Kauhajoen koti- ja laitostalousoppilaitoksella ammuskellaan

478 posts, 24 pages, 115,803 views

geeni

#181 • • geeni

Randy D, 23.9.2008 23:57:
Eiköhän nämä tapahtumat kerro siitä
miten vitun mädäntynyt nykymaailma
on, vai miksei tälläistä tapahtunut
ennen?

Aikansa kutakin. Kyllä niitä karmeita juttuja on aina sattunut. Nykyään ne vaan pamahtavat päin näköä ja jokaisen tietoon, isolla volyymillä ja välittömästi, maailmankolkasta riippumatta.

Masentuneita, hulluja ja muuten vaan vaarallisia ihmisiäkin on varmasti aina ollut. Ennen ei ehkä kuitenkaan diagnosoitu ja analysoitu kaikkea niin perinpohjaisesti. Tänä päivänä jokaisella pikkuvaivallakin on nimi.

Samat asiat pysyvät. Aihepiiri, suhtautuminen ja vastareaktiot muuttuvat.

--
..endorfin.euphoria..

#182 • • Edited niomic Guest
Ehkä kärkäs ampujamme vain halusi olla paremman Suomen ja mielenterveyshoidon puolesta marttyyri + sivudamaget, joilla saadaan ehkä päättäjiäkin liikkeelle.

Ehkä se oon vaan minä, mutta aina kun on tullut edes pienesti itsetuhoisia ajatuksia, tulee helposti mietittyä sitä miten voi /quit elämästä siten että viimeisin teko on merkityksellinen ja muille pitkällä aikavälillä hyödyllinen. Se nyt vaan on ihan valitettavaa faktaa ja historiasta tuttua, et eipä pahemmin isompaa muutosta tapahdu, jos ei eka tehdä jotain kovempaa herättämään jengi BigBrother-koomastaan. Toki siinä on aina se riski et jos vedät vääräl tavalla överiks ja sattuu olee väärä aika teoilles ja väärät päättäjät, ni *hups*, tekosi saakin aikaiseksi erittäin huonon vastareaktion.

Joka kouluun mp5:lla aseistettu karhuryhmän kouluttama kommandoninjamerirosvo, joka laittaa kaikki vähänkään masentuneelta vaikuttavat suoraan pakkohoitoon. Ens kerralla ku haluut kuvat softarimiitistä mirc-galleriaan, ni kandee vetää darknetin kautta TOR-anonymisointiin ja sieltä postaa ilman naamoja ja muita tietoja, muuten tulee Supo ovesta ja einarista sisään.

Tai sit se vaan meni sekasin, eikä sillä ollu mitään jalompaa agendaa. Who knows :/
#183 • • Edited niomic Guest

ennen?
Sad but true :(

Suosittelen tutustumaan historiaan, jos tosiaan tuolta tuntuu. Äläkä nyt kiinnity liikaa siihen et äijällä oli käsiase ja oltiin koululuokassa. Tuplasti liikaa ihmisiä planeetalla on kyl rennosti paljo pahempi ongelma ku mikään näennäinen mädänneisyys :/
evvk

#184 • • Edited evvk

niomic, 24.9.2008 01:36:
---
ennen?

---

Suosittelen tutustumaan historiaan, jos tosiaan tuolta tuntuu. Äläkä nyt kiinnity liikaa siihen et äijällä oli käsiase ja oltiin koululuokassa. Tuplasti liikaa ihmisiä planeetalla on kyl rennosti paljo pahempi ongelma ku mikään näennäinen mädänneisyys :/

Kyllä ihmisiä tapetaan ja on tapettu ja enemmänkin kerralla kun näissä. On vain niin, että kun kyse on jostain Afrikassa tapahtuneesta kansan murhasta jossa sotilaat tappoi 100 viatonta siviiliä tai muusta niin ehkä niistä ei uutisoida näin paljon ja ne mielletäänkin erilailla. Ja Afrikalla tarkoitetaan tässä tapauksessa yleisesti paikkoja missä verilöylyjä on ollut.

Mä veikkaan tästä tapahumasta ja Jokelasta että ne on olleet jotain todella pahasti elämän päähänpotkimia masennuksen tms. pään sekoittamia.
ValaX

#185 • • ValaX
Tällasten tapahtumien jälkeen ainakin mulla on helvetin vaikea kuvitella, että mitään jumalaa on olemassa.
plink

#186 • • plink team paska

mark hamilton, 24.9.2008 02:20:
---
niomic, 24.9.2008 01:36:
---
ennen?

---

---

Kyllä ihmisiä tapetaan ja on tapettu ja enemmänkin kerralla kun näissä. On vain niin, että kun kyse on jostain Afrikassa tapahtuneesta kansan murhasta jossa sotilaat tappoi 100 viatonta siviiliä tai muusta niin ehkä niistä ei uutisoida näin paljon ja ne mielletäänkin erilailla. Ja Afrikalla tarkoitetaan tässä tapauksessa yleisesti paikkoja missä verilöylyjä on ollut.

on noita kouluampumisiakin on ollut jo 60-luvulta lähtien ja luultavasti myös aiemminkin.

tossa pari tapausta, jotka tässä töihinlähtökiireessä äkkiä löysin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cologne_school_massacre (saksa, 1964)
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Whitman (usa, 1966)

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Individual

#187 • • Edited Individual HYPNO!

niomic, 24.9.2008 01:34:
Ehkä se oon vaan minä, mutta aina kun on tullut edes pienesti itsetuhoisia ajatuksia, tulee helposti mietittyä sitä miten voi /quit elämästä siten että viimeisin teko on merkityksellinen ja muille pitkällä aikavälillä hyödyllinen.

Meinaatko tuolla viimeistä tekoa ennen itsensä lopettamista, vai sitä miten sen itsensä lopettamisen tekee?

Luulisi kyllä, että jos on ajautunut/ ajautumassa sellaiseen umpikujaan, että on päättämässä elämänsä, niin silloin tuollainen ajattelu loistaisi poissaolollaan, missä mietittäisiin mahdollisia hyötynäkökohtia yhteisölle. Tai mistäpä sen tietää. Luulisi vain, että se mitä omaiset kelaa omasta teostaan, merkkaisi myös jotain, tai niiden olevan mielessä enemmän kuin joku yhteiskunta. On itsellänikin on ollut itsetuhoisia ajatuksia joskus, eikä edes niin kovinkaan montaa vuotta sitten. Säikähti kyllä, kun huomasi oman poismenonsa olevan ihan looginen ratkaisu ja ei siinä mitään yhteisöä hyödyttäviä ajatuksia tullut mieleen. Se on aika itsekästä meininkiä, kun moisia pahoja miettii, huomasin.
#188 • • niomic Guest

Individual, 24.9.2008 07:12:
---
niomic, 24.9.2008 01:34:
Ehkä se oon vaan minä, mutta aina kun on tullut edes pienesti itsetuhoisia ajatuksia, tulee helposti mietittyä sitä miten voi /quit elämästä siten että viimeisin teko on merkityksellinen ja muille pitkällä aikavälillä hyödyllinen.

---

Meinaatko tuolla viimeistä tekoa ennen itsensä lopettamista, vai sitä miten sen itsensä lopettamisen tekee?

Luulisi kyllä, että jos on ajautunut/ ajautumassa sellaiseen umpikujaan, että on päättämässä elämänsä, niin silloin tuollainen ajattelu loistaisi poissaolollaan, missä mietittäisiin mahdollisia hyötynäkökohtia yhteisölle. Tai mistäpä sen tietää. Luulisi vain, että se mitä omaiset kelaa omasta teostaan, merkkaisi myös jotain, tai niiden olevan mielessä enemmän kuin joku yhteiskunta. On itsellänikin on ollut itsetuhoisia ajatuksia joskus, eikä edes niin kovinkaan montaa vuotta sitten. Säikähti kyllä, kun huomasi oman poismenonsa olevan ihan looginen ratkaisu ja ei siinä mitään yhteisöä hyödyttäviä ajatuksia tullut mieleen. Se on aika itsekästä meininkiä, kun moisia pahoja miettii, huomasin.

No tuohon toki vaikuttaa aika paljon ihan maailmankatsomuskin :) Edustan puoliksi täysin determinististä koulukuntaa, jossa me ollaan vaan tämmönen biologinen kasa, joka sattuu reagoimaan ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin tietyllä tavalla näennäisenä kokonaisuutena.

Mutta ihmiskunnalle on toki erittäin edullista halveksua itsemurhaa, koska se ei ole yhteisölle / lajille mitenkään hyvä toimintatapa selviämisen ja kukoistuksen kannalta :) Siitähän lähtee toi kaikkien toitottama itsekkyysjuttukin. Eli jos haluat vaikka laulajaks ja saat sille tukea vanhemmiltas tai läheisimmiltäs vaikkei oo mitään lahjoja koko alueelle, ni mihin se tuki loppuu ku haluat lähtee kikeen tästä maailmasta :) Miksei siinä vaiheessa enää kunnioiteta sun tahtoa, vaan heti vedetään supermarttyyrimeiningit ja ruvetaan kuuluttamaan sun vastuuta jne. Jep, just sitä ihmisen selviytymisen kannalta sisäänkoodattua vastuuta, mitä ilman oltais varmaan jo sukupuutos :P

Mut jos haluat jatkaa, ni jatketaan OT-jatkoissa, ei nyt enää oo ihan topicin juttuja oikeastaan.
josbe

#189 • • Edited josbe suomalainen juhlakinkku

alek szahala, 23.9.2008 21:15:
Näin äkkiseltään löydettyjä:

Suomen vankimäärä (per asukas) (2003): sijalla 114 (164 maasta).
Lähde: ICPS (http://www.kcl.ac.uk/schools/law/research/icps)

Rikosten määrä Suomessa (per asukas): sijalla 3. (60 maasta)
Pahoinpitelyt Suomessa (per asukas): sijalla 11. (57 maasta).

Lähde: United Nations (CICP) Centre for International Crime Prevention 1998-2000

Vertaat tässä kahta aika tavalla erilaista tutkimusta, toisessa mukana 164 maata ja toisessa vain 60 maata. En nyt kyllä menisi tekemään hirveästi päätelmiä noitten perusteella, ainakaan ennen kuin itse vähän tutkiskelen ko. tutkimusta. (Olen esimerkiksi lukenut jostakin, että puolet Suomessa tehdyistä rikoksista on liikennerikoksia. Ja Suomessahan tunnetusti liikennevalvonta on todella tehokasta.)

Niin joo ja unohdit kertoa, mikä se syy-seuraus-suhde, miksi ja mihin perustuen. :)

Joo joo, tiedetään että tilastot on vaan tilastoja.

Hyvä, että korjasit "typot", sillä tässähän luki aikaisemmin "Tilastojen taikaa!" tmv.. Ei ne nyt niin taianomaisia ollutkaan. :D
---

josbe, 23.9.2008 20:04:
---
Crazybattery, 23.9.2008 20:01:
nyt kyll alkoo pelottaa mennä kouluun...ku ei sitä ikinä tie mikä urpo tulee vastaan.
Mutt joka tapauksessa on selvä ett nyt jotain menny pieleen täss yhteiskunnass ja minun mielestäni asialle pitäis tehä jotain

---

Ei kannata pelätä. Suuremmalla todennäköisyydellä jäät auton alle.

---
Väärin. About 5,5 kertainen tsäänssi joutua törkeän pahoinpitelyn uhriksi ajoneuvon alle jäämiseen verrattuna. Henkirikoksen yrityksen kohteeksi joutumisen mahkut on ton kanssa lähes 50:50.

Ajoneuvon alle jääneitä 2004: 375 (Liikenneturvan tilasto, 2005 s. 59)
Törkeät pahoinpitelyt 2004: 2071 (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/207/alkoholivakivalta.html)
Henkirikoksen yritykset: 349 (sama lähde kun yllä)

Tilastojen taikaa.

edit: typö

Joko sä et osaa lukea tai ymmärrät tahallasi väärin. Viittasin tässä nyt kouluammuskeluihin, en törkeisiin pahoinpitelyihin, niinkuin taisi viitata Crazybatterykin.

Asenteellisuutesi loistaa avaruuteen asti. :D
#191 • • Norb Guest
Ärsyttää, kun nykyään joka tuutista tulee media sontaa..

Eilen systeri odotti pelonsekaisin tuntein, kuinka jälleen kertoa omalle 8v lapselleen eilisistä tapahtumista. Tyttö muutenkin pelkää kaikkea hysteerisesti. Esim. Keran koulupuukotuksen jälkiseurauksena hän pelkäsi, että joku voi tulla murhaamaan hänet koska vain. Se on jotenkin niin väärin. Lapsi ei pysty käsitellä tollaisia asioita, kun aikuinenkaan ei pysty. Kun mietin omaa lapsuuttani, niin olen onnellinen, että sain ja pystyin elämään uutispimennossa. Se ei taida onnistua samallatavalla tämänpäivän lapsilta?
whispering

#192 • • whispering Super Juusto

Norb, 24.9.2008 08:56:
Kun mietin omaa lapsuuttani, niin olen onnellinen, että sain ja pystyin elämään uutispimennossa. Se ei taida onnistua samallatavalla tämänpäivän lapsilta?

Sillon kun sä olit 10 vuotias, uutisissa tuli koko ajan "seuraavaksi tulee erittäin raakoja kuvia (Ruandan kansanmurhasta), heikkohermoisten kannattaa sulkea televisio". Eli jos oot eläny uutispimennossa, oli se todennäköisesti vanhempiesi ansiota.
ValaX

#193 • • ValaX
Nyt vaan odotellaan että nää suomen perserukoilijat lähtevät mukaan tuohon WBC hihhulointiin...
Yallu

#194 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi
http://www.spreekillers.org/index.html

Tuolla on vähän tilastotietoa. Ei tämä ammuskelu mielestäni kuvaa nyky-yhteiskunnan tilaa millään lailla. Näitä samantyylisiä välikohtauksia on ikävä kyllä sattunut silloin tällöin viimeisen sadan vuoden aikana..

***VAROITUS*** Sivusto sisältää provosoivaa materiaalia.
Tiinuliinu81

#195 • • Tiinuliinu81 Säätäjä

whispering,

Sillon kun sä olit 10 vuotias, uutisissa tuli koko ajan "seuraavaksi tulee erittäin raakoja kuvia (Ruandan kansanmurhasta), heikkohermoisten kannattaa sulkea televisio". Eli jos oot eläny uutispimennossa, oli se todennäköisesti vanhempiesi ansiota.

Kyllä mä moisia muistan mutta ei ne koskettaneet, kun tapahtumat ovat niin kaukana täältä. Sama juttu joka päiväisten sotauutisten kanssa.

OT.

Se keravan surmaaja on mun hyvän kaverin serkku.

--
Jos oisit kohtelias, hyvätapainen
jos oisit vähemmän vittumainen
tai äiti Teresan sukulainen...

liikkuva muna

#196 • • liikkuva muna an egg on the move

josbe, 24.9.2008 08:44:

Vertaat tässä kahta aika tavalla erilaista tutkimusta, toisessa mukana 164 maata ja toisessa vain 60 maata. En nyt kyllä menisi tekemään hirveästi päätelmiä noitten perusteella, ainakaan ennen kuin itse vähän tutkiskelen ko. tutkimusta. (Olen esimerkiksi lukenut jostakin, että puolet Suomessa tehdyistä rikoksista on liikennerikoksia. Ja Suomessahan tunnetusti liikennevalvonta on todella tehokasta.)

Kummassakin on mukana lähes kaikki Euroopan maat, vertailun rajaaminen niihin tuottaa hyvin samankaltaisen tuloksen.

Liikennevalvonta voi olla tehokasta, mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa että Suomi kuuluu väkivaltarikollisuuden kärkimaihin.

Niin joo ja unohdit kertoa, mikä se syy-seuraus-suhde, miksi ja mihin perustuen. :)

No sä et vielä toistaseks oo heittäny ensimmäistäkään tilastoa. Mun syy-seuraus -suhteen arviot perustuu ihan samaan mutuun kun sunkin. Sähän tossa just väitit ettei tuomioiden ankaruus vaikuta pätkääkään rikollisuuden määrään, ois kiva kokeilla tota käytännössä antamalla kaikista väkivaltarikoksista vuoden ajan vaikkapa pari päiväsakkoa.

Mä en usko että vähän tiukempi ote ois yhtään pahitteeks. Tosin hyvää voisi tehdä myös poliisin näkyvyyden lisääminen ja toiminnan kehittäminen (lukekaa: POLIISIVALTIO!!) - sitä rahaakin vois niille vähän antaa. Näin on ainkin USA:ssa mm. katuväkivalta saatu tippumaan 15 vuodessa n. 50%.

Noi kersojen pipit päätkin vois koittaa kunnostaa ennen kun alkaa ne puukot paukkua ja pyssyt viiltää.

Hyvä, että korjasit "typot", sillä tässähän luki aikaisemmin "Tilastojen taikaa!" tmv.. Ei ne nyt niin taianomaisia ollutkaan. :D

Ei lukenut.

josbe, 23.9.2008 20:04:

Joko sä et osaa lukea tai ymmärrät tahallasi väärin. Viittasin tässä nyt kouluammuskeluihin, en törkeisiin pahoinpitelyihin, niinkuin taisi viitata Crazybatterykin.

Mä viittasin urpoihin, kuten Crazybatterykin.

Asenteellisuutesi loistaa avaruuteen asti. :D

:---DDDDDDDDDDDDD

(Tästä voidaankin siirtyä tonne offtopic-topicciin)
josbe

#197 • • josbe suomalainen juhlakinkku

alek szahala, 24.9.2008 10:04:
(Tästä voidaankin siirtyä tonne offtopic-topicciin)

Sori, mut mä en ehdi nyt vastata tähän, kun oon duunissa. Se täytyy kuitenkin sanoa, että niin tai näin, sä puhut mun mielestä todella epärelevanteista asioista tässä yhteydessä. Mä nimittäin puhuin kouluammuskeluista, ja erityisesti siitä, mitä tapahtui Kauhajoella. Enkä usko, että edes sinä voit olla sitä mieltä, että tuomioiden lievyys/kovuus mitenkään vaikutti ko. tapahtumaan.
Eruska

#198 • • Eruska
en yhtään ihmettele jos suomi on ensimmäinen paikka maailmassa missä on eniten itsemurhia ja masentuneita ihmisiä...kattoo vaan miten ihmiset osaa joka päivä satuttaa henkisesti niin siinä ollaan..että ei ihme jos joku sekoaa ihan -.-

--
"CyBeRNeTiC TrOlL

Samu81

#199 • • Samu81 kokolihaa
Tätä Saarta ja viime syksyn Auvista yhdisti ainakin yksi asia, pidempään jatkunut koulukiusaus. Hauskaa lukea miten ristiriitaisia lausuntoja lehdille annetaan; ns. hyvänpäiväntutut eivät olleet huomanneet Saaressa mitään vikaa, mutta pari pidemmän ajan hyvää kaveria olivat huomanneet oireita jo pidempään. Sitä oli kiusattu / syrjitty vielä peruskoulun jälkeen lukiossa, sekä ihan intissäkin, jonka jannu lopulta keskeytti (käy ilmi eräästä linkistä, jossa Saaren tupakaveri kertoo armeijasyrjimisesta). Eipä siis ihme, jos jossain vaiheessa naksahtaa.
Tästä asiasta turisin entisenä koulukiusattuna enemmänkin P-E Auvisen -topikissa, harvempi vain kommentoi sitä millään lailla..

Tässä siis HS:n ihan fiksuhko artikkeli asiasta:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tuttavat+Saari+oli+koulukiusattu+ja+syrj%C3%A4ytynyt/1135239687239

Tuttavat: Saari oli koulukiusattu ja syrjäytynyt
Julkaistu: 9:10

Matti Saari

Kauhajoen kouluampumisista epäillyn Matti Saaren tuttavat kertovat, että epäillyn käytös muuttui huolestuttavasti aivan viime aikoina. Lähipiiriin kuuluneen miehen mukaan Saari oli ihannoinut kouluammuskeluita jo vuosia.

Tuttava kertoi Iltalehdelle, että Saari oli lukiossa koulukiusattu.

"Se oli nälvimistä, luokassa nöyryyttämistä. Häntä nimiteltiin ja pilkattiin. Monien mielestä hän oli epämiellyttävä, outo, rasittava ja epäsosiaalinen", tuttava kuvaili.

Tuttavan mukaan kiusaamista tapahtui myös armeijassa. Jälkikäteen menneisyys näkyi tuttavan mukaan Saaren impulsiivisena käytöksenä. Tuttava kertoo Saaren muun muassa käyneen käsiksi häneen viime kesänä sanaharkan päätteeksi.

Tuttavan mukaan Saarella oli kaksi läheistä kaveria. Nämä olivat pohtineet, pitäisikö Saaresta puhua poliisille. He yrittivät myös keskustella Saaren kanssa ongelmista suoraan, mutta yritys oli turha.

Tuttavan mukaan Saari vaikutti viime aikoina alakuloiselta ja masentuneelta. Saari kertoi myös vihjanneensa tuttavalle, että päättäisi elämänsä.

Myös Ilta-Sanomien haastattelemat tuttavat sanoivat, että Saari oli kouluaikoinaan "syrjäytynyt". Yhden tuttavan mukaan Saari jätti koulun kesken kotipaikkakunnallaan Pyhäjärvellä.

Saaren etäämpää tunteneet tuttavat ovat kertoneet yllättyneensä ampumisista täysin. Saareen ammattikorkeakoulussa Kauhajoella tutustunut kaveri kuvasi Saarta Iltalehdessä "hirveän rennoksi ja tosi kivaksi kundiksi", joka viihtyi koulussa hyvin.

Ilta-Sanomien haastattelema nainen kertoi, ettei osannut epäillä pahinta, vaikka tapasi Saaren kahtena iltana edeltävänä viikonloppuna.

Nainen oli tutustunut Saareen pari vuotta sitten, kun tämä tuli opiskelemaan Kauhajoelle.

Matti Saaren asepalvelus jäi kesken
Julkaistu: 9:33

Kauhajoen ampujaksi epäillyn Matti Juhani Saaren asepalvelus Kainuun prikaatissa jäi kesken. Saari astui palvelukseen heinäkuussa 2006.

Hänet siirrettiin kesken palveluksen niin sanottuun E-luokkaan. Luokkaan siirrettävän henkilön palvelus keskeytetään ja hänet kutsutaan yleensä parin vuoden kuluttua tarkastukseen, jossa hänen palvelukelpoisuutensa arvioidaan uudelleen.

Saaren oli määrä saapua tarkastukseen kuluvan vuoden marraskuussa, Pohjanmaan sotilasläänin esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Tomi Nurminen kertoo.

Puolustusvoimat ei tarkenna, miksi Saaren palvelus keskeytettiin.

E-luokkaan siirtämiselle voi olla monia syitä. Mielenterveyssyyt ovat yksi yleinen luokkaan siirtämisen peruste.

Sotilasarvoltaan Saari oli tykkimies.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Wolverine

#200 • • Wolverine
tyhmä saa olla muttei tykkimies!
(OT)