Yks vaihtoehto. Itse tiedän kokemuksesta mitä kiusaaminen ja syrjiminen voi saada aikaan. Tajusin vaan hakea ajoissa apua . Ihan niin kuin puolustaisit kiusaamista...?
MaSari, 25.9.2008 10:56:
Mun mielestä on mielenkiintoistäa pohtia, miten jokainen meistä voisi vaikuttaa vastaavien tapausten minimoimiseen. Tarviiko meidän kiusata toisiamme? Mitä jos sen sijaan vaikka olisi näennäisesti kontaktissa niihin syrjäytymisuhan alla oleviin ihmisiin? Moikkais ja hyväksyis toisen vaikkapa, jos ei muuta.. Ja jos alkaa hälytyskellot soida, tehtäisiin kuten tämänkin casen kaverit; yritettäisiin puuttua, auttaa, olla läsnä.. Auttaminen on pieniä tekoja meiltä kansalaisilta.
Juuri näin. Jokaisen pitäisi juuri itse miettiä mitä voisi asialle tehdä sen sijaan että syytellään poliitikkoja ym. toisia ihmisiä. Se ei riitä että on aktiivisesti kiusaamatta muita, vaan pitää pyrkiä auttamaan näitä kiusauksen uhreja jos sellaisia tulee vastaan. Pahaa kiusaamista on esim. toisen huomiotta jättäminen. Moikkaus ja pari ystävällistä sanaa tälläiselle hiljaiselle ja syrjääntyneelle henkilölle auttaisi jo varmaan hyvin paljon, kuten totesit. Jokainen voisi vaikka aloittaa siitä että moikkais naapureitaan. Mua ainaki ärsyttää kun vastaan kävelee ihmisiä joita näkee lähes päivittäin, eikä ne oo huomaavinaankaan tervehtimisestä puhumattakaan. Tulee heti sellanen vihanen fiilis että "toi on varmaan ihan mulkero tyyppi". Sitten taas ne jotka moikkailee tuntuu taas hyviltä frendeiltä. Pieniä, mutta niin isoja juttuja... Suomalaisessa sosiaalisuudessa on mielestäni paljon parannettavaa. Varsinkin kun tulee pimeä ja kylmä näin syksyn tullen on tärkeää että ympärillä on ystävällisiä ihmisiä jotka lämmittää mieltä.
Individual, 25.9.2008 13:40:
--- whispering, 25.9.2008 13:29:
Kun mä olin armeijassa niin todella moni meidän komppaniasta sanoi alokasaikaan että seuraavissa ampuharjoituksissa ampuu Alik sen-ja-sen. Meiltä olisi ainakin varmaan puolet mennyt suoraan mustalle listalle, jos tuollasista heitoista lähetään liikkeelle. Jotenkin tuntuu että ei taas nähdä metsää puilta.
---
Niin, kyl varmaan on läppä lentänyt, mutta tässä tapauksessa siirryttiin ainakin jossain muodossa sanoista tekoihin. Ilmeisesti kyseessä oli ollut joku kissanpolku-ammunta, eikä räkäpäitä tahi sysäriä mukana, vaan live ammunition. Ilmeisesti siis.. en tiedä mikä on koko totuus.
Olen ollut pääosin ihan vastaavassa vaarantavassa tilanteessa itse ampujana, kovat piipussa. Eipä siinä ollut kuti lähelläkään, mutta turvamääräykset ovat niin tiukat, että tstparin pitää olla tosi jyrkässä kulmassa jyvästä nähden, ettei tule noottia. Oma kommenttini oli vaan tyyliin "vittu ku on niin syvää lunta ja päältä ihan kivikova, kuka vittu tämmöses osaa juosta ja ampua vielä koko ajan nouseviin maaleihin jotka on niin läpiammuttu et pitää räiskästä kolme kertaa otsaan et tippuu" :D
Tosin, täs oli kyllä kyseessä tstparin lähes suora eteneminen ylämäkeen vihun asemat hoitamaan, itse polkuosuudella ei kyl tullu mitään vaarantavaa, mutta helposti sitä tapahtuu varmasti aivan muusta syystä kuin siitä et äijällä ei mee hissi enää ihan ylimpään kerrokseen.
Rikollisethan saa aina hankittua aseita, miksei siis myös hullut. Eli pointtina: jeesaisko se aselain kiristäminen loppupeleissä paljoakaan? Sitä sopisi miettiä ennekuin on polttamassa noitia roviolla, näin kielikuvilla puhuen.
tomii, 26.9.2008 10:24:
Rikollisethan saa aina hankittua aseita, miksei siis myös hullut. Eli pointtina: jeesaisko se aselain kiristäminen loppupeleissä paljoakaan? Sitä sopisi miettiä ennekuin on polttamassa noitia roviolla, näin kielikuvilla puhuen.
Ei, nykyäänkin rikoksissa käytetyistä asista 2/3 on laittomia suomessa.
tomii, 26.9.2008 10:24:
Rikollisethan saa aina hankittua aseita, miksei siis myös hullut. Eli pointtina: jeesaisko se aselain kiristäminen loppupeleissä paljoakaan?
Niin, mikä on ihmiselämän hinta? Jos harrastelijoilta kielletään aseet ja se pelastaa yhdenkin ihmishengen, olisiko se sen arvoista?
Nämä ei ole helppoja kysymyksiä, tuo alkoholivertaus aiemmin oli siinä mielessä erinomainen että munkin olisi vaikea suostua johonkin kieltolakiin vaikka osoitettaisiinkin aukottomasti että se pelastaisi ihmishenkiä.
Yks vaihtoehto. Itse tiedän kokemuksesta mitä kiusaaminen ja syrjiminen voi saada aikaan. Tajusin vaan hakea ajoissa apua . Ihan niin kuin puolustaisit kiusaamista...?
Tässä nyt kukaan kiusaamista puolusta! Meitä koulukiusattuja löytyy suomesta ihan perkeleesti, joka vuosikerralta. Silti kaksi ihmistä tästä jumalattoman isosta massasta on päättänyt tehdä jotain näin peruuttamatonta ja murheellista. Yksi monista yhteisistä tekijöistä näille tapauksille on että kumpaakin on koulukiusattu. Hulluksihan tässä tulee jos hulluudelle ruvetaan etsimään syitä! Mua kiusattiin ala-asteella kolme ensimmäistä vuotta niin, etten aluksi edes halunnut mennä kouluun. Kohtalotovereita löytyy tältäkin foorumilta ihan riittävästi, tuskin kukaan meistä on edes ajatellut tekevänsä jotain näin hirveetä.
Kaikki haluaa etsiä syitä ja tekijän motiivia tälläiselle tragedialle. Syiksi on listattu, kiusaaminen, sirpaleinen nuoruus, sisaren kuolema, metallimusiikki yms. paskaa.
Ihminen on planeetan arvaamattomin eläin. Ei tarvi ku yksi napsaus päässä ja sitte porukkaa lakoaa. Se on hulluutta mun mielestä jota ei voi selitellä kiusaamisella ja syrjityksi tulemisella.
Mua kiinnostais tiettä että kiusattiinkohan Hitleriäkin ku se oli nuori. Jos kiusattiin niin senkin kiusatuksi tulemisesta kärsi aika moni viaton.
Tässä nyt kukaan kiusaamista puolusta! Meitä koulukiusattuja löytyy suomesta ihan perkeleesti, joka vuosikerralta. Silti kaksi ihmistä tästä jumalattoman isosta massasta on päättänyt tehdä jotain näin peruuttamatonta ja murheellista. Yksi monista yhteisistä tekijöistä näille tapauksille on että kumpaakin on koulukiusattu. Hulluksihan tässä tulee jos hulluudelle ruvetaan etsimään syitä! Mua kiusattiin ala-asteella kolme ensimmäistä vuotta niin, etten aluksi edes halunnut mennä kouluun. Kohtalotovereita löytyy tältäkin foorumilta ihan riittävästi, tuskin kukaan meistä on edes ajatellut tekevänsä jotain näin hirveetä.
Kaikki haluaa etsiä syitä ja tekijän motiivia tälläiselle tragedialle. Syiksi on listattu, kiusaaminen, sirpaleinen nuoruus, sisaren kuolema, metallimusiikki yms. paskaa.
Ihminen on planeetan arvaamattomin eläin. Ei tarvi ku yksi napsaus päässä ja sitte porukkaa lakoaa. Se on hulluutta mun mielestä jota ei voi selitellä kiusaamisella ja syrjityksi tulemisella.
Mua kiinnostais tiettä että kiusattiinkohan Hitleriäkin ku se oli nuori. Jos kiusattiin niin senkin kiusatuksi tulemisesta kärsi aika moni viaton.
[/quote]
Mä joudun vetää todennäkösesti mielialalääkkeitä koko loppu-elämän ja yks syy on kiusaaminen sekä ihmisten ahdasmielisyys. Ymmärrän kyllä hyvin jos tuosta pää napsahtaa... Sanotaanko näin että kaikenlaisia ajatuksia liikkui päässä sillon aikoinaan... Ei liiku onneks enää...
whispering, 26.9.2008 10:50:
--- tomii, 26.9.2008 10:24:
---
Tuosta tilastosta pitäisi ehdottomasti erotella ensirikoksen tekijät. Ja laittoman aseen saatavuus on tavalliselle tuulipuvulle edelleen ihan eri juttu kuin vaikka paatuneelle prätkäjengiläiselle.
Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että tuo koko kolmannes siirtyisi automaattisesti laittomien aseiden käyttäjäksi, jos jotain rajoituksia otettaisiin käyttöön.
geeni, 26.9.2008 12:41:
Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että tuo koko kolmannes siirtyisi automaattisesti laittomien aseiden käyttäjäksi, jos jotain rajoituksia otettaisiin käyttöön.
Näinpä. Eikä kukaan voi varmasti kieltää sitäkään, että mitä vapaampaa asepolitiikkaa, sitä enemmän "lieveilmiöitä".
Sä puhut asioista ihan eri tasolla. Kukaan ei ole vaatimassa vapaampaa asepolitiikka. Suomessa on aika tiukka asepolitiikka, ja valtaosa puoltaa tiukempaa kontrollia (kansallinen kivääriyhdistys mukaanlukien). Se mitä vastustetaan on täysikiellot. Kyse on kuitenkin isosta osasta Suomen kansaa (12%) jota tuollaiset koskettaisi.
Ja toi IS linkki osottaa taas miten tota hysteriaa yritetään levittää. Suomessa aseita EI saa ostaa itsepuolustukseksi. Edes poliisi EI saa ampua varasta, että se siitä.
whispering, 26.9.2008 13:15:
Sä puhut asioista ihan eri tasolla. Kukaan ei ole vaatimassa vapaampaa asepolitiikka. Suomessa on aika tiukka asepolitiikka, ja valtaosa puoltaa tiukempaa kontrollia (kansallinen kivääriyhdistys mukaanlukien). Se mitä vastustetaan on täysikiellot. Kyse on kuitenkin isosta osasta Suomen kansaa (12%) jota tuollaiset koskettaisi.
Ja toi linkki osottaa taas miten tota hysteriaa yritetään levittää. Suomessa aseita EI saa ostaa itsepuolustukseksi. Edes poliisi EI saa ampua varasta, että se siitä.
Tiedän puhuvani asiasta "eri tasolla". Enkä sanonut, että kukaan olisi vaatimassa vapaampaa asepolitiikkaa - ainakaan sen jälkeen, mitä tapahtui. Tiedän myös sen, että täyskieltoja tässä vastustetaan, ja vastustaisin todennäköisesti itsekin.
Mutta samoista asioista tässä kuitenkin puhutaan. Jos ajatellaan, että toisessa päässä on täyskielto ja toisessa Texas, niin näiden ääripäiden väliin mahtuu monta vaihtoehtoa. Enkä usko, että kukaan voi väittää, ettei sillä olisi merkitystä, mikä vaihtoehdoista valitaan.
whispering, 26.9.2008 10:50:
---
Tää luku vaihtelee aika paljon riippuen kertojasta. Oisko mitään lähdettä heittää? Itse luin epävarmaa tietoa Intter_netskusta että molemmissa kouluammuskeluissa olis käytetty laillista asetta.
AnderS, 26.9.2008 11:27:
---
Meitä koulukiusattuja löytyy suomesta ihan perkeleesti, joka vuosikerralta. - - Mua kiusattiin ala-asteella kolme ensimmäistä vuotta niin, etten aluksi edes halunnut mennä kouluun. Kohtalotovereita löytyy tältäkin foorumilta ihan riittävästi, tuskin kukaan meistä on edes ajatellut tekevänsä jotain näin hirveetä.
No jaa, ehkä kiusaaminen ei pelkästään riitä syyksi ammuskella, mutta sillä on kyllä huomattavan tehokas motivoiva vaikutus, johon kannattais kiinnittää enemmän huomiota. Kyllä mäkin ala-asteikäisenä kelailin, että olis oikein mukavaa päästää hengiltä pari vittunaamaa, jotka halus välttämättä tehdä mun elämästä vaikeeta. Jos olis annettu ase kouraan ja sanottu että tällä ei ole mitään seurauksia, niin olisin vähintään harkinnut pitkään. Ja mun tilanne ei siis edes ollut mikään paha eikä kiusaaminen ollut mikään massiivinen ongelma, kiusaajat vaan olivat vastenmielisiä kusipäärunkkareita jotka teki mieli tappaa.
Sit jos elämä on muutenkin siinä pisteessä että itsemurha on edessä, empatiankyky on tapettu, seuraukset ei kiinnosta, päässä muutenkin viiraa ja aseitakin on ihan helposti saatavilla, ni miks ei.
Jos kouluammuskelijat olisivat hengissä, niin ois kiinnostavaa tietää millä perusteella kohteet
valittiin. (Itse olisin alottanu niistä vittunaamoista.) [mutu]Mulla on aika vähän kokemusta ihmisten ampumisesta, mutta luulisin, että jos ihan satunnaisia vastaantulijoita vaan silmittömästi roiskis puoliautomaattipistoolilla koulussa, niin ruumiita tulisi paljon enemmän kuin ~10. Kehtaisin veikata, että ainakin ensimmäisten kohteiden valintaan on ollut jokin syy (ei välttämättä mikään kovin hyvä, mutta kuitenkin), ja veikkaisin myös, että jos paikalla on ollut se empaattinen tyyppi joka on joskus tehnyt syrjityllekin jotain hyvää eikä ole osallistunut syrjimiseen, niin se on säästynyt luodeilta.[/mutu]
Tää luku vaihtelee aika paljon riippuen kertojasta. Oisko mitään lähdettä heittää? Itse luin epävarmaa tietoa Intter_netskusta että molemmissa kouluammuskeluissa olis käytetty laillista asetta.
--- AnderS, 26.9.2008 11:27:
---
Meitä koulukiusattuja löytyy suomesta ihan perkeleesti, joka vuosikerralta. - - Mua kiusattiin ala-asteella kolme ensimmäistä vuotta niin, etten aluksi edes halunnut mennä kouluun. Kohtalotovereita löytyy tältäkin foorumilta ihan riittävästi, tuskin kukaan meistä on edes ajatellut tekevänsä jotain näin hirveetä.
---
No jaa, ehkä kiusaaminen ei pelkästään riitä syyksi ammuskella, mutta sillä on kyllä huomattavan tehokas motivoiva vaikutus, johon kannattais kiinnittää enemmän huomiota. Kyllä mäkin ala-asteikäisenä kelailin, että olis oikein mukavaa päästää hengiltä pari vittunaamaa, jotka halus välttämättä tehdä mun elämästä vaikeeta. Jos olis annettu ase kouraan ja sanottu että tällä ei ole mitään seurauksia, niin olisin vähintään harkinnut pitkään. Ja mun tilanne ei siis edes ollut mikään paha eikä kiusaaminen ollut mikään massiivinen ongelma, kiusaajat vaan olivat vastenmielisiä kusipäärunkkareita jotka teki mieli tappaa.
Sit jos elämä on muutenkin siinä pisteessä että itsemurha on edessä, empatiankyky on tapettu, seuraukset ei kiinnosta, päässä muutenkin viiraa ja aseitakin on ihan helposti saatavilla, ni miks ei.
Jos kouluammuskelijat olisivat hengissä, niin ois kiinnostavaa tietää millä perusteella kohteet
valittiin. (Itse olisin alottanu niistä vittunaamoista.) [mutu]Mulla on aika vähän kokemusta ihmisten ampumisesta, mutta luulisin, että jos ihan satunnaisia vastaantulijoita vaan silmittömästi roiskis puoliautomaattipistoolilla koulussa, niin ruumiita tulisi paljon enemmän kuin ~10. Kehtaisin veikata, että ainakin ensimmäisten kohteiden valintaan on ollut jokin syy (ei välttämättä mikään kovin hyvä, mutta kuitenkin), ja veikkaisin myös, että jos paikalla on ollut se empaattinen tyyppi joka on joskus tehnyt syrjityllekin jotain hyvää eikä ole osallistunut syrjimiseen, niin se on säästynyt luodeilta.[/mutu]
Eikös just ollu juttua et siin meni sen hyvä ystävä samalla? Oli ollu viel edellisenä päivänä hengailemassa kahestaan toisen luona. Siinähän ammuttiin vaan yhdessä tietyssä luokassa olevia ihmisiä ja yksi ulkopuolelle. Luulen että kohteena on ollut oma luokka riippumatta henkilökemioista.
whispering, 26.9.2008 13:15:
---
Se mitä vastustetaan on täysikiellot. Kyse on kuitenkin isosta osasta Suomen kansaa (12%) jota tuollaiset koskettaisi.
Mistä toi luku on ja mitä aseita tässä kiellettäisiin?
Itse olen sitä mieltä, että pistoolit voisi ihan hyvin kieltää (metsästää voi kivääreillä), koska pistooleilla on helppo lahdata ihmisiä eikä pistoolien olemassaoloa oikeuta mikään muu, kuin niillä tauluun ampuminen harrastuksena, joka mun mielestä ei ole mikään erityisen hieno harrastus (sori) ja se voidaan korvata jollain muulla samantyylisellä harrastuksella. Säästyisi ihmishenkiä, jos sekopäät joutuisivat käyttämään jotain vähän tehottomampaa asetta. Montakohan olisi kuollut, jos Auvisella tai Saarella olisi ollut käytössä vain liekinheitin ja keihäs, kuten Walter Seifertillä?
Pistoolien kieltäminen olisi siis poikkeus, joka ei johtaisi muiden harrastusten rajoittamiseen. Irkissä jengillä tuntui olevan vaikeuksia tajuta tätä, ja argumentit olivat jatkuvasti jotain tyyliin "Vapauden rajoittamista yyyyy, seuraavaks varmaan haluut kieltää kädet ja hampaat ku niilläki voi tappaa, durr". Siitä ei olisi kysymys.
Nii en tiiä, toi loppu oli ihan puhtaasti mutua joka varmaan meni mietsään. En oo jaksanu seurata kohu-uutisointia aiheesta. Mut henkilökemiat pitäis kysyä ampujalta itseltään, ulkopuolisten näkemykset voi helposti olla väärässä.
Juhgu, 26.9.2008 13:37:
--- whispering, 26.9.2008 13:15:
---
Se mitä vastustetaan on täysikiellot. Kyse on kuitenkin isosta osasta Suomen kansaa (12%) jota tuollaiset koskettaisi.
---
Mistä toi luku on ja mitä aseita tässä kiellettäisiin?
Itse olen sitä mieltä, että pistoolit voisi ihan hyvin kieltää (metsästää voi kivääreillä), koska pistooleilla on helppo lahdata ihmisiä eikä pistoolien olemassaoloa oikeuta mikään muu, kuin niillä tauluun ampuminen harrastuksena, joka mun mielestä ei ole mikään erityisen hieno harrastus (sori) ja se voidaan korvata jollain muulla samantyylisellä harrastuksella. Säästyisi ihmishenkiä, jos sekopäät joutuisivat käyttämään jotain vähän tehottomampaa asetta.
Se on niin pahuksen vaikeaa suorittaa metsästyskortti, ostaa se haulikko ja sahata siitä piippua. Usein vielä vanhoja ns. perushaulikoita mallia pingpong saa käytettynä tolkuttoman halvalla ja sellaisen haulin lataus (näitäkin on vaikka millaisia, kaikkien ostamiseen riittää pelkkä kortti) surmaa helposti paljon varmemmin sekä laajemmalta alueelta kuin 22 -kaliiberisella. Esimerkiksi 12/76 jollain 50 gramman latauksella tekee paljon rumempaa jälkeä vielä paristakymmenestä metristä kuin pienoispistooli :D
Ei muuta, jatka toki kukkahattuiluasi paremman informaation puutteessa. Sääli vain, jos suurin osa päättäjistä on yhtä..