siveys, 25.2.2009 19:35:
Mitä taas tulee itse lakiin, on se mielestäni laikiehdotuksen nykymuodossa huomattavasti olemassaolevaa lakia parempi ja suurin osa siihen suunnatusta kritiikistä perustuu täysin virheellisiin tai harhaanjohtaviin argumentteihin.
Oletko nyt vakavissasi siis sitä mieltä, että oikeusoppineet ja Electronic Frontier Finland ovat väin ymmärtäneet lain väärin?
Lakiehdotus täsmentää paljon sitä missä tapauksissa ja minkälaisilla käytänteillä palvelun tarjoaja saa tietoliikenteen tunnistetietoja tarkkailla laillisesti. Muun muassa laillisen tarkkailun läpinäkyvyyttä loppukäyttäjälle on lailla lisätty merkittävästi. Laki teke tarkkailusta itseasiassa lopulta niin vaivalloista, että iso osa yrityksistä ja yhteistöistä joutuu todennäköisesti luopumaan siitäkin vähästä tarkkailusta mitä tänä päivänä (laillisesti) harjoittaa oman palvelunsa väärinkäytösten paljastamiseksi.
Täsmentää? Lakiahan on nimenomaan oikeusoppineiden puolelta käsittääkseni moitittu epäselvistä ja tulkinnanvaraa jättävistä määritelmistä. Muun muassa yhteisötilaaja on määritelty niin, että sen voi tulkita koskevan myös taloyhtiöitä - tai sitten ei, jos näin ei haluta tulkita. Nykyinen lainsäädäntö on monelta osin ajastaan jäljessä, mutta on vaikea nähdä miten tämä laki muka parantaa asiaa.
Paljon puhuttu lähdesuojan murtuminen uuden lain myötä on näkemykseni mukaan ihan silkkaa hölynpölyä. Tämäkin väite perustuu vain hesarin sensaatiohakuiseen uutiseen, jossa ei ole edes yhtään asiantuntijalainausta asiasta.
Mitkäs ovat sitten sinun perustelusi vastakkaisen näkökannan puolesta?
Se, että vaikkapa yliopistoille annetaan uudessa laissa poliisia laajemmat valtuudet tunnistetietojen tarkkailuun on myös ihan silkkaa hölynpölyä. Töllaisilla tahoilla on jo nykyisen lainsäädännön puitteissa kyseisen kaltaisia oikeuksia luvattoman käytön ehkäisemisen varjolla ja tämä oikeus on täysin perusteltavissa palvelun teknisen toimivuuden varmistamisen kannalta välttämättömänä. Uusi laki tekee tästä toiminnasta valvotumpaa, mutta selkeästi asiakkaille (lain sanelemana) selväksi tehtyjen sääntöjen rajoissa joustavampaa, enkä itse näe tässä mitään suurta ongelmaa.
Ja nyt taas puhut poliisin kantaa vastaan. Jos KRP:n edustaja on itse sitä mieltä, että uusi laki antaa mm. ulkomaisille yrityksille luvan tutkia tunnistetietoja, joiden tutkiminen taas ei poliisi ilman erillisten lupien hakemista onnistu, niin onko KRP:n edustaja silloin vain hyvin pihalla lain sisällöstä tai mahdollisesti poliisin tai yksityisten tahojen oikeuksista tunnistetietojen suhteen?
Miten uusi laki tekee tunnistetietojen tarkkailusta valvotumpaa? Uusi laki toki sälyttää yhteisötilaajille läjän velvollisuuksia, mutta itse valvonta käsittääkseni heikkenee, kun erillisiä lupia tunnistetietojen valvontaan ei tarvitse enää anoa, vaan tarpeen voi yhteisötilaaja perustella itselleen miten haluaa.
Laki ei ole mielestäni mitenkään täydellinen, mutta se on huomattavasti parempi kuin nykyinen lainsäädäntö. Voisiko joku asiasta hirvittävästi paremmin tietävä nyt siis kertoa minulle, että mikä tässä uudessa lakiehdotuksessa nyt niin hirvittävästi mättää, että se pitäisi hylätä?
1. Sen säätämisessä on jätetty asiantuntijalausunnot käytännössä huomiotta.
2. Se kehnosti muotoiltu ja jättää tulkinnanvaraa.
3. Se ei tee sitä, mitä sen väitetään tekevän, eli auta yritysvakoilua vastaan.
4. Se on mahdollisesti ristiriidassa perustuslain kanssa, jolloin sen säätäminen tässä nykyisessä järjestyksessä ei ole lain mukaista.
Voithan sinä tietysti tuolta lukea lisääkin juttuja, mutta ne pitää löytää tekstin seasta:
http://www.effi.org/lexnokia-faq.html
lainopillista koulutusta minulla ei ole, mutta suosittelen silti perustelemaan väitteet jotenkin vähän paremmin kuin että "hesari sanoo näin", vaikka sellaisen itse omaisikin.
Kun sinä nyt olet noita lakitekstejä lukenut, niin olisi kiva kuulla vähän muitakin perusteluja kuin "hesari ei ole puolueeton lähde" tai "hesari vain haluaa teidän ajattelevan niin".