Työpaikasta valitusta

336 posts, 17 pages, 120,909 views

Vendela

#242 • • Vendela e-ra2co
Intia kutsuu ens talvena :)

Mutta tosiaan, oon nyt tehnyt ravintolahommia koko lyhyen työhistoriani ja jotenkin tuntuu, että oon ku toisesta planeetasta verrattuna kollegoihin. Jokasessa työpaikassa on toistunut se, että mä jään jotenkin ulkopuoliseksi. Vaihdoin 3 kk sitten duunipaikkaa, ja taas on tosi ulkopuolinen olo.

Ei mua haittaa se, että toiset hengailee keskenään vapaa-ajalla käyden Onneloissa sun muissa. Semmonen ei nappaa yhtään. Eikä sekään maailmaa kaada, että kukaan ei ole kiinnostunut siitä, mitä mä olen tehnyt esim. viikonloppuna vaikka mä kysyisin niiltä ekana. Se mua ärsyttää, että kun nyt olen ensimmäisen kerran saikulla ja soitan sinne, etten pääse valitettavasti töihin, niin ollaan tosi kyrpä ottassa kun muille (meitä on vain 6 työntekijää) varmaan tuotais C-vitaminitkin sängyn laidalle.

Tiedän, että en kuitenkaan ole tehnyt mitään väärin, oon kai sitten vaan niin erilainen noihin ravintolakuvioihin. Enkä varmaan ole ainoa... Periaatteessa itsetunto vois laskee tämmösen myötä, mutta mä olen ajatellut kääntää tän positiiviseksi voimavaraksi, samalla etsien uutta työtä joka ei millään tavalla liity ruokaan. Työ työnä kuitenkin vielä hetken aikaa.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

Vendela

#243 • • Edited Vendela e-ra2co

sativa, 24.2.2009 13:34:
Se mua ärsyttää, että kun nyt olen ensimmäisen kerran saikulla ja soitan sinne, etten pääse valitettavasti töihin, niin ollaan tosi kyrpä ottassa kun muille (meitä on vain 6 työntekijää) varmaan tuotais C-vitaminitkin sängyn laidalle.

Muokkasin pois just in case.

--

liikkuva muna

#244 • • Edited liikkuva muna an egg on the move

sativa,

[...]

Oon aika lähellä irtisanoutumista.

Kuulostaa mukavalta hepulta toi pomo. Meitsi ois varmaan lähteny jo.

Joskus kymmenisen vuotta sitten olin palkattomassa työharjottelussa (pieni firma myös) ja pomona oli vähän samanlainen kaveri. Yks aamu soitin seittemän aikaan aamulla että en pääse duuniin kun oon kipeenä (parina päivänä oli jo ollu vähän flunssaa, mutta en uskonu sen menevän pahaks, enkä näin nähnyt syytä ilmotella aiemmin että "tuunpa ehkä tässä kipeeks joku päivä").

No, soitto meni sit niin että ilmoitin asiani, jonka jälkeen pomo alko keuhkoomaan ja tenttaamaan oonko krapulassa. Sit alko hirvee murehtiminen siitä että tässä nyt "rikotaan työaikalakeja" jos oon pois töistä.

Voi vitto sanon minä. Loppujen lopuks toi harjottelu oli muutenkin niin turha että oksat pois. Oon täällä topicissa aiemminkin vinenny samasta *lmao*
Zapa

#245 • • Edited Zapa Mr Wrangler
Tää on taas niitä päiviä kun toivoisi, ettei olisi ottanut vastuuta lisää vaikka palkka nousikin mukavasti. Vittu kun ongelmat eivät ole suoranaisesti edes minun vika, vaan ulkoisten palvelutoimittajien. Koita siinä sitten taiteilla oman hlökunnan ja toimittajien välissä, perkele jätän kaikki toimittajien laskut maksamatta stana.
julia

#246 • • julia
Täällä näytti olevan jonkin verran kokemuksia pikaruokalatyöstä. Kahdessa eri pikaruokalassa työskennelleenä voin kertoa, että...ei enää ikinä!! Jos en ensi kesäksi saa mitään muuta duunia, revin perseeni. Vähintäänkin siis!

Eka pikaruokala, jossa olin töissä, oli vielä ihan menettelevä. Meillä oli välillä jopa hauskaa töissä. Pari k-päistä vuoropäällikköä oli ja tietysti moni muukin asia kusi, mutta homma kuitenkin skulasi edes joten kuten.

Mutta sitten se toinen pikaruokala, jossa työskentelin... Siellä ei tunnettu käsitettä "tauko". Alle 6 h päivinä sellaista ei ollut lainkaan ja yli 6 h päivinä oli yksi 12-15 min pituinen. Silloinkin yleensä tultiin hoputtamaan takaisin töihin kesken tauon. Monesti olin 10 h töissä ehtimättä syödä lainkaan. Ravintolapäällikkömme ei muuta osannutkaan kuin huutaa kurkku suorana. Joskus olin pahimpaan lounasruuhka-aikaan kassalla kahdestaan toisen työntekijän kanssa, joka oli töissä vasta ensimmäistä päivää. Yritä siinä sitten samaan aikaan kouluttaa ja vahtia häntä, palvella asiakkaita, laittaa ranskiksia paistumaan, viedä ruokia pöytiin, pitää sali siistinä jne. Asiakkaat valittivat ja ravintolapäällikkö huusi ja haukkui. Kerran jouduin jäämään angiinan vuoksi sairaslomalle. Soitin työpaikalleni jo vuoroani edeltävänä päivänä, että olen sairaana. Tällöin puhelimeen vastasi eräs vuoropäällikkö, joka oli ihan mukava, mutta ei tiennyt työterveyshuollosta mitään ja käski soittaa seuraavana aamuna uudelleen. Mutta eihän mun tarvinnut soittaa aamulla, kun ravintolapäällikkö ehti soittaa mulle ensin. Hän huusi puhelimeen, että mitä v*ttua olen mennyt sairastumaan. Kysyin, saisinko työterveyshuollon numeron, kun sitä ei missään papereissa lukenut. Hän sanoi, että mun pitää tulla työpaikalleni hakemaan numero ja lähete ihan itse. Oli oikein mukava lähteä todella sairaana kävelemään työpaikalle ja kuuntelemaan lisää huutoa. No, sain sentään lähetteen työterveyshuoltoon lopulta. Helvetti oli irti seuraavan kerran, kun lääkärikäynnin jälkeen soitin töihin ja kerroin saaneeni viikon saikkua. Vielä kahta kauheampaa v*ttuilua ja rääkymistä sain kuunnella palattuani takaisin duuniin saikulta. Olin ravintolapäällikön mielestä vain keksinyt koko sairauden, koska hänen mukaansa angiina ei parane viikossa. Oma työsopimukseni oli voimasssa "toistaiseksi" ja irtisanouduin heti kun tiesin, että joutuisin (tai siis pääsisin) työpaikastani lähtemään. Ravintolapäällikkö suuttui ja yritti väittää, että sopimukseni on määräaikainen, enkä voi lähteä. Toin hänelle näytille oman kappaleeni työsopimuksesta ja hän jupisi, että "jo pitää tytön olla näsäviisas". Myös työtodistuksen saaminen kesti useita kuukausia ja jouduin sen vuoksi kovistelemaan ko. lafkan ylempiäkin tahoja. Juu, ei ole ikävä tuota duunia.*hmph*
Worin

#247 • • Worin
Ei vittu arpajaisillako noita "esimiehiä" valitaan :D

PS. Rakennusalalla pomot ei uskalla olla kusipäitä tai työmiehet vetää turpaan ja se ei ole mikään läppä.
ratas

#248 • • ratas
LOL@ rakennusalan väkivaltainen ilmapiiri.
wiwi

#249 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Ei helvetti tota pikaruokameininkiä. O___o
Kun ruoka on paskaa niin ilmeisesti työntekijätkin on.

Jos kiinnostaa yhtään, miksi, miten ja millon toi sirkus on saanut alkunsa niin suosittelen todella lämpimästi Eric Schlosserin kirjaa Pikaruokakansa. Sen lukeminen oli ainakin mulle todella avartava kokemus.

Mulla on työkokemusta viimeisen kuuden vuoden ajalta kolmesta ravintolasta ja yhdestä kaupasta (no joo ja jätskikiskalta). Ravintolatyö on ihan mukavaa sinänsä, mutta ainakaan pienissä paikoissa ei tunnu olevan niin justiinsa työehtojen kanssa. Ja nuoria ja kokemattomia työntekijöitä on helppo pompottaa.

Työskentelin reilun vuoden golfklubin asiakasravintolassa. Pomo ja työkaverit oli ihan mukavia, mutta muutamat asiat mätti: taukoja ei ollut (ei edes ruokataukoa), työntekijöitä oli aivan liian vähän ja työajat oli merkattu niin ettei niiden puitteissa ehtinyt mitenkään tehdä hommia.

Em. asiat aiheutti sen, että ruokaa ei koskaan ehtinyt syödä loppuun kun piti jatkuvasti päivystää asiakkaita. Sairastaa ei voinut koska kukaan ei olisi päässyt paikkaamaan. Keittiö meni kiinni tuntia aikaisemmin kuin ravintola joten loppuajan olin salin puolella yksin tekemässä tekemässä tilitystä, siivoamassa, kytkemässä lukitus- ja hälytysjärjestelmät, valmistelemassa ravintolaa seuraavaksi aamuksi - ja palvelemassa asiakkaita samalla. Työaika oli merkattu samaan hetkeen kun paikka meni kiinni, joten tein koko ajan palkatonta lisätyötä.

Ravintolassa oli 120 asiakaspaikkaa ja A-oikeudet, mutta drinkkien tekoon en saanut mitään ohjeita ja isot tilaustapahtumat hoidettiin parin ihmisen voimin. Jos oli vaikka 10 tunnin päivä, ehkä 6:n tunnin jälkeen ehti hörpätä lasin vettä seisaaltaan.

Viimeiset 2,5 vuotta olen ollut isolla työnantajalla, joka on luotettava ja jolle on mukava työskennellä. Lakisääteiset tauot ja toimiva työterveydenhuolto on aika luksusta. :D

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

evvk

#250 • • evvk
Tuotas noin tällaset valitukset vaikka vikoja on voi olla riskaapeleja, koska on NDA.
Tosin työlainsäädännön mukaan taitaa mennä oletuksena niin yrittäjän vakutus korvaa vahingot eikä työntekijä.
evvk

#251 • • Edited evvk

Zapa, 3.3.2009 18:13:
Tää on taas niitä päiviä kun toivoisi, ettei olisi ottanut vastuuta lisää vaikka palkka nousikin mukavasti. Vittu kun ongelmat eivät ole suoranaisesti edes minun vika, vaan ulkoisten palvelutoimittajien. Koita siinä sitten taiteilla oman hlökunnan ja toimittajien välissä, perkele jätän kaikki toimittajien laskut maksamatta stana.

Yleisesti palveluntomittajat esim. alihankijat on huonossa jamassa suhun verrattuna. Niitä ei suojaa työlainsäädäntö jos sellaisia ei ole sopimuksissa erikseen sovittu. Niitten on turha valittaa liittoon jos laskut jää maksamatta ja oma palkka ei juokse. Ainoastaan ne voi vetästä perintään. Etekin on alihankiat kusessa ja on paska sopimus. Sinua suojaa työlainsäädäntö ja voi valittaa liitoon jos tulee ongelmia.

Jos esim. työnantaja koijaa kunnolla niin valitus liittoon ja ne hirtää työnantajan.
evvk

#252 • • Edited evvk

sativa, 1.3.2009 14:01:
---
"Onko sulla motivaatio-ongelma?"
"Mulla on varmaa poskiontelotulehdus..."
"Ei, kyllä toi mun mielestä vähän motivaatio-ongelmalta kuulostaa!!"
"Ei tämä liity mitenkään motivaatio-ongelmaan, mä oon tosi kipeä"
"Jooo, Katotaan nyt mutta ei tämä nyt kyll oikein hyvältä näytä (oon koeajalla)!! Sulla olis huomennakin vuoro ja maanantaina!!"
"Jaahas, onko niitä siirretty kun ei mulla ainakaan aikasemmin ole ollut...?"
"Mikset sä tiedä sun vuorojas??? Mikset sä oo soittanu töihin ja kysynyt???"
"... Nooo mä ajattelin, että mulle ilmotettas jos niitä mentäs yhtäkkiä vaihteleen?"

Kävin sit yksityisellä lääkärillä, eihän meillä mitään työterveyttä edes ole, ja mulla oli se poskiontelotulehdus...

Siis voi jumalauta.... Naurettavinta, kyllä mun äänestäkin nyt kuulee että oon oikeasti kipeenä. Mut eipä toi pomo oo ikinä mitään muuta tehnytkään, kuin valittanut. Tosi motivoivaa sekin!!!!!!!

Tuossakin on taas rikottu työlainsäädäntöä. Esinnäkin työnantajan pitää järjestää esim. yksityiselle maksutomattomat kännit jos ei muuta vaihtaria ole.

Se mitä oon ollut työelämässä niin olin amulla flunssainen ja meinin silti työhin. Ei ollut kuumetta. Työohessa sitten nousi kuume ja sit työn tekijät passitti kotiin "et olisi ees saanut tulla amulla.. töissä ei saa olla kipeenä" ..

Myöskin mitenkään asiaan liitymättömästi kun työntekijöitä on joku 20 kpl niin työsuojeluvaltuutettu pitää lain mukaan nimittää..
wiwi

#253 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

mark hamilton, 4.3.2009 10:04:

maksutomattomat kännit

Kannatetaan! *joo*

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

evvk

#254 • • Edited evvk

wiwi, 4.3.2009 10:13:
---

maksutomattomat kännit

---

Kannatetaan! *joo*

Piti kirjoittaa, että maksuttomat lääkärikäynnit. Tosin se ei taida pitää paikkaansa muutaman hengen firmoissa.

Ja meillä on kyllä vähintään kerran vuodessa järjestetty maksuttomat kännit firman laskuun silloin kun oon ollut duunissa.
#255 • • Annakins Guest

Freja, 20.2.2009 11:34:
Toki toi briiffaus-juttu ei oo niiin huono lause, mut itse sana "Briiffaus" on iha vitun tyhmä.

Voi kuule, kuulisitpa (tai lukisitpa) kieltä, mitä täällä käytetään: briiffaus, videeraus, missio, donori, pledgaus jne jne jne *justjoo*
Vendela

#256 • • Edited Vendela e-ra2co

---

Muokkasin pois nämäkin, sain suunnitelmat suunnilleen selviksi. Kiitti kaikille avusta, selkeytti suuresti.

--

Nauskiss

#257 • • Nauskiss

sativa, 4.3.2009 17:42:
---
---

Siis voi jumalauta.... Naurettavinta, kyllä mun äänestäkin nyt kuulee että oon oikeasti kipeenä. Mut eipä toi pomo oo ikinä mitään muuta tehnytkään, kuin valittanut. Tosi motivoivaa sekin!!!!!!!

---

Oon nyt ihan maassa kun en tiedä mitä tehdä *uuh*

Kävin eilen duunissa, ja tän kuun vuorot oli tehty ja mulle ei ollu laitettu yhtään vuoroja!! Sopparis lukee, että vuoroja mulla pitäis olla 0 - 40 h / vko, eli periaatteessa toi menee ihan sopimuksen mukaan. Mut jos mä nyt sanon itseni irti, niin mistä mä saan rahaa? Mua harmittaa, ku oon säästänyt matkakassaa, joten en usko et saisin sossustakaan mitään? Saanko mistään mitään, jos mulla on itellä säästörahaa? Entäs sairasloma? En voi tuollakaan enää jatkaa.. *uuh*

Ano lisää saikkaria millä tahansa syyllä, niin kauan että saat hommattua uuden duunin (ja tee KAIKKESI että saat sen duunin nopeasti). Muutakaan et oikein voi tehdä (käsittääkseni).

On kyl nihkee sopimus... Aika riskillä joutuu elämään tuollasen sopimuksen kanssa. :(

--
Yksi toimivimmista kontrollikeinoista on ympärivuorokautinen tarkkailu.

Liina

#258 • • Liina Ratamurmeli
Tääl meijän kottorilla ei taida toi ilmastointi pelata oikeen kunnolla. Hirveen kuuma ja huono ilma aina ja kukaan muu ei tunnu kärsivän siitä, kuin mä. Tämmönen yks pieni huone, jossa parhaimmillaan 8 ihmistä 8 tuntia... Välillä yritän hetkeks avaa ikkunaa, että sais vähän raitista ilmaa ja jaksaiskin paremmin, mut tuntuu että muita se enemmänkin vaan häiritsee, että auon tota ikkunaa *uuh*
hemuz

#259 • • Edited hemuz kätevä emäntä
sativa, 4.3.2009 17:42:

Oon nyt ihan maassa kun en tiedä mitä tehdä *uuh*

Kävin eilen duunissa, ja tän kuun vuorot oli tehty ja mulle ei ollu laitettu yhtään vuoroja!! Sopparis lukee, että vuoroja mulla pitäis olla 0 - 40 h / vko, eli periaatteessa toi menee ihan sopimuksen mukaan. Mut jos mä nyt sanon itseni irti, niin mistä mä saan rahaa? Mua harmittaa, ku oon säästänyt matkakassaa, joten en usko et saisin sossustakaan mitään? Saanko mistään mitään, jos mulla on itellä säästörahaa? Entäs sairasloma? En voi tuollakaan enää jatkaa.. *uuh*

[/b]

Jos kuulut liittoon ja työssäoloehto täyttyy sen 10kk, niit oot oikeutettu soviteltuun päivärahaan...
Ja muutenkin ottaisin yhteyttä liittoon näistä vääryyksistä.

Paitsi jos irtisanoudut, nin tulee se 3kk karenssi.
#260 • • Annakins Guest

Tuossakin on taas rikottu työlainsäädäntöä. Esinnäkin työnantajan pitää järjestää esim. yksityiselle maksutomattomat kännit jos ei muuta vaihtaria ole.

Työnantajan pitää järjestää työterveydenhuolto, mutta ei sitä tarvitse välttämättä yksityisen firman kanssa järjestää vaan sen voi järjestää myös terveyskeskuksen kanssa.

tjeu: http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyoterveyshuolto