Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:
C-Hill, 17.7.2009 08:27:
silti pysyn ton mun hatusta vetämän 80% takana - ja tarkoitin nyt siis approx.
itse en tuota tosin allekirjoita, on nimittäin vaaka tässä suhteessa (approx) hieman "väärään suuntaan" vinksallaan. noh, näkemyserojahan nämä tietty.
selvennettäköön vielä että olen alusta alkaen tarkoittanut genren kavalkaadiin ja sen
erinäisiin kategorioihin viittaamiani elokuvia,
kymmenen viime vuoden ajalta, kuten kirjoituksessani #122. selvästi viittasin ja johon uskoakseni juurikin vastasit.
.."anyway":
revenous '98, tulin maininneeksi jo sen selkeästi valtavirta kauhusta erottuvan tyylitajun sekä astetta ronskimman asenteensa tähden, jotka herättävät katsojassa aitoa kunnioitusta, mitkä mielestäni ansaitsivat tulla tässä yhteydessä muistetuksi. eikä vähiten toki myöskään siksi että ohjaajansa on yhäkin nainen, mikä tekee jo ennestään näyttävästä teoksesta tätäkin kunnianhimoisemman.
the machinist on kerronnaltaan pykälän pehmeämmin toteutettu, joskaan jo mainittu ei todellakaan häivytä miltään osin itse elokuvan painajaismaista kerrontaa tahi vähennä tämän jännittävyyttä, kun taas
pans labyrinth puolestaan pitää sisällään jokseenkin täysin selkeitä
kauhun osioita, kokonaisuutta kuitenkaan kadottamatta ja tällä tarkoitan tottakai leffan unenomaista uskollisuutta alkuperälleen eli tässä tapauksessa
fantasialle.
seitsemän oli/on paikoin tyystin selkokielistä kauhua, joka ainakaan itselle ei jäänyt välittymättä niin miltään osin, eikä muistaminen tässä(kään) tapauksessa tuota pienintäkään ongelmaa. enpä äkkisältään muista toista thrilleri-kauhu kuvausta, joka olisi yhtä oleellisesti aikaansaanut samoja pelon ja paranoijan "pakko-oireita" kuin mitä ks. ensinäkemä aikoinaan välitti.