työttömien luukku

202 posts, 11 pages, 68,552 views

evvk

#41 • • Edited evvk
Mulle nyt työn antajat soittelee ja kyselee tulisinko haastatteluun jo sillä tasolla että työtä ei itse tarvii hakea. Ongelma on vaan että opiskelijana ei työtä voi ottaa vastaan ja paikat jää saammatta.
Mut ehkä se sitten kun olen oikea tradenomi. Toisaalta ei kyllä opiskelut oikein maita kun tulot on niin pienet.
#42 • • Equalizer Guest
viimestään noista teksteistä voisi päätellä ettei kannata lähteä suin päin suhteeseen
liikkuva muna

#43 • • liikkuva muna an egg on the move

Replying to työttömien luukku:

astaroth, 8.6.2009 22:55:
---
vala, 8.6.2009 22:35:
Sossustahan sais rahaa, mutta kynnys mennä sinne on kyllä uskomattoman suuri.

---

tälläisiä tilanteita varten niitä veroja maksetaan. kyllä mullakin oli samoja fiiliksiä kun kortistoon jouduin vaappumaan, mutta kun kerran irtisanotaan ja vielä ei ole duunihaku tärpännyt, niin ei näe mitään moraalista vääryyttä nostaa sen verran valtiolta taloudellista tukea, kuin mitä laki minulle myöntää

sossun toimeentulotuki on omasta kuukausittaisesta käyttörahasta rippuen 40-50% kokoinen könttä, jonka lisäksi sossu maksaa vuokran, sähkölaskun ja lääkkeet. en voisi kuvitellakaan eläväni pelkällä toimeentulo- ja työttömyystuella, koska kaikkien laskujen jälkeen käteen jäisi hädin tuskin kolmenumeroista summaa rahaa, jolla sitten pitäisi elää koko kuukausi.

mä en ainakaan koe itseäni millään tavalla huonoksi ihmiseksi tämän johdosta, koska tiedän yrittäväni löytää töitä. ymmärrän ylpeyden, mitä tällaisiin asioihin tulee, mutta kannattaa kuitenkin kysyä itseltään, että olenko tässä tapauksessa vanhurskas vai pelkästään tyhmä

Paskempi nakki on, jos on opiskelija, asuu kuppanin kanssa ja on kahdessa töissä, joista toisessa ei oo koskaan vuoroja ja toinen etenee niin hidasta tahtia että hyvä jos pari sataa saa kuussa.

Näin täällä.
Mumuli

#44 • • Mumuli UG-///
Vittuako hipit valitatte

Töitä kyllä aina on jos vain tekee, eikä nirsoile
Hampurilainen etsii myyjää @ Hesburger, näin niinkuin esimerkiksi vain
Että ottaa kupoliin kun jengi perustaa näitä ehhehee luukkuja ja sit pitää normaaleitten ihmisten tulla tänne kertomaan teille avuttomille pikkukikkeleille, että hei töitä on ja sitä saa

--
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

ValaX

#45 • • Edited ValaX

Mumuli, 30.6.2009 19:14:
Vittuako hipit valitatte

Että ottaa kupoliin kun jengi perustaa näitä ehhehee luukkuja ja sit pitää normaaleitten ihmisten tulla tänne kertomaan teille avuttomille pikkukikkeleille, että hei töitä on ja sitä saa

Aika hyvä vedätys...

edit: tai yritys, loppupelissä todella huono läppä..
ValaX

#46 • • ValaX
mä oon itse asiassa jo odottanutkin että koska joku valopää tulee ja heittää ton.. nyt se sitte tapahtu..
Mumuli

#47 • • Mumuli UG-///

vala, 30.6.2009 19:29:
mä oon itse asiassa jo odottanutkin että koska joku valopää tulee ja heittää ton.. nyt se sitte tapahtu..

Mitä helvettiä?! Työtähän sekin on? Vai meinaatko että kun menet syömään niin mooses napsauttaa sormia ja ne ruuat ilmestyy tyhjästä sun tarjottimelle?

--
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

ValaX

#48 • • ValaX

Mumuli, 30.6.2009 19:36:
---
vala, 30.6.2009 19:29:

---

Mitä helvettiä?! Työtähän sekin on? Vai meinaatko että kun menet syömään niin mooses napsauttaa sormia ja ne ruuat ilmestyy tyhjästä sun tarjottimelle?

Tarkotin kun töitä ei riitä kaikille hakijoille.. Ma oon hakenu vaikka mitä, tuloksetta.. Mä alotankin syksyllä sitte opiskelun jos se auttais tulevaisuudessa...
evvk

#49 • • Edited evvk

Mumuli, 30.6.2009 19:14:
Vittuako hipit valitatte

Ei kaikki pääse töihin. Töihin pääsy ilman kokemusta on toedella epätodennäköistä ja hakijoita kyllä riittää.
Ainoastaan luovista aloista olen huomannut, että tekijöistä, jotka oikeasti osaa on pulaa ja ne haetaan kissojen ja koirien kanssa kiven alta.
Jos Hesburgerista puhutaan niin hakijoita on varmaan 500 kpl. Eli miten siis erottua massasta?
Minun alalla ei auta alussa muu kuin tehdä niitä nettisivuja omalle koiralle ja sukulaisille ilmaiseksi jotta saa näyttöä. Ehkä myöhemmin voi sitten hakea softakoodarin paikkaa jossa osaamistason vahtelut menee keskinkertaisesta tähtitieteeseen asti. Vai kuvitteleeko joku koodavansa ilman frameworkkejä AJAX GUI:ta jotka muistuttaa mm. Linuxin Gnomea tai Windows XP:tä.
evvk

#50 • • Edited evvk

Equalizer, 30.6.2009 18:36:
viimestään noista teksteistä voisi päätellä ettei kannata lähteä suin päin suhteeseen

Jaa no kannattaa miettiä mihin soppariin pistää nimensä, ettei tule KELA::sta ylläreitä. Esim. että sovitettuapäivärahaa ei voida enää maksaa. Sehän olisi paska homma jos on pätkätöissä joiden tienesti on vain muutama satku per kk. Tämän takia minua ei pätkätyöt kauaa kiinnosta.. paremi olla vain työtön tai vakitöissä tai vähintään määräaikainen työ pitää olla 1 kk.

Sama paskaa on jos työkkäri pistää 1 vuodeksi harjoitteluun niin et voi tehdä vuoteen mitään työtä joka on palkallista tai tuet lähtee huisin nevadaan. Ja mitä hyötyä on olla harjoitelija joka keittää vaan kahvia. Minulle harjottelu olisi katastrooffi näin pätkätyöläisenä. Harjotteluihin pitäs saada sellanen roti että sinne määrätään vasta kun on pitkäaikaistyötön tai ollut työttömänä vaikka 4 vuotta niin ei pääse rapautumaan.
evvk

#51 • • Edited evvk

mini_mi, 1.7.2009 17:21:
---
mark hamilton, 1.7.2009 17:05:
Jaa no kannattaa miettiä mihin soppariin pistää nimensä, ettei tule KELA::sta ylläreitä. Esim. että sovitettuapäivärahaa ei voida enää maksaa. Sehän olisi paska homma jos on pätkätöissä joiden tienesti on vain muutama satku per kk. Tämän takia minua ei pätkätyöt kauaa kiinnosta.. paremi olla vain työtön tai vakitöissä tai vähintään määräaikainen työ pitää olla 1 kk.

---

Ylläreitä ei tule, kun ottaa asioista etukäteen selvää. Esim. soviteltua päivärahaa maksetaan osa-aikatyöläiselle ja enintään 2 viikkoa kestävän kokopäivätyön vastaanottaneelle, kun tietyt edellytykset vaan täyttyvät (esim. työsuhdetta ei ole työntekijän aloitteesta muutettu osa-aikaiseksi, osa-aikaisen työn työaika ei ylitä kuukaudessa 75 % kokoaikaisen työajasta).

Se nyt on melkein viimeisin vaihtoehto jäädä työttömäksi siinä uskossa, ettei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: kokoaikainen työttömyys tai vakituinen kokopäivätyö. Passiivisuus ei työnantajankaan silmissä näytä hyvältä ja tekeminen ja yhteiskunnassa aktiivisena pysyminen tekee hyvää mielelle.

Huom.! Täysin provisiopalkkaiset työt ovat poikkeus, mikäli työaikaa ei seurata (kuten tyypillistä on).

Hei, mulle tuli KELAsta lappu että sovitettua päivärahaa ei makseta päivämäärästä se ja se lähtien. Ihmettelin tuota kun siinä ei ollut mitään perusteluita ja duunia mulla on satunnaisesti n. 14-150 tuntia per kk. Sovitettua päivärahaa maksetaan tietääkseni jos viikon aikana on 14 tuntia työtä jos en väärin muista. Ja tuo 14-150 tuntia on todella epävarmaa ja yleensä kuukautta kohden on max 40 tuntia. On tietty mahdollsita että saan 12 kk pestin jossa tehdään työtä 150-200 tuntia kk. Koko lappu oli kovin outo koska siinä puhuttua asiaa ei koskaan tapahtunut.
Tiän myös jos omistan jostain Oy:stä esim. 4 % niin työkkärissä ne voi alkaa väitään että muka olen yrittäjä ja uskovat vasta kun sanon että jospa tarkistasit asian oikean laidan laista..
evvk

#52 • • evvk

mini_mi, 1.7.2009 17:44:
---
mark hamilton, 1.7.2009 17:36:
Hei, mulle tuli KELAsta lappu että sovitettua päivärahaa ei maksta päivämäärästä se ja se lähtien. Ihmettelin tuota kun siinä ei ollut mitään perusteluita ja duunia mulla on satunnaisesti n. 14-150 tuntitia per kk. Sovitettua päivärahaa maksetaan tietääkseni jos viikon aikana on 14 tuntia työtä jos en väärin muista. Ja tuo 14-150 tuntia on todella epävarmaa ja yleensä kuukautta kohden on max 40 tuntia.

---

No siihenhän voi vaikuttaa moni muukin syy, esim. pidetäänkö sinua yrittäjänä, oletko opiskelija ja sinua ei ole todettu sivutoimiseksi opiskelijaksi? Eli kyse olisi edellytyksistä, jotka koskevat työttömyysetuuden saamista ylipäänsä. Mitään sellaista rajoitusta ei pitäis olla, montako tuntia viikossa tekee vaan, ettei kuukauden (tai suhteessa lyhyempi aika jos on poikkeuksellinen jakso) työaika osa-aikaisella ole ylitse 75 % kokoaikaisen työajasta. Jos työntekijä on lomautettu lyhennetylle työviikolle, silloin tämä sama työaikatarkastelu tehdään viikkokohtaisesti. Ja tosiaan poikkeuksena tuo täysin provisiopalkkainen työ, josta ei makseta soviteltua päivärahaa.

Jos KELA:n lausunnossa oli virhe. Meinaan en ole yrittäjä koska en omista firmasta kuin n. 2 % ja sillä perusteella ei yrittäjäksi voi katsoa. Tiedän varsin hyvin että näissä asioissa ilkeämielinen työkkärin tai kelantäti voi tehdä kiusaa. Sen olen mm. huomannut opintotuenkin kanssa.
evvk

#53 • • Edited evvk

mini_mi, 1.7.2009 17:56:
---
mark hamilton, 1.7.2009 17:52:
Jos KELA:n lausunnossa oli virhe. Meinaan en ole yrittäjä koska en omista firmasta kuin n. 2 % ja sillä perusteella ei yrittäjäksi voi katsoa. Tiedän varsin hyvin että näissä asioissa ilkeämielinen työkkärin tai kelantäti voi tehdä kiusaa. Sen olen mm. huomannut opintotuenkin kanssa.

---

Lyhyt kysymys: oletko opiskelija?

Olen päätoiminen enkä saa tällä hetkellä työkkäristä mitään. Se lappu tuli silloin kun en ollut opiskelija ja olin vasta hakenut opiskelemaan. Joten eiköhän tassä ole se selitys vaikka opiskelupaikka ei ollut varmistunut.
tomii

#54 • • Edited tomii kallion herttua

mark hamilton, 1.7.2009 17:36:
---

Hei, mulle tuli KELAsta lappu että sovitettua päivärahaa ei makseta päivämäärästä se ja se lähtien. Ihmettelin tuota kun siinä ei ollut mitään perusteluita ja duunia mulla on satunnaisesti n. 14-150 tuntia per kk. Sovitettua päivärahaa maksetaan tietääkseni jos viikon aikana on 14 tuntia työtä jos en väärin muista. Ja tuo 14-150 tuntia on todella epävarmaa ja yleensä kuukautta kohden on max 40 tuntia. On tietty mahdollsita että saan 12 kk pestin jossa tehdään työtä 150-200 tuntia kk. Koko lappu oli kovin outo koska siinä puhuttua asiaa ei koskaan tapahtunut.
Tiän myös jos omistan jostain Oy:stä esim. 4 % niin työkkärissä ne voi alkaa väitään että muka olen yrittäjä ja uskovat vasta kun sanon että jospa tarkistasit asian oikean laidan laista..

Ei muuta kuin KAIKKI asiaan kuuluvat paperit, ja vähänkään asiaan liittyvät paperit kanssa, mukaan ja marssit Työkkäriin selvittämään tota asiaa kohteliaalla ja nöyrällä (jeesaa virastoissa enemmän kuin uskoisikaan) asenteella ASAP. Toi ei tietty takaa, että saat sieltä mitään, mutta kokemuksesta voin sanoa, että toi on SE AINOA tapa hoitaa asioita Työkkärin/Kelan kanssa, jos haluaa, ettei mikään asia jää epäselväksi ja kiinnostaa muutenkin välttyä turhilta harmailta hiuksilta. *piis*

Edit: jahas selvisikin ylempänä.

--
reivaan kunnes kuolen

evvk

#55 • • Edited evvk

mini_mi, 1.7.2009 17:59:
---
mark hamilton, 1.7.2009 17:57:
Olen päätoiminen enkä saa tällä hetkellä työkkäristä mitään. Se lappu tuli silloin kun en ollut opiskelija ja olin vasta hakenut opiskelemaan. Joten eiköhän tassä ole se selitys vaikka opiskelupaikka ei ollut varmistunut.

---

No vaikea sanoa, kun ei tiedä sen hetkistä tilannetta ja kun et perusteluitakaan päätökseen pyytänyt. Muistelisin kuitenkin, että olet tainnut tehdä provisioluonteista työtä jossain vaiheessa ainakin. Mikäli on saanut karenssia niin ei sitä soviteltuakaan päivärahaa heru.

En ole tehyt provisiolla ja provisiopalkkaisista töitä olen aina saanut sovitetunpäivärahan ja sitä on kelasta suositeltu sillä perusteella että työaika on 6 h pv. Tomintani ei ole provisiota koska laskutan kakki työtunnit mitä saan. Se mitä toimin niin olen työmarkkinoiden käytettävissä koska aina voin päättää että pistän pillitpussiin ja myyn eioota asiakkaille ja menen oikeisiin töihin ressamatta miten saan asiakkaita.
evvk

#56 • • Edited evvk

mini_mi, 1.7.2009 18:15:
---
mark hamilton, 1.7.2009 18:02:
En ole tehyt provisiolla ja provisiopalkkaisista töitä olen aina saanut sovitetunpäivärahan ja sitä on kelasta suositeltu sillä perusteella että työaika on 6 h pv. Tomintani ei ole provisiota koska laskutan kakki työtunnit mitä saan. Se mitä toimin niin olen työmarkkinoiden käytettävissä koska aina voin päättää että pistän pillitpussiin ja myyn eioota asiakkaille ja menen oikeisiin töihin ressamatta miten saan asiakkaita.

---

Se, mikä on olennaista provisiopalkkaisessa duunissa on se, että työnantaja ei seuraa työaikaa, jolloin myöskään Kela tai työttömyyskassa ei voi seurata sitä, tekeekö työntekijä yli 75 % kokoaikaisen työajasta.

Olennaistahan nyt olisi, että mitä teit ja mikä oli tilanne silloin, kun sait hylkypäätöksen.

Siis olen Osk:n levissä ja ne palkkaa mua satunnaisesti silloin kun työtä on ja siitä saan tuntipalkan. Näitä työaikoja on vaikea seurata kun ei tiedä milloin niitä tulee.

Mun mielestä työkkäri ja kela katsoo vain sitä onko työmarkkinoiden käytettävissä eikä sitä että mitkä on tulot per kk. Eli TYÖTTÖMYYDENYLLÄPITO. Työmarkkinatukilaki on SDP:n suunnitelema ja tasan tarkkaan suuniteltu siihen että työtön pysyy töyttömänä että SDP saa reserviä. SDP on evil ja nyt se saatanan lespo Tarja Halonen on presidentti.
evvk

#57 • • Edited evvk

mini_mi, 1.7.2009 18:26:
---
mark hamilton, 1.7.2009 18:19:
Siis olen Osk:n levissä ja ne palkkaa mua satunnaisesti silloin kun työtä on ja siitä saan tuntipalkan. Näitä työaikoja on vaikea seurata kun ei tiedä milloin niitä tulee.

Mun mielestä työkkäri ja kela katsoo vain sitä onko työmarkkinoiden käytettävissä eikä sitä että mitkä on tulot per kk. Eli TYÖTTÖMYYDENYLLÄPITO. Työmarkkinatukilaki on SDP:n suunnitelema ja tasan tarkkaan suuniteltu siihen että työtön pysyy töyttömänä että SDP saa reserviä.

---

Niin siis OLIT silloinkin, kun et ollut opiskelija ja olit työkkärin asiakas? Onko sulla työsopimus osuuskunnan kanssa? Oletko joskus tehnyt kuussa töitä 120 tuntia tai sen yli?

Työsopimus ei kuulu KELAlle tai työkkärille.. mulla oli sopimus Osk:n asiakkaan kanssa ja NDA ei sitä paljastamaan salli. Kyse on määräaikaisista sopimuksita 1h/1kk-150h/1kk/6kk joita ei voi tarkemmin määritellä eli minulla voi olla 6 kk jakso milloin teen 1-40h per kk tai 6 kk jakso milloin teen 150 h / kk.. eli sitä rataa.. vaikea määritellä.
evvk

#58 • • Edited evvk

mini_mi, 1.7.2009 18:49:
---
mark hamilton, 1.7.2009 18:42:
Työsopimus ei kuulu KELAlle tai työkkärille.. mulla oli sopimus Osk:n asiakkaan kanssa ja NDA ei sitä paljastamaan salli. Kyse on määräaikaisista sopimuksita 1h/1kk-150h/6kk joita ei voi tarkemmin määritellä eli minulla voi olla 6 kk jakso milloin teen 1-40h per kk tai 6 kk jakso milloin teen 150 h / kk.. eli sitä rataa.. vaikea määritellä.

---

Kyllä työsopimus tai kirjallinen selvitys työsuhteesi keskeisistä ehdoista tietyiltä osin kuuluvat työkkärille, Kelalle ja/tai työttömyyskassalle. Siitähän mm. sovittu työaika käy ilmi. Keskenään ei nyt sovi sekoittaa työsopimusta ja esim. toimeksiantosopimusta. Mikäli olet jonain kuukautena tehnyt esim. yli 120 tuntia töitä ja kokoaikaisen työaika työssäsi on kuussa 160 tuntia, sinulla EI ole oikeutta soviteltuun päivärahaan tuona kuukautena, koska olet tehnyt yli 75 % kokoaikaisen työntekijän työajasta. Niin yksinkertaista.

Kannattaa kysellä niitä perusteluita päätöksiin, jos ne menevät yli hilseen niin ei tarvitse ainakaan jäädä väärään käsitykseen asioiden laidasta puhumattakaan, että ihmiset tekee niitä virheitä Kelassakin.

Asian puminen on nyt turhaa, koska siitä on jo aikaa yli vuosi.. minun tietääkseni työsopimus ei kuulu ulkopuolisille vaan on uskottava se mitä sanotaan siitä. Toimeksiantosopimuksesta puhumattakaan koska siinä voidaan puhella liikesalaisuuksia kuten että loppuasiakas on Nokia.
Mut ei se mitään minulla on 2 viikon päästä taas työhaastattelu ja yleensä pääsen kaikkiin ja mulle soitetaan firmoista et tuutko haastatteluun vaikka en ole hakenut paikkaa.
evvk

#59 • • Edited evvk

mini_mi, 1.7.2009 19:02:
---
mark hamilton, 1.7.2009 18:57:
Asian puminen on nyt turhaa, koska siitä on jo aikaa yli vuosi.. minun tietääkseni työsopimus ei kuulu ulkopuolisille vaan on uskottava se mitä sanotaan siitä. Toimeksiantosopimuksesta puhumattakaan koska siinä voidaan puhella liikesalaisuuksia kuten että loppuasiakas on Nokia.

---

Esim. viranomaisille harvoin riittää se, että _sanotaan, miten asiat on_. Pitäiskö nämä sanomiset sitten nauhoittaa vai miten asiat todistettaisiin jälkikäteen? Kuten kirjoitin, "tai kirjallinen selvitys työsuhteen ehdoista" (työnantajan allekirjoittama) on tapa kiertää se, että olisi pakko luovuttaa itse työsopimus.

Kyllä mulle on aina riittänyt puhelin soitto työkkäriin kunhan sano SOTUn. Viran omaiset tarvii tarkempia juttuja vasta kun ne alkaa epäillä. Kuitenkin laki menee niin, että työsopimus ei kuulu ulkopuolisille ja työkkärillä ei ole juridisia oikeuksia sitä nähdä. Sen voi antaa vasta sitten kun KELA pyytä selvityspyyntöä ja KELA nyt voi tarkistaa verottajalta koska vaan että yritänkö kusettaa. Tämä kuulostaa minusta vaaralliselta.. esim. joku varastaa mun lompakon ja saa ajokortin ja sit soittaa työkkäriin että olen muka töissä esiintyen minuna.

Onko sinun mielestäsi oikeuden mukaista, että työkkäri katsoo siitä onko työmarkkinoiden käytettävissä vai ei eikä sitä onko tuloja vai ei. Jos meen paskasopparilla duuniin hakemaan epätoivoisena työkokemusta niin on ihan mahdollista että työn antaja jättää maksamatta 2 ekan kuun palkan väittäen että sillä ei ole rahaa ja olen ilmoittanut työkkäriin, että ole kokopäivätöissä ja en saa työkkärirahaa ja ainoa keino saada edes jotain tuloja on mennä ruikuttaam sossuun jossa rahansaamisesta päätöksen saaminen kestää monta viikkoa. Näin minulle ei kyllä ole käynyt mutta asia on mahdollinen.

Myöskin potkuista ei saa karenssia, koska karenssin saa vain jos itse irtisanoo itsensä. Suomessa pakotetaan kyllä karenssin uhalla ihmisiä ilmaistöihin ilman palkkaa ja seuraavana vuonna uudet harjoittelijat kiertää ja ketään ei tod palkata. Näitä kutsuutaan työttömien piireissä nimellä Loispummiyrittäjä, jotka ruinaa ilmaisorjia TYP:stä. Toisaalta etu näissä on se ettei tarvii tehdä työharjoitelun aikana selvitystä KELA:lle onko työtön ja saa enemmän työkkärirahaa. Ei tarviitse siis täyttää sitä vittumaista työtön työtön lappua 4 vk välein.

Minulla on tässä jujuna myös poliittinen kanta.
evvk

#60 • • Edited evvk
Hei, muuten kuuluko työlainsäädäntöön, että työn antajan on maksettava matkat haastateluun jos joudun matkustamaan mm. Hesaan asti. Vai saako tähän työkkäristä tukea jos ei maksa. En tiedä koska siitä on liian kauan kun olen ollut työtön. Ei siinä sinänsä mua ei niin kauheesti kiinnosta kun junalipuissa on kyse niin pienistä summista ja jos saan paikan niin vetelen melkoista palkkaa tyylin 2000-3500 € / kk.