Lähteenä paljon huomiota saanut sivusto, jossa noiden "sankareiden" tekemisiä on listattu. En halua laittaa tänne linkkiä, koska site on oksettava ja uskon sillä ja sen kaltaisilla olevan oikea vaikutus tällaisten tekojen määrään.
478 posts, 24 pages, 116,104 views
Tyranoid, 1.10.2008 13:59:
Käsiaseiden ollessa kiellettyjä he olisivat voineet hankkia laillisen metsästysaseen. Jälki olisi voinut olla vielä pahempaa.
Sitä mä juuri meinasin. Tarkoitin, että jos joka tapauksessa (siitä huolimatta siis, minkätyyppiset ampuma-aseet ovat laillisia) Suomessa tapetaan vaikka 300 ihmistä vuodessa, mun mielestä ei ole suurta merkitystä kuinka suuri osa heistä tapetaan minkäkinlaisilla aseilla. Siiihen, kuinka paljon henkirikosten kokonaismäärä muuttui Britanniassa joitakin asetyyppejä tai vaikka kaikki aseet kiellettäessä, ei toi Ylequottisi vastaa.
A) Varmasti osa nykyisistä ampuma-aseilla tehtävistä henkirikoksista tehtäisiin muulla tavalla mikäli tuliaseita ei olisi saatavilla. Kuinka suuri osa, en osaa sanoa.
B) Varmasti osa nykyisistä käsiaseilla tehtävistä henkirikoksista tehtäisiin metsästysaseilla mikäli käsiaseita ei olisi saatavilla. Kuinka suuri osa, en osaa sanoa.
Kohtaan A voin sanoa, että maassa jossa on yli 300 000 metsästäjää sekä Keskustapuolue merkittävässä asemassa, ei tulla kaikkia ampuma-aseita kieltämään missään näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Jossittelu aiheesta lienee siis turhaa?
B-kohdassa taas on olennaista, kuinka paljon laillisilla käsiaseilla tehdään Suomessa henkirikoksia, joita ei tapahtuisi ollenkaan (siis ei metsästysaseilla, laittomilla käsiaseilla tai millään muulla tavalla) jos käsiaseet olisivat laittomia. Mikä on arviosi?
Yhtä pahaan tai vielä pahempaan jälkeen kuin Kauhajoen surkimus on muuten maailmalla päässeet myös metsästysaseilla, veitsellä, kirveellä tai nuijalla ja veitsellä aseistautuneet sekopäät.
kuilun partaalla, 1.10.2008 15:14:
Vai niin. Millä perustein se olisi voinut olla pahempaa? Miksi ne ei HETI ALUN ALKAEN sitten hommanneet metsästysasetta, jos sillä kerran saa pahempaa aikaiseksi? Näitä on kuitenkin suunniteltu kauan.
Tai miten tämä eroaa jostakin itsemurhapommittajasta Lähi-idässä, ymmärrätkö heitä huonommin vai paremmin? Kuulema niitten motiivi onki islam eikä hulluus, joten islam on uhka. Naapurin koira ei. =D
Mistä luulet tämän eron johtuvan? Hullut on hyviä ampumaan?
Uskotko, että se osuus olisi 100%? Jos ei, niin tuliaseiden kielto ehkäisisi ainakin yhden ellei useamman henkirikoksen.
Häh? Ite et muuta tee, ku jossittelet? Noi asiat, mitkä tossa esitit (metsästäjät ja kepu), eivät liity tähän pohdiskeluun IMO millään tavalla. Siis siihen, että muuttaisiko käsiaseiden kielto yhteiskuntamme laatua.
No tänä vuonna ainakin yli 10. Viime vuonna ainakin yli 9.
Ennen nuoret miehet kilahtivat intissä. Nyt sieltä laitetaan sellaiset himaan. Ja niille sitten annetaan ase siviilissä. Onko se mielestäsi oikein?
Entä oletko sitä mieltä, ettei nyt ehdotetuilla muutoksilla pystytä vaikuttamaan tulevaisuudessa käsiaseilla tehtäviin koulusurmiin?
IMO Suomen isot asearsenaalit ovat perua sisällissodasta ja sittemmin sodan jälkeisistä ajoista, jolloin pelättiin Neuvostoinvaasiota. Mut ei tähän IMO sovi perusteeksi, että "Suomessa muutenkin on paljon henkirikoksia suhteessa väkilukuun".
Itse laittaisin kouluihin ne koulukuraattorit takaisin. Ainaki ite kävin kouluni sillee, et joka vuosi piti mennä jubaa kuraattorin kaa, joskus jopa useammin!
VaLa, 1.10.2008 16:24:
Joku valopää sano tänään eräällä yleisönosaston palstalla että nää viime aikaset tapahtumat ovat kiihtyvän kirkosta eroamisen seurausta
Umbala, 1.10.2008 13:12:
---
No siis jos esineelle ei löydy välttämätöntä tarvetta, ja sillä voi saada samalla lailla vahinkoa aikaiseksi, miksei sitä sillon voisi samanarvoistaa käsiaseiden kanssa. Vai pitääkö odottaa, että jotain pahaa ensin tapahtuu?
ovv, 1.10.2008 17:02:
---
VaLa, 1.10.2008 16:24:
Joku valopää sano tänään eräällä yleisönosaston palstalla että nää viime aikaset tapahtumat ovat kiihtyvän kirkosta eroamisen seurausta
---
Kyllähän esimerkiksi Päivi Räsänen on blogissaan melko selkeästi moista ilmaissut.
http://paivirasanen.blogit.uusisuomi.fi/2008/09/26/kansalliset-ihmisrakkauden-talkoot/
---
Käsiaseiden ollessa kiellettyjä he olisivat voineet hankkia laillisen metsästysaseen. Jälki olisi voinut olla vielä pahempaa.
A) Varmasti osa nykyisistä ampuma-aseilla tehtävistä henkirikoksista tehtäisiin muulla tavalla mikäli tuliaseita ei olisi saatavilla. Kuinka suuri osa, en osaa sanoa.
B) Varmasti osa nykyisistä käsiaseilla tehtävistä henkirikoksista tehtäisiin metsästysaseilla mikäli käsiaseita ei olisi saatavilla. Kuinka suuri osa, en osaa sanoa.
Suomessa on monia erilaisia harraste"välineitä", joiden kieltäminen pelastaisi ainakin yhden sivullisen uhrin vuodessa. Lähdetään vaikka moottoripyöristä ja normaaliajoon ylitehokkaista autoista, jatketaan moottorikelkkoihin, isokokoisiin koiriin, ilotulitteisiin jne... Voidaan mennä turvallisuusfasismiin ja kieltää kaikki potentiaalisesti vaarallinen. Tai sit ei.
geeni, 1.10.2008 17:03:
---
Umbala, 1.10.2008 13:12:
---
No siis jos esineelle ei löydy välttämätöntä tarvetta, ja sillä voi saada samalla lailla vahinkoa aikaiseksi, miksei sitä sillon voisi samanarvoistaa käsiaseiden kanssa. Vai pitääkö odottaa, että jotain pahaa ensin tapahtuu?
---
No tässä tapauksessa pitää, koska kaikkea ei voi ennustaa. Vaan nyt tiedämme jo ainakin sen, että pistoolilla tehdään jotain pahaa todennäköisemmin kuin vaikka jousipyssyllä. Eikö lakeja pidä muuttaa aina vallitsevaan tilanteeseen sopiviksi? On niitä kieltoja ja rajoituksia myös poistettu.
Mutta jos palataan samanarvoistamiseen... käsikranaatit, konetuliaseet, taistelukaasut. Täyttävät määritelmäsi. Lähimarketin hyllyyn vaan, eihän jousipyssyllekään tarvita lupaa? Mä haluan ampua tauluun ilmatorjunta-ohjuksella, älkää polkeko mun oikeuksia!
geeni, 1.10.2008 17:03:
Mutta jos palataan samanarvoistamiseen... käsikranaatit, konetuliaseet, taistelukaasut. Täyttävät määritelmäsi. Lähimarketin hyllyyn vaan, eihän jousipyssyllekään tarvita lupaa? Mä haluan ampua tauluun ilmatorjunta-ohjuksella, älkää polkeko mun oikeuksia!
geeni, 1.10.2008 17:26:
---
---
---
Tai he olisivat tarttuneet puukkoon, eivätkä olisi ehkä saaneet hengiltä niin useaa. Tai kenties he olisivat yrittäneet rakentaa pommin, ja räjäyttäneet ehkä vahingossa itsensä.
Tämä ei johda mihinkään.
C) Varmasti osa nykyisistä ampuma-aseilla tehtävistä henkirikoksista epäonnistuisi, jos ne tehtäisiin muulla tavalla. Kuinka suuri osa, en osaa sanoa.
Tai sit voidaan sallia lisää juttuja. Miksi juuri tämänhetkinen kiellettyjen asioiden määrä on täsmälleen oikea?
Tyranoid, 1.10.2008 15:52:
Sillä perustein olisi voinut olla pahempaa, että monet metsästysaseet ovat tulivoimaisempia (=lipaskapasiteetin, tulinopeuden ja ammuksen tuhovoiman yhdistelmä) kuin .22 pistooli. Uskon että Suomen koulusurmaajat käyttivät .22 pistooleja, koska niiden hankkiminen oli helpointa ko. ajankohtana voimassa olleen lain puitteissa.
Nyt menee pointti ohi siitä, mistä alunperin puhuin. Jätän vastaamatta näihin, jottei keskustelu lähde rönsyilemään liikaa.
En usko, en tuliaseiden enkä käsiaseiden kohdalla.
Suomessa on monia erilaisia harraste"välineitä", joiden kieltäminen pelastaisi ainakin yhden sivullisen uhrin vuodessa. Lähdetään vaikka moottoripyöristä ja normaaliajoon ylitehokkaista autoista, jatketaan moottorikelkkoihin, isokokoisiin koiriin, ilotulitteisiin jne... Voidaan mennä turvallisuusfasismiin ja kieltää kaikki potentiaalisesti vaarallinen. Tai sit ei.
Ilmeisesti oon vaikeesti ymmärrettävällä päällä tänään. :) Tarkoitin sitä, että jossittelu kaikkien tuliaseiden (siis muidenkin kuin käsiaseiden) kieltämisestä Suomessa on turhaa, koska se ei tule tapahtumaan.
Miten voit olla varma, etteivät Saari ja Auvinen olisi missään tapauksessa voineet käyttää mitään muuta asetta kuin käsiasetta?
kuinka paljon laillisilla käsiaseilla tehdään Suomessa henkirikoksia, joita ei tapahtuisi ollenkaan (siis ei metsästysaseilla, laittomilla käsiaseilla tai millään muulla tavalla) jos käsiaseet olisivat laittomia
aseluvan saamiselle tulisi olla ehtona esim. vuoden mittainen aktiivinen harrastus ampumaseurassa ilman omaa asetta.
kuilun partaalla, 1.10.2008 19:37:
Just. Tämäkö ei sit ole rönsyilyä?
Mä uskon, et ne hommas sen käsiaseen siks, ku se on mageempi ja koulusurmissa tehokkaampi kuin metsästysaseet. Mut se on mun uskomus. Mitä jätkät päänsä sisällä ajatteli, se jää ilmeisesti hämärän peittoon.
Noni, eli itsekin uskot, että ihmishenkiä voisi kielloilla säästää.
Monta niitä pitää säästää, et kieltolaki on sun mielestä kannattavaa?
Vai niin. No mä en jossittele sellasella. Mut toi ei tod ole ainoa asia, jolla jossittelet. Laskepa ehtolauseet posteistas. =)
Eli jos nyo käsiaseet olisivat ollet kaksi vuotta laittomia, niin noi murhat olisi joutunut tekemään laittomalla aseella, ja uskoisin, että olisi ainakin tuossa mittakaavassa jääneet tekemättä.
Tyranoid, 1.10.2008 20:50: Kielletään autot niin kukaan ei takuulla kuole auto-onnettomuuksissa (paitsi laittomilla autoilla tapahtuvissa).
Mun pointti tuossa asiassa oli se, että kaikkia ampuma-aseita ei tulla kieltämään Suomessa.
Tai sitten ne olisi tehty laillisella metsästysaseella.
kuilun partaalla, 3.10.2008 09:07:
---
Tyranoid, 1.10.2008 20:50: Kielletään autot niin kukaan ei takuulla kuole auto-onnettomuuksissa (paitsi laittomilla autoilla tapahtuvissa).
---
Käsiaseet ja autot eivät IMO ole rinnasteisia tässä keskustelussa, vaikka siis molemmilla saakin hengen pois. Aseet on kehitetty sihen tappamiseen, eläinten ja ihmisten.
kuilun partaalla, 3.10.2008 09:07:
Mun pointti tuossa asiassa oli se, että kaikkia ampuma-aseita ei tulla kieltämään Suomessa.
---
Ei ikinä, eikä koskaan? Okei.
kimonoid, 17.10.2008 10:42:
käsiaseiden kieltoa ehdottavan aselakialoitteen tehnyt
Jan Bade saa tappouhkauksia aseharrastajilta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810178439476_uu.shtml
musta tää kertoo jotain siitä, että millaset ihmiset niitä
vtun käsiaseita oikein haluaa... eli banniin vaan!
KooKie, 17.10.2008 11:32:
Sinällään olen hyvin neutraalilla kannalla käsiaseiden kieltämistä koskevassa keskustelussa, mutta mietityttää, miten näiden aseiden palautus hoidettaisiin, ja korvattaisiinko aseharrastajille tuotteiden summia ne palautettaessa? Laatuaseet eivät ole halpoja, enkä usko pelkästään olalle taputtelun saavan ihmisiä antamaan pois omaisuuksia.