Suomibiza ja "skene"

373 posts, 19 pages, 142,208 views

tomii

Posts: 3,594

#261 • • tomii kallion herttua
Mut joo ite asiaan: ei mitään pahaa, jos kiertelee maakuntia. Niiku moni sanonu "on se kiva, että edes joku tulee isojen kaupunkien ulkopuolelle". Itekin kotoisin pienemmältä paikkakunnalta ja muistan joskus 18-vuotiaana, että kun edes perus-baarin dj innostui soittamaan vaikka trancea pari kipaletta illan aikana, niin sitä oltiin aika taivaissa. Silloin kun olisi ollut joku maakuntia kiertävä Ibiza-kiertue, niin olisin kussut hunajaa. Onneksi ei ollut pitkä matka isompiin kaupunkeihin mm. Helsinkiin. Mut näinhän ei ole kaikilla. *piis*

--
reivaan kunnes kuolen

Cloud

Posts: 2,162

#262 • • Edited Cloud Game Freak

s4ga, 28.4.2009 22:53:

Kiva, kun muistit silti vielä kertaalleen toistaa samaa.



Ole hyvä vaan. Surullista tässä on se että tätä asiaa voisi kai loputtomiin täällä toitotta, eikä siitä silti oppia otettaisi..

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Riku

Posts: 3,187

#263 • • Edited Riku The Little Prince

Anselmi, 28.4.2009 22:34:
Voi vittu. Samaa vuosilukurallia saa kuunnella vuodesta toiseen. Kuka kävi vuonna X bileissä ja oli eka. No senhän sana painaa. Itse on tullut X määrän verran tullut vietettyä bileissä mutta so fucking what?

Jopas on katkeraa tekstiä. Kyllä mä otan vähän vakavammin vaikkapa Tonin kirjotukset Ibizasta vs jonkun joka on lukenut siitä lehdestä tai nähnyt puolen tunnin biletysohjelman Subilta. Ja kuuntelen mielelläni tarinoita vuodelta leipä ja miekka siitä miten homma lähti käyntiin sieltä ruohonjuuritasolta, ja kunnioitan niitä jotka on olleet sitä tekemässä. Varsinkin kun sitä hommaa silloin on tehty ihan puhtaasti tekemisen ilosta eikä siitä olla juuri palkkaa saatu.

Mua henkkoht vaan huvitti nää "TEHKÄÄ SIT ITE PAREMMIN!" heitot täällä. Alex voi toki korjata jos olen väärässä, mutta mä nyt otaksuisin että jos Onnelaan järkätään tollanen kiertue, niin koska raflaketjun omistaja on vanha tuttu jne, niin järkkäys koostuu hieman kärjistetysti puhelinsoitoista ja paikan päälle ilmaantumisesta levyjen kanssa? Ei että siinä olisi mitään vikaa, mutta ei sitä nyt pidä minään suuremmoisena työvoittona ihmisten hurrata. Alex luultavasti kuitenkin saa ihan palkkaakin hommasta.

Onko se paljon, onko se vähän? Ne jotka itkee sitä kuinka meni ysiviis lepakkoon ja meno oli ihan kunkkua verrattuna nykyiseen ja silloin oli aitoa. Yeah right. Itselle merkkaa ainoastaan se miksi joku käy bileissä ja mitä se siitä saa. Ihan vitun sama jos joku sankari on käynyt niin seinäruusuna, tai skeneilemässä viimeiset kaksi vuosikymmentä.

Ei vaan jaksa hirveesti innostua "vanhojen partojen" lässynlää hehkutuksesta. Mikä hitto vaivaa jos ei enää tän päivän bileistä saa samoja stygejä kuin silloin kun oli nuori?

Vastasit jo ite itelles. Saahan sitä epäillä ihan rauhassa, hokea että aika vaan kultaa muistot jne, mitä ikinä sitten haluaakin. Eikä se tarkoita ettei nykyäänkin olisi hyviä bileitä. Historiasta löytyy kuitenkin vaikka millä mitalla esimerkkejä siitä miten alakulttuuri tavallaan menettää kyntensä sitä mukaa kun se kaupallistuu ja yleistyy. Rock, punk, hiphop... Ihan näin musiikin piiristä.

edit: Totta kai siinä on mukana myös sitä että sadan bileen jälkeen ihan mikä tahansa ei enää ihan niin helpolla säväytä jos sitä nyt edes täytyy sanoa ääneen. Mutta on siinä muutakin.

Tykkään monesta vanhasta klubista ja on nastaa kuunnella kun ne kertoo alkutaipaleista ja mitä se oli, mut siin vaihees kun joku sankari tulee tänne rivien välistä lesoaan et on niin skene et keksi teknon, niin pisteet menee kovaa vauhtia alaspäin. Ostakaa urheiluauto tai isompi kulli jos vuosiluvut liittyy kiinteesti teidän käsitykseen konemusiikista.

Niin... Mä itseasiassa mietin jo aiemmin et oiskohan se sit jees et jos Nessikin rupeis pistää jokaisen keikkansa mainoksen yhteyteen "Poika, joka toi Teknon Suomeen", Orkidea ja Proteus äänestysvoittojaan jne. Musta toi Alexin tapa tossa mainostuksessa nostaa itteään jalustalle oli vaan mauton. Näköjään se puoli on nyt hommasta korjattu.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Marcus Maison

Posts: 505

#264 • • Marcus Maison Armada Music
Onko tallainen vaittely ja piikittely edes mahdollista muualla kuin Suomessa?

Pisteet Kunnarille siita, etta jarjestaa nainkin laajoja kiertueita koville kotimaisille DJ:ille.
Avatar
#265 • • jukebox Guest
one "unity"..
one "love"...
one "vision"....

JJJEEEEEAH, "RRRRIIIIGHT".

*eikä*
Axu-T

Posts: 427

#266 • • Axu-T

maku, 29.4.2009 01:28:
Onko tallainen vaittely ja piikittely edes mahdollista muualla kuin Suomessa?

Pisteet Kunnarille siita, etta jarjestaa nainkin laajoja kiertueita koville kotimaisille DJ:ille.



Suomi on pieni ja karu maa.. Kiva että on bileitä..
Progress

Posts: 955

#267 • • Progress
Sori vaan, mut täytyis olla HIUKAN muuta, että mut sais sedulaan. Jos paikka olis muu kuin sedula, vois jopa harkita käyvänsä tsekkaamassa jonkun noista keikoista.

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

speukka

Posts: 335

#268 • • Edited speukka

maku, 29.4.2009 01:28:
Onko tallainen vaittely ja piikittely edes mahdollista muualla kuin Suomessa?



On. Ootko koskaan lukenut sellaisia foorumeja, kuin vaikka tranceaddict.com tai vaikka livesets.com? :) Jengi on vaan varttuneempaa ja vaatii enemmän, mikä on ihan normaalia toimintaa. Jos ajattelee vaikka tilanteen, että kaikki automaattisesti diggaa kaikesta kiksusta mitä tehdään, niin lopputulos on se, että taso tipahtaa riman alitte, koska kukaan ei enää tiedä mikä on laadukasta ja mitä ei. Jos on jostain asiasta jotain mieltä, niin mielestäni sillä on painoarvoa vain, jos se on hyvin perusteltua. Siks kannattaa ottaa huomioon ns "vanhojen partojenkin" mielipiteitä. Lapsellinen sikailu tietty kantsii ignorata tai ottaa huumorilla.
Link

Posts: 200

#269 • • Edited Link

Riku, 28.4.2009 23:41:
Jopas on katkeraa tekstiä. Kyllä mä otan vähän vakavammin vaikkapa Tonin kirjotukset Ibizasta vs jonkun joka on lukenut siitä lehdestä tai nähnyt puolen tunnin biletysohjelman Subilta. Ja kuuntelen mielelläni tarinoita vuodelta leipä ja miekka siitä miten homma lähti käyntiin sieltä ruohonjuuritasolta, ja kunnioitan niitä jotka on olleet sitä tekemässä. Varsinkin kun sitä hommaa silloin on tehty ihan puhtaasti tekemisen ilosta eikä siitä olla juuri palkkaa saatu.



Varmaan myös tiet sen et kehä kolmosen ulkopuolella ei sitä palkkaa
varsinaisesti jaeta vieläkään. On myös mielenkiintosta pohtia sitä et
mitä tekemistä bileillä 10-15v sitten on nykypäivään verrattuna? Aika
kuluu, kuuntelijat vaihtuu, trendit muuttuu ja ravintolamaailma elää.
Samaten elää lainsäädäntö ja poliisien valppaus. On aivan turha
hekumoida ja fiilistellä jotain ysärin alun ug reivejä. Nykyään on
ujosti vaikeempaa pitää niitä enää. Ei nykyään voi ajaa ees pajapäissä
autoo jäämättä kiinni. Aikoinaan yökerhot meni aikasemmin kiinni kun
nykyään ja muutenkin maailma oli täysin erilainen. Edes jotkut meistä
yrittää edelleen. Se on asia mitä pitää arvostaa. Millään tapaa en väheksy
herran historiaa. Hienoo duunii teit aikoinasi ja siitä sain omaa kipinää
myös, mut kaikki tollaset lepakko fiilistelyt vois jo unohtaa. Muutenkin
promoottoreiden munanvenytys on täysin päinvastaista mitä ite haluaisin.
Enempi pitäs tukee toisiaan ku tappaa ideat lennosta. Sen X vuotta mitä
ite oon pööpöilly mukana niin melkein aina on ollu jotain haukuttavaa
jollain. Olen jopa itse syyllistynyt tähän ja olen siitä pahoillani. Vuodet
kuitenkin ovat avartaneet näkemystäni eikä päinvastoin.
Juhgu

Posts: 7,921

#270 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Riku, 28.4.2009 23:41:
---
Totta kai siinä on mukana myös sitä että sadan bileen jälkeen ihan mikä tahansa ei enää ihan niin helpolla säväytä


Jos ei bileet nappaa enää, tai käydyistä vaan pieni osa miellyttää, ni se on ihan ymmärrettävää. Asioihin kyllästyy. Kantsis siinä tapauksessa hankkia jotain muuta tekemistä sen sijaan että jää loppuiäkseen ruikuttamaan nurkkiin ja vaatimaan kuuta taivaalta. :p ikinäenookärjistäny

Niin... Mä itseasiassa mietin jo aiemmin et oiskohan se sit jees et jos Nessikin rupeis pistää jokaisen keikkansa mainoksen yhteyteen "Poika, joka toi Teknon Suomeen", Orkidea ja Proteus äänestysvoittojaan jne.


Ainakin noita äänestysvoittoja näkee hyvin usein bilemainoksissa. Siitä hehkutuksesta vaan tuntuu olevan kiinnostuneempia bilejärjestäjät kuin ko. artistit itse, joten se ei näytä häiritsevän ketään. (Vai onko täällä joku joka ei ole törmännyt titteliin "Number one hard dance DJ in the world" tjsp? *hih*) Kunnarin hehkutuskin Ibizaa kiertäneenä supersankarina olis varmaan ihan ok jos sen tekis joku muu kuin Kunnari itse.

Kulttuurienväliset erot jne, meille opetettiin lapsena että omakehu haisee, siinä missä jossain etelämmässä kai ajatellaan että jos ei vähän buffaa itseään niin ei pääse etenemään mihinkään.


OT: Tossa pari-kolme sivua sitten tehtiin kyl sellanen epätoivoisen nimentiputtelun maailmanennätys et repesin. :D

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

anqqa

Posts: 4,034

#271 • • anqqa tirehtööri
Siirretääs vaikka yleiseen bilekeskusteluun, paljon hyvää(kin) keskustelua mutta täysin offtopic.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Anselmi

Posts: 2,578

#272 • • Anselmi And sell me

Riku, 28.4.2009 23:41:
---
Jopas on katkeraa tekstiä.


En oo aiheesta katkera, enemmänkin väsynyt


Kyllä mä otan vähän vakavammin vaikkapa Tonin kirjotukset Ibizasta vs jonkun joka on lukenut siitä lehdestä tai nähnyt puolen tunnin biletysohjelman Subilta. Ja kuuntelen mielelläni tarinoita vuodelta leipä ja miekka siitä miten homma lähti käyntiin sieltä ruohonjuuritasolta, ja kunnioitan niitä jotka on olleet sitä tekemässä. Varsinkin kun sitä hommaa silloin on tehty ihan puhtaasti tekemisen ilosta eikä siitä olla juuri palkkaa saatu.]



En tarkoittanut mun kirjoitusta mitenkään sillä tavalla ettenkö arvostaisi monien tekemää työtä Suomen konemusiikin eteen. En todellakaan. Arvostan helvetisti Orkidean, Tarun, Purtsin ja monen monen muun työtä. Kunnioitan sitä kovasti ja todella mielelläni kuulen myös tarinoita kaikista noista asioista. Ja näiden ihmisten suhtautuminen asiaan on niin maanläheistä ja jalat maassa että ei voi kun ihailla. Siinä se ero onkin, ne kertoo ne asiat pilke silmäkulmassa kaikista tapahtumista. Mut sit löytyy myös jengiä jotka jaksaa riveillä tai rivien välissä jorista jotain "te ette tiedä kakarat skenestä mitään, mä olin Ibizalla vuonna kaks ja eka tyyppi Lepakossa". Enemmän itsensä jalustalle nostamista ja vähemmän oikeasti mitään mielenkiintoista. Joka hommassa on niitä jotka tekee ja niitä jotka lesoo, usein eri henkilöitä.

Vastasit jo ite itelles. Saahan sitä epäillä ihan rauhassa, hokea että aika vaan kultaa muistot jne, mitä ikinä sitten haluaakin. Eikä se tarkoita ettei nykyäänkin olisi hyviä bileitä. Historiasta löytyy kuitenkin vaikka millä mitalla esimerkkejä siitä miten alakulttuuri tavallaan menettää kyntensä sitä mukaa kun se kaupallistuu ja yleistyy. Rock, punk, hiphop... Ihan näin musiikin piiristä.


Mä en ymmärrä tuota ainaista valitusta kaupallistumisesta, joka musiikki genressä sama homma. Jos joku disko tuntuu liian kaupalliselta niin mikään estä laittamasta styrkkareita metsään tai pitämään bileitä autotallissa. Mun silmissä meininki ei oo edes mitenkään uber kaupallista konemusiikkipiireissä. Musiikkigenrejen normaalia evoluutiota on se että hyvät pärjää ja kasvaa isommiksi, mutta tuo tapahtuu jatkuvasti ja joka päivä jossain uusi tuleva iso nimi veivaa ekoja keikkojaan tai lupaava klubi pitää ekoja kertojaan, joten ei muuta kun niitä katsomaan jos tuntuu pahalta mennä katsomaan Orkideaa isomalla areenalla.

Musiikkigenre muuttuu ja tulee uutta, niin hyvää kuin pahaakin, mut itse näen hedelmättömänä sen etenkin Klubbarissa monasti näkevän, "ennen kaikki oli paremmin" märehdinnän. Senkus kilpailette siitä kuinka kauan kukin on ollut kehissä ja oli vuonna yks ja kaks siellä ja siellä bileissä. Itse tykkään enemmän siitä että katsotaan ympärille, taakse katsomisen sijaan, kuten jo sanoin uusia yrittäjiä riittää ja kaikille löytyy aikalailla kaikkea, joten ei muuta kuin nauttimaan.

Ymmärrän kyllä et jengi kaipaa monia bileitä, itse myös. Kyllä mulle varmaankin on Unity the Islandit on parhaat bileet tähän mennessä ja kaipaan niitä kovasti. Mutta jollekin nuorelle sankarille joku ens kesän bileistä on sen Unity the Island joita se tulee sitten kaipaamaan aikanaan kovasti. Joten en näe mitään järkeä sille et lähtisin sille ukkoileen et voi kuule noi sun lempparibileet on ihan hanurista, UTI:t ne ne oli jotain.

edit: Totta kai siinä on mukana myös sitä että sadan bileen jälkeen ihan mikä tahansa ei enää ihan niin helpolla säväytä jos sitä nyt edes täytyy sanoa ääneen. Mutta on siinä muutakin.


No se on siinä vaiheessa oma ongelma. Mutta annetaan niiden nauttia joita säväyttää.


Niin... Mä itseasiassa mietin jo aiemmin et oiskohan se sit jees et jos Nessikin rupeis pistää jokaisen keikkansa mainoksen yhteyteen "Poika, joka toi Teknon Suomeen", Orkidea ja Proteus äänestysvoittojaan jne. Musta toi Alexin tapa tossa mainostuksessa nostaa itteään jalustalle oli vaan mauton. Näköjään se puoli on nyt hommasta korjattu.


Kuten jo tuolla mainitsinkin, niin ei voi kun ihailla kuinka ne jotka ovat suurimman työn tehneet, osaavat pitää jalat maassa. Siinä on jotain mistä me kaikki voimme oppia paljon.

--
sen pituinen se

kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#273 • • Edited kuilu ja kummitus
Hizi, ny vasta löysin tän triidin. Pitäsköhän munki sanoo jotain, ku oon pari kertaa nähny teknoklubin telkkarista...

IMO dj'n tehtävä ei ole opettaa tai kouluttaa yhtään mitään. Homma on soittaa musiikkia. Ei se sen kummempaa ole. JOS joku oppii jotain tai kuulee uusia biisejä ekaa kertaa, niin se on hyvä juttu, mutta silti sekundaarista. Aivan kuten kaikkeen (esittävään) taiteeseen, siihen kuuluu kaksi pääasiallista motivaation lähdettä. JOKO tekee just niin, ku ite haluaa, ja soittaa just sellasta saundia, ku itse haluaa kuulla. Jolloin tietty on vaarana, et jengi pitää ääshoulina. TAI sit tekee just silleen, ku yleisö haluaa, ja soittaa toivebiisejä, ja just siten, ku on "tapana". Jolloin on tietty vaarana, et jengi pitää huorana. Yleensä hyvä esiintyjä osaa taiteilla näiden kahden vaatimuksen välillä. Suomessa on IMO kolme tiskijukkaa, jotka saavat halutessaan kädet ilmaan ja polvet nousemaan tilanteessa kuin tilanteessa: Lil'Tony, Mr. A ja Eliot Ness. Ei liene sattumaa, että jokainen on soittanut jo "tovin", muutama vaihto siis takana, näin lätkätermiä käyttääkseni.

Ihan ekaks Kunnarin kiertueesta: anna palaa, itse en kylläkään rahojani seduloihin kiikuttaisi, enkä kixusta perusta, mut tollanen ei ainakaan multa ole pois. En myöskään katso NHL'ää, vaikka lätkästä diggaanki. Niinku Darude sano, aina ei oo helppoo soittaa kotonaan. Tonikin soitti viimex Berskas Weekendis, joka muistuttaa nykyisellään lähinnä Luxia, pa'ki tais olla niin paska, et korvat soi artisteja myöten. Berskas tekno siis on mainstreamia ollu jo vuosia ja homma niin levinny, ettei skeneä edes ole, onneksi. Suomen "skene" taas on käsittämätön sekamelska teinikonservatiiveja ja ug-wannabeita: toiset itkee, jos tapahtuu muutoksia, ja toiset kitisee, ku on "taviksia". Eli on ihan hyvä juttu, et takatukat ja perähikiäläiset tulevat mukaan bileisiin, joskus tuntuu, et ne on paljon aidoimpia ihmisiä, kuin moni pro-bilettäjä. Ibizalle mua ei sais houkuteltua millään, korkeintaan kauden ulkopuolella. Ibiza teemabileisiin Suomessa ehkä, mut eiks toi baleaarinen trendi oo jo passé? Itä-Eurooppa tuntuis kyllä olevan tällä hetkellä hotspot, ja Kuuba. Molemmissa kun toi saundi on vielä sen verran uus juttu, et kaikenmaailman syyhkyt ei oo ehtiny apajille. Ja jengi siis arvostaa muista syistä, kuin teknisistä tai opituista arvoista.

Omalta kohdalta tilanne varmaan kulminoitu Labyrinth2001's ku menin pannuhuoneeseen savukoneiden suojassa pajauttamaan, ni siihen tuli sellanen vaahtosammuttimen kokonen ufovegaani huutamaan, et "pilaat meidän skenen!!!" Otin sanaakaan sanomatta pari askelta sivumpaan. Tuli kyllä mieleen, et mitenkähän sitä osattiin 10v aikasemmin bilettää ilman "skeneä" ihan farkuissa ja lumberjack-paita päällä? Mulla nimittäin on tullut tässä vajaan 10 viime vuoden aikana samalla tavalla monta kertaa Plattarin ja Klubbarin jutuista mieleen, et "PILAATTE MEIDÄN SKENEN". MUT eihän se niin ole, vaan ainoastaan mun subjektiivinen kokemus "skenestä" ja sen kunnosta. Itse muistan ajan, jolloin dj't illan aikana soitti psykestä teknoon ja housusta ambientiin, eikä kukaan suuttunut tai ollut ihmeissään, tosin silloin noita genrejä ei tunnistanut, oli vain "teknoa". Varhaisimmat muistot koko saundista taitaa olla TAVISdisco Galaxysta 80-luvun puolivälistä, jossa Ripatti ja Kinnunen soitti aina illan aikana muutaman elektronisen pläjäyksen poppi- ja rokkiyleisön harmiksi. Sitten 90-luvun alussa tekno valtasi Nuutin, eikä Lahti ollut enää entisensä.

Mikä on seuraava THE JUTTU? Toivottavasti mulla ei ole siitä mitään hajua, ja aika tavalla toivon, etten diggaa siitä yhtään. Oishan se nyt ttu peeceestä, jos jengi ei kexi mitään uutta ja kapinahenkistä!!!

Tekno on kuollut, kauan eläköön tekno!

Nii ja oon soittanu siel Häppärin vai olikse jo joku muu, baaris, Säteen synttäreillä ja kolmaalta Kerman Redrumis. Kaikis noista soitin Kari Tapioo, Suomen Talvisotaa ja Sliippareita. Joka paikkaan olen yleensä toivonu myös mikkiä, jotta vois spiikata, niinku OIKEA DJ. ^_____________^ Vink, vink, ku ilmeisesti oon tulos levylaukkuineni sinne Siltaseen, vai olikse Kutosen terdelle... Ei voi muistaa, ku rytmikenraali Koposen kanssa tästä aamuyön pikkutunteina puhuttiin. Ja yhä vähän ihmettelen sitä, ettei Siltaseen tuu edes yhtä cd-soitinta, ku jotai spessu mazq ei löydy ku cd'l, vaik sit sellanen wanha lazerlevytoistaja? (Tulikohan tarpeex jalustalle kiipelyä?)

Ja voisko viimein saada sen koodattua, ettei norelaiset näy quotissa, ku ton jukeboxin läpät saa voimaan pahoin.

edit: anqqa, suomen paras admin! =) (se tosin ei viel oo paljoo, mut kuitenki!)

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.

ValaX

Posts: 3,891

#274 • • ValaX
Kyllähän täällä on ollut haivaittavissa sitä diivailua että "olen käynyt bileissä vuodesta X lähtien ja tiedän enemmän kuin te". Asiallinen muistelu on ihan jees, mutta tollanen dissaaminen on perseestä.

Itse kiertueesta vielä, ibiza nimen käytössä ei olisi ollut mielestäni mitään pahaa, eikä noissa paikoissakaan. Ainut mikä mua tässä vähän hirvittää on se, kun joku kertoi edellisellä Kunnari kiertueella tulleen musaa mikä meni ohi tän genren, että jos se toistuu. Kiertue on mielestäni ihan jees, kunhan vain musiikillisesti pysytään asiassa.
HTC

Posts: 47

#275 • • HTC HTC

Kievarih, 28.4.2009 21:49:
Jaahas hämmennetäänpäs hieman soppaa! No ei tätä tarvinu kyllä pitkälle lukea ennenkuin joutui puuttumaan epäkohtiin:



---
Meidän pääkaupunkimme skene verrattuna vaikkapa muihin pohjoismaihin on Suomen eduksi 10 - 0.
---


UG-skenestä en osaa kyllä sanoa mitään, mutta yleisesti klubiscene muissa pohjoismaiden pääkaupungeissa hakkaa Helsingin klubiscenen 100-0. Ja kuten tuossa muutama mainitsi että "suomessa ei ole yhtään klubia" pitää täysin paikkaansa (ei oole siis kiinteitä klubeja kuten Pacha, Ministry of sound). On vain muutamia baareja, jotka suoltavat joka ilta konemusiikkia esimerkkinä vaikka Bar Loop.

Esim Tukholmasta löytyy konemusiikkiin keskittyneitä klubeja muutamia esim. Hell's Kitchen, Ambassadeur, Solidaritet jne.. Musiikki näissä normaali-iltoina saattaa olla mainstream klubimatskua (david guettaa jne..), mutta esimerkiksi Ambassadeur panostaa about 1-2krt kuukaudessa johonkin isoon nimeen esim. 1.5 on tulossa David Guetta. Mutta esim. näitä Ambassadeurin bileitä ei mainosteta ns. erillisinä bileinä niinkuin suomessa tehdään, vaan klubi/yökerho haluaa tarjota asiakkailleen hyvää omalla nimellään.

Ja nyt avautumista:

Miksi klubijutun muka pitäisi olla niin UG? Eihän se ole UG:tä muualla Euroopassakaan. Tai siis Euroopassa se on jakautunut Ug-klubeihin ja Mainstream Klubeihin.

Suomessa jos vaikka Sedu ottais Tieston suoraan Onnelaan ja sitä ei mainostettais "Dj tiesto ibizahypehype bileinä" niin johan täällä Klubbarissa olis ensimmäiset reppanat itkemässä kun Tiesto on tilattu soittamaan "taviksille" eikä "scenelle". Ei se sen musiikki ole yhtään sen parempaa vaikka niitä bileitä mainostettais jollain bileiden nimellä, mutta kun se ottaa täällä monen itsetunnon päälle kun poiketaan "scenestä". Vaikka Helsinkiin avattais PACHA niin jo täällä olisi porukka itkemässä siitäkin. Herätkää nyt vähän.

Mielestäni on tämän kokoisesssa maassa ei ole mahdollista "valita ihmisiä sceneen", vaan se on mielestäni kaikkien promoottorien, tiskijukkien jne.. etu että saadaan mahdollisimman paljon ihmisiä kiinnostumaan konemusiikista. Tietty niitä lippatukkaurpoja saattaa tulla pilaamaan tunnelmaan, mutta mikäli he eivät osaa käyttäytyä niin niissä bileissä on järjestyksenvalvojat sitä varten ja ne pistää P33l0t pihalle.

Nyt omaa mielipidettä alexin kiertueesta:

Itse näen tämän Alexin klubikiertueen hyvänä asiana siinä määrin, että toivon hartaasti ravintoladj:nä mahdollisuutta saada soittaa jonain päivänä enemmän "eurooppalaista" yökerhomusiikkia. Vaikka euroopassakin monilla (mainstream) klubeilla soitetaan mainstream klubimatskua (david guettaa jne..) niin kyllä se väsyneet Justin Timberlaket ja Rihannat voittaa 100-0.



Nummelassakin on parempia konemusaklubeja kuin Tukholmassa. Tai jos konemusaklubilla takoitat sitä että musiikki on tehty koneella niin sit puhutaan eri menosta.

--
We Built This City

Cosmic City Survivor

Posts: 590

#276 • • Edited Cosmic City Survivor

alex kunnari, 29.4.2009 02:50:
Bileiden tekeminen ei tässä maassa ole bisnes ellei omista omaa paikkaa.



Taas puhut asiasta mistä et tiedä mitään faktaa.

Mä voisin sanoa että toi on melkein päinvastoin. Mutta en jaksa sitä tässä topiikissa kunnolla perustella, koska siitä voisi kirjoittaa kirjan. Ihan vaan esimerkkinä että tällä hetkellä on hiljaisessa myynnissä noin 1000 paikkaa pääkaupunkiseudulla. Päitä putoaa joka viikko lisää ravintola-alalla. Yksittäinen tapahtuma on paljon riskittömämpää kuin 10 vuoden vuokrasoppariin nimen laittaminen ja esim puolen miljoonna sijoitus ravintola bisnekseen.

Järjestän tapahtumia myös muissa paikoissa eli mulla on vertailu kuvana myös se, eli esim FLOW festivaali. Ravintola pyörittämisessä on se etu, että voi tehdä asiat niinkuin itse haluaa, mutta riskit ovat järjettömiä ja duunia on360 päivää vuodessa.

Enemmän tein aikoinaan rahaa kun pyöritin klubeja muiden paikoissa, esim Yöbileet, Botta, Nylon jne.

+ tunnen kuitenkin jonkun verran nimeltä mainitsemattomia henkilöitä, jotka elää todella leveästi tapahtumien järjestämisellä, toki myös monia jotka tehnyt suuria tappioita, mutta se on budjtointi hommia ja kokemusta niinkuin ravintolabisneskin. Helpompi tapa on tehdä rahaa tapahtumilla, jos tietää mitä tekee

T
Lauri

Posts: 1,051

#277 • • Lauri Devoted
Mielenkiintoinen thread, joka kuvastaa nykyisen "ydinskenen"
tilaa vallan mainiosti. Paljon puhetta, vähän tekoja.

Propsit niin Alexille, Lil'Tonylle kuin muillekin aktiiveille asioiden
viemisestä eteenpäin ja uusien polkujen raivaamisesta muille
DJ:lle & alan toimijoille. Educate the audience!
Danny Monaco

Posts: 10

#278 • • Danny Monaco

Lil Tony, 29.4.2009 11:38:
---
alex kunnari, 29.4.2009 02:50:
Bileiden tekeminen ei tässä maassa ole bisnes ellei omista omaa paikkaa.

---


Taas puhut asiasta mistä et tiedä mitään faktaa.

Mä voisin sanoa että toi on melkein päinvastoin. Mutta en jaksa sitä tässä topiikissa kunnolla perustella, koska siitä voisi kirjoittaa kirjan. Ihan vaan esimerkkinä että tällä hetkellä on hiljaisessa myynnissä noin 1000 paikkaa pääkaupunkiseudulla. Päitä putoaa joka viikko lisää ravintola-alalla. Yksittäinen tapahtuma on paljon riskittömämpää kuin 10 vuoden vuokrasoppariin nimen laittaminen ja esim puolen miljoonna sijoitus ravintola bisnekseen.

Järjestän tapahtumia myös muissa paikoissa eli mulla on vertailu kuvana myös se, eli esim FLOW festivaali. Ravintola pyörittämisessä on se etu, että voi tehdä asiat niinkuin itse haluaa, mutta riskit ovat järjettömiä ja duunia on360 päivää vuodessa.

Enemmän tein aikoinaan rahaa kun pyöritin klubeja muiden paikoissa, esim Yöbileet, Botta, Nylon jne.

+ tunnen kuitenkin jonkun verran nimeltä mainitsemattomia henkilöitä, jotka elää todella leveästi tapahtumien järjestämisellä, toki myös monia jotka tehnyt suuria tappioita, mutta se on budjtointi hommia ja kokemusta niinkuin ravintolabisneskin. Helpompi tapa on tehdä rahaa tapahtumilla, jos tietää mitä tekee

T



Totta kai ravintolabisneksessä niinkuin missä tahansa muussakin liiketoiminnassa on riskit. Kuitenkin varmasti jokainen kuka ravintolan perustaa, vertaa riskejä ja tuotto-odotuksia ja tekee päätöksen niiden mukaan(toivottavasti ainakin *pepsodent* )

Vielä varmempi asia on kuitenkin mun mielestä se, että oman tai muiden liiketoiminnan arvostelu ei kuulu keskustelupalstoille.
speukka

Posts: 335

#279 • • speukka
Täs topicis tuntuu jokainen puhuvan vähän eri asioista. Yks kertoo, että kiertue Onnelassa tuo lisää jengiä bileisiin, toinen vastaa että ei tuu ja kolmas, että mitä vikaa on jos jossain päin Suomea saadaan nauttia kerrankin paremmasta musiikista. Neljäs luulee että joku toinen luulee "UG-skenen" olevan pilalla, jos Onnelassa soi Tiesto.
kuilu ja kummitus

Posts: 3,815

#280 • • kuilu ja kummitus
"En tunne", sano bileet bisneksestä. "En käy", sanoi bisnes bileistä.

Ite ainaki yleensä lasken valmiix, et tulee rotsii, ku alan suunnittelee kemuja. Ku bisnes haluais tinkiä sellasista asioista, mistä itse en halua, ni asennehan sen ratkasee. Mut mä en järkkäilekään bileitä ammatikseni. En edes haluaisi, ku mul ei ole bisneksen tekoon tarvittavia edellytyksiä.., toki joskus on jotain kouraan jääny, mut ne on jaettu nopsaan. Profitti ei takaa hyviä bileitä, eikä hyvät bileet profittia.

Eli voin korkeintaan neuvoa, miten otetaan rotsiin hymysuin. Enkä muuten neuvo siinäkään! =D Mut siltikin aina vähän epäilyttää, jos järjestäjät itse eivät käy omissa bileissään... Siis ihmetyttää, että miksi sitten järkkäillä, ja kenelle?

PERUSKEKRIT

1 tiskijukka (tai useampi, ei kuitenkaan liikaa)
1 pa (tämän koko riippuu tilan koosta)
1 valot (ei aina välttämätöntä, varsinkaan piknikillä)
1 yleisö

Sekoitetaan ainesosat keskenään, mausteita maun mukaan, yleisön jakaantumista tulee varoa tässä vaiheessa, ja sekoittaa tarpeeksi lujaa.
Annetaan nousta.
Tarjoillaan heti kuumana.


Danny Monaco, 29.4.2009 12:07: Vielä varmempi asia on kuitenkin mun mielestä se, että oman tai muiden liiketoiminnan arvostelu ei kuulu keskustelupalstoille.


=D

No mihis ne kuuluu?

Arvostelun arvostelun arvostelu onneks sopii keskustelupalstoille tun hyvin!

--
Wikipedia: Internetissä leviää todellisen informaation ohella runsaasti epämääräistä ja valheellista tietoa. --- Joillakin ihmisillä tämä saattaa johtaa esim. toden ja epätoden rajan hämärtymiseen.