genki, 7.12.2008 13:19:
a) beatportia, junoa ja muita on hemmetin helppo käyttää jos on tietokoneeseen joskus koskenut
Käyttäminen suht helppoa, totta. Ostaminen ei. Beatport
lienee lähimpänä nettilevykaupoista sitä, mikä on oikeasti
helppoa.
107 posts, 6 pages, 19,231 views
genki, 7.12.2008 13:19:
a) beatportia, junoa ja muita on hemmetin helppo käyttää jos on tietokoneeseen joskus koskenut
Lauri, 7.12.2008 20:49:
Miksi sä haluat kohdistaa tän muhun?
petraxx, 7.12.2008 21:21:
---
Lauri, 7.12.2008 20:49:
Miksi sä haluat kohdistaa tän muhun?
---
Ei ollut tarkoitus :) Luulin, että puhut itsestäs, kun sanoit et turha tulla avautumaan julkisesti ihmisille, jotka tekevät leipänsä eteen helvetisti töitä vailla mitään kiitosta.
Tää on ollut varsin mielenkiintoinen keskustelu, ihan hyvä ravistella omiakin luutuneita ajatuksia. Lisäks oon saanut tänään kasapäin maileja ja privaviestejä tästä aiheesta, jotka on nekin ihan tervetulleita mut monilla niin fiksuja ideoita, että kyllähän ne kannattais jakaa muidenkin kanssa!
Lauri, 7.12.2008 22:01:
ennemmin tai myöhemmin tällekkin nykytilanteelle nauretaan ja ihmetellään, miksei asioita tehty
silloin suoraan "näin". Mikä se "näin" on, jääkin kysymysmerkiksi.
Toivottavasti jotain fiksua.
Apo, 7.12.2008 20:33:
Toisaalta, lisäarvojutuilla saa kivaa premium/limited fiilistä, mikä voi tulevaisuudessa olla kovakin juttu.
Lauri, 7.12.2008 20:55:
---
Käyttäminen suht helppoa, totta. Ostaminen ei. Beatport
lienee lähimpänä nettilevykaupoista sitä, mikä on oikeasti
helppoa.
genki, 8.12.2008 08:29:
pakko vielä kaivella tätä, mutta en välttämättä ymmärrä mikä siinä ostamisessa on vaikeaa? ok pitää olla luottokortti ja pitää antaa sen numero sinne ja sit checkouttaa ja tarkistaa et paljon verot, hyväksyä loppusumma ja sit downloadata ne kipaleet (beatport downloader -softa muuten auttaa siinä aika hyvin, voi donaa massana eikä tartte yks kerrallaan).
mut joo, ite kun käyttää sitä ainakin joka viikko niin varmaan on vähän erilainen käsitys siitä, mutta ihan aidosti kiinnostaa että mitkä noissa on yleensä hankalia juttuja, ja että mitä pitäis kehittää? tää varmaan kiinnostais mm. digital tunes -lafkan vetäjiäkin, jotka kai tällä boardilla aika useasti pyörii.
Orion, 8.12.2008 08:50:
Mä ostan 100% kaiken musan mitä kulutan muutamia hassuja promomiksauksia lukuunottamatta, mut mun on myös hirveän helppo ymmärtää niitä, jotka ei näin tee - kuten myös artisteja ja labeleita, jotka ei edellämainittuja voi ymmärtää lainkaan.
Lauri, 8.12.2008 09:57:
Tietysti asiassa on lisensointi-onglemansa ja tekijänoikeus-
kysymykset, mutta näkisin tuossa vallan mainion markkina-
raon. Mutta mikäli artistit ja labelit haluavat kehittyä kulutuksen
mukana, raivataan nuo esteet musiikkiteollisuuden toimin.
Lauri, 8.12.2008 09:57:
---
Orion, 8.12.2008 08:50:
Mä ostan 100% kaiken musan mitä kulutan muutamia hassuja promomiksauksia lukuunottamatta, mut mun on myös hirveän helppo ymmärtää niitä, jotka ei näin tee - kuten myös artisteja ja labeleita, jotka ei edellämainittuja voi ymmärtää lainkaan.
---
Tuli muuten mieleeni seikka em. tekstistä. Miksi miksausten ja
podcastien myyntiä ei ole aloitettu isommassa määrin? Itse
maksaisin mieluusti (ottaen huomioon ostamisen helppous)
hyvästä miksauksesta.
Orion, 8.12.2008 10:34:
---
Podcast on artisteille (esim. Above&Beyond) tai jopa lehdille (esim. Resident Advisory) erinomaista lisäarvoa tuova ilmainen tuote. Tähän mä uskon tämän enemmän ja enemmän menevän. Musiikista tulee yhä enemmän ilmaisen kaltainen tuote, jolla tuotetaan lisäarvoa muille tuotteille, jotka tuottavat sen saman rahallisen tuloksen, joka aiemmin tuli levymyynnistä.
Ja siis vastauksena sun kysymykseen: myydäänhän miksauksia digitaalisesti jatkuvasti esim. iTunesissa, josta ladattuna se käytännön toimivuus on samaa kuin podcastissa.
Tänä vuonna maailman eniten Bittorrent-piraattilevitystä levitystä saaneet pelit on selvitetty. Listan ylivoimaisessa kärjessä on hittipeli Spore. Näyttää kuitenkin siltä, että kyse ei ole ainoastaan pelin suosiosta, vaan siitä että Sporen drm-kopioesto iski julkaisijan omaan nilkkaan.
Bittorrent-vertaisverkoissa eniten levitettyjä piraattipelejä on selvittänyt Torrentfreak. Sen mukaan Spore on harvinaisen paljon piraattiverkoissa levitetty peli.
Kopiosuojauksen kohu ilmeisesti paisutti piratismilukuja
Sporea on tänä vuonna levitetty Bittorrentilla 1,7 miljoonaa kappaletta, mikä on ennätysluku. Sporen piraattilevitys ylsi lähelle virallisia myyntilukuja, mikä on poikkeuksellista.
On todennäköistä, että Sporen ympärillä käyty kohu drm-suojauksesta on vaikuttanut piratismilukuihin. Spore asensi koneille luvatta erillisen kopioesto-ohjelman, joka esti Sporen asentamisen liian useille koneille. Tämä herätti paljon kritiikkiä. Näyttää siltä, että jotkut ovat jättäneet pelin ostamatta tämän takia, ja valinneet suojaamattoman piraattiversion.
genki, 8.12.2008 08:29:
mitä tulee tohon Petran ja Laurin vääntöön, niin en tiedä mitä horoskooppia edustatte mut itse oinaana toi näyttää must siltä että kaksi sarvipäätä puskee toisiaan vasten. ;] varmasti kummatkin on saanut näkemystä jo tähän mennessä, ja jos ette te niin monet muut! kiitos keskustelusta!!
JussiS, 8.12.2008 10:10:
Yksittäisen dj:n on todella vaikea hoitaa nuo lisensoinnit johonkin podcast-tyyppiseen myyntiin. Lisenssit maksetaan (yleensä) kertamaksuna etukäteen. Puhutaan sen verran isosta summasta rahaa esimerkiksi 10 biisin mixtapen ollessa kyseessä, että ilman todella rahakkaita taustavoimia ei dj:llä ole itsellään mahdollisuuksia niitä maksaa.
petraxx, 6.12.2008 15:52:
Ennen artisti sai levytyssopimuksen ja mukavan summan ennakkoon, jolla elää sen levynteon ajan. Nyt ennakkoon ei makseta mitään, koska levy-yhtiöillä ei yksinkertaisesti ole tähän varaa surkean myynnin takia. Myös myynnistä saadut provisiot laskevat koko ajan, edelleen surkean myynnin takia.
tumpsi, 8.12.2008 13:09:
---
A sad week for the music industry
---
indeed. rip john lennon & dimebag darrell.
;)
Taidetaan olla samassa tilanteessa kuin mistä valokuvausala pääsi jo yli. Kamerafirmat jotka eivät lähteneet digiaikaan, eivät tainneet selvitä..
Vertailun vuoksi pitää todeta, että kyllähän jokainen ottamasi valokuva on tekijänoikeuksien alainen, muttei siitä (onneksi) kukaan ole pyytämässä rahaa (per otettu kuva) että niitä laitetaan facebookin albumeihin kaikkien katseltavaksi jne.
Kuitenkin ne jotka ammatikseen ottavat kuvia, voivat myydä ja lisensöidä niitä ihan vapaasti ja saavat niistä hyvät korvauksetkin.
Lauri, 8.12.2008 10:32:
Miikan tekstin aikana tuli mieleen, että koskakohan
joku fyysisten levyjen myyntipiste keksii ruveta
myymään itse koostettuja levyjä? Tiloissa muutama
tietokone, jolla voit valita tuhansista ja tuhansista
biiseistä haluamasi ja koostaa sen levyn (tai vaikka
iPodin, tms mp3 soittimen).
Lopuksi kassalle ja toteutuneen mukaan veloitus.
Sama tietty onnistuu kotikoneellakin, mutta kun
kerta fyysisiä liikkeitä on olemassa, niin miksi ei.