Kauhajoen koti- ja laitostalousoppilaitoksella ammuskellaan

478 posts, 24 pages, 115,650 views

MRC

#121 • • MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik

REivaaja, 23.9.2008 17:42:
---
MRC, 23.9.2008 17:39:
---
yertle, 23.9.2008 17:35:
Nyt se ampuja on sitte kuollu, sanoo Yle.

---

Pitäskö täs olla sit surulline et noin nuoren ihmisen elämä päättyy vai et ihan oikein sille. Sai
mitä ansaitsi?

---

Sä et varmaankaa saa mitä ansaitset...

Voi olla mut onneks se ei oo sun ongelma :) Ei kannata vaivaa päätään turhaan.

--
HOUSE MUZIEK MAAKT JONGEREN KAPOT !
Every style of music has its own emotion. Hardcore is pure fury!

#122 • • REivaaja Guest

MRC, 23.9.2008 17:43:
Voi olla mut onneks se ei oo sun ongelma.

Ei niin. Se on meidän ongelma...
Android

#123 • • Android

Pitäskö täs olla sit surulline et noin nuoren ihmisen elämä päättyy vai et ihan oikein sille. Sai
mitä ansaitsi?

Pikemminkin sai mitä halusi.
Jone

#124 • • Jone Archibald Haddock

mitä ansaitsi?

Äänestän vaihtoehtoa "C) Ei kumpaakaan."

Noista kahdesta mainitsemastasi vaihtoehdosta mä olen kyllä enemmän taipuvainen ensimmäiseen, mutta en mistään erityisesti empatianpuuskasta murhaajaa kohtaan vaan siksi, että mun mielestäni joka ikinen tänään tän tragedian johdosta menetetty ihmishenki oli nimenomaan sitä - menetetty ihmishenki.

Mitäs sä äänestät, miksi ja miksi tohon sinänsä neutraaliin uutisointiin tappajan kuolemasta pitäis liittää suuria tunteita tuntemattomien suunnalta?
MRC

#126 • • MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik

REivaaja, 23.9.2008 17:45:
---
MRC, 23.9.2008 17:43:
Voi olla mut onneks se ei oo sun ongelma.

---
Ei niin. Se on meidän ongelma...

Mistä sä sen meidän sait? Mitä mä oon ymmärtäny niin aika harva jakaa mielipiteet sun
kanssa :) Yleisesti ottaen taidat olla aika vihattu henkilö tääl.

--

josbe

#127 • • josbe suomalainen juhlakinkku

MRC, 23.9.2008 17:47:
Mistä sä sen meidän sait? Mitä mä oon ymmärtäny niin aika harva jakaa mielipiteet sun

Niin tai näin, mut älkää pliis ruvetko vänkäämään siitä tässäkin keskustelussa.
#128 • • Edited REivaaja Guest

MRC, 23.9.2008 17:47:

Miten mä nyt liityn tähän?

Jos mä liittyisin tähän, kertoisin että joo, kyllä mä osaan tehdä pommin jonka voi sytyttää kännykällä ja joo, tiedän mistä ne saa, mutta kun en liity tähän.

Oikeastaan ainoa asia mikä estää mua tappamasta sua on se että mä en halua tappaa sua. Pumpulit ovenkulmissa vain määrittää sen että sä et ovenkulmaan kuole.

Ja kerro. Mitä mä ansaitsisin sitten?
ezzy

#129 • • ezzy Droid-pappa

mayah, 23.9.2008 16:24:
---
Karski, 23.9.2008 16:16:
jos kaikki aseiden kanssa poseeraajat otettais
ennakkotoimenpiteenä talteen niin eipä meikäläinenkään
tässä istuisi.

---

Ja toinen ikuisesti mysteeriksi jäävä juttu onkin se, että olisiko tätä koskaan (tai ainakaan juuri tänään) tapahtunut, jos eivät poliisit olisi kuulustelullaan olisi "sohaisseet ampiasipesään"... ? Olisiko ongelmiin pystytty puuttumaan jollain muilla keinoin jne.

Enpä usko, että poliisikuulustelulla oli mitään muuta tekemistä ton ammuskelun kanssa, kuin huono sattuma kesken ton grande suunnitelmaa...
geeni

#130 • • geeni

Mar6, 23.9.2008 17:34:
Tolla aselakien tiukentamisella ei saada edelleenkään mitään aikaan, ihmisiä kuolee puukkoon ja pulloon sekä autoon niin monta vuodessa ettei toi nyt auta. Sen sijaan näin aseharrastajan näkökulmasta kukaan "oikealla asialla" oleva ei heilu youtubessa tai irc galleriassa mutka kädessä uhkaillen, sellasilta luvat pois ja ikiajoiksi..

Aika odotettua, että aseharrastajat rupee heti itkemään.

Jotain kertoo se, että kumpikaan vatipää ei ollut kyennyt tai vaivautunut hankkimaan muuta kuin tuon suhteellisen pienikaliiberisen luvallisen pyssyn. Eikä kumpikaan lähtenyt kouluun puukon tai pullon kanssa...

--
..endorfin.euphoria..

MRC

#131 • • MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik

Jone, 23.9.2008 17:47:
---

mitä ansaitsi?
---

Äänestän vaihtoehtoa "C) Ei kumpaakaan."

Noista kahdesta mainitsemastasi vaihtoehdosta mä olen kyllä enemmän taipuvainen ensimmäiseen, mutta en mistään erityisesti empatianpuuskasta murhaajaa kohtaan vaan siksi, että mun mielestäni joka ikinen tänään tän tragedian johdosta menetetty ihmishenki oli nimenomaan sitä - menetetty ihmishenki.

Mitäs sä äänestät, miksi ja miksi tohon sinänsä neutraaliin uutisointiin tappajan kuolemasta pitäis liittää suuria tunteita tuntemattomien suunnalta?

Nyt pistit pahan. Toisaalta surullinen koska sekin kaveri oli vaan ihminen jolla on vanhemmat ehkä jotain sisaruksii ja sit ystävät jotka varmasti tulee kaipaan sitä.
En mä osaa sanoo tähän mitään muuta.

--

Lyylikki

#132 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Nyt kun näitä uutisointeja on kuunnellut ja asiaa pyöritellyt päässään, niin on tullut mieleen muutamia juttuja.

Sekä tässä, että Jokelan tapauksessa murhat tapahtuivat laillisilla aseilla. Olisiko siis aselakia mahdollista tiukentaa jotenkin niin, että kovinkaan nuorilla ei olisi lupaa aseiden säilytykseen? Esim. alle 25 tai 30-vuotiaat eivät saisi säilyttää aseita itsellään, vaan heidän aseitaan säilytettäisiin esim. ampumaseurojen radoilla tai sitten metsästysaseita jonkun vanhemman "valvojan" luona (lähinnä tulee mieleen perheenjäsen tai sitten joku toinen metsästysseuran jäsen), koska metsästysseuroilla tuskin olisi resursseja järjestää yleistä valvontaa.

Tästähän varmasti moni älähtää, mutta eikö siinä olisi kehittelemisen mahdollisuutta. Jotta asetta pääsisi käyttämään, pitäisi "altistua" sosiaaliselle kontaktille, jolloin mahdolliset ongelmat ehkä huomattaisiin helpommin. Aseet myös eivät olisi hulluja päähänpistoja varten "heti saatavilla". Kyseiset ikärajat tempaisin ihan hatusta. Matti Saari oli kuitenkin 22-vuotias, joten ei enää ihan täysin pojanjolppi.

Sinällään en tiedä kuinka mielekäs harrastus ampuminen yleensäkään on ja mitä tavallinen ihminen tekee käsiaseella. Kyllähän erilaisia tarkkuuslajeja pääsee harjoittelemaan vaikka laaserpistooleilla. Metsästystäkään en itse harrastaisi, mutta tunnen muutaman intohimoisen metsästäjä, enkä heidän iloaan haluaisi poistaa. Kuitenkin meillä ihmisillä on vaikka mitä kummallisia harrastuksia, joten totaalikieltolinjalle en lähtisi.

Jonkinnnäiköinen toimintaohje, kuinka tulisi toimia, jos uhkausvideo laitetaan nettiin. Olisiko poliisilla mahdollisuutta pitää verkkouhkailijaa pidätettynä esim. se 3 vuorokautta ja voisiko apuun hakea terveydenhuollon ammattilaisia (psykiatri tms.) ja uhkailijan läheisiä, jotta voitaisiin selvittää uhkailijan todellinen päänsisäinen terveydentila. Ei kai nopealla arvioinnilla vielä saa psykopaatista todellista luonnetta esiin. Se, että videot ovat ilmestyneet YouTubeen jo perjantaina on kai kuitenkin tulkittava sinä "avunhuutona", jota ei valitettavasti tällä kertaa otettu todesta.

Loppujen viimein kaipaisin järkeviä ja ystävällisiä kommentteja asiaan. En yhden yhtä loukkaavaa vastausta. Nykyään usein klubbariin kirjoittaessa tulee mietittyä, että kuinkakohan pahaa ryöpytystä sitä saa osakseen. Sain myös yhden muistutuksen internetissä ryöpyttämisen inhottavuudesta viime viikonloppuna, joten ollaan ihmiset ystävällisiä toisillemme. Varsinkin täällä, missä kirjoitettu sana on kuulostaa aina lausuttua terävämmältä.
Apo

#133 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

IInesAnkka, 23.9.2008 16:12:
JOkelan tragedian irvokkaimpia mediahetkiä oli, kun MTV3:n uutisteen päätteeksi joku älykäs "journalisti" oli keksinyt editoida hidastettuja pätkiä itkevistä nuorista takaapäin yms ja laittaa taustalle joku surullinen klassinen kipale soimaan. En malta odottaa Kauhajoen vastaavaa musavideota...

Joo, toi oli aivan käsittämättömän mauton teko. Kuvamatskulla tosiaan lähikuvia surevista perheenjäsenistä ja kavereista.
yertle

#134 • • Edited yertle

IsoLL, 23.9.2008 18:00:

Sekä tässä, että Jokelan tapauksessa murhat tapahtuivat laillisilla aseilla. Olisiko siis aselakia mahdollista tiukentaa jotenkin niin, että kovinkaan nuorilla ei olisi lupaa aseiden säilytykseen? Esim. alle 25 tai 30-vuotiaat eivät saisi säilyttää aseita itsellään, vaan heidän aseitaan säilytettäisiin esim. ampumaseurojen radoilla tai sitten metsästysaseita jonkun vanhemman "valvojan" luona (lähinnä tulee mieleen perheenjäsen tai sitten joku toinen metsästysseuran jäsen), koska metsästysseuroilla tuskin olisi resursseja järjestää yleistä valvontaa.

Tästähän varmasti moni älähtää, mutta eikö siinä olisi kehittelemisen mahdollisuutta. Jotta asetta pääsisi käyttämään, pitäisi "altistua" sosiaaliselle kontaktille, jolloin mahdolliset ongelmat ehkä huomattaisiin helpommin. Aseet myös eivät olisi hulluja päähänpistoja varten "heti saatavilla". Kyseiset ikärajat tempaisin ihan hatusta. Matti Saari oli kuitenkin 22-vuotias, joten ei enää ihan täysin pojanjolppi.

Mekin mietittiin ruokapöydässä, että toi et aseita säilytetäs just ampumaradalla tms, ja et niitä ei ihmiset sais kotiinsa mukaan, vois olla jees ratkasu. En sit tiiä kuin toteutettavissa se ois, mut en kyl ymmärrä et miks se ase pitäs omaan kotiin saada.

Ja sit voitas vähän katella sen luvan hakijan taustaa. Jos Auvinenkin oli ollu mielialalääkkeillä, ni ois voinu tutkii taustaa (vaikka sen julkisia nettiprofiileita yms. joita tätä nykyä on about kaikilla nuorilla) ja pistää sen vaikka psykologille juttelemaan.

p.s kuolleita nyt jo 11 :(
Sallakat

#135 • • Sallakat jungle, baby !
ei mitkään aselakien kiristykset tällaiseen auta. se on kuin söisi särkylääkettä kipeään polveen eikä ollenkaan yrittäisi selvittää mistä se kipu johtuu.
liikkuva muna

#136 • • liikkuva muna an egg on the move

Individual, 23.9.2008 12:08:
Suomestahan on tulossa hyvää vauhtia maailman esimerkkivaltio nuorten pahoinvoinnista ja silmittömästä väkivallasta toisia kohtaan. Maamme oksentaa verta tällä hetkellä.

Miten niin tulossa? Suomi on kuulunu väkivaltarikollisuuden kärkimaihin jo jokusen vuoden.

Paljon rikoksia, vähän vankeja. The Suomi way! *joo* Asiat järjestyy kun silitellään päitä ja leikitään tietämätöntä.
Tyranoid

#137 • • Tyranoid FINRG
Tää on ehkä huono ja turhan aikainen hetki alkaa väitellä tästä, mutta aseiden säilytyksessä ampumaradoilla ei ole mitään järkeä. Jokainen ampumaurheilua harrastava tietää, että vakavassa ammunnan harjoittelussa kuivaharjoittelu (kotona lataamattomalla aseella) on usein jopa 90% harjoitusmäärästä. Lisäksi etenkin maaseudulla ampumaradan yhteyteen (radat sijaitsevat meluhaitoista johtuen kaukana asutuksesta) perustettavat asevarastot olisivat melkoisen suosittuja murtokohteita rikollisille. Kuvittele: useita satoja tuliaseita lukittuna johonkin parakkiin keskellä korpea...

Jos lakeihin jonkinlaista tiukennusta aiotaan tehdä, voisi mielestäni kyseeseen tulla esim. pakollinen vuoden jäsenyys ampuma- tai metsästysseurassa, ennen kuin lupaa omaan aseeseen voisi saada. Vuoden aikana uusi harrastaja voisi opetella ammuntaa ja aseenkäsittelyä kokeneempien kerholaisten kanssa. Samalla joukosta karsiutuisivat pahimmat viirupäät sekä erityisesti hetken mielijohteesta, ilman oikeaa harrastusaikomusta asetta havittelevat. Matti Saaren youtube-videota katsellessa näki kyllä, että kaveri ei ollut saanut kaikkein alkeellisintakaan ammunta- tai aseenkäsittelyopastusta.

Tapaus on surullinen. Yritetään kuitenkin olla sortumatta "lsd-bileet metsässä" -tyyppiseen moraalipaniikkiin niidenkin asioiden suhteen, jotka eivät ole itselle niin läheisiä.
Tyranoid

#138 • • Tyranoid FINRG

alek szahala, 23.9.2008 18:34:
Paljon rikoksia, vähän vankeja. The Suomi way! *joo* Asiat järjestyy kun silitellään päitä ja leikitään tietämätöntä.

Kuka olisi pitänyt pistää vankilaan että tältä olisi vältytty?
Lyylikki

#139 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Sallakat, 23.9.2008 18:22:
ei mitkään aselakien kiristykset tällaiseen auta. se on kuin söisi särkylääkettä kipeään polveen eikä ollenkaan yrittäisi selvittää mistä se kipu johtuu.

Tuokin on kyllä totta. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kouluammuskelut aiheuttaneet haavat ovat niin syvällä, että niitä ei pystytä hoitamaan seuraavien viikkojen tai kuukausien tai vielä (lähi)vuosienkaan kuluessa, joten ehkä joitakin keinoja pitäisi yrittää keksiä särkylääkkeeksi, kunnes todellinen vika saadaan parannettua.

Minun mielestäni sen vian on aiheuttanut 90-luvun alun lama, mutta toisaalta se vika taitaa olla niin monisyinen, että yhtä ainoata aiheuttajaa sille on hankala löytää.
#140 • • astaroth Guest
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1592229

Sisäministeri Anne Holmlundin (kok.) mukaan Kauhajoen ampumistapaus on vaatinut tähän mennessä 11 uhria.

Ministeri esiintyi hetki sitten Ylen tv-uutisissa. Holmlund ei vielä halua arvostella poliisin toimintaa. Hän ottaa kantaa asiaan vasta tarkempien selvitysten jälkeen.

Ministeri on haluton arvioimaan, joutuuko hän ottamaan tapahtuneen vuoksi poliittisen vastuun eroamalla tehtävästään.

Holmlund sanoi asiaa kysyneelle Ylen toimittajalle, että tällaista vaatimusta ei toistaiseksi ole esitetty.