa.
agnostikko siis. täällä myös.
mutta sittenkin uskoo. vaikka uskookin siihen ettei jumalan olemassaoloa tai olemattomuutta voida todistaa.
voi että tätä mun uskomatonta huumorintajua.

edit: typoja
ee102

#299 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi

mutta sittenkin uskoo. vaikka uskookin siihen ettei jumalan olemassaoloa tai olemattomuutta voida todistaa.

Mutta ku mää en usko - en mää usko siihenkään, etteikö sitä voitas todistaa. Mistä mää voisin tietää, voiko sitä todistaa vai ei? Mää siis [iso]EN[/iso] vaan [iso]TIIÄ[/iso] Eli kai mun kohdalle pitäs piirtää vaan kysymysmerkki, tai jotain? *ding*
snoxn

#300 • • snoxn

ee102, 1.4.2005 15:29:
---
---

Mutta ku mää en usko - en mää usko siihenkään, etteikö sitä voitas todistaa. Mistä mää voisin tietää, voiko sitä todistaa vai ei? Mää siis [iso]EN[/iso] vaan [iso]TIIÄ[/iso] Eli kai mun kohdalle pitäs piirtää vaan kysymysmerkki, tai jotain? *ding*

Niin, et sie TIIÄ vaan USKOT.