Kolahtaako kirjat?

1,348 posts, 68 pages, 552,920 views

UnityF

Posts: 15,721

#1182 • • UnityF joo just se

Replying to Kolahtaako kirjat?:

UnityF, 12.4.2010 18:36:
Oon just lukenu Andrew Tomasin Emme ole ensimmäiset - hämmästyttäviä löytöjä menneisyyden hämärästä. Otava 1973. JOS joku tietää jonku tuoreemman samantapaisen kirjan ym niin vinkkii saa heittää.. Oli aikas mielenkiintoinen nimittäin. ^_^



eiks kukaa?
Pitää mennä sit piinaa kirjastotätii.. >:)
Onni08

Posts: 23

#1183 • • Onni08
Mä en käytännössä koskaan lue mitään, et menee ainoastaan noita elämänkertoja tai vastaavia..

Viimeksi luetut ovat;

Mary Coughlan: Bloody Mary ja Hanoi Rocks kirja. Eli musakirjoja molemmat.
Bio

Posts: 4,429

#1184 • • Bio The Bullies / Pinky
Nyt kun koulu loppus ni on jääny aikaa (scifi)romaanien lukemiseen.

Viimeks on tullut luettua:

Risto Isomäki: Pimeän pilven ritarit
En oo ennen tän tyypin kirjoja lukenut eikä tää teos mikään huippu ollutkaan. Kirja kertoo 2100-luvusta, jossa iso komeettaparvi tulee aurinkokunnan sisäosiin ja maapallon on sen tiellä. 2/3 on ihan ok luettavaa, mut sit menee ihan älyttömäks. Loppuosa kertoo jostain hemmetin linnuista ja niiden muuttomatkasta :D

Isaac Asimov: Ikuisuuden loppu
Paljon kiinnostavampi kuin toi edellinen. Siinä ihminen on keksinyt aikamatkailun ja käy muuttelemassa eri ajoissa tapahtumia. Kirjassa myös käydään läpi ihmiskunnan tulevaisuutta aina vuoteen 150 000 asti ja miten ihmiskunta tuhoutuu. Hyvä kirja, pistää mielikuvituksen liikkeelle :)


Seuraavaks aloitan lukemaan Asimovin Säätiö-sarjan ekaa osaa.
tomppi

Posts: 1,600

#1185 • • tomppi thzombie ™
Pitäis lukea The Devil wears Prada loppuun ennenkun muutan. Edellinen kirja jota luin on Staffan Ekendahlin kirja Amerikanerna. Saa hyvän kuvan miksi jenkit ovat sellaisia kun ne ovat.

--
My fellow Americans. I'm pleased to tell you today that Ive signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes. - Ronald Reagan, 1984

Bio

Posts: 4,429

#1186 • • Bio The Bullies / Pinky

Replying to Kolahtaako kirjat?:

Seuraavaks aloitan lukemaan Asimovin Säätiö-sarjan ekaa osaa.



Jepjep, olihan tää ihan ok. Välillä oli vaikeuksia pysyä kärryillä kun koko ajan tulee uusia henkilöitä ja ajassa ollaan menty vuosia eteenpäin. Mut kyllä se loppujen lopuks aukes. Katotaan ny jaksaako seuraavat kaksi osaa lukea.


Toinen minkä sain eilen luettua loppuun:

Alastair Reynolds - Jäänpuskijat

Tää oli sit taas aivan loistava! Hemmetin mukaansa tempaava juoni ja muutenkin mielenkiintoinen aihe. Vaikka kirjalla oli pituutta melkein 800 sivua niin luin sen nopeammin kuin muut lyhyemmät kirjat. Siltikin tuntus et tarina loppus kesken ja kauheasti jäi asiat mietityttämään :)
yertle

Posts: 421

#1187 • • yertle

Replying to Kolahtaako kirjat?:


---
Seuraavaks aloitan lukemaan Asimovin Säätiö-sarjan ekaa osaa.
---


Jepjep, olihan tää ihan ok. Välillä oli vaikeuksia pysyä kärryillä kun koko ajan tulee uusia henkilöitä ja ajassa ollaan menty vuosia eteenpäin. Mut kyllä se loppujen lopuks aukes. Katotaan ny jaksaako seuraavat kaksi osaa lukea.



Mäkin luin nuo Säätiöt nyt kesällä. Se eka oli niistä omaan makuun se kaikista paras, mutta kyllä ne kaksi muutakin kannattaa lukea.
Neko

Posts: 943

#1188 • • Neko No äläpä kerro enempää
Jep, historiat menossa nyt, luin juuri Abban (Abba) ja Beatlesin (Can't Buy Me Love) tekemisistä, ja nyt menossa Ian Kershawin Hitler -järkäle.
Sallakat

Posts: 2,220

#1189 • • Sallakat jungle, baby !
Stockholm noir -trilogia, Jens Lapidus kirjoittanut. Vastahan niitä on kaksi ilmestynyt Rahalla Saa (http://www.jenslapidus.fi/rahallasaa.html) ja Siisti Kosto (http://www.jenslapidus.fi/siistikosto.html).

Erittäin hyvää ja sujuvaa luettavaa. Ei meinaa jaksaa käsistään laskea kirjaa kun aloittaa lukemaan.
KOlmatta odotellessa..

Leffana tuo Rahalla Saa löytyykin jo, ostettiin bluray pari viikkoa sitten. Eihän se tietysti kirjalle pärjää, niinku ei leffat ikinä, mutta ei mikään huonoinkaan tulkinta.
nomic

Posts: 4,120

#1190 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

Replying to Kolahtaako kirjat?:


---
Alastair Reynolds - Jäänpuskijat



Reynoldsin luoma maailma kyllä on mahtava. Iteltä puuttuu muutama kirja koko maailmasta, mutta ne mitä omistan on aivan mahtavaa luettavaa. :) Aloitin Kuilukaupungin molemmilla osilla ja siitä sitten avautuikin kokonainen maailma.
Metz^^

Posts: 264

#1191 • • Metz^^
Asimovin kirjat <3 JA joku täälä huuteli noista Risto isomäen kirjoista, kannattaa sen novelleja lukasta läpi :)

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.

Metz^^

Posts: 264

#1192 • • Metz^^

Replying to Kolahtaako kirjat?:

Tulipa eilen aloitettuu Maameren tarinat 1-4 kun nomic kanto tänne "muutaman" kirjan kesäluettavaksi. *nauru* No nyt riittää ainakin lukemista. *joo**hymy*

http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/product&isbn=951-0-33321-2




Anteeksi multipostaus mutta lainassa juuri itselläkin maameren tarinat 1-3 samoissa kansissa. Hyvältä vaikuttaa mutta ainakin ensimmäinen kirja jätti kylmäksi pintapuolisuudellaan :( Holvihautoja tällähetkellä tavauksessa ja maistuu paremmin.

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.

Jammailija

Posts: 3,224

#1193 • • Jammailija d a n c e m a c h i n e s
Luin Uuden Testamentin uusiksi nyt aikuisiällä ja ei voi kyllä sanoa muuta kuin, että HÄVETTÄÄ ihmiskunnan puolesta. Olen surullinen siitä kuinka Jeesuksen omat hyvät ideat pilataan laittamalla samoihin kansiin vaikka minkälaista sepustusta.

Loppuosa Uudesta Testamentista oli niin perkeleen raskasta luettavaa, että oli PAKKO luovuttaa 600 sivun kohdalla keskeltä psalmeja. Johanneksen ilmestykset vetävät vertoja psykedeelipoppamiesten tarinoille ja psalmit ovat täynnä pikkumaista uhittelua siitä kuinka Jumala kostaa ja kuinka vahva hän on.

Säälittää Jeesuksen puolesta. Tämä kun taisi olla ihan kohtuufiksu tyyppi siihen aikaan ja vieläpä karismaattinen puhuja. Muusta kansastahan ei voi samaa sanoa. Tuohon aikaan meno oli villimpää ja halut määrittelivät pääosin elämän suunnat. Nykyäänkin halut ohjaavat meitä, mutta ei kaikkia niin voimakkaasti. Jeesuksen sanat tuohon aikaan olivat aikaansa edellä. Omien himojen ja halujen hallitseminen ja toisten ihmisten tasavertainen nöyrä huomioonottaminen olivat kovia juttuja tuohon aikaan. Nykyäänhän nuo ovat kasvatuksen kulmakiviä.

Mutta en voi olla ajattelematta sitä yhteyttä, että Buddhan opit jo 500eaa. olisivat kulkeutuneet Silkkitien kautta länteen. Sekä Jeesuksen että Buddhan sanoissa oli molemmissa tuohon aikaan vallankumouksellista ajattelutapaa. Erona oli vain se, että Buddha painotti ihmismielen psykologiaa ja kuvasi ajatuksia ja tunnetiloja ihailtavan pikkutarkasti jättäen Jumalat kokonaan pois. Jumaluus oli ihmisen sisällä, ihmisessä itsessään, kun tämä vain oppi hillitsemään ja hallitsemaan itseään, tiedostamaan. Jeesus painotti kansalle epäitsekkästä käytöstä, mutta pelkän käyttäytymisen lisäksi hän painotti Jumalan olemassaoloa ja painotti opetuksiaan sillä että väitti olevansa Jumalan poika.

Ja molempien tyyppien opetuksia ja tarinoita ovat värittäneet myöhemmin lukuisat inhimilliset ihmiset, jotka heikkoudessaan ovat boostanneet sanomia keksimällä vaikka minkälaista mielikuvituksen tuotetta.

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...

NaSu*

Posts: 236

#1194 • • NaSu* psyKepossu
Tämmösiä tuLi ostettua syKsy lukemiseksi :

John Boyne : Poika raidallisessa pyjamassa
Helen Walsh : Lutka
Vikas Swarup : Syyllisten seurue

Mut kirja joKa on koLahtanut eniten tähän mennessä oLi :
Lionel Shriver : Poikani Kevin
Se oLi aika tuskaista luettavaa mut älyttömän hyvä! Suosittelen!!!*joo*

--
....Vuosaaren metsässä mä lämmitän rumpua
mättääni ympärillä kulttuuri kumpuaa....

Tää odotteLis jo KeSäää !!! ;)

NaSu*

Posts: 236

#1195 • • NaSu* psyKepossu

Replying to Kolahtaako kirjat?:

Eilen itkin ja paruin loppuun John Groganin kirjan "Marley ja minä".
"Elämää ja rakkautta maailman kauheimman koiran kanssa." Kertoo kaiken oleellisen, ja tää olis aika hyvä kirja hauvakuumeisille *vink*



Jep!
Itkin ekaLLa sivulla ja yhä edeLLeen viimeisellä!! Kosketti kyllä todella! MeiLLä kun on aina oLLut "vähän" labbiksen oLoisia kultaisianoutajia *nauru*

--
....Vuosaaren metsässä mä lämmitän rumpua
mättääni ympärillä kulttuuri kumpuaa....

Tää odotteLis jo KeSäää !!! ;)

Jammailija

Posts: 3,224

#1196 • • Jammailija d a n c e m a c h i n e s
Pankaj Mishra - Buddhan jalanjäljillä.

ÄÄRIMMÄISEN kova kirja Buddhan elämästä ja opeista. Tiukka läpileikkaus länsimaisesta ja itämaisesta filosofiasta ja historiasta yhdistettynä nykyajan maailmanmenoon.

Olin jo ammattini ja elämänseikkailujeni puolesta vakuuttunut, että monen monimutkaisuuden ratkaisu löytyy tunteista ja niiden vaikutuksesta muuten niin loogiseen elämään. Tämä kirja antoi vahvan vaikutteen elämääni ja paljon ajatteluuni.

Miinuspuolena kirjasta mainittakoon kääntäjän laiska työskentely. Moni asia on suomennettu suoraan englannista ymmärtämättä vaihtaa sanajärjestystä lauseista. Siksi lauseet tuntuvat välillä kummallisilta ja ovat välillä luonnottoman pitkiä.

Suosittelen kaikille! Antaa varmasti täkyjä ajatteluun*super*.

--
Näkemys yksilöstä oli se, että tällä ei ole pysyvää minää ja se kaipaa jonkinlaista pysyvää onnea, turvaa ja vakautta ja on alituisesti tarkoituksettoman toimelias...

Jutu

Posts: 3,054

#1197 • • Jutu Blondi
Nyt oon parina viikkona lukenut "uusia" Forgotten Realmsin kirjoja (Örkkikuningas ja Merirosvokuningas) sekä joitain Dragonlancen kirjoja mitä en oo aiemmin lukenut (Kadonneet Kronikat mm). Tosin, jossain vaiheessa tajusin, että osan olin jo aiemmin lukenut. En oo koskaan ollut hyvä lukemaan noita kirjoja järjestyksessä, osittain sen takia ettei kirjastossa oo ollut jatko-osaa lainattavissa. Onneksi suurin piirtein muistaa mitä aiemmin on niissä tapahtunut niin ei oo ihan pihalla *nauru* Täytyis varmaan kokeilla joitain muitakin fantasiakirjoja, eikä vain noita pelkästään.

Samaten pitäis Wallander kirjojakin lukea, luin niistä uusimman kun olin ostanut sen iskälle viime jouluna joululahjaksi. Tykkäsin kyllä tosi paljon siitä. Muutenkin tykkään dekkareista, mutta jostain syystä niitä ei tuu luettua kovin usein. Remeksen kirjat (sekä nuorten, että "aikuisten" kirjat) on olleet hyviä, oon joskus tehnyt Pääkallokiitäjästä kirja+kirjailijaesitelmän kouluun. Jotenkin nyt vaan tuntuu sekin niin tyhjältä, kun ennen ostin iskälle niitä aikuisten dekkareita lahjaksi ja se osti mulle niitä nuorten kirjoja, sitten vaihdettiin niitä päikseen *uuh*. Noh, kait se on ostettava itelle sitten lahjaksi se uusin.

Joskus yritin lukea Kaari Utrion jotain naiskirjaa (joku Kun nainen hallitsi, rakasti ja vihasi tms), mutta se oli niin tylsää luettavaa, että jätin sen melkein heti alkuunsa. Harvoin oon törmännyt sellasiin kirjoihin, jotka jätän kesken.

Nyt kun oon väliaikaisesti työtön, niin on ainakin aikaa käydä kirjastossa rauhassa ja lukea jotain uutta.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Krig

Posts: 31

#1198 • • Krig
Suosittelen fantasian puolelta "The Black Magician" trilogiaa. Melko kevyttä mutta kuitenkin erilaista ja virkistävää velhofantasiaa.

Pratchettejä on tullut luettua vuosien varrella helvetisti, niitä suosittelen valtavasti. Etenkin Vartiosto-kirjat ovat löytäneet tiukan paikan sydämessäni. Raskasta ja kevyttä, synkkää ja valoisaa. Samassa kirjassa. Read em.

Ja kyllähän sitä "oikeaa kirjallisuuttakin" on luettu, Chuck Palahniuk etunenässä suosikkeina, häneltä etenkin Choke, Snuff ja luonnollisesti Fight Club. Yoshikawan Musashi on myös erittäin hieno kirja, kannattaa perehtyä jos kiinnostaa Japanilainen filosofiointi n. 1000 sivun verran.
Timce

Posts: 5,381

#1199 • • Edited Timce
Riippuu siitä, kuinka korkealta ne tiputtaa.

Tällä hetkellä kaikenlaiset sotaromaanit työn alla. Lähinnä sissi/kaukopartio-kirjat, mutta myös II-maailmansotaa (Eurooppa) koskevat opukset.

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

debris

Posts: 1

#1200 • • debris

Replying to Kolahtaako kirjat?:

Oon just lukenu Andrew Tomasin Emme ole ensimmäiset - hämmästyttäviä löytöjä menneisyyden hämärästä. Otava 1973. JOS joku tietää jonku tuoreemman samantapaisen kirjan ym niin vinkkii saa heittää.. Oli aikas mielenkiintoinen nimittäin. ^_^



Tohon varmaan tois lisää perspektiiviä Fredy Perlmanin 'Against His-Story, Against Leviathan'. Sitä ei kyllä oo suomennettu, enkä tiedä löytyyks sitä muualta ku jostain yliopistojen kirjastoista suomesta. Jos printteri löytyy niin sen saa netistä. < tuolla myös sisällysluettelo, josta saa jo jonkun käsityksen kirjasta.