Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!

157 posts, 8 pages, 55,106 views

#61 • • Edited jukebox Guest

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

J Raninen, 8.7.2009 12:00:
---
jukebox
Halloween (Rob Zombien versio)

---

Rob Zombiesta elokuvantekijänä mulla on semmonen käsitys, että jos sen vaan päästää tekemään mitä haluaa, niin tavara on tiukkaa. Devil's Rejects oli ainakin hyvä pätkä.

ja mulla taasen on juurikin päinvastainen näkemys tuosta: JOS "sen" vaan päästää tekemään mitä haluaa, niin kaltaisen kuran jatkumohan on täten taattu ja se jos mikä on tuhlausta, josta säälittävänä esimerkkinä jo mainitsemas "dr", joka on jo niin kertakaikkisen mautonta PASKAA etten ennen ks. näkemistä edes uskonut sellaista kyettävän tekemään. *stop*
makuasioitahan nämä.

..niputetaan samaan syssyyn vielä george waggner:n b/w-klassikko vuodelta 1941, jonka pääosan esittäjä lon chaney jnr. jätti sellaisen arven 6v. pikkupoikaan ettei sitä heti unohda. LOISTAVA:
THE WOLF MAN
..jonka uusinta versiota tähdittää mm. benicio del toro ja anthony hopkins.

*tähti* *tähti* *tähti* *tähti* *tähti*
Epailija

#63 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

jukebox, 8.7.2009 12:58:
yritän olla nyt katkaisematta verisuonta päästäni ja laskea tuhanteen, kun seuraavan kysyn...
ARE YOU FUCKING KIDDING ME!!!!?

:D I know, I know. Puolustaudun sillä, että katson kauhuelokuvia lähinnä satunnaisesti ja että silloin kun alkuperäinen olisi vielä voinut aiheuttaa painajaisia, traumoja ja muita suuria säväreitä, olin kiltti lapsonen, joka ei juurikaan katsellut pelottavia elokuvia ilman vanhempien lupaa.

Anyways, it's on my "movies to watch before I die"-list. Trust me.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Sallakat

#65 • • Sallakat jungle, baby !
se mitä nykypäivänä myydään kauhuna on aivan tajutonta skeidaa. mitä pelottavampana leffoja mainostetaan, sitä enemmän ne ensin naurattaa, minkä jälkeen tulee suoraan itku koska olet joutunut nauramaan kauhuleffaa katsoessa.

mulla on muistissa yksi ja ainoa pätkä mikä ensi kertaa katsottuna sai aikaseksi tunteen, että nyt pitää kyllä jalat nostaa sohvalle, jos on mörköjä sohvan alla. samana iltana minä ja kaksi kundia ketkä leffan mun kanssa katsoivat, jätettiin valo päälle vessaan :P
Leffa on niinkin "hurja" kuin Event Horizon. Jotenkin kaikki vaa natsas sinä iltana, että kerrankin jaksoin keskittyä 150% elokuvaan ja siihen oli vaan jotenkin tehty ne tilanteet sillee, ett karvat nousi pystyyn.
jälkikäteen uudelleen katsottuna ei oo tullu samaa efektiä tietenkään, mutta kyllä ekaa kertaa pelotti.
samlainio

#66 • • samlainio

Heitän peliin soraäänen tuohon toiseen ryhmään kuuluvien puolesta. Eli: Blair Witch Project on ehkä laimeinta ja yliarvostetuinta kauhusontaa Ringun ohella. _Jos_ se kampanja kadonneista ihmisistä olisi toiminut täällä Suomessa, olisi leffassa voinut olla ihan eri fiilis, mutta kun näin ei käynyt, joutui elokuvissa itse lietsomaan itseään jännityksen partaalle - huonoin tuloksin.

Tosiaan, Blair Witch jakaa mielipiteet kahtia. Mutta tosta mainoskamppiksesta olen kyllä sitä mieltä, että toimi kyllä ihan törkeen hyvin. Ei kukaan sitä aluks arvannu, että kyseessä on fiktiivinen elokuva. Ja itse leffan käsikirjoituskin on uskottava ja toteutus toimii just tolla käsivara kuvauksella. Mulle tää toimi varmaan just senkin tähden, kun opiskelin juur tuona aikana AV-viestintää ja koulussa kuvailtiin aika paljon kaikkee omaa matskua. Tuli erilainen arvostus tietyille jutuille.

Mutta tosiaan, makuasioista ei voi kun kiistellä :)
#67 • • jukebox Guest

Sallakat, 8.7.2009 13:27:
Event Horizon. Jotenkin kaikki vaa natsas sinä iltana, että kerrankin jaksoin keskittyä 150% elokuvaan ja siihen oli vaan jotenkin tehty ne tilanteet sillee, ett karvat nousi pystyyn.
jälkikäteen uudelleen katsottuna ei oo tullu samaa efektiä tietenkään, mutta kyllä ekaa kertaa pelotti.

joo, tätähän toi "karkki(kin)" tiesi kans todeta tos sivulla 3.
event horizon piti valmistua itseasiassa vasta soldier -elokuvan jälkeen, mutta tuolloin vielä vuoden massatreeniä soldier:n rooliinsa tarvinnut kurt russell sai ohjaajaltaan paul anderson joustoa ja aikaisti täten tahtomattaan event horizon:n valmistumista, joka tulikin teattereiden sijaan suoraan vhs ja laserdisc formaateille, tuolloin vielä euroopan valloituksesta haaveilevan dvd:n sijaan, mikä yleistyikin hetkeä myöhemmin ja suht pikaseen, kaikkien meidän eurooppalaisten iloksi ja onneksi.

..muistan kuin eilisen päivän miten viimeisin ex:äni KILJUI silmät ja korvat päästä, kun ks. kimpassa katottiin. eipä oo tainnu koskaan olla niin helvetin hauskaa ja AIDOSTI. ja mä vaan nauroin perseeni irti, kun toinen pelkäs kuollakseen ja sätki ku sähköiskun saanu. *lmao* *lmao*
isfnbojbbssn

#68 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

J Raninen, 8.7.2009 12:00:
---
jukebox
Halloween (Rob Zombien versio)

---
Mulla on tästä leffasta vähän ristiriitaset mielipiteet: Leffan alku, jossa oli näkyvissä Zombien käsiala, oli jännittävä/mielenkiintoinen ja selkeesti enemmän mun makuun, kuin se loppupuolen varsinainen remake-osuus, joka taas oli lähinnä pakkopullanmakuinen ja tympeä.

*joo*

ita kans olin alussa vielä ihan fiiliksissä, että täähän on
ihan helvetin hyvä.. mutta sitten tosiaan kun siitä tuliki
lopussa ihan 100% rermake, ni ei sitä olis meinannut
enää jaksaa kattoo loppun.

--
dasinoaisnvs

J Raninen

#69 • • J Raninen
Niin joo, yks näitä nuoruuden hienoja kokemuksia oli Hellraiser. Mitähän lie teiniaikaa se olis ollu, kun JKL:ssä oli kauhufestarit ja niihin kuulu tietty olennaisena osana myös leffat. Tekstittämättömänä isolla kankaalla Elohuvissa (nykyisin siinä on joku perhanan yökerho) pelkkien alan ihmisten ympäröimänä oli häiriötön keskittyminen taattu. Kakkonenkin oli vielä rautaa, mutta sitten ovat näemmä menneet alamäkeä.

Ja kun Clive Barkerista jatketaan, niin Nightbreed on kanssa näitä, jotka jäi nuoruudesta mieleen. Lisäbonuksenahan leffassa on David Cronenbergin esittämä hyytävähkö tohtori.
Samu81

#71 • • Edited Samu81 kokolihaa

K4rkki, 8.7.2009 12:33:
---

Event Horizon. Ihan parhaimmistoa. Tämän katsoin muistaakseni seitsemännellä luokalla eli 13-14-vuotiaana ja taas kerran yksin pimeässä. Katsoin vaan, että jaahas nyt tulee jotain kauhua elokuvakanavalta ja päätin katsoa leffan siitä muuten mitään tietämättä. Olin ihan paniikissa lähes koko leffan ajan ja näin taas jotain painajaisia elokuvan jälkeen. Mutta kuten manaajankin kanssa. Totally worth it! On muuten ainoa kerta kun kyseisen leffan olen nähnyt, joten en tiedä miten nykyään uppoaisi.

En ole mikään kauhupätkien erityinen ystävä, mutta todellakin uudemmista tuo Event Horizon aiheutti melkoisia väristyksiä, vaikka olin sen nähdessäni 18 vuotias :D Ehdotonta nykyjännitys / scifileffojen parhaimmistoa.

Lapsuudesta mieleen ovat lähtemättömästi jääneet lähinnä The Stuff (http://www.imdb.com/title/tt0090094/) ja originelli Maailmojen Sota (http://www.imdb.com/title/tt0046534/). Niin ja villinä korttina Juhan af Grannin UFO -dokkari, "Vieraita taivaalta".

Täälläkin mainitut "28 days later" (http://www.imdb.com/title/tt0289043/), "28 weeks later" (http://www.imdb.com/title/tt0463854/) "Dawn of the Dead" (http://www.imdb.com/title/tt0363547/) ja muut vastaavat ovat kyllä olleet semisti jännittäviä, mutteivat minusta vedä vertoja tuolle Event Horizonille.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Epailija

#72 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Samu*, 8.7.2009 14:13:
Täälläkin mainitut "28 days later" (http://www.imdb.com/title/tt0289043/), "28 weeks later" (http://www.imdb.com/title/tt0463854/) "Dawn of the Dead" (http://www.imdb.com/title/tt0363547/) ja muut vastaavat ovat kyllä olleet semisti jännittäviä, mutteivat minusta vedä vertoja tuolle Event Horizonille.

Event Horizon on tosiaan ihan kiva, vaikka sekin menee kategoriaan "vain semisti jännittävä". Katsomissuositukset tulevat täältäkin, sillä tuotantoarvot ovat leffassa ihan kohdillaan. 28 Days Later oli sekin ihan viihdyttävä, mutta tuo 28 Weeks Later ei kyllä toiminut kuin ihan alussa. Kauhuelokuvista katoaa kaikki jännitys, jos päähenkilöiden kohtalo ei kiinnosta ja 28 Week Later:ssa päähenkilöiden kuolemaa suorastaan toivoi. Siitä hetkestä lähtien kun ne kakarat lähtivät seikkailemaan turva-alueen ulkopuolelle oli loppuelokuva vain takertumista siihen heikkoon toivoon, että jossain vaiheessa joku (tai jokin) päästäisi heidät päiviltä - VAAN EI!

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

hiski

#73 • • hiski Screen/Further
Hiskin alltime top5:
1. À l'intérieur (http://www.imdb.com/title/tt0856288/)
2. Hellraiser 2 - Hellbound (http://www.imdb.com/title/tt0095294/)
3. Haute tension (http://www.imdb.com/title/tt0338095/)
4. Martyrs (http://www.imdb.com/title/tt1029234/)
5. Audition (http://www.imdb.com/title/tt0235198/)

New school ranskalaiset kauhuleffat ovat <3 Onnistuneesti ottivat japanilaisesta kauhusta 90-luvulta parhaat elementit + mausteeksi hitunen lisää realistisuutta ja ultraväkivaltaa ja tadaaaa: 2000-luku aloitti uuden kauhun aikakauden!
#74 • • jukebox Guest
kathryn bigelow (mm. point break -myrskyn ratsastajat) 1987 ohjaama ja vain muutamia viikkoja päivänvalonsa jälkeen toisen vampyyrielokuvan ensi-illan nähneen (joel schumacher:n isomman budjetin kulttileffan the lost boys) suosion varjoon lähes jäänyt, mutta sitäkin vankemman jalansijan fanien keskuudessa saanut:
NEAR DARK -Pimeyden Läheisyys
(1987)
..on aivan sairaan HYVÄ elokuva, jonka osa-pääosia tähdittää tuttu kolmikko, vuotta aiemmin itsensä james cameron:in ohjaamasta niin ikään jo klassikon aseman saavuttaneesta aliens -elokuvasta. bill paxton, janette goldstein ja lance henriksen tekevät julmetun hyvät roolit ja liha palaa!

#75 • • jukebox Guest
tätä ei voi sivuuttaa vaikkei aivan kauhua olekkaan joskin jännitystä sitten tätäkin enemmän.
david cronenberg:n (mm. the brood, videodrome, crash, the fly) 1983 ohjaama, kaikkien aikojen parhaimpiin stephen king -filmatisointeihin lewis teague:n samaisena vuonna ohjaaman cujo ohella kuuluva:
Stephen King's: THE DEAD ZONE
..tuolloin vielä john carpenter:n vaimona paremmin tunnetuksi tuleen debra hill:n tuottama alkuperälleen uskollinen tarina, pitää sisällään yhden kertakaikkisen vastenmielisimmistä itsemurhakohtauksista mitä koskaan on valkokankaille päätynyt. lisäksi michael kamen:in KAUNIS sävellys saa vedet silmiin jo muutoinkin murheen murtaman teoksen tuoksinnassa.
tämä elokuva kuuluu minun henk.koht. "top 20 of all time" -listaan ja ansaitusti. SUOSITTELEN!
#76 • • jukebox Guest
vuosi legendaarisen sean s. cunningham:n ohjaaman ja 10 jatko-osaa (joihin EI lueta freddy vs. jason -elokuvaa) + nyttemmin remakkeen saaneen friday the 13th kauhuklassikon vanavedessä valmistui jotain sellaista, mikä aiheutti sensuuriviranomaisissa kautta rantain yleisen paskahalvauksen!

..tony maylam:n ohjaksessa ja goretehoste-welho tom savini:n "hellässä" huomassa syntynyt: "kesäleirillä kaikki päin helvettiä" -sarjaan lukeutuva ja ajalleen ominaista, joskin rivosti raaempaa väkivaltaa silmille syöksevä sadistinen gore/kauhu tuotos, on YHÄ yksi kaikkien aikojen pahamaineisimpia pikkubudjetin pelottelupätkiä mitä projektorit ovat kuunaan kankaille heijastaneet.
perjantai 13 on tämän rinnalla lasten vaihtoehtopäihde, jota jaksaa jumittaa kerran.

...tom savini (mm. friday the 13th part 1 & 4, maniac, the texas chainsaw massacre 2, dawn of the dead ('78), the prowler a.k.a. rosemary's killer, etc, JUS NAMED!) teki tylyt leffan väkivaltakohtaukselle sillä seurauksella, että teos taantui jokseenkin halvaannuttavalle tasolle yli 20:ssä maassa, jossa se sensuroitiin = koe n.90min elokuva alle 80:een minuuttiin. ja mitä muut ensin, sitä suomi perässä.
itse KAUHU on myös mielestäni hyvin onnistuneena mukana, jota joka tytön ja pojan "peruspelot" paljolti ruokkivat elokuvan edetessä.
tämän leffan olen kyllä kertaalleen maininnut jo tämän threadin kirjoituksessa #1. (listatut!), joiden alapuolella on jokin aika sitten lisäämäni pikkuphoto nyt käsitellyn kauhun pahimmasta kohtauksesta.
KESÄYÖN PAKOLLINEN ELOKUVAELÄMYS!
etsi käsiisi: totally uncut & uncensored -versio!!!

THE BURNING -Koston Liekit
(1981)

Illustrator

#77 • • Illustrator

jukebox, 9.7.2009 11:26:
klip

Meinasin juuri hehkuttaa Friday the 13th -sarjaa. Ensimmäinen osa on imho tosin turhaa kulttimainetta nauttivaa rapaa. Part 2 on taas tähän mennessä aiheuttanut itselle parhaat/pahimmat sykkeen nostatukset. Näkemättä tuosta leffasarjasta taitaa olla vielä A New Beginning, Jason Lives, Jason goes to hell ja Jason X. :) Täytyypi ilmeisesti tuo The Burning katsastaa.

Youtubesta vanhempia pätkiä: http://www.youtube.com/view_play_list?p=5C6321967F5EC238&page=1
#79 • • jukebox Guest

Illustrator, 9.7.2009 23:42:
---
jukebox, 9.7.2009 11:26:
klip

---
Näkemättä tuosta leffasarjasta taitaa olla vielä A New Beginning, Jason Lives, Jason goes to hell ja Jason X. :) Täytyypi ilmeisesti tuo The Burning katsastaa.

friday the 13th part 5: a new beginning on yhä allekirjoittaneen "lemmikki", sarjan aiemman neljännen ja samalla parhaimman osan jälkeen. tosin tämä seuraava tulee teille asiasta vielä tietämättömille, ja etenkin mainitusta klassikko slasher-sarjasta pitäville, pettymyksellisenä faktana.
paramount ei ole (syystä tahi toisesta) vielä tähän päivään mennessä julkaissut osia 1-8 unrated -versioina. ja kyllä, arvon kanssa kauhuilijat: te olette katsoneet ks. osat joko uncut R-versioina, tahi muutoin editoituina (milloin minkäkin tahon) kusetuskamppanioitten levittäminä "lollero"-printteinä.
jason goes to hell sekä jason x löytyvät kumpainenkin unrated painoksina, joista ensiksi mainitun ks. versio on paikoin TÄYSIN SAIRASTA KATSELTAVAA! terveisin: julkaisuajankohtana laserdisc:ä ks. omistanut. *eiei*

..tuo teitin linkittämä youtube -lista nosti nostalgiannälkäiselle friikille meilkein palan kurkkuun.
eikä vähiten siksi, että jok'ikinen on tiedossa tahi nähtynä/koettuna tahi hyllyssä. *nuotti*"aika entinen ei koskaan enään palaa.."*nuotti*

NYT teen sitten poikkeuksen ja pistän tähän promon julisteen muodossa elokuvasta, jota EN ole itse (vielä) nähnyt, mutta jota luotettavat tahot ovat jo ehtineet tuulettaa hyvän tovin tätä kirjoitettaessa. joten uskaltaudun luottamukseeni vedoten tämän seuraavan tähän lisätä:
NEW YEAR'S EVIL (1980)
#80 • • jukebox Guest
jo vuotta aiemmin herrojen brian yuzna ja stuart gordon niin ikään h.p. lovecraft:n neljän lyhytkertomuksen pohjalta, yhteistyönä syntynyt 80-luvun (ja jopa kaksi jatko-osaakin fanien "järkytykseksi" synnyttänyt) re-animator, toi miehet genreen takaisin rytinällä 1986.

H.P. Lovecraft's: FROM BEYOND
(1986)
..on jokseenkin totaalisen tärähtänyt teos, jonka väkevä esteettinen väkivalta ja sairaat shokkitehosteet tukevat itse tarinaa kuin liha luita! tämä kauhuleffa oli taannoin TODELLA vaikea navigoida unrated -versiona, josta saikin sitten pulittaa perseensä vararikkoon.
erittäin suositeltava leffa, etenkin 80-luvun hurjien vuosien tuotoksia diggaaville. katso ja kalpene!

*tähti* *tähti* *tähti* *tähti*