Replying to Vapaus valita vaatteensa...?:
Vihreä humanisti, 29.1.2010 12:47:
Mä väittäisin, että tuon väitteen takana on pelkkä tiedon puute islamilaisista kulttuureista. Suosittelin tuossa edellisessä postauksessa kirjaa, suosittelen sitä nyt tässäkin.
Suosittele ihmeessä ja mä laitan tämän suosituksen niiden muiden hyvien lukemissuositusten pitkään jonoon, jotka varmasti sivistäisivät mua ja auttaisivat mua ymmärtämään muita, maailmaa, kulttuureja ja kaikkea kivaa paremmin. Kaikesta lukeminen olisi suotavaa, mutta ymmärrettävästi mahdotonta ja selektiivinen lukeminen siitä "oppimisineen" voi sitäpaitsi olla enemmän tuhoisaa kuin hyödyllistä.
Tietenkin. Siksi kirjoitan ne tänne ja odotan aina vesi kielellä, että joku saisi järkiargumenteilla väitteeni kumottua. Luulen tunnistavani monia niistä ajatusmalleista jotka tuottavat ne vastaukset, joilla minulle väitetään vastaan.
Mutkun: Mä väittäisin ettet tee niinkuin julistat tekeväsi. Ainakaan en ole vuosien saatossa havainnut että se vesi kielellä odottaminen olisi juurikaan tuottanut lopputulosta, jossa sä olisit näkyvästi ilmaissut huomanneesi olleesi väärässä jossain vähänkään merkittävämmässä asiassa. Ehkä muut sit vaan kerta kaikkiaan on palikoita ja sä suorastaan hikoiletkin pihalle oikeaa tietoa ja mielipiteitä, jotka meidän muiden vaan pitäisi alkaa tunnustaa omiamme fiksummiksi. Vaihtoehtoisesti ehkä en sitten vaan ole huomannut kun olet ottanut ja nöyrtynyt ymmärtämään jonkun toisen mielipiteen tai omaksunut heiltä uutta tietoa muuten kuin olkiasi kohauttaen ja sen jälkeen koko asian sivuuttaen.
Ei tietenkään ole ensi käden tietoa, mutta olen lukenut aiheesta paljon, mm. Irshad Manjin "Islamin kahdet kasvot", Hirsi Alin "Pakomatkalla" ja "The caged virgin" (mitä lie suomeksi), Omar Nasirin "Jihadin sydämessä", etc. Päälle tietenkin Dawkinsin, Harrisin ja Hitchensin perusteoksia, joissa käydään myös läpi islamilaisen maailman tapoja ja kulttuuria. Lukuhetkeä odottaa vielä Benazir Bhutton teos "Reconciliation" ja Daniel Bymanin "The five front war - the better way to fight global jihad". Tämän päälle olen lueskellut paljon islam-foorumeita ja asiaan liittyviä mielipidekirjoituksia, tekstejä, esseitä ja muuta tauhkaa verkosta asian molemmilta puolin.
Tämä ei tee minusta auktoriteettia tai asiantuntijaa, mutta voisin väittää perehtyneeni hieman tähän asiaan.
Miten niin "ei tietenkään?" Jos sua ihan oikeasti kiinnostaisi tämä asia, niin sulla olisi maailmassa mahdollisuuksia perehtyä siihen kunnollakin. Eivät musliminaiset ole mitenkään tavoittamattomissa mielipiteineen - itse olen ollut heidän kanssaan tekemisissä esimerkiksi julkisissa liikennevälineissä käytyjen parin keskustelun verran ja tohon ei edes vaadittu tarkoituksellista etsiytymistä keskustelemaan heidän kanssaan.
Mä en ole lukenut noista kirjoista ensimmäistäkään, mutta ihan vaan niiden nimet lukemalla jäävä vaikutelma on seuraava; aihepiirin lukemistosi vaikuttaa suhteellisen arvolatautuneelta ja ilmeisesti kuitenkin luet niitä kuin faktatietoa. Tämä on nyt juuri sitä selektiivistä lukemista mistä aiemmin mainitsin ja joka johtaa helposti hyvin valittuun suuntaan painottuneisiin käsityksiin. Luet matskua joka tukee ajatuksiasi ja sitä kautta voimistat niiden oikeellisuutta itsellesi.
Mikään sosiaalinen tilanne ennen burkaa ei ole aiheuttanut niin suuria sosiaalisia ongelmia, että asiaan olisi pitänyt puuttua.
Ootko tätä mieltä ihan fo real vai sivuutanko nopeasti kirjoittamisen sivussa tulleena aivopieruna?
Kuten tuossa yllä sanoin, burkan ongelma on se, että se naamioi ihmisen ja irroittaa tämän normaalin sosiaalisen kanssakäymisen verkostosta. Kävelevään säkkiin josta näkyy parhaimmillaan vain silmät, jos sitäkään, ei voi luoda minkäänlaista kontaktia. Burka on sosiaalisen eristäytymisen ja julistamisen väline. Islamilaisittain voi pukeutua myös siten, ettei se tee vaatteen kantajasta muun yhteiskunnan ulkopuolista toimijaa.
Kyseessä on munkin mielestäni kammottavan typerä tapa pukeutua ja kaiken lisäksi monella tavalla invalidisoiva sellainen. Mielipiteidemme ero tuntuu olevan siinä, että sun mielestä sulla on oikeus lähteä tekemään asialle jotain siihen suuntaan, joka edustaa sulle oikeampaa ja parempaa ja mä taas katson ettei mulla ole oikeutta väkisin vääntää minkään porukan ulkoisesta olemuksesta paremmin "meidän muiden" joukkoon soveltuvaa.
Demokraattien yhteiskunta ei toimi niin, että majoriteetin mielipidettä jostain asiasta ruvetaan sellaisenaan soveltamaan ja pakottamaan minoriteettienkin kurkusta alas, koska se ei ole demokratiaa vaan enemmistön diktatuuria.
Kielto ei varmaankaan ole täysin toimiva ratkaisu, mutta se voi toimia motivaattorina sellaisissa vaa'ankielitilanteissa, joissa naisen oletetaan pukevan burka päälleen vastoin tämän tahtoa, mutta miehen kunnia ajaa sen silti niskaan kiskomaan. Se antaa myös vahvan signaalin muslimiyhteisölle naisen asemasta ranskalaisessa yhteiskunnassa.
Tarkoitus on rajoittaa yhtä oikeutta suuremman hyvän saavuttamiseksi. En tiedä onnistutaanko siinä, mutta ainakin ranskalaiset tekevät asian eteen jotain. Mitään puheita esim. suomessa asuvien musliminaisten oikeuksista ei olla vielä edes kuultu, kaikista vähiten feministien suusta, jotka tuntuvat yhdessä rintamassa kannattavan naisen "oikeutta" verhoutua kaiken peittävään säkkiin omistajansa kunnian suojelemiseksi.
Tässähän on nyt oikeasti sulle sitten hyvä rako lähteä ajamaan Suomessa asuvien musliminaisten oikeuksia eteenpäin jos kukaan ei sitä oikeasti tee. Toivottavasti kuitenkin siihen ryhtyessäsi teet homman kyseisen ryhmän intressien mukaisesti etkä olettamuksiin, mielikuviin ja omiin haluihisi pohjautuen.
Ei tähän ole, minullakaan, hyvää ja selkeää vastausta. Mulla on vaan sellainen perstuntuma, että tuo kielto on hyvä juttu, koska en pidä islamista oppijärjestelmänä, uskontona tai poliittisena ideologiana.
Voin tietenkin olla myös aivan väärässä ja toteutunut burkakielto saattaa osoittautua katastrofiksi. Jos epäilet näin, kerro toki miksi, niin pohditaan.
Perstuntuma se löytyy täältäkin. Olen viimeksi toissapäivänä ajanut läpi listan sääntöjä, joista poistatin omasta mielestäni enemmän tai vähemmän turhat ja liian spesifiset. Perusteluna käytin sitä, että "liiallinen sääntöviidakko vie huomiota niiltä oikeasti tärkeiltä säännöiltä ja antaa hyvistä tarkoitusperistä huolimatta helposti koko asialle voimakkaan negatiivisen yleisleiman. Uskon että liian yksityiskohtaisten sääntöjen rustailu voi pistää puolivahingossa koko ajamamme asian kuralle." Paikalla olleet ihmiset ymmärsivät mitä tarkoitin ja olivat samaa mieltä vaikka poistatetut säännöt olivat heidän laatimiaan.
Siinä on lyhyesti aika paljon siitä miksi mun mielestäni on todennäköistä että kaiken maailman sääntöjen lyhytkatseinen virittely saattaa meidät kaikki enemmän kuseen kuin pois siitä.