Replying to Vapaus valita vaatteensa...?:
Jone, 29.1.2010 12:35:
No, teet ja et. Sä et varsinaisesti oleta musliminaisten tarkastelevan kysymystä länsimaisesta näkökulmasta vaan paremminkin oletat heidän tarkastelevan sitä sinun näkökulmastasi, joka on ainakin mun mielestäni vielä huomattavasti kapea-alaisemmin katsottu.
Mä väittäisin, että tuon väitteen takana on pelkkä tiedon puute islamilaisista kulttuureista. Suosittelin tuossa edellisessä postauksessa kirjaa, suosittelen sitä nyt tässäkin.
Käykö sulla koskaan kirjoitellessa päässä sellainen vaihtoehto, että koska usein olet mielipiteidesi kanssa ehdottomassa minoriteetissa, niin on mahdollista että mielipiteesi joistain asioista ovat yksinkertaisesti spedeä puppaa ja että saatat olla jopa väärässä?
Tietenkin. Siksi kirjoitan ne tänne ja odotan aina vesi kielellä, että joku saisi järkiargumenteilla väitteeni kumottua. Luulen tunnistavani monia niistä ajatusmalleista jotka tuottavat ne vastaukset, joilla minulle väitetään vastaan.
Toinen mahdollisuus on tietenkin se, että sinulla on kuin onkin esimerkiksi tässä tapauksessa musliminaisten ajatusmaailmasta pukeutumiseen liittyen kattavaa ensi käden tietoa. Onko näin ja jos on, niin kerro siitä ihmeessä ja ainakin allekirjoittanut lupaa vetäytyä keskustelusta ehkä jopa hieman nöyristellen ja myöntää samalla ettei tiedä aiheesta yhtä paljon kuin sinä tiedät.
Ei tietenkään ole ensi käden tietoa, mutta olen lukenut aiheesta paljon, mm. Irshad Manjin "Islamin kahdet kasvot", Hirsi Alin "Pakomatkalla" ja "The caged virgin" (mitä lie suomeksi), Omar Nasirin "Jihadin sydämessä", etc. Päälle tietenkin Dawkinsin, Harrisin ja Hitchensin perusteoksia, joissa käydään myös läpi islamilaisen maailman tapoja ja kulttuuria. Lukuhetkeä odottaa vielä Benazir Bhutton teos "Reconciliation" ja Daniel Bymanin "The five front war - the better way to fight global jihad". Tämän päälle olen lueskellut paljon islam-foorumeita ja asiaan liittyviä mielipidekirjoituksia, tekstejä, esseitä ja muuta tauhkaa verkosta asian molemmilta puolin.
Tämä ei tee minusta auktoriteettia tai asiantuntijaa, mutta voisin väittää perehtyneeni hieman tähän asiaan.
Mikäli pukeutumista ruvetaan ylempää laeilla säätelemään yhteiskunnan yleisien intressien mukaiseksi, niin eikö silloin kannata ruveta kerralla puuttumaan meidän kaikkien pukeutumiseen?
Mikään vaate ennen burkaa ei ole aiheuttanut niin suuria sosiaalisia ongelmia, että asiaan olisi pitänyt puuttua. Tietenkin jokainen voi leikitellä ajatuksella mitä yhteiskunnassa tapahtuisi jos ulkoiset sosiaaliasemamme ja viiteryhmämme tunnukset riisuttaisiin ja kaikki ihmiset pukeutuisivat vaikka mustaan haalariin - tulisimmeko paremmin toimeen keskenämme, löytäisimmekö helpommin yhteisen sävelen ja murtuisivatko luokkaerot? Vai olisiko seurauksena identiteetin murtuminen ja tasainen epäluottamus kaikkia kanssaihmisiä kohtaan?
Tuolla ulkomaailmassahan niin tekemisestä on jo pitkät perinteet; esimerkiksi koulupukuja käytetään lähtökohtaisesti siksi että "The use of school uniforms serves the purpose of enhancing positive interaction between students. Eliminating issues surrounding clothing furthers this objective. Researchers such as David L. Brunsma in "Uniforms in Public Schools: A Decade of Research and Debate" have concluded school uniforms serve the purpose of being a disciplinary tool." ( http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_purpose_of_school_uniform )
Koulupukujen ensisijainen tehtävä oli riisua oppilailta sosiaalisen statuksen merkit - ajatus oli se, ettei köyhien lapsien tarvitsisi hävetä halpoja vaatteitaan vaan kaikki oppilaat olisivat sosiaaliseen statukseensa katsomatta ns. samalla viivalla. Siitä en tiedä, onnistuttiinko tässä.
Ainakin teoriassa yhteiskunnan toimivuus siis paranisi mikäli kansalaisten pukeutuminen homogenoitaisiin väkisin. Käytännössä homma ei vaan oikein taida toimia. Olisitko sä kuitenkin valmis tällaiseen ja jos et, niin miksi ihmeessä sulla on niin voimakas tahto ja ilmeisesti omasta mielestäsi myöskin oikeutus puuttua muiden ihmisryhmien pukeutumiseen? Mun oikeustajuuni pakottamiset suuntaan ja toiseen tällaisissa asioissa eivät sovi.
Kuten tuossa yllä sanoin, burkan ongelma on se, että se naamioi ihmisen ja irroittaa tämän normaalin sosiaalisen kanssakäymisen verkostosta. Kävelevään säkkiin josta näkyy parhaimmillaan vain silmät, jos sitäkään, ei voi luoda minkäänlaista kontaktia. Burka on sosiaalisen eristäytymisen ja julistamisen väline. Islamilaisittain voi pukeutua myös siten, ettei se tee vaatteen kantajasta muun yhteiskunnan ulkopuolista toimijaa.
Kielto ei varmaankaan ole täysin toimiva ratkaisu, mutta se voi toimia motivaattorina sellaisissa vaa'ankielitilanteissa, joissa naisen
oletetaan pukevan burka päälleen vastoin tämän tahtoa, mutta miehen kunnia ajaa sen silti niskaan kiskomaan. Se antaa myös vahvan signaalin muslimiyhteisölle naisen asemasta ranskalaisessa yhteiskunnassa.
Tarkoitus on rajoittaa yhtä oikeutta suuremman hyvän saavuttamiseksi. En tiedä onnistutaanko siinä, mutta ainakin ranskalaiset tekevät asian eteen
jotain. Mitään puheita esim. suomessa asuvien musliminaisten oikeuksista ei olla vielä edes kuultu, kaikista vähiten feministien suusta, jotka tuntuvat yhdessä rintamassa kannattavan naisen "oikeutta" verhoutua kaiken peittävään säkkiin omistajansa kunnian suojelemiseksi.
Ei tähän ole, minullakaan, hyvää ja selkeää vastausta. Mulla on vaan sellainen perstuntuma, että tuo kielto on hyvä juttu, koska en pidä islamista oppijärjestelmänä, uskontona tai poliittisena ideologiana.
Voin tietenkin olla myös aivan väärässä ja toteutunut burkakielto saattaa osoittautua katastrofiksi. Jos epäilet näin, kerro toki miksi, niin pohditaan.