Mut ehkä se sitten kun olen oikea tradenomi. Toisaalta ei kyllä opiskelut oikein maita kun tulot on niin pienet.
202 posts, 11 pages, 68,477 views
Replying to työttömien luukku:
astaroth, 8.6.2009 22:55:
---
vala, 8.6.2009 22:35:
Sossustahan sais rahaa, mutta kynnys mennä sinne on kyllä uskomattoman suuri.
---
tälläisiä tilanteita varten niitä veroja maksetaan. kyllä mullakin oli samoja fiiliksiä kun kortistoon jouduin vaappumaan, mutta kun kerran irtisanotaan ja vielä ei ole duunihaku tärpännyt, niin ei näe mitään moraalista vääryyttä nostaa sen verran valtiolta taloudellista tukea, kuin mitä laki minulle myöntää
sossun toimeentulotuki on omasta kuukausittaisesta käyttörahasta rippuen 40-50% kokoinen könttä, jonka lisäksi sossu maksaa vuokran, sähkölaskun ja lääkkeet. en voisi kuvitellakaan eläväni pelkällä toimeentulo- ja työttömyystuella, koska kaikkien laskujen jälkeen käteen jäisi hädin tuskin kolmenumeroista summaa rahaa, jolla sitten pitäisi elää koko kuukausi.
mä en ainakaan koe itseäni millään tavalla huonoksi ihmiseksi tämän johdosta, koska tiedän yrittäväni löytää töitä. ymmärrän ylpeyden, mitä tällaisiin asioihin tulee, mutta kannattaa kuitenkin kysyä itseltään, että olenko tässä tapauksessa vanhurskas vai pelkästään tyhmä
Mumuli, 30.6.2009 19:14:
Vittuako hipit valitatte
Töitä kyllä aina on jos vain tekee, eikä nirsoile
Hampurilainen etsii myyjää @ Hesburger, näin niinkuin esimerkiksi vain
Että ottaa kupoliin kun jengi perustaa näitä ehhehee luukkuja ja sit pitää normaaleitten ihmisten tulla tänne kertomaan teille avuttomille pikkukikkeleille, että hei töitä on ja sitä saa
vala, 30.6.2009 19:29:
mä oon itse asiassa jo odottanutkin että koska joku valopää tulee ja heittää ton.. nyt se sitte tapahtu..
Mumuli, 30.6.2009 19:36:
---
vala, 30.6.2009 19:29:
mä oon itse asiassa jo odottanutkin että koska joku valopää tulee ja heittää ton.. nyt se sitte tapahtu..
---
Mitä helvettiä?! Työtähän sekin on? Vai meinaatko että kun menet syömään niin mooses napsauttaa sormia ja ne ruuat ilmestyy tyhjästä sun tarjottimelle?
Mumuli, 30.6.2009 19:14:
Vittuako hipit valitatte
Töitä kyllä aina on jos vain tekee, eikä nirsoile
Hampurilainen etsii myyjää @ Hesburger, näin niinkuin esimerkiksi vain
Että ottaa kupoliin kun jengi perustaa näitä ehhehee luukkuja ja sit pitää normaaleitten ihmisten tulla tänne kertomaan teille avuttomille pikkukikkeleille, että hei töitä on ja sitä saa
Equalizer, 30.6.2009 18:36:
viimestään noista teksteistä voisi päätellä ettei kannata lähteä suin päin suhteeseen
mini_mi, 1.7.2009 17:21:
---
mark hamilton, 1.7.2009 17:05:
Jaa no kannattaa miettiä mihin soppariin pistää nimensä, ettei tule KELA::sta ylläreitä. Esim. että sovitettuapäivärahaa ei voida enää maksaa. Sehän olisi paska homma jos on pätkätöissä joiden tienesti on vain muutama satku per kk. Tämän takia minua ei pätkätyöt kauaa kiinnosta.. paremi olla vain työtön tai vakitöissä tai vähintään määräaikainen työ pitää olla 1 kk.
---
Ylläreitä ei tule, kun ottaa asioista etukäteen selvää. Esim. soviteltua päivärahaa maksetaan osa-aikatyöläiselle ja enintään 2 viikkoa kestävän kokopäivätyön vastaanottaneelle, kun tietyt edellytykset vaan täyttyvät (esim. työsuhdetta ei ole työntekijän aloitteesta muutettu osa-aikaiseksi, osa-aikaisen työn työaika ei ylitä kuukaudessa 75 % kokoaikaisen työajasta).
Se nyt on melkein viimeisin vaihtoehto jäädä työttömäksi siinä uskossa, ettei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: kokoaikainen työttömyys tai vakituinen kokopäivätyö. Passiivisuus ei työnantajankaan silmissä näytä hyvältä ja tekeminen ja yhteiskunnassa aktiivisena pysyminen tekee hyvää mielelle.
Huom.! Täysin provisiopalkkaiset työt ovat poikkeus, mikäli työaikaa ei seurata (kuten tyypillistä on).
mini_mi, 1.7.2009 17:44:
---
mark hamilton, 1.7.2009 17:36:
Hei, mulle tuli KELAsta lappu että sovitettua päivärahaa ei maksta päivämäärästä se ja se lähtien. Ihmettelin tuota kun siinä ei ollut mitään perusteluita ja duunia mulla on satunnaisesti n. 14-150 tuntitia per kk. Sovitettua päivärahaa maksetaan tietääkseni jos viikon aikana on 14 tuntia työtä jos en väärin muista. Ja tuo 14-150 tuntia on todella epävarmaa ja yleensä kuukautta kohden on max 40 tuntia.
---
No siihenhän voi vaikuttaa moni muukin syy, esim. pidetäänkö sinua yrittäjänä, oletko opiskelija ja sinua ei ole todettu sivutoimiseksi opiskelijaksi? Eli kyse olisi edellytyksistä, jotka koskevat työttömyysetuuden saamista ylipäänsä. Mitään sellaista rajoitusta ei pitäis olla, montako tuntia viikossa tekee vaan, ettei kuukauden (tai suhteessa lyhyempi aika jos on poikkeuksellinen jakso) työaika osa-aikaisella ole ylitse 75 % kokoaikaisen työajasta. Jos työntekijä on lomautettu lyhennetylle työviikolle, silloin tämä sama työaikatarkastelu tehdään viikkokohtaisesti. Ja tosiaan poikkeuksena tuo täysin provisiopalkkainen työ, josta ei makseta soviteltua päivärahaa.
mini_mi, 1.7.2009 17:56:
---
mark hamilton, 1.7.2009 17:52:
Jos KELA:n lausunnossa oli virhe. Meinaan en ole yrittäjä koska en omista firmasta kuin n. 2 % ja sillä perusteella ei yrittäjäksi voi katsoa. Tiedän varsin hyvin että näissä asioissa ilkeämielinen työkkärin tai kelantäti voi tehdä kiusaa. Sen olen mm. huomannut opintotuenkin kanssa.
---
Lyhyt kysymys: oletko opiskelija?
mark hamilton, 1.7.2009 17:36:
---
Hei, mulle tuli KELAsta lappu että sovitettua päivärahaa ei makseta päivämäärästä se ja se lähtien. Ihmettelin tuota kun siinä ei ollut mitään perusteluita ja duunia mulla on satunnaisesti n. 14-150 tuntia per kk. Sovitettua päivärahaa maksetaan tietääkseni jos viikon aikana on 14 tuntia työtä jos en väärin muista. Ja tuo 14-150 tuntia on todella epävarmaa ja yleensä kuukautta kohden on max 40 tuntia. On tietty mahdollsita että saan 12 kk pestin jossa tehdään työtä 150-200 tuntia kk. Koko lappu oli kovin outo koska siinä puhuttua asiaa ei koskaan tapahtunut.
Tiän myös jos omistan jostain Oy:stä esim. 4 % niin työkkärissä ne voi alkaa väitään että muka olen yrittäjä ja uskovat vasta kun sanon että jospa tarkistasit asian oikean laidan laista..
mini_mi, 1.7.2009 17:59:
---
mark hamilton, 1.7.2009 17:57:
Olen päätoiminen enkä saa tällä hetkellä työkkäristä mitään. Se lappu tuli silloin kun en ollut opiskelija ja olin vasta hakenut opiskelemaan. Joten eiköhän tassä ole se selitys vaikka opiskelupaikka ei ollut varmistunut.
---
No vaikea sanoa, kun ei tiedä sen hetkistä tilannetta ja kun et perusteluitakaan päätökseen pyytänyt. Muistelisin kuitenkin, että olet tainnut tehdä provisioluonteista työtä jossain vaiheessa ainakin. Mikäli on saanut karenssia niin ei sitä soviteltuakaan päivärahaa heru.
mini_mi, 1.7.2009 18:15:
---
mark hamilton, 1.7.2009 18:02:
En ole tehyt provisiolla ja provisiopalkkaisista töitä olen aina saanut sovitetunpäivärahan ja sitä on kelasta suositeltu sillä perusteella että työaika on 6 h pv. Tomintani ei ole provisiota koska laskutan kakki työtunnit mitä saan. Se mitä toimin niin olen työmarkkinoiden käytettävissä koska aina voin päättää että pistän pillitpussiin ja myyn eioota asiakkaille ja menen oikeisiin töihin ressamatta miten saan asiakkaita.
---
Se, mikä on olennaista provisiopalkkaisessa duunissa on se, että työnantaja ei seuraa työaikaa, jolloin myöskään Kela tai työttömyyskassa ei voi seurata sitä, tekeekö työntekijä yli 75 % kokoaikaisen työajasta.
Olennaistahan nyt olisi, että mitä teit ja mikä oli tilanne silloin, kun sait hylkypäätöksen.
mini_mi, 1.7.2009 18:26:
---
mark hamilton, 1.7.2009 18:19:
Siis olen Osk:n levissä ja ne palkkaa mua satunnaisesti silloin kun työtä on ja siitä saan tuntipalkan. Näitä työaikoja on vaikea seurata kun ei tiedä milloin niitä tulee.
Mun mielestä työkkäri ja kela katsoo vain sitä onko työmarkkinoiden käytettävissä eikä sitä että mitkä on tulot per kk. Eli TYÖTTÖMYYDENYLLÄPITO. Työmarkkinatukilaki on SDP:n suunnitelema ja tasan tarkkaan suuniteltu siihen että työtön pysyy töyttömänä että SDP saa reserviä.
---
Niin siis OLIT silloinkin, kun et ollut opiskelija ja olit työkkärin asiakas? Onko sulla työsopimus osuuskunnan kanssa? Oletko joskus tehnyt kuussa töitä 120 tuntia tai sen yli?
mini_mi, 1.7.2009 18:49:
---
mark hamilton, 1.7.2009 18:42:
Työsopimus ei kuulu KELAlle tai työkkärille.. mulla oli sopimus Osk:n asiakkaan kanssa ja NDA ei sitä paljastamaan salli. Kyse on määräaikaisista sopimuksita 1h/1kk-150h/6kk joita ei voi tarkemmin määritellä eli minulla voi olla 6 kk jakso milloin teen 1-40h per kk tai 6 kk jakso milloin teen 150 h / kk.. eli sitä rataa.. vaikea määritellä.
---
Kyllä työsopimus tai kirjallinen selvitys työsuhteesi keskeisistä ehdoista tietyiltä osin kuuluvat työkkärille, Kelalle ja/tai työttömyyskassalle. Siitähän mm. sovittu työaika käy ilmi. Keskenään ei nyt sovi sekoittaa työsopimusta ja esim. toimeksiantosopimusta. Mikäli olet jonain kuukautena tehnyt esim. yli 120 tuntia töitä ja kokoaikaisen työaika työssäsi on kuussa 160 tuntia, sinulla EI ole oikeutta soviteltuun päivärahaan tuona kuukautena, koska olet tehnyt yli 75 % kokoaikaisen työntekijän työajasta. Niin yksinkertaista.
Kannattaa kysellä niitä perusteluita päätöksiin, jos ne menevät yli hilseen niin ei tarvitse ainakaan jäädä väärään käsitykseen asioiden laidasta puhumattakaan, että ihmiset tekee niitä virheitä Kelassakin.
mini_mi, 1.7.2009 19:02:
---
mark hamilton, 1.7.2009 18:57:
Asian puminen on nyt turhaa, koska siitä on jo aikaa yli vuosi.. minun tietääkseni työsopimus ei kuulu ulkopuolisille vaan on uskottava se mitä sanotaan siitä. Toimeksiantosopimuksesta puhumattakaan koska siinä voidaan puhella liikesalaisuuksia kuten että loppuasiakas on Nokia.
---
Esim. viranomaisille harvoin riittää se, että _sanotaan, miten asiat on_. Pitäiskö nämä sanomiset sitten nauhoittaa vai miten asiat todistettaisiin jälkikäteen? Kuten kirjoitin, "tai kirjallinen selvitys työsuhteen ehdoista" (työnantajan allekirjoittama) on tapa kiertää se, että olisi pakko luovuttaa itse työsopimus.