Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!

157 posts, 8 pages, 55,123 views

Miss Annie

#41 • • Miss Annie
Alle kouluikäisenä olen katsonut Hohdon...sain kyllä siitä traumoja, mutta myös pysyvän himon kauhuelokuviin. Lapsena katsoin Draculaa ja halusin mennä telttaan nukkumaan sen jälkeen yöksi. Valikoimaan kuuluivat myös Uinu uinu lemmikkini, Polttergeist, Omen, Sleep away camp (kesäleiriteurastus), ym.Nyt vanhempana olen kiduttanut itseäni katsomalla Ringiä ym. yksin kotona, koska vain rakastan pelon tunnetta. Orpokoti leffassa se pussipää hyrisijä Tomas oli kyllä kauhea!

Viimeisin jota olen pelännyt sikana oli The Strangers (Liv Taylor). Törkeen kuumottava! Realistisen uhan tunne pelottaa niin paljon enemmän kuin mikään yliluonnolliset örkit. Piti välillä pausettaa ja soittaa kaverille ku sydän hakkasi niin pirusti.
evvk

#42 • • evvk
Alienssi oli yks mitä ei melkein uskaltanut katsoa ja näin painajaisia missä Alienssit hyökkäs.
Vendela

#43 • • Vendela e-ra2co
Mä en uskalla katsoa ollenkaan mitään pelottavaa. En Poliisi-TV:tä, en Salaisia Kansioita -Piiristä puhumattakaan! Kerran näin kyseisen henkiohjelman jälkeen unta, että paha henki syrjäytti Minut ruumissani, ja se ei tuntunut kovin kivalta.
En myöskään uskalla katsoa mitään rikollisjuttua, jossa on semmonen "rautalankatekno"-musa (en osaa tarkemmin selittää, tulee mieleen jotkut 90-luvun alun poliisisarjat). Oon lapsena jostain syystä semmoisia katsonut ja lisäksi sain pienenä muutenkin pelätä aika paljon, joten tulee jotenkin kauhistuttava olo. *uuh**hikoil*

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

C-Hill

#45 • • C-Hill Syna / Deck Jagger

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

Wolverine, 7.7.2009 18:17:
Jos en ihan väärin muista niin MISERY on ihan kova leffa.

http://www.imdb.com/title/tt0100157/

Et muista väärin, katoin just kuukausi sitten, kun käteen jäi jollain 7 eurolla Carrie / Misery tupla-dvd. Siinä oli kyl vastinetta rahoille. Molemmat King-filmatisointien ehdotonta kärkeä Hohdon ja Shawshank Redemptionin ohella.
C-Hill

#46 • • C-Hill Syna / Deck Jagger

Replying to Kaikkien aikojen pulssia nostattavimmat kauhuelokuvat + pelkogallup!!:

Damien, 7.7.2009 14:06:
---
jukebox, 7.7.2009 13:50:
---
Damien, 7.7.2009 12:50:
pitääks jengi Splatteria kauhun merkkinä? Musta kauhu tulee psykologiasta Jos mä haluun kauhua sen pitää tulla pään sisältä, tunnetilasta mihin samaistua

---

en ainakaan henk.koht. vaikka gorea sekä splatteria toisinaan tuleekin katsottua. mutta jo näin vertailun nimissä lienee paikallaan todeta, ettei esim. sellainen superklassikko kuin: john carpenter's: Halloween perustu pelkkään psykologiaan

---

Carpenter saa minut tuntemaan kauhua rytmityksen, loistavan kerronnan ja scoren kautta. John tekee parhaat teemat, ne huokuu tunnelmaa.. .

Ikävä sanoa, mutta kaverin taidoista pitäis puhua mennees aikamuodossa. Carpenter on toki elossa, mutta ei ole tehnyt mitään hyvää 1980-luvun jälkeen.

Ja lopuksi wanha John Carpenter-vitsi : jos mies tekisi leffan puusepistä (tai Carpenters-duosta), mikä sen nimi olisi?

JOHN CARPENTER'S CARPENTERS
#47 • • jukebox Guest

kimonoid, 7.7.2009 15:44:
---
jukebox, 7.7.2009 15:26:
---
kimonoid, 7.7.2009 15:17:

Alien (1971)

pieni oikaisu sikäli tarkoitit ridley scott:n klassikkoa? valmistusvuosi on: 1978. *piis*

---

hups, typoilua :P joo, ihan tota Scottin Alienia meinaan.. sen kun
ainaki mun mielestä voi laskee vielä suht puhtaaksi kauhuksi.
tsekkasin ton vuoden vielä IMDB:stä ja siellä luki 1979 ;)

se on juurikin sitä.. siis kauhua sanan varsinaisessa muodossa.
IMDB:n tietosi pitää kutinsa, mun muisti teki tenät vuodella. alkanen käydä wanhaksi? jok'ikinen tähän threadiin listaamani leffa on kirjoitettu ulkomuistista, valmistusvuotta myöden. *joo*

..mutta, tässäpä teille tytöt ja pojat jälleen 1 ulkomaan tuliainen alà italia. luigi cozz:n (mm. star crash) vuosi jälkeen ensinmäisen alien -elokuvan, ohjaama ja osakäsikirjoittama eräänlainen remake/spaghetti-versio alkuperäisestä kahdeksas matkustaja -leffasta. tästä vhs-nauhasta maksettiin 80-90 lukujen taitteessa, nyky valuuttaan sen suhteuttaakseni 50 eurosta aina 100e asti ja tämä siis kotimaassa julkaistusta k-18 versiosta, joka oli kuin olikin leikkaamaton toisin kuin esim. saarivaltiossa, jossa hela hoito joutui ensin video nasty -listalle jonka jälkeen konservatiivitahojen painostuksesta tuolloista sensuuripolitiikkaa mielistellen, elokuvasta jäi leikkaamon lattialle massiiviset +5min.

-vaan kylläpä sitä osattiin kusettaa katsojia meilläkin, etenkin 90-luvulla. "tjeu", suluissa FAKTAtietoa leikatuista minuuttimääristä, "kiitos" valtion elokuvatarkastamon riistoidiotismin:
robocop (+10min), bloodsport (+12min), braindead (+6min), predator (tasan 5min), a nightmare on elm street part 3 (+6min), death wish 4 (+4min), artic heat a.k.a. born american -jäätävä polte [työnimeltään: wild force] (+5min, lähinnä kaikki neuvosto"vastaisuus") ..lista on massiivinen ja nuo siis jälleen ulkomuistista. jos joku tahtoo jostain tietystä sekunnilleen olevia leikkaustietoja niin voi kysyä, sitä löytyy tuolta kaapista vet:n virallisten leikkaustietojen kansioista mustaa valkoisella, palttiarallaa 0,5m paksuisesta pinosta.

...ja jottei nyt unohtuisi niin pistetäänpä vielä kansikuva tuosta nyttemmin jo nykypäivän laatuvaatimus standarditasot (dts-es, dd-ex, am. ws. 1.85:1) täyttävästä:
CONTAMINATION
a.k.a. Alien Contamination
a.k.a. Toxic Spawn
#48 • • jukebox Guest

Miss Annie, 7.7.2009 17:32:
Sleep away camp (kesäleiriteurastus)

tämä 1983 vuoden klassikko on poikkeuksetta venyttänyt kotimaista titteliään populan "muistissa" milloin jo ylläkirjoittamaasi, joka tosin on lähimpänä alkuperäistä, milloin taasen vaikkapa "leirin murhat" muotoon. oikea suomenkielinen levityksiin painettu nimi oli/on: KESÄLEIRI. klassikko, joka on poikinut ainakin 3, toinen toistaan paskempaa jatko-osa hirvitystä.
#49 • • jukebox Guest
seuraavan vaikutusta kauhugenreen tuskin kukaan kykenee kumoamaan: john carpenter's: THE FOG -Usva
(1980)
..ohjaajansa luottonäyttelijöillä tähdittämä "good old ghost story" saa voimansa herran itsensä tuottamasta scoresta, joka on täysin omaa luokkaansa! kulisseissa häärii sellainen litania alan osaajia, että "kilpailijoita" vituttaa. eittämättä yksi kaikkien aikojen parhaimpiin kauhuelokuviin lukeutuva, kaikki mahdolliset yleisönsä suosiot saavuttanut mestariteos, jonka 2000-luvun remake pitäisi työntää metsähakekoneeseen viimeistä perkeleen kopiota myöden ja sinä, joka edes yrität väittää toisin: olet väärässä.

HUOMAA! tänään tv2:lla klo. 22:40 ..eli kannattaa jo kääntää.
larzizi

#50 • • larzizi
Hohto on oma ehdoton ykkössuosikki edelleen. Etenkin tämän vuosituhannen puolella tehdyistä kauhuleffoista todella harva säväyttää niin paljon, että pääsisi suosikkeihin asti. Liian monet kauhuelokuvat perustuvat pelkästään äkkinäisiin liikkeisiin ja koviin ääniin, joita ihminen refleksien takia yleensä vähän säikähtää. Valitettavan harvassa kauhuleffassa kuitenkaan pystytään pitämään yllä (edes lähes) koko leffan ajan pientä jännitystä.

Kyllä se Hohto ja Jack Nicholson vaan on sitä jotain *sydän*

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

#51 • • jukebox Guest
näin aamutuimaan aprikoiden heräsi pari wanhemman koulukunnan kauhua mieleen, jotka eivät taatusti ole tehneet tuttavuutta monenkaan teidän kanssa.. tohdin väittää.
ensinmäisenä mainittakoon yksi onnistuneimpia giallo-kauhuja:

Passi di danza su una lama di rasoio
a.k.a. Death Carries a Cane
a.k.a. The Tormenter
a.k.a. Trauma
a.k.a. Maniac at Large
a.k.a. Devil Blade

dir. by: maurizio pradeaux
(1973)
..ollut suomessa levityksessä loppuvuodesta 1983, vanhan videolain aikaaan, nimellä: murhaaja pukeutuu mustaan.

SEKÄ:

ASYLUM
a.k.a. House of Crazies
a.k.a. House on the Strand

dir. by: roy ward baker
(1972)
..tämäkin löysi tiensä kauan sitten videovuokraamojen hyllylle, jonkin verran sensuroituna ja ainakin kahdella eri tittelillä, joista mieleen muistuu: kauhujen talo.
samlainio

#52 • • samlainio
Itte muistan noita vanhoja leffoja mitä junnuna tuli katsottua ja mitkä oli silloin niin älyttömän pelottavia mm sellanen pätkä, kun Pimeyden ruhtinas. Nykyään noi leffat näyttää ihan kuramaisilta, eikä niissä kyllä enää mitään jännää ole.

Yks omia suosikkejani on edelleen Blair Witch Project. Leffa jakaa mielipiteet ja aika moni siitä ei pidä, mutta mulle uppoo kyllä vieläkin. Ja muistan eka kerran vieläkin... oli kyllä aika jännäkakka fiilis viel monta tuntia leffan jälkeenkin.
#53 • • jukebox Guest

samlainio, 8.7.2009 07:18:
sellanen pätkä, kun Pimeyden ruhtinas.

Yks omia suosikkejani on edelleen Blair Witch Project. Leffa jakaa mielipiteet ja aika moni siitä ei pidä, mutta mulle uppoo kyllä vieläkin. Ja muistan eka kerran vieläkin... oli kyllä aika jännäkakka fiilis viel monta tuntia leffan jälkeenkin.

tuolla pimeyden ruhtinas -elokuvalla tarkoittanet ilmeisen selvästi, niitä viimeisiä HYVIÄ leffoja joita suuresti arvostamani ohjaaja, tuottaja, säveltäjä john carpenter toi katsojille mm. sellaisen pätkän ohella kuin they live - pahan kehä, eli:
PRINCE OF DARKNESS (1987).

..'99 mulla oli 2 hyvää syytä lisää elää: jo jonkin aikaa harjoittamani dj-työ sekä "yllätys-yllätys":
THE BLAIR WITCH PROJECT.
tallessa on joka saatanan leffalehti, pikku-leike, mainos jne. pinssiä myöten + tottakai: alkuperäinen ISO teatterijuliste komeasti kromikehystettynä tuossa parin metrin päässä seinällä.
ohjaajansa: daniel myrick ja eduardo sanchez merkittävin ja tätä kautta tuloksellisin kikka piili tuolloin markkinoinnissa, jota ei oltu nostettu pöydälle sitten ruggero deodato:n kiistellyn cannibal holocaust -klassikon, eli: tehdään leffajulisteitten c-painoksista kadoksissa mainoksia, joihin liitetään näyttelijä kolmikon potrettikimara. loppu onkin sitten historiaa kaiken maailma hippien tupeksiessa maryland:n pikkupitäjään ja sen lähimetsiin kivikasoja kuvaamaan ja sheriffia muka kadonneista näköhavainnoillaan kuormittamaan.
Saara

#54 • • Edited Saara #2970
Dawn of the Dead (1978).

Pienempänä se oli ihan kamala, isona se on vieläkin ihan kamala. Hyi kamala :D

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

#55 • • jukebox Guest

Saara, 8.7.2009 10:30:
Dawn of the Dead (1978).

heh-he-hee, klassikko-karmeus jonka 4 eri edittiä näyttää joka julmetun näkökulman ks. osalta. ja nämä versiothan ovat tietenkin:
-george a. romero version
-us. theatrical cut
-dario argento version
-extended director's cut

..joista argento -versio oli pitkään itselle "se" ainoa, eikä vähiten goreimman kokonaisasunkaan tähden.

..ja sitten mainitaan tähän väliin vähemmälle huomiolle jäänyt teos, minkä pelottavuus jätti kasan matoja mahanpohjalle möyrimään penskana.

WITHOUT WARNING
a.k.a. Alien Encounters
a.k.a. It Came... Without Warning
a.k.a. Warning
..greydon clark:n 1980 ohjaama nysäbudjetin scifi-kauhu, tutustutti allekirjoittaneen ensinmäistä kertaa nyt jo edesmenneeseen herraan nimeltä kevin peter hall, jonka suurempi yleisö muistaa miehestä, joka näytteli kahdessa ensin valmistuneessa predator -saalistaja elokuvassa itse predatoria.
Epailija

#56 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Heitän peliin soraäänen tuohon toiseen ryhmään kuuluvien puolesta. Eli: Blair Witch Project on ehkä laimeinta ja yliarvostetuinta kauhusontaa Ringun ohella (jenkkiversio onnistui kuin ihmeen kaupalla olemaan laimennettu versio alkuperäisestä) mitä tiedän. _Jos_ se kampanja kadonneista ihmisistä olisi toiminut täällä Suomessa, olisi leffassa voinut olla ihan eri fiilis, mutta kun näin ei käynyt, joutui elokuvissa itse lietsomaan itseään jännityksen partaalle - huonoin tuloksin. Elokuvan loppuun saatiin vielä naurut, kun yksi kavereista ei heti äkännyt leffan olevan fiktiota.

Sitten joitakin omia suosikkeja:

Alien
Aliens (menee kyllä enemmän toimintaleffan kuin kauhun puolelle)
Orpokoti
Kirotut sielut
The Thing (ei pelottanut ainakaan näin aikuisiällä, mutta klassikko siitä huolimatta)
The Fog (sama kuin yllä)
Pet Sematary
Halloween (Rob Zombien versio)
Dawn of the Dead (vm. 2004)

Ja lopuksi elokuvia, jotka on unohtanut täysin ja jotka pitäisi kerrata:

Maissilapset
Candyman
It
Child's Play
Painajainen Elm Streetillä

Edit: DotD unohtui!

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

#57 • • jukebox Guest

Epailija, 8.7.2009 11:13:
---
*clips
---

olkoon tämä sitten puolestaan se minun soraääni:
kenties surkuhupaisin remake_viritelmä_sähläys mitä maa päällään kantaa! jos on yhtä lahjaton niin musiikin (vaikka eihän hänen rääkymistä voi hyvällä tahdollakaan musiikiksi mieltää) kuin elokuvien teonkin osalta, kuten ks. "ohjaaja" jo muutamaan otteeseen on ehtinyt peeloiluillaan tämän todistamaan, on paikallaan pysähtyä peilin eteen, myöntää faktat ja vaihtaa hyvän sään aikana alaa. surullista.
J Raninen

#58 • • J Raninen

jukebox

Mulla on tästä leffasta vähän ristiriitaset mielipiteet: Leffan alku, jossa oli näkyvissä Zombien käsiala, oli jännittävä/mielenkiintoinen ja selkeesti enemmän mun makuun, kuin se loppupuolen varsinainen remake-osuus, joka taas oli lähinnä pakkopullanmakuinen ja tympeä.

Rob Zombiesta elokuvantekijänä mulla on semmonen käsitys, että jos sen vaan päästää tekemään mitä haluaa, niin tavara on tiukkaa. Devil's Rejects oli ainakin hyvä pätkä. No, saa nähdä kun se seuraavan kerran jotain pihalle suoltaa.
Epailija

#59 • • Epailija Physicist, 2nd class.

jukebox, 8.7.2009 11:29:
olkoon tämä sitten puolestaan se minun soraääni:
kenties surkuhupaisin remake_viritelmä_sähläys mitä maa päällään kantaa! jos on yhtä lahjaton niin musiikin (vaikka eihän hänen rääkymistä voi hyvällä tahdollakaan musiikiksi mieltää) kuin elokuvien teonkin osalta, kuten ks. "ohjaaja" jo muutamaan otteeseen on ehtinyt peeloiluillaan tämän todistamaan, on paikallaan pysähtyä peilin eteen, myöntää faktat ja vaihtaa hyvän sään aikana alaa. surullista.

Mulla on tässä suhteessa ehkä etua siitä, että en muista nähneeni alkuperäistä lainkaan, mikä toki on jonkin sortin kulttuuririkos. Ranisen kanssa olen kyllä samaa mieltä siitä, että leffan alku toimi loppua paremmin, joten kaipa se Rob jotain osaa tehdä oikein. Itse asiassa myös Ranisen mainitsema Devil's Rejects viihdytti, vaikka ei ihan puhtaita papereita minulta muuten saakaan.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

K4rkki

#60 • • K4rkki

jukebox, 7.7.2009 15:26:
---
kimonoid, 7.7.2009 15:17:

Alien (1971)

pieni oikaisu sikäli tarkoitit ridley scott:n klassikkoa? valmistusvuosi on: 1978. *piis*

Candyman (1992)
Event Horizon (1997)
Deadly Friend (1986)

---

nuo 3 on ihan parhaita, voi kiesus. etenkin: event horizon. TE jotka ette ole nähneet ja kauhusta sekä scifistä pidätte... hajotkaa aamuihinne!

Event Horizon. Ihan parhaimmistoa. Tämän katsoin muistaakseni seitsemännellä luokalla eli 13-14-vuotiaana ja taas kerran yksin pimeässä. Katsoin vaan, että jaahas nyt tulee jotain kauhua elokuvakanavalta ja päätin katsoa leffan siitä muuten mitään tietämättä. Olin ihan paniikissa lähes koko leffan ajan ja näin taas jotain painajaisia elokuvan jälkeen. Mutta kuten manaajankin kanssa. Totally worth it! On muuten ainoa kerta kun kyseisen leffan olen nähnyt, joten en tiedä miten nykyään uppoaisi.