Elmiira, 4.2.2009 11:50:
Eli teoriassa mulle voidaan sanoa, että ensi viikolla pidät tiistain vapaana ja sitten myös kahden viikon päästä perjantaina voit olla lomalla? Eli voiko työnanataja määrätä milloin olen vapaalla esim. noin lyhyellä varoitusajalla?
Teoriassa kyllä.
Lomarahavapaat pidetään kokonaisina päivinä. Viikon lomasta ei kulu kuudetta päivää lauantaista, eikä arkipyhistä kulu lomarahapäivää. Muita sääntöjä näiden pitämiselle ei oikein ole, ja tosiaan, kuten muitakin lomia, näitä pidetään työnantajan suostumuksella, tosin sillä erotuksella, että näiden lomien ei pidä edes osua loma-ajalle.
Pahimmassa tapauksessa työnantaja siis voi natsittaa porukkaa päivän lomille täysin siten kuin haluaa. Käytännössä kuitenkin nämä yleensä järjestellään kuten muutkin lomat, eli kuunnellaan myös työntekijän toiveita, ja ainakin yritetään pitää lomat järkevinä aikoina. Tähän ei kuitenkaan mikään pakota työnantajaa.
Esimerkiksi meillä nämä lomat saa työntekijä parhaan kykynsä mukaan suunnitella itse, ja tätä käytäntöä varmasti suurimmassa osassa yrityksiä käytetäänkin.
edit: sen verran vielä, että esimerkiksi työvuorolistoihin EI saa tehdä muutoksia ilman työntekijän suostumusta sen jälkeen, kun työvuorolistat on julkaistu.