Replying to Musiikkimaailman vituttavat trendit:
Daniel Braun, 15.3.2009 22:26:
Ku joku keksii myyvän jutun, ni sitä apinoidaan törkeesti.
Kun esim. Beatles nous pinnalle, mitä tapahtui?
Vastaavia bändejä puski pinnalle kuin sieniä sateella, samalla kaavalla ja idealla ratsastettiin.
Ahneus on yks luonteenpiirre ja on helppo ratsastaa toisten ideoilla.
Ensinnäkin, Beatles nousi pinnalle soittamalla silloin jo perinteistä poppia, eli silloin oli samantyylisiä bändejä jo olemassa, eli joku vois sanoa, et "apinoivat törkeästi" muita. Vasta 60-luvun lopulla löyty varsinainen oma linja.
Toiseksi, mihinkähän bändeihin siis viittaat sanomalla "vastaavia bändejä puski pinnalle kuin sieniä sateella"?
Kolmanneksi, ahneus ei ole välttämättä motivaattorina, jos alkaa duunaamaan samanlaista saundia kuin joku toinen. Onko tullut mieleen, että syynä voi olla niinkin yksinkertainen seikka, kuin että huomaa pitävänsä kyseisestä tyylistä?
Kyl mä olen huomannu, et on dj'tä, jotka koittaa saada selektion ja vaihdot "niinku Tiesto/PvD viime setissään", mut tuskin ne nyt on sitä tekemässä ahneudesta. Luulisin, että syitä on monia, mutta päällimäisenä se, että itse pitää kyseisestä genrestä JA kokee Tieston/PvD'n olevan niin teknisesti kuin selektioltaan genren huippua, jota voi ja pitääkin tavoitella. Esim Shadowsin kitaristi Hank B. Marvin loi Shadowsin tyylin yritettyään kuulostaa Stratocasteria soittamalla samalta kuin Telecasterin soittaja, tietämättä, että jälkimmäisessä ei ollut vibrakampea. Kolkilla simuloidaan rumpua, vaikka se suunniteltiin bassosynaksi. "Virheet ovat suloisia, totuus helvetillinen."
On sattumanvaraista, että uuden jutun keksijä itse on myös sen "jutun" paras soveltaja, siten ettei enää kukan pysty "juttua" hiomaan olematta "törkeä apinoija".
edit: toki voi tulla vaihe, jossa "kaikki on jo kokeiltu", mutta usein on myös huomattu, ettei niin ollutkaan... =)