Sain juuri luettua Ilkka Remeksen Hiroshiman Portin loppuun. Aloitin eilen ja käytännössä luin kaikki puolisentuhatta sivua kahdessa isossa pötkössä Juonirakenne on kyllä lievästisanottuna "tiukkaa ja vangitsevaa" tavaraa :)
Tunnustaudun lukutoukaksi.
Tenttikirjojen tavaamisen vastapainoksi on pakko lukea myös ylevämpiä hengentuotteita.
Waltarin Sinuhe, egyptiläinen teki aikoinaan lähtemättömän vaikutuksen. Ja historianopiskelijan ominaisuudessa olen yleensäkin kiinnostunut kaikista menneisyyteen sijoitetuista opuksista.
mykene:
Waltarin Sinuhe, egyptiläinen teki aikoinaan lähtemättömän vaikutuksen. Ja historianopiskelijan ominaisuudessa olen yleensäkin kiinnostunut kaikista menneisyyteen sijoitetuista opuksista.
Sinuhea aloin lukeen pari vuotta sitten ja jämähdin reilun sadan sivun jälkeen, kun tuli tylsempi kohta. Nyt aloitin taas uudestaan ja toivottavasti pääsen loppuun. Taas Minean kuoleman jälkeen alkoi mennä jankkaamiseksi...plaa. Jotkut kirjat ei vaan pidä lukuintoa yllä ja oon aikaa sitten päättänyt, etten ala periaatteesta kahlaamaan läpi kirjaa jos ei nappaa. Maailma on kuitenkin täynnä lukemisen arvoisia teoksia ja vain onneksi muutamalle käy kuten edellä mainitulle.
E. Feistin fantasiasarjat on aivan loistavia, suosittelen kaikille! Parhaita ei vaan tietääkseni ole suomennettu, mutta parempia ne onkin alkuperäisinä mm. Riftwar Saga, Empire Trilogy ja Serpent War. Katso http://www.crydee.com
Muita omia suosikkeja on Kaari Utrion kirjoista Harry Pottereihin..
Viimeksi taisin lukea Casanovan vaellusvuodet ja Molly Flandersin, jotka kertoo hienosti omasta aikakaudestaan. Samoin kuin Jane Austenin Ylpeys ja Ennakkoluulo jne...
Viimeistelin hetki sitten Juha Vuorisen Raskausarpia ja elämänlaatuni lähtee tästä varmasti nousuun.
1/4 kirjasta luin alkuhuumassa. Sitten iski totuus. Kirja on kauheinta paskaa, mitä olen ikinä -painotan sanaa ikinä- lukenut. Olin kuitenkin jo niin pitkällä ja olin utelias kirjan paskan jatkuvuudesta, joten päätin lukea loppuun vaikka itkien.
Tiesin saman kirjailijan Viimeinen Suuri Seikkailu -kirjan luettuani Vuorisen kirjoitustyylin ja tavallaan pidin siitä, mutta voivoivoi...
Täysin uskomatonta alapäähuumoria, joka on jo niin yltiöpäisen typerää, että oikeasti vaan oksettaa. Joka ikiseen helppoon kohtaan on tartuttu. Huonon kohdan lukiessa tietää jo, mikä on seuraava kommentti. Välillä erehdyin luulemaan, että paskuus on ohi ja kirjaa on kiva lukea. Sitten taas.
Kohtaukset on lapsellisia ja... mulla loppuu ihan sanat sen paskuuden kuvaamiseen..
Kamoonhei. Paskuusasteikon parhaasta (?) päästä mm. seuraavat kohtaukset (omin sanoin):
-'Luulin, että rautatabletteja ostetaan rautakaupasta'. Ehe ehe jo tässä vaiheessa. Sitten nainen yrittää mennä suihkuun syötyään niitä. "Et mene! Sähän ruostut! Etkös sä heittänyt aamulla niitä rautakuulia naamaan?" ARMOA
-Mies vastaa puhelimen sijasta silityslautaan ja palovammavoiteen sijaan sivelee poskeensa itseruskettavaa voidetta. ITKETTÄÄ
-Limpsaa ja pimpsaa kuullostaa hauskasti melkein samalta. NIINPÄ
-Viimeisillään raskaana olevan naisen napa pullahtaa ulos. Mies soittaa pelästyneenä ambulanssin. HALUAN PURRA ITSELTÄNI KÄDEN IRTI
-Keisarinleikkaus. "Siis viedäänkö äiti Japanin suurlähetystöön vai tuleeko sieltä keisari tänne?" SOMEBODY KILL ME
Kaiken tämän paskan lisäksi ne seksi-, oksennus-, paskantaminen- ja 'muut toiminnot' -osuudet. Ei ei ja ei.
En suosittele tätä kirjaa edes niille, josta tykkään tosi tosi vähän. Jos ollenkaan.
Avernian:
--- LizBleak:
E. Feistin fantasiasarjat on aivan loistavia,
---
Raymond E. Feist, siis. Löytyypähän helpommin kirjastosta ;)
Niin, etunimikin on ihan kätevä tietää... Käärmesodan taru 1-4 pitäis ainakin löytyä suomeksi, tosin se on vasta kolmas sarja Midkemian "historiassa" ja spoilaa edellisiä... :/
Fantasia kolahtaa täysillä, Dragonlancet oli ykkösii, samoin Eddingsit.. Tällä hetkellä on lukemisen alla Ilkka Auerin Sysilouhien sukua - Lumen ja jään maa. Auer sattuu vielä olemaan samas duunis mun kanssa..
Philip B. Meggs: A History of Graphic Design
Jarno Lukkarinen: Typografian käsikirja
Laurence Gardner: Bloodline of the Holy Grail
ja fiktiopuolelta W.G. Sebald: Austerlitz
Käsittelyä odottamassa:
Markus Hattstein & Peter Delius (eds.): Islam - Art and Architecture
Kuka murhasi Kyttyräselän? - Tarinoita Tuhannesta ja yhdestä yöstä
Mii laik it Miilaik it!!!!
Madeleine Hesserus: Paljain Jaloin
Kertoo naisesta joka tulee allergiseksi kaupunkilaiselämän tyhjyydelle ja saman kaavan mukaan kulkeville ihmisille.
LizBleak:
Jotkut kirjat ei vaan pidä lukuintoa yllä ja oon aikaa sitten päättänyt, etten ala periaatteesta kahlaamaan läpi kirjaa jos ei nappaa. Maailma on kuitenkin täynnä lukemisen arvoisia teoksia ja vain onneksi muutamalle käy kuten edellä mainitulle.
Mulla kävi näin piiiitkän aikaa Sormusten Herran kanssa. Sitten kun lopulta sain koko sarjan (+ Hobitti) lahjaksi Englanniksi niin ne sai luettua läpi - kieli osasi kiinnostaa juuri sen verran enemmän että Tolkienin hidastempoista ja maalailevaa tyyliä jaksoi ne kolme kirjaa.
Kiinnostaa lukeminen, itseasiassa heräsin siihen vasta 20 vuotiaana. Nyt olen lukenut vuoden aikana jopa jonkun 6 kirjaa, kun 20:ssa vuodessa luin vain yhden. Tälläkin hetkellä kirja kesken.
Nyt on pakko lisätä tänne yks aivan upea kirja: Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi! Uskomattoman kauniisti kirjoitettua scifi-vaikutteista (post?)modernia suomalaismytologioilla höystettynä. Siinä yksi niistä harvoista kirjoista, joita en ole malttanut laskea käsistäni vaan lukenut yhtä soittoa yön läpi. :)