Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!

157 posts, 8 pages, 53,007 views

C-Hill

Posts: 1,141

#121 • • C-Hill Syna / Deck Jagger

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

jukebox, 16.7.2009 18:36:
---
K4rkki, 16.7.2009 18:15:
Kävin tässä edellispäivänä oikein leffassa katsomassa Drag Me To Hell

---

niin monen tahon kuullut tuota tuulettavan tyyliin: "hoh-hoijaa", että rohkenen sinetöidä sen mitä alun alkaen ks. ajattelin.. kröhöm, ohjaaja sam raimi "palaa juurilleen"..... JEEEEAH, RRIIIIIGHT.


Tykkäsin kyl, ED-faneille on kumarruksia siellä sun täällä, plus että leffa on ihan perkeleen hauska. Ehdottomasti katsomisen arvoinen, vaikkei ihan ILKEÄ kauhuleffa ookkaan... tai no, miten sen ottaa. Paaaaaljon parempaa kamaa kuin 80% viime vuosien kauhutarjonnasta.
Avatar
#122 • • jukebox Guest

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

C-Hill, 17.7.2009 00:14:
---
jukebox, 16.7.2009 18:36:
---
K4rkki, 16.7.2009 18:15:
*clips
---
*clips
---
Paaaaaljon parempaa kamaa kuin 80% viime vuosien kauhutarjonnasta.


kova väite etenkin, kun ottaa huomioon yhdeksän viime vuoden aikana ilmestyneen kavalkaadin genren eri kategorioista, joka pitää sisällään suht saumattoman linjan laatujulkaisuja, joiden listaaminen tähän esimerkeiksi olisi kaikkea muuta kuin työlästä. tosin myönnettäköön että tällä vuosikymmenellä valmistuneitten tuotosten yhdenkaltaisuus on paikoin jokseenkin silmiin pistävää... no, onhan kauhu ja komedia tunnetusti turhankin vaikeita osa-alueita etenkin kuvallisen kerronnan kannalta.
itse odotan suosiolla tuon pätkän ilmestymistä dvd:lle, jolloin vuokraan ks. ensin ja suoriudun tätä kautta "tutun turvallisesti" kohti mahd. ostoaikeita. omat intressit puoltaa kuitenkin paremmin päin synkän sysimustaa kauhua kuin sen komediallisia puolia kohdentavia kummajaisia, enkä tällä tarkoita tätä raimin viimeisintä. *piis*
C-Hill

Posts: 1,141

#123 • • C-Hill Syna / Deck Jagger

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

jukebox, 17.7.2009 01:16:
---
kova väite etenkin, kun ottaa huomioon yhdeksän viime vuoden aikana ilmestyneen kavalkaadin genren eri kategorioista, joka pitää sisällään suht saumattoman linjan laatujulkaisuja, joiden listaaminen tähän esimerkeiksi olisi kaikkea muuta kuin työlästä.


Heitäs pari?
Itelle ei tuu mieleen tosi hyvin toimineista samantien kuin Eden Lake, Dog Soldiers, Descent, My Little Eye ja Jeepers Creepers.
ezzy

Posts: 8,060

#124 • • ezzy Droid-pappa
Eden Lake oli kyllä oikeasti ahdistava, ehkä sitä ahdistusta lisäsi se, että oon asunut irlannissa ja nähnyt leffan kaltaisia pikku nisti-chaveja enemmän kuin tarpeeksi. Muijan mielestä leffa ei toiminut, itsellä oli lähinnä huono olo leffan jälkeen, joka on aika helvetin harvinaista.
Avatar
#125 • • Edited jukebox Guest

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

C-Hill, 17.7.2009 03:05:
---
jukebox, 17.7.2009 01:16:
---
*clips
---

Heitäs pari?


haute tension a.k.a. switchblade romance, the hills have eyes, el laberinto del fauno, deathwatch, ravenous, from hell, shallow ground, dead meat, the texas chainsaw massacre: the beginning, wolf creek, what lies beneath, reeker, romasanta, 28 weeks later, the machinist, friday the 13th (remake), ed gein, tales from the grave, zodiac, 2001 maniacs, planet terror, jne, jne, JNE...
vittu tää ulkomuistista vetely käy kalloon, kun ei meinaa muista. alan kait käydä wanhaks? :D
nooh, ennemmin näin, kun taasen joistain pirun tietokannoista huoraamaan, vaikka vanhemman tuotannon elokuvista eniten tiedänkin. nauroin just frendille jokin aika sitten, kuinka vasta reilu viikko sitten kävin elämäni ensinmäistä kertaa mm. imdb:ssä. xD
C-Hill

Posts: 1,141

#126 • • C-Hill Syna / Deck Jagger
Ok. Haute Tension ja Ravenous (tosin 10 vuotta vanha leffa!) on kyl kovia, mut Pan's Labyrinth ja Machinist ei ihan kauhua oo mulle ainakaan... kuten ei myöskään Zodiac siinä missä Se7enkään, vaikka kauhumaisia piirteitä saavatkin välillä.

Joitain muitakin noista oon nähny, mutta kyl mä silti pysyn ton mun hatusta vetämän 80% takana - ja tarkoitin nyt siis approx. 4-5 viime vuotta. Eli Drag Me To Hell FTW! *iloinen*
Avatar
#127 • • jukebox Guest

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

C-Hill, 17.7.2009 08:27:

silti pysyn ton mun hatusta vetämän 80% takana - ja tarkoitin nyt siis approx.


itse en tuota tosin allekirjoita, on nimittäin vaaka tässä suhteessa (approx) hieman "väärään suuntaan" vinksallaan. noh, näkemyserojahan nämä tietty.

selvennettäköön vielä että olen alusta alkaen tarkoittanut genren kavalkaadiin ja sen erinäisiin kategorioihin viittaamiani elokuvia, kymmenen viime vuoden ajalta, kuten kirjoituksessani #122. selvästi viittasin ja johon uskoakseni juurikin vastasit.

.."anyway": revenous '98, tulin maininneeksi jo sen selkeästi valtavirta kauhusta erottuvan tyylitajun sekä astetta ronskimman asenteensa tähden, jotka herättävät katsojassa aitoa kunnioitusta, mitkä mielestäni ansaitsivat tulla tässä yhteydessä muistetuksi. eikä vähiten toki myöskään siksi että ohjaajansa on yhäkin nainen, mikä tekee jo ennestään näyttävästä teoksesta tätäkin kunnianhimoisemman.
the machinist on kerronnaltaan pykälän pehmeämmin toteutettu, joskaan jo mainittu ei todellakaan häivytä miltään osin itse elokuvan painajaismaista kerrontaa tahi vähennä tämän jännittävyyttä, kun taas pans labyrinth puolestaan pitää sisällään jokseenkin täysin selkeitä kauhun osioita, kokonaisuutta kuitenkaan kadottamatta ja tällä tarkoitan tottakai leffan unenomaista uskollisuutta alkuperälleen eli tässä tapauksessa fantasialle.
seitsemän oli/on paikoin tyystin selkokielistä kauhua, joka ainakaan itselle ei jäänyt välittymättä niin miltään osin, eikä muistaminen tässä(kään) tapauksessa tuota pienintäkään ongelmaa. enpä äkkisältään muista toista thrilleri-kauhu kuvausta, joka olisi yhtä oleellisesti aikaansaanut samoja pelon ja paranoijan "pakko-oireita" kuin mitä ks. ensinäkemä aikoinaan välitti. *piis*
C-Hill

Posts: 1,141

#128 • • Edited C-Hill Syna / Deck Jagger
Toi Ravenous ansaitsee kyllä hehkutusta. Loistavat näyttelijät, aivan omanlaisensa tunnelma (jotain vaaran, eristyneisyyden ja avuttomuuden väliltä) ja yllätyksiä täynnä oleva käsis.

Ainakin yhdessä kohtauksessa musiikki yhtyy hilpeäksi, kun elokuvan tapahtumat taas ovat sietämättömän julmia. Musassahan ovat olleet vauhdissa Blurista tuttu Damon Albarn ja loistava, Piano-elokuvan musiikista tuttu Michael Nyman.

Tämän voi luokitella myös komedian puolelle osittain, mutta itse ihan tosissaan pelkäsin nähdessäni Ravenousin ekaa kertaa. Highly recommended.

Trailerissa on kyllä muutama spoileri, joten ei välttämättä kannata katsoa, mutta tossa se nyt on :


EDIT : Suomi-DVD löytyy nimellä Erämaa syö miestä.
Avatar
#129 • • jukebox Guest
yksi henk.koht. suosikeistani vuodelta '93. alunperin tv:lle tehty jonka jälki tosin loistaa poissaolollaan. näin tämän omien sanojensa mukaan itselleen tapahtuneen miehen haastattelun '96 mikä teki niin vakuuttavan vaikutuksen pyyteettömyydellään, ettei sitä kaltaiseni kriittisestikkään asiohin suhtautuva ihminen kyennyt kuin kunnioittamaan.
elokuvan viimeinen 15min. on järkyttävää nähtävää!
en sano tällä kertaa enempää.
KATSO jos käsiisi saat.
Avatar
#130 • • jukebox Guest

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

C-Hill, 17.7.2009 13:36:
Toi Ravenous ansaitsee kyllä hehkutusta. Loistavat näyttelijät, aivan omanlaisensa tunnelma (jotain vaaran, eristyneisyyden ja avuttomuuden väliltä) ja yllätyksiä täynnä oleva käsis.
itse ihan tosissaan pelkäsin nähdessäni Ravenousin ekaa kertaa. Highly recommended.


sama täällä. olin myös itse ihan "löysät lahkeilla" ensikokemuksen tiimellyksessä ja tämä jos mikä korottaa yleisarvosanaa paatuneelta katsojalta. aika-ajoin tunnelmaa tiivistävä "viulun revittely" istui kohtauksiin paikoin niin sairaalla tavalla (siis loistavasti), että sen kuultua teki mieli työntää tikku ikeniin!
Avatar
#131 • • Edited jukebox Guest
pitänyt linkittää seuraava jo jonkin aikaa. kaikkien perjantai 13 päivä -elokuvien miehet maskin takaa + pieni insertti jokaisen osalta. lue ja valitse paras tästä! *piis**pahis*

ted white who played jason in friday the 13th part 4 - the final chapter in MY FAVORITE!
Avatar
#132 • • Krankkenhakken Guest
Oon koko pienen ikäni kattonu kaikenmaailman kauhua runsaasti ja harva on mitään inhoreaktioo saanu aikaan, kunnes näin Frontier(s)-leffan. Hyi saakeli mun teki joissaki kohdis tosi pahaa, kirkuvanpunainen K18-merkintä varoituksineen kannessa oli kyllä ansaittu. Tuli kyl puristeltua penkkiä vähän väliä ku oli niin jänniä kohtauksia!

Leffa sisältää sisäsiittoisia natseja! o/
Worin

Posts: 526

#134 • • Worin
Vastasin kauhu ei oo mun juttu, eikä se olekkaan vaikka se muun muassa on. Hyvät kauhuleffat on vaan niin harvassa. Sellanen toimii mulle parhaiten, että olosuhteet esim. fantasian keinoin on sellaset että päähenkilöiden on vaan mentävä virran mukana. Eikä mun tartte hokee mielessäni, et tappele nyt luuseri vastaan. Veren määrä ei oo mulla mikään tekijä.Realistinen määrä on varmaan kaikkein toimivin kun se on aika sisäänrakennettu reaktio ihmiselle kauhistella aidon näköstä kuolemaa.

Seuraavat tekijät syö miestä monissa kauhuleffoissa:

1. Väkinäiset ja äkkinäiset äänen korotukset (tehostekeino joka osottaa ettei mitään aitoo keinoo ole keksitty, säikähtäminen on mulle ainakin ihan eri asia kun pelkääminen)

2. Päähenkilöiden jumalaton kirkuminen ja pakokauhu. (Meikän mielestä kovinta kauhua on se, jossa se coolein ja kirkasmielisinkin on kusessa.)

3. "yritä nyt edes syndrooma" (jos henkilöt on niin avuttomia, et ne kuolis nälkään ilman ruokkivaa kättä muutenkin viikossa, niin ei paljon sympatioita löydy)

4. Alkutarinan köyhyys (hahmot pitää saada esiteltyä sillein, et katsoja toivoo et ne pysyis hengissä.)
JasoX

Posts: 378

#135 • • JasoX Ruoska

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

jukebox, 18.7.2009 11:28:
---
Krankheit, 18.7.2009 02:44:
Frontier(s)
Leffa sisältää sisäsiittoisia natseja! o/

---

yhäkin näkemättä niin että ihan hävettää. heh-he-hee, tuo "sisäsiittoisuus" kuulostaa jo sen verran skitzolta, jotta mielenkiinto vain nousee! ans kattoo onko tästä DEATHWATCH -elokuvan haastajaksi, rohkenen epäillä. *piis**pahis*



Voin kanssa kehua että on kohtuu mukava leffa toi Frontiers, Dark Label "kauhu" boxin saa tällä hetkellä 25 euroon, sisältää seuraavat leffat

- Gravedancers
- Tyttö kellarissa
- Hatchet
- Unrest
- Deep Fear
- Rottweiler
- Storm Warning
- 8 Legs
- Frontiers
- Black Water
- KM31
- Inside

Muutama ihan katsottava pätkä tossakin laatikossa

--
heartbeat will never fade

Avatar
#136 • • Edited jukebox Guest

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

Worin, 18.7.2009 12:50:
Hyvät kauhuleffat on vaan niin harvassa.

tyystin subjektiivinen näkemys josta on paikoin tullut "trendi-ilmiö" = tuuperrutaan siihen ettei nykyaikana enään osata tehdä genremääritykset täyttävää laatua. tähänhän toki vaikuttaa myös pullamössösukupolvelle paapoiltu perushuttu, jonka kongreettinen käsitys kauhusta kaatuu lähes yksinomaan sen tyylitajuttoman monotoniseen tulkintaan, toteutetun veren vuodatuksen määrästä.


1. Väkinäiset ja äkkinäiset äänen korotukset (tehostekeino joka osottaa ettei mitään aitoo keinoo ole keksitty, säikähtäminen on mulle ainakin ihan eri asia kun pelkääminen)

hah, salli mun nauraa! tuo "epäaito" keino jonka juuri mainitsit, on oleellinen tekijä kauhun atmosfääriä luotaessa (jonka vaihtoehtoiset muotopuolet ovat osaltaan olleet pilaamassa sen sadan elokuvan tunnelmaa etkoja esitettäessä), joskin tämän(kin) voi toki aina ryssiä tuttuun tapaan esim. siten, että äänimaailmaa kasvatettaessa kirvoitetaan kaikki muu oleellinen ympäriltä, ylikorostamalla ja täten kuormittamalla katsojien kykyä hahmottaa itse kohtausten kerronta kohden niiden oleellista "oikolukua". ja "don't worry", ymmärsin kyllä takaa-ajamasi mutta katsoppa vaikka vertailun nimissä superklassikko:
john carpenter's: HalloweeN ja laske volumearvot ainakin alle tavanomaisesi, KUN äänitehostehyödynnekohtaus (heh, joita on jokseenkin saatanasti) iskee ja koetappa kuvailla: "se juttu" jolla juuri sinut saisi jo kokemasi sijaan pelkäämään PAREMMIN, eritoten siten, että jo mainitsemasi yleinen säikähtämisreaktio jäisi taka-alan arvomaailmaan tahi mikä parasta, uupuisi täten yleisönsä (tässä tapauksessa itsesi) reaktiosta tyystin, ja tämä kaikki siis vain äänen efektisoftia hyväksikäyttäen liitettynä luonnollisesti sitä tukevaan kohtaukseen?



2. Päähenkilöiden jumalaton kirkuminen ja pakokauhu.

tämä on valitettavan yleistä. mutta toimi sitä vastoin vaikkapa the blair witch project:n loppusuoralla ja vieläpä erittäin tehokkaasti, imHo.


3. "yritä nyt edes syndrooma" (jos henkilöt on niin avuttomia, et ne kuolis nälkään ilman ruokkivaa kättä muutenkin viikossa, niin ei paljon sympatioita löydy)

selventäisitkö tätä näkemystäsi hieman?


4. Alkutarinan köyhyys (hahmot pitää saada esiteltyä sillein, et katsoja toivoo et ne pysyis hengissä.)

perinteinen näkemys. toimii (esim. juurikin promoamani john carpenter's: HalloweeN) joskaan ei aina. henk.koht. tasolla kenties suurinta hillittyä hypeä muassaan tuo tuotokset, jotka ensin pitävät tarkoituksen mukaisesti joitain henkilöhahmoja vähintäänkin vähäteltävinä sekä mitään sanomattomina, mutta jotka viime kädessä nostavat nämä "nössöt" lähes marttyyrin asemaan, karismallaan ja teoillaan.

Avatar
#137 • • jukebox Guest
heh-he-hee! tämä ansaitsee paikkansa täällä. yks viihdyttävimmistä "crypteista" ikinä!!
billy zane on loistava pahiksena.
jokainen hakekoot lisäinfot tällä kertaa ihan itse.
Druma

Posts: 416

#140 • • Druma En pidä itseäni juuri minään.

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

jukebox, 20.7.2009 19:37:
---
Eyebreak, 20.7.2009 16:32:

The Shutter

---

tuli töllöstä n. vuosi sitten ja ainakin itse yllätyin pirun positiivisesti vaikken ks. aiokkaan dvd-hyllyyni extrata. *piis*



Ai tuli? :O Nice!

Mä poistin ton siltä tuntumalta, että kaveri sano, että kato Shutter. :P