676 posts, 34 pages, 137,112 views
mza:
Ikinä en oo kirkkoon kuulunut enkä tule varmaankaan (99%) koskaan kuulumaankaan.
Kiitollinen vanhempien valinnasta olla tuputtamatta Jesse juttuja tai muuta vastaavaa.
Ana:
Jokainen saa puolestani uskoa vaikka meressä asuviin lonkerohirviöihin jos huvittaa, siinä vaiheessa kun uskonnon varjolla aletaan tekemään politiikkaa tai rajoittamaan toisten ihmisten elämää, vapauksia ja valintoja, on mielestäni menty aivan liian pitkälle.
Ana:Sen lisäksi koululaitos ja kirkko pitäisi mielestäni erottaa toisistaan välittömästi, ja tiedottaa paremmin rippikoulun vaihtoehdoista.
Ana:
Kirkkoon liittyminen pitäisi tehdä vapaaehtoiseksi, niin, että päätös tehdään yksilötasolla vaikkapa viisitoistavuotiaana. Vauvojen kastaminen ja kirkkoon liittäminen on periaatteellisella tasolla väärin ja sortaa ihmisen oikeutta päättää itse omasta uskonnollisesti vakaumuksestaan.
kilobitti:
Nyky(-luterilaisessa-)mallissahan vanhemmat päättävät siitä kuulutaanko kirkkoon vai ei, ts. myös kastetaanko lapsi vai ei. Eikö kasvatukseen kuuluu että lasta kasvatetaan siihen arvokäsitykseen jonka vanhemmat näkevät suotuisana? Eikö se ole jossain määrin jopa vanhempien velvollisuus? Mielestäni on aika pelottavaa jos vanhempien oikeutta kasvatuksen saralla ruvetaan rajoittamaan. Ja ennen kaikkea, mihin raja vedetään?
kilobitti:
Uskonnon tunnilla näkisin mielellään enemmän ns. objektiivista asennetta, ja myös syvempää tutustumista muihin uskontoihin. Kristinuskoakin pitää opettaa, koska se on valtauskonto; sen ymmärtäminen on tärkeätä tässä maassa (mm. lainsäädäntömme perustuu vahvasti ns. kristittyyn moraalikäsitykseen). En siis tarkoita mitään käännyttämistä, vaan objektiivista tutustumista.
Ana:Jos aletaan puhumaan niinkin isoista asioista kuin uskontoon kuuluminen ja uskonnollinen elämä, ei mielestäni vanhemmille saa antaa yksinvaltaa liittää tai erottaa lastansa kirkosta, vaikka lapsi ei ole pätevä itse tekemään tällaisia päätöksiä.
Varsinkin vahvasti uskonnollisesta perheestä tulevat ihmiset, jotka eivät itse jaa vanhempiensa rakkautta valmiiksi sanellun uskonnollisen moraalin mukaiseen elämään ja kuolemanjälkeisen elämän tavoitteluun käyvät usein läpi erittäin rankkoja kokemuksia irtautuessaan usein ahdasmielisestä ja rajoittuneesta yhteisöstä.
Ihannetilanne olisi se, että vanhempien ei sallita liittää lastaan kirkkoon, vaan lapsi saa itse tehdä päätöksensä tietyssä iässä.
USA:ssa on suuri kansanliike, joka protestoi poikalasten rutiininomaista ympärileikkausta vastaan
Lainsäädäntömme ei perustu kovinkaan vahvasti kristittyyn moraalikäsitykseen, vaan yleiseen etiikkaan ja moraaliin, jota myös kristinuskon moraalikäsitys myötäilee.
Lakimme sallii paljon asioita, joita kristitty moralismi ei hyväksy, mm. homoavioliitot, porno, abortti, etc.
Totta toki on, että kristillinen moraali ja etiikka käy pitkälle yksiin lainsäädäntömme kanssa, mutta en usko että kyseessä on syy-seuraussuhde, vaan enneminkin rinnakkaisilmiö. Kristillisen uskonnon kieltämät asiat ovat hyvin pitkälle samoja kuin muittenkin uskontojen, muutamia yksittäispoikkeuksia lukuunottamatta.
Uskonnon opettaminen sen varjolla, että ilman uskonnon tuomaa synnintuntoa ja ikuisen kadotuksen uhkaa ihmisestä kasvaa kuriton ja lakia halveksuva ihminen on paskapuhetta. Kristinusko oli ennen yleistä sivistystason nousua validi ja tehokas keino saada ihmiset lainkuuliaisiksi, ja yleisen järjestyksentarpeen vuoksi kirkko piti yllä käsitystä lopullisesta tuomiosta ja tällä tavoin hallitsi oppimatonta kansaa....
Nyt tuntuu, että vaihtoehtoina ovat joko A) uskoa Jeesukseen ja Jumalaan B) olla ateisti.
kilobitti:
Lähden nyt siitä, että jokaisella ihmisellä on joku usko tms jonka mukaan elävät; olkoon se sitten kristinusko, buddismi, ateismi tai mikä ikinä.
kilobitti:
Sanoit aiemmin että jjokainen saa puolestani uskoa vaikka meressä asuviin lonkerohirviöihin jos huvittaa, eli ts. annat kaikkien uskoa siihen mihin huvittaa. Silti vaadit että kasvavilla lapsilla pitää olla paperilla samanlainen uskonkäsitys kuin juuri sinulla (eli sitoutumaton/agnostiikka/tms), kunnes sitten aikuisena osaavat päättää. Ts. valtio estää lapsen virallisen kuulumisen uskontoon. Eikös meillä pitänyt olla uskonvapaus?
kilobitti:
Jos lapsi aikoo protestoida vanhempiensa vakaumusta vastaan, on se joka tapauksessa tiukka paikka - siihen ei mielestäni juuri vaikuta onko aiemmin kuulunut kirkkoon vai ei. Väittäisin että uskonnoissa, joissa kaste tapahtuu myöhemmin (kuten muistaakseni helluntailaisilla), ns. aikuiskasteesta kieltäytyminen suvun edessä saattaa olla jopa suurempi juttu kuin nimen vaivihkaa poistaminen kirkonkirjoista. Tämä kuulostaa enemmänkin siltä, että haluat kieltää kaikki fundamentalisvivahteiset uskonnot joka ei, jälleen kerran, ihan sovi ajatukseen uskonvapaudesta.
kilobitti:
---
Ihannetilanne olisi se, että vanhempien ei sallita liittää lastaan kirkkoon, vaan lapsi saa itse tehdä päätöksensä tietyssä iässä.
---
Asetat jälleen ei mihinkään-uskon kaikkien muiden uskojen yläpuolelle. Tää on aika lähellä sitä ettei vanhemmat sais enää opettaa arvomaailmaansa lapsillensa...*suurijamahtavaneuvostoliitto-viheltel*
kilobitti:
USA:ssa on suuri kansanliike, joka protestoi poikalasten rutiininomaista ympärileikkausta vastaan
---
(Ja tämä oli siis argumentti sille, että lapsikaste pitäisi kieltää suomessa...)
kilobitti:
Käsittääkseni Suomen laki on alkujaan kirjoitettu muiden maiden perustuslakeja mukaellen, mutta hyvin kristillisessä hengessä. Siitä on tosin siirrytty liberaalimpaan suuntaan nopeammin kuin kirkko on tehnyt. Samoin suomen lainsäätävien elimien jäsenistä suurin osa kuuluu edelleen kirkkoon (ja varmaan uskookin), ja se vaikuttaa varmasti osaltaan siihen henkeen missä lakeja säädetään, oli se sitten tietoista tai ei.
kilobitti:
Lakimme sallii paljon asioita, joita kristitty moralismi ei hyväksy, mm. homoavioliitot, porno, abortti, etc.
---
Ensinnäkin, vedät aika nätisti kaikki kristinuskon lahkot saman ämpärin alle. Ilmeisesti et tiennyt että ainakin osa luterilaisista papeista vihkii homo-avioliittoja jne. Toiseksi, mielestäni arvomaailma ja se mikä on kirkon virallinen mielipide on kaksi hyvin eri asiaa. Mielestäni arvoilla ei tarkoiteta jotain konkreettista säädöstä esim. siitä kuinka lyhyt hame saa olla tms, vaan arvoja kuten lähimmäisenrakkaus, anteeksianto jne. Tottakai, jotkut arvoista konkretisoituu suoranaisiin käskyihin (ne 10, älä tapa naapuria äläkä vie sen fillaria jne) ja toiset muokkaavat käsityksiämme yleisemmällä tasolla (kuten silmä silmästä vs. anteeksianto). Ja ennen kuin revit pelihoususi lopullisesti, huomaa; tämä ei ole mitään hihhulointia, vaan yksi historiallinen selitys sille arvomaailmalle joka täällä vallitsee. Keksi parempi*vink*
kilobitti:
Totta toki on, että kristillinen moraali ja etiikka käy pitkälle yksiin lainsäädäntömme kanssa, mutta en usko että kyseessä on syy-seuraussuhde, vaan enneminkin rinnakkaisilmiö. Kristillisen uskonnon kieltämät asiat ovat hyvin pitkälle samoja kuin muittenkin uskontojen, muutamia yksittäispoikkeuksia lukuunottamatta.
---
Mistä sitten johtuu että arvo- ja moraalikäsitysten ja jopa kullttuurien globaalit rajat menee suunnilleen samoilla kohdin kuin uskonnolliset rajat?
kilobitti:
Uskonnon opettaminen sen varjolla, että ilman uskonnon tuomaa synnintuntoa ja ikuisen kadotuksen uhkaa ihmisestä kasvaa kuriton ja lakia halveksuva ihminen on paskapuhetta. Kristinusko oli ennen yleistä sivistystason nousua validi ja tehokas keino saada ihmiset lainkuuliaisiksi, ja yleisen järjestyksentarpeen vuoksi kirkko piti yllä käsitystä lopullisesta tuomiosta ja tällä tavoin hallitsi oppimatonta kansaa....
---
Väitätkö siis tosissasi että tämä on se syy miksi uskontoa opetetaan vielä kouluissa? Itse väittäisin että syy on lähinnä historiallinen, ja siksi se tuleekin poistumaan ennen seuraavaa sukupolvea. Ja muuten, alleviivasin erikseen ennen tätä sun itku-potku-raivaria etten tarkoita mitään käännyttämistä, vaan objektiivista tutustumista. Et taida ymmärtää, että olen monelta kohtaa samaa mieltä sun kanssa, kuten siitä että
kilobitti:
---
Nyt tuntuu, että vaihtoehtoina ovat joko A) uskoa Jeesukseen ja Jumalaan B) olla ateisti.
---
mutta heti jos kristinuskosta sanoo jotain joka ei ole negatiivista olet vastassa niinkuin joku polttaisi ristiä rintaasi*pahis*
Ana:
Mitä tällä ajoit takaa? Noi on vaan termejä.
Kyllä vanhemmat saavat opettaa lapselle mitä haluavat, mutta lapselle pitäisi taata oikeus saada erota kirkosta jo lapsena, ja jättää täten esim. pakolliset koulujen kirkkokäynnit väliin.
Lapsikaste on toki eri asia kuin esinahan poisto, mutta mainitsinkin alkup. tekstissäni (mitä et ilmeisesti lukenut kovin huolellisesti), että lasken asiat periaatetasolla samaan kastiin. Toi ympärileikkaus oli vaan ensimmäinen esimerkki joka tuli mieleen, jossa uskonnollisilla rituaaleilla aiheutetaan ihmisille haittaa.
Kristinuskon etupiirissä vaikuttavat hahmot pääasiassa kieltävät yllä luettelemani asiat, mutta kun valtauskonto on kyseessä, löytyy toki sieltäkin piiristä \'toisinajattelijoita\'.
Tämä oli vastaväitteenä sille, että kristillinen moraalikäsitys on hyvän käytöksen edellytys, minkä käsityksen kirjoituksestasi sain.
Ranskassa on otettu jo tämän suuntaisia askeleita, vaikka mielestäni siellä asia vietiin liian pitkälle; muslimityttöjen päähuivit kiellettiin. Tämä menee mielestäni jo syrjimiseksi, sillä tasa-arvoisuus ei saa toimia tasapäistämisen ja kontrolloimisen työkaluna.
En paheksu kristinuskoa laisinkaan, paheksun sitä tapaa jolla se valtion toimesta hitaasti pakkosyötetään ja syövytetään ihmisten mieliin niin, että siitä tulee yleinen tapa.
kilobitti:
---
Ana:
Mitä tällä ajoit takaa? Noi on vaan termejä.
---
Halusin lähinnä varmistaa että määrittelemme angnostiikankin usko(-nno-)ksi, jotta voisin käsitellä sitä samanarvoisena uskontojen kanssa enkä jotenkin jonain muuna eriarvoisena.
Lord Kenneth wrote:
Often I see people say that they are agnostic because atheists claim to have the final answer on whether god exists or such.
This is untrue, and is mostly due to a incorrect perception of knowledge is.
When I was younger, I thought in absolutes. I didn't really realize that nothing could truly be proven, and my knowledge of science itself wasn't so great, although I had an interest in it that persists to this day.
As I did more reading and saw more arguments online, I learned more about science and that statements in science are never absolutes. Nothing is sacred in science, and open-minded people can even acknowledge that the method/attitude itself is possibly unreliable or even completely inaccurate (although seemingly VERY unlikely).
Many of you probably consider yourself agnostics because you don't have the final answer. None of us do. Not all will admit to it, especially the religious, who think that there is no question as to the answer. However, I consider myself an atheist not because I know for certain--I don't, and can't-- but because I find it unlikely.
Take, for example, our current heliocentric cosmology. As much science as we've put into it and as reliable and accurate as it seems, it could be wrong. If you are familiar with science (you should be!) you'd know that. You know that every bit of it could be wrong, that every observation was a mistake. Of course, it's unlikely. This is where Occam's razor comes into play. It's not the SIMPLER explainaton, it's one with the LESS ASSUMPTIONS (I know at least ONE person will keep that in mind, it's one of the biggest misconceptions I see). Of course, there's no proof of Occam's razor itself, only observation of its accuracy.
http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=7c3eac3039e5aced545b81f74b26cee3&threadid=1172973
Ana:
Kyllä vanhemmat saavat opettaa lapselle mitä haluavat, mutta lapselle pitäisi taata oikeus saada erota kirkosta jo lapsena, ja jättää täten esim. pakolliset koulujen kirkkokäynnit väliin.
kilobitti:
No onhan se nytkin mahdollista, tosin vanhempien suostumuksella. En jotenkin malta uskoa että kovin moni lapsi eroaisi kirkosta vastoin vanhempiensa tahtoa vaikka lain mukaan saisivatkin tehdä niin. Ja vaikka he niin tekisivät, mun on jotenkin vaikea uskoa että niin nuoret keskimäärin edes ymmärtävät mitä kirkkoon kuuluminen tarkoittaa.
kilobitti:
Luinhan minä, mut se että on periaatetasolla edes jotenkin sama juttu, on se käytännön tasolla niin kaukainen esimerkki (silpominen vs. ilmainen hiustenpesu) että kävi naurattamaan*hih*
kilobitti:
---
---
Tämä oli vastaväitteenä sille, että kristillinen moraalikäsitys on hyvän käytöksen edellytys, minkä käsityksen kirjoituksestasi sain.
---
Sitten olen ilmaissut asiani huonosti.
kilobitti:
Ranskassa on otettu jo tämän suuntaisia askeleita, vaikka mielestäni siellä asia vietiin liian pitkälle; muslimityttöjen päähuivit kiellettiin. Tämä menee mielestäni jo syrjimiseksi, sillä tasa-arvoisuus ei saa toimia tasapäistämisen ja kontrolloimisen työkaluna.
---
Tässä yksi syy miksi haluaisin kehittää koululaitosta varovaisesti. Sillä ehkäistään ylilyöntejä ja sitä, ettei hypätä muotivirtauksiin mukaan vaan kehitetään koulua vasta kun trendit muuttuvat pysyviksi.
kilobitti:
En paheksu kristinuskoa laisinkaan, paheksun sitä tapaa jolla se valtion toimesta hitaasti pakkosyötetään ja syövytetään ihmisten mieliin niin, että siitä tulee yleinen tapa.
---
Ok, sait sen vaan kuulostamaan aika öh...angstiselta*hih*
kilobitti:
---
Halusin lähinnä varmistaa että määrittelemme angnostiikankin usko(-nno-)ksi, jotta voisin käsitellä sitä samanarvoisena uskontojen kanssa enkä jotenkin jonain muuna eriarvoisena.
Ana:
Nimenomaan! juuri näistä syistä lasten liittäminen automaattisesti kirkkoon on hieman arveluttavaa, sillä lapsi ei pysty tai halua tehdä eroa kirkkoon kuulumisen ja kuulumattomuuden välillä, saatikka osaa suojata itse itseään kirkolliselta toiminnalta.
Vaikka vanhemmat eivät itse koskaan kävisi kirkossa, pelkkä kirkkoon kuuluminen johtaa siihen, että lapsi raahataan ainakin pari-kolme kertaa vuodessa koulun toimesta kirkkoon, halusi hän sitä tai ei.
kilobitti:
En usko että luterilainen pappi saisi toimia virassaan jos toimisi selkeästi kirkkoaan vastaan. Omassa elämässäänhän he saavat ajatella mitä tykkäävät...tiedän yhdenkin tulevan papin joka uskoo uudelleensyntymiseen*nauru*
kilobitti:
---
Ana:
Nimenomaan! juuri näistä syistä lasten liittäminen automaattisesti kirkkoon on hieman arveluttavaa, sillä lapsi ei pysty tai halua tehdä eroa kirkkoon kuulumisen ja kuulumattomuuden välillä, saatikka osaa suojata itse itseään kirkolliselta toiminnalta.
---
Jos ajatellaan uskovan silmin; eikö voida yhtä hyvin ajatella että lapsi ei osaa suojella itseään kirkottomalta toiminnalta jos hänet pakotetaan siihen? Jos olisin hyvin uskova vanhempi, voisi se olla minulle hyvinkin suuri huolenaihe ja suorastaan epäoikeudenmukaista lastani kohtaan.
kilobitti:
---
Vaikka vanhemmat eivät itse koskaan kävisi kirkossa, pelkkä kirkkoon kuuluminen johtaa siihen, että lapsi raahataan ainakin pari-kolme kertaa vuodessa koulun toimesta kirkkoon, halusi hän sitä tai ei.
---
Tällä hetkellähän kyse on vanhempien valinnasta jonka seuraukset he tuntevat hyvin. Ilmeisesti he joko A) pitävät kirkossa käyntejä hyödyllisinä jollain tapaa tai B) eivät pidä asiaa niin tärkeänä että Pikku-Petterin tarvisi erota kirkosta jotta välttyäkseen koulun kirkossakäynneiltä. Joka tapauksessa kyse on siis vanhempien valinnasta, ja on mielestäni kummallista että haluat sotkea valtion sörkkimään siihen. Se, pitäisikö koulujen oletusarvoisesti käydä kirkossa, on jo sitten toinen asia.
jimhoyle:
Minkälainen uskonnon pitäisi teidän mielestänne olla (olettaen, että konsepti uskonnosta voi ylipäätään olla hyvä asia)?
Pohdinpa minkälainen vaikkapa kirkossakäynti voisi ehkä olla. Kirkossa kuulee erittäin laadukasta ja kaunista musiikkia. Matkalla paikanpäälle saa raitista ilmaa, ja ei ole kiirettä mihinkään. Tutut ja ystävät tulevat tervehtimään. Informaatio, mitä kirkossa annetaan, on ajatuksia herättävää, älykästä ja rakentavaa. On tunne siitä, että toisen hyvinvointi on kaikkien ilo. Erityisiä rituaaleja tai pinnallisuuksia ei tarvita. Oman sisimmän tuntemiselle annetaan tilaa.
Mahdollisesti jossain määrin tällaiseen suuntaan ollaan koko ajan menossa. Onko uskonnon pakko olla ihmisiä jaotteleva asia; vaikka silloinkin, kun se sisältää toisen uskonnon kanssa ristiriidassa olevia oppeja?