Työpaikasta valitusta

336 posts, 17 pages, 121,046 views

Miinapiina

#141 • • Edited Miinapiina ULEUS / lyllykkä
"hauskinta" tässä on se, et pomo on juristi, ja työpaikka sellainen, missä autetaan muita...(ja sit ite saa tällaisia selkeesti lainvastaisia kommentteja*whaat*) pomo ja työsuojeluvaltuutettu on riidoissa. iso*dissaa* koko porukalle!!!!!
seuraava esimies (toisen toimiston pomo, helsingin piirin johtaja) on juuri se henkilö, jolle mun esimies näistä mun "poissaoloista" ja "luotettavuudesta" kertoi. siitä seuraava esimies taitaakin olla oikeusministeriöstä eräs heppu.

--
pinkki on pop!!!

Yallu

#142 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

tiiplis, 20.11.2008 12:14:
---
Yallu, 20.11.2008 11:59:
---

Nämä on yleensä sellaisia asioita joissa kannattaa kääntyä Liiton (eli luottamusmiehen) puoleen..
Taikka sitten kääntyä hieman isomman pomon puoleen (jos sellainen on).

---

Muuten hyvä neuvo mutta jos ei kuulu liittoon niin liitosta ei saa apua. Ja luottamusmieskin on ammattiliiton ja siihen kuuluvien työntekijöiden edustaja työpaikalla. Isomman pomon puoleen kääntyminen on ehkä suositeltavinta.

Kyllä luottamusmies aika usein auttaa, vaikkei liittoon kuuluisikaan.. Ja tarvittaessa kysyy jopa liitosta neuvoa. Oikeudellista apua ei kyllä tipu..
Yallu

#143 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Miinapiina, 20.11.2008 12:16:
"hauskinta" tässä on se, et pomo on juristi, ja työpaikka sellainen, missä autetaan muita...(ja sit ite saa tällaisia selkeesti lainvastaisia kommentteja*whaat*) pomo ja työsuojeluvaltuutettu on riidoissa. iso*dissaa* koko porukalle!!!!!
seuraava esimies (toisen toimiston pomo, helsingin piirin johtaja) on juuri se henkilö, jolle mun esimies näistä mun "poissaoloista" ja "luotettavuudesta" kertoi. siitä seuraava esimies taitaakin olla oikeusministeriöstä eräs heppu.

Nä alkaa olemaan sellasia asioita, että joko valitat esimiehen esimiehelle, tai kumarrat..
tiiplis

#144 • • tiiplis also available in sober

Yallu, 20.11.2008 12:22:
---
Kyllä luottamusmies aika usein auttaa, vaikkei liittoon kuuluisikaan.. Ja tarvittaessa kysyy jopa liitosta neuvoa. Oikeudellista apua ei kyllä tipu..

No perusasioissa varmaankin joo mutta itse liittoon kuuluvana pidän sitä vähän kaksipiippuisena juttuna. On hyvä jos ihmiset saa apua tollasiin tilanteisiin missä Miinapiinakin nyt on, mutta miksi helvetissä kukaan kuuluisi liittoon jos samat edut ja avut saisi ilmankin. Ei se liiton toiminta mitään hyväntekeväisyyttä ole.

--
italia litania nainati lailati

wiwi

#145 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

moksu, 20.11.2008 12:00:
---
nini, 16.10.2008 23:03:

Ei voida peruu kuitteja itse, vaan kassakonttorilainen pitää soittaa perumaan kuitti josta pitää sit olla selvitys kuitteineen et miks. Jonkin aika sit tuli sääntö et ei saada tehdä nollakuitteja, vaan pitää soittaa kassakonttoriin et saanko tehdä nollakuitin ja lyödä sen ulos. Kelatkaa.
---
Siksi, että johtoo pyrkii ehkäisemään ja vähentämään ei vain ulkoisia riskitekijöitä, mutta myös sisäisiä. Tällä toimenpiteellä johto pyrkii siis estämään ja vähentämään mahdollisten väärinkäytösten mahdollisuutta kassatyöskentelyssä...

Mä ymmärrän kyllä ton pointin, mutta jollei kassatyöntekijällä ole mahdollisuutta tehdä mitään tollaisia perusjuttuja, kuten nollakuittia jonkun näppäilyvirheen takia, se hidastaa ja vaikeuttaa ihan hitosti työn tekemistä. Se, ettei korjauskuitteja voi tehdä itse, taitaa olla ihan yleinen käytäntö ja mun mielestä ymmärrettävää.

Kaupan työntekijänä oon kyllä sitä mieltä, että jos jotain haluaisin pölliä, se ois ihan naurettavan helppoa, mutta nimenomaan myymälän puolella ennemmin kuin kassalla. Tietenkin tämä saattaa vaihdella eri paikoissa, meillä ainakin on kassoilla kamerat.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

moksu

#146 • • moksu [Dimension]

wiwi, 20.11.2008 13:11:

Mä ymmärrän kyllä ton pointin, mutta jollei kassatyöntekijällä ole mahdollisuutta tehdä mitään tollaisia perusjuttuja, kuten nollakuittia jonkun näppäilyvirheen takia, se hidastaa ja vaikeuttaa ihan hitosti työn tekemistä. Se, ettei korjauskuitteja voi tehdä itse, taitaa olla ihan yleinen käytäntö ja mun mielestä ymmärrettävää.

Kaupan työntekijänä oon kyllä sitä mieltä, että jos jotain haluaisin pölliä, se ois ihan naurettavan helppoa, mutta nimenomaan myymälän puolella ennemmin kuin kassalla. Tietenkin tämä saattaa vaihdella eri paikoissa, meillä ainakin on kassoilla kamerat.

Juuri näin, hidastaa työtä ja varmasti aiheuttaa ärsyyntymistä kassahenkilöstön keskuudessa, varsinkaan kun johto ei kenties voi järkevästi asiaa perustella. (järjestelyhän on vain sen takia, että eivät voi luottaa teihin:)) Kun asioita ei perustella juuri mitenkään, voi tällaiset määräykset tuntua täysin mielivaltaisilta. Kuitenkin, vaikka vain murto-osa yrittäisi jotain väärinkäytöksiä kassalla juuri näiden korjauskuittien avulla, on tähän ylimääräiseen työntekoon kuluva aika nähty pienempänä menoeränä kuin kaikki ne muut kulut, jotka menee "onnistuneisiin tekoihin", selvityksiin, käräjöintiin ja mahdollisiin imagotappioihin.

Ennen oli helpompi tehdä näitä onnistuneita pöllimistapauksia kassalla, mutta nykyisillä määräyksillähän pyritään juuri estämään ja ehkäisemään niitä (Ne kun saattavat aiheuttaa huomattavasti suurempia kuluja, kuin muutaman lihapaketin vieminen). Oikeassa kuitenkin olet, että nykyisellään on edelleen suhteellisen helppoa tehdä työntekijänä varkauksia, näpistyksiä kaupassa, mutta välttämättä niitä estäviä ja vähentäviä toimenpiteitä ei tällä hetkellä nähdä taloudellisesti kannattavana haittoihin nähden. Lidlssä veikkaisin varkaushävikin työntekijän puolella olevan melkoisen pientä, kiitos saksalaistyylisen kyttäämispolitiikan, mutta ei siloin oikein työntekijät voi sanoa viihtyvänsä.
Epailija

#147 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

Minun tietämykseni mukaan kassoille ei edes saa suunnata kameroita. Näin on minulle ainakin aikoinaan (edit: entisen) pomon puolelta kerrottu. Liittynee siihen, että sekä asiakkaiden allekirjoitusten ja PIN-koodien että työntekijöiden henkilökohtaisten kassatoimintoihin liittyvien salasanojen näppäilyn kuvaaminen on selkeä tietoturvariski.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

wiwi

#148 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Epailija, 20.11.2008 13:36:
---
---
Minun tietämykseni mukaan kassoille ei edes saa suunnata kameroita. Näin on minulle ainakin aikoinaan (edit: entisen) pomon puolelta kerrottu. Liittynee siihen, että sekä asiakkaiden allekirjoitusten ja PIN-koodien että työntekijöiden henkilökohtaisten kassatoimintoihin liittyvien salasanojen näppäilyn kuvaaminen on selkeä tietoturvariski.

Okei, siitä mä en tiedä. Meillä ei kylläkään ole sirukorttilukijoita eikä henkilökohtaisia salasanoja, ainoastaan myyjänumerot jotka ovat suht yleisesti tiedossa. Niistä ei siis tietoturvariskiä voi syntyä.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

moksu

#149 • • moksu [Dimension]

Niinno, kamerat voidaan suunnata siten, että nähdään kassatyöskentely ilman, että kortinlukijalaitteen PIN-koodin näppäily tulee näkymään (Henkilötietolaki)..tosin allekirjoituksen näkymisestä en osaa sanoa, kuuluuko se samanlaiseen lain vaatimaan "hyvään tietojenkäsittelytapaan".

Sitten taas oma mielipide siitä, saako henkilöstön omat koodit näkyä. Hyvähän toki olisi, että kamerat saataisiin siten suunnattua, että kassatyöskentely ja asiointi kassalla saadaan siten tallennettua, ettei henkilökohtaiset koodit näkyisi. Tosin, siitä on hyötyä, myös työntekijän oikeusturvan kannalta, että voidaan todentaa tarkoin miten on näppäilty asiointitapahtumassa. Se, onko tämä tietoturvallisesti huonotapa, on mielestäni epäolennaista turvallisuuden kokonaisuutta tarkasteltaessa. Se, ettei kuvatallenteelle tallennu mitään salasanoja on varmasti paras vaihtoehto, mutta tallenteiden säilyttämisellä ja tarkoin määritetyillä käsittelytoimenpiteillä voidaan ehkäistä tallenteiden väärinkäytösmahdollisuutta (joka vaaditaan muutenkin Henkilötietolaissa). Mielestäni usein ollaan tähän ratkaisuun päädytty (ihan perustuen omaan kokemukseen kaupan-alan turvallisuuden parissa työskennelleenä).
Yallu

#150 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

tiiplis, 20.11.2008 12:37:
---
Yallu, 20.11.2008 12:22:
---

---

No perusasioissa varmaankin joo mutta itse liittoon kuuluvana pidän sitä vähän kaksipiippuisena juttuna. On hyvä jos ihmiset saa apua tollasiin tilanteisiin missä Miinapiinakin nyt on, mutta miksi helvetissä kukaan kuuluisi liittoon jos samat edut ja avut saisi ilmankin. Ei se liiton toiminta mitään hyväntekeväisyyttä ole.

Kuten jo mainitsinkin, luottamusmies tod. näk. neuvoo ja kyselee liitosta mitenkä asioiden pitäisi mennä. Kun ongelmaa lähdetään selvittämään oikeusasteissa, jää liiton ulkopuolinen henkilö yksin taistelemaan taisteluaan. Laki ja työehtosopimus on kaikille sama, kuuluit liitton tai et.
Yallu

#151 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

---
---

Turvallisuussyistä kassoille kyllä suunnataan kameroita. Työntekijöiden valvominen kameroilla ei ole sallittua, ellei kyseessä ole työntekijän turvallisuus (esim. käsitellään rahaa).
ezzy

#152 • • ezzy Droid-pappa

Yallu, 20.11.2008 14:03:
---
---
---

---

Turvallisuussyistä kassoille kyllä suunnataan kameroita. Työntekijöiden valvominen kameroilla ei ole sallittua, ellei kyseessä ole työntekijän turvallisuus (esim. käsitellään rahaa).

Kameran kuvaama video on yhtenä "todisteena", kun muijaa syytetään myymälävarkauden avustamisesta ja se sai siitä jo fudutkin. Todisteessa näkyy, kun se laskee asiakkaan (duunikaverinsa) tupakka-askeja ja lyö ne kassaan (ja laittaa vahingossa 10kpl 18 sijasta) ja tästä pomo veti salaliittoteoriat ja antoi fudut.
tiiplis

#153 • • tiiplis also available in sober

Yallu, 20.11.2008 13:58:
---

Kuten jo mainitsinkin, luottamusmies tod. näk. neuvoo ja kyselee liitosta mitenkä asioiden pitäisi mennä. Kun ongelmaa lähdetään selvittämään oikeusasteissa, jää liiton ulkopuolinen henkilö yksin taistelemaan taisteluaan. Laki ja työehtosopimus on kaikille sama, kuuluit liitton tai et.

Joo tiedän ja ymmärrän kyllä että laki ja työehtosopimukset on kaikille samat. Se neuvonta ei vaan oikeasti ole ilmaista, liiton työntekijöille maksetaan palkkaa ja liitto kouluttaa luottamusmiehiä työehtosopimusasioissa. Miksi hemmetissä siitä pitäisi saada nauttia vapaamatkustajana? Tai no, kun liiton jäsenmaksun saa vähentää verotuksessa niin oikeastaan kyse on veronmaksajien rahoista...

--
italia litania nainati lailati

Miinapiina

#154 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä
juuh, taidan olla siinä tilanteessa, että pakko tästä on jollekin puhua. jos vaikka tuo työsuojeluihminen ois huomenna paikalla, ni vois käydä jutteleen.... masentaa, vituttaa, vollotuttaa, särkee päätä yms yms... *huokaus*

mut onneks tää tuhattaituri aina niin ystävällinen kollegani tarjosi sit kaikille paahtoleipää ja appelsiinimarmeladia kahvitauolla, kyllä nyt vittu elämä hymyilee *plur*

--
pinkki on pop!!!

Yallu

#155 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

tiiplis, 20.11.2008 14:33:
---
Yallu, 20.11.2008 13:58:
---

---

Joo tiedän ja ymmärrän kyllä että laki ja työehtosopimukset on kaikille samat. Se neuvonta ei vaan oikeasti ole ilmaista, liiton työntekijöille maksetaan palkkaa ja liitto kouluttaa luottamusmiehiä työehtosopimusasioissa. Miksi hemmetissä siitä pitäisi saada nauttia vapaamatkustajana? Tai no, kun liiton jäsenmaksun saa vähentää verotuksessa niin oikeastaan kyse on veronmaksajien rahoista...

Sille luottamusmiehelle palkan maksaa työnantaja, liitolta se saa jotain korvauksia (riippuu tietenkin työpaikan koosta) mitkä eivät ilmeisesti päätä huimaa. Nämä luottamusmiehet ovat usein työtovereitamme. En tiedä miten muualla toimitaan, mutta kyllä kaikissa vanhoissa työpaikoissani on luottamusmies auttanut jos työntekijällä on ollut kysyttävää. En kylläkään ole työskennellyt koskaan aloilla jossa liitot lakkoilevat jatkuvasti (paperi) tai kiristävät (Tehy)..

On eri asia miten tehdään ja miten pitäisi tehdä. Ennemmin kannattaa kysyä kuin jättää kysymättä.

Ja kyllä ne liittoon kuulumisen suurimmat hyödyt ovat työttömyyskassa ja oikeusturva (ja niihin tod.näk. suurin osa maksuista meneekin).
Lyylikki

#156 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

tiiplis, 20.11.2008 14:33:

Yleensä luottamusmiestä kiinnostaa mitenkä työntekijöiden asiat hoidetaan yrityksessä ihan yleisesti. Eikä siinä vaiheessa katsota kuuluuko joku työtoveri liittoon vai ei, jos sorsintaa tapahtuu. Luottamusmies on myös liiton markkinoija työpaikoilla, joten kyllä hänen intresseihinsä mahtuu myös liittoon kuulumattomat työntekijät, koska he ovat potentiaalisia liiton jäseniä. Jos syrjimättömyysperiaate toimii niin, että liittoon kuuluvaa ei saa asettaa eri asemaan, kuin liittoon kuulumatonta, niin kyllä se taitaa toimia toisinpäinkin.

Mut joo.
Paikkaan tässä yhden työkaverin virhettä/huolimattomuutta, joka johtaa siihen, että bongaan toisen virheen vuodelta 2006. Nice.
crissy

#157 • • crissy

Miinapiina, 20.11.2008 10:57:

uuh mikä duuni!

ei ssssaatana! nyt tuli jo niin isoja laittomuuksia pomon suusta et hohhoijaa!!!

Yhteys liittoon tai niin korkeelle taholle kuin on vaan mahollisuus päästä!!

Kauheelta kuulostaa! koita jaksaa babes! *antihali**antihali*
Minnalilla

#158 • • Minnalilla
voisin tahtoo säännöllisemmät työvuorot.. Eikä semmossia et joku viikko on 6pv töitä ja toisel viikol ei ollenkaan. Vuokratyötekijä plus koulu ei ole hyvä yhdistelmä!

--
tilulileii!

anis

#159 • • anis
Meidän duunissa nyt ei monikaan asia toimi. Omalta kohdaltani on paras se että kun kysyn että voisinko irtisanoutua jo tällä viikolla ni sit mulle tarjotaan paikkaa sieltä jota oon pari kuukautta kysellytkin :D

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.

Nauskiss

#160 • • Nauskiss
Ha-jot-taa ja raskaasti! Mä en tiedä miten mä saisin pidettyä itteni aisoissa ja kieleni kurissa, etten vaan vahingossa mene irtisanoutumaan... Se ei nimittäin kannata – taloudellisesti. Muuten vois kannattaakin – etenkin mentaalisesti.

Eikä tää nykyinen oo edes mun karmein duunipaikka, vaan ehkä kolmanneks karmein. Pitäis siis jaksaa ja olla vieläpä kiitollinen.

Mutku, ei melkein mitenkään pysty! *poks*

Miinapiina, 20.11.2008 10:57:
voi vittu sentään taas tätä touhua täällä *eiei*

jne...

Totaalinöyryytystä ja todella kusipäistä. Tuon sun takuulla miespuolisen (eiks jeh?) pomon vaimo on varmaan hoitanut heidän lapsiaan 24/7, joten miehen ei ole tarvinnut koskaan joustaa lasten takia omista työ- tai muista asioistaan.

Pitää vissiin perehtyä sun tilanteeseen aikaisempien postauksien valossa, nyt mulle tuli vaan sellanen käsitys, että pomos olis niinku savustamassa sua ulos, mutta toisaalta iskemässä sun itsetuntoa niin matalaks, että et uskalla enää mihinkään hakea... Tiedä sitten mikä on pohjimmainen tarkoitusperä? Ehkä vaan kiduttaa?

--
Yksi toimivimmista kontrollikeinoista on ympärivuorokautinen tarkkailu.