mayah, 26.8.2008 20:13:
--- Ana-5000, 26.8.2008 12:54:
Korjatkaa joku mode otsikko muotoon "Huonot, ei-suositeltavat lomakohteet" ennenkuin yhdyssananatseilta räjähtää aivolohkot.
---
Fixed!
Muuten ihan hyvä aihe kyllä, kunhan kaikki kerrankin pysyttäis siinä
No vittu kun internetissäkään ei saa enää sanoa että maassa jossa on likaista ei viihdy ilman että siitä tulee huolimattomasti naamioitu SENKINRASISTI-keskutelu ni tällasen topikin alla on aika vaikea keskustella mistään.
Niin. Minua nyt ei sinänsä nappaa, vaikka perus ranskalainen ei puhuisi sanaakaan englantia. Mutta, quottaan nyt itseäni:
Ja toki tuo kieliasia oli etukäteen tiedossa, mutta jotenkin sitä oletti, että esimerkiksi Lyonissa, jonka läpi virtaa jatkuvasti valtava määrä ihmisiä eri maista, osaisivat kansainvälisiä matkustusasioita hoitavat ihmiset sanasen englantia
Siis esimerkiksi ranskalaisen, kansainvälisesti liikennöivän junayhtiön työntekijät. Ja kyse oli tosiaan myös asenteesta, jota ei paljon yritetty piilotella.
Ja koska reilaamassa olin, kyse oli todellakin budjettireissusta. EN siis ruokaillut yhdessäkään überfiinissä ranskalaisessa ravintolassa. Jälleen lainaus edellisestä postauksesta:
-Raskasta ja inhaa ruokaa (semmoset perussetit, joita saa joka paikasta)
Arvioni perustuu siis sellaiseen ravintoon, jota oli yleisesti tarjolla joka puolella ja jonka oletin olevan ranskalaiseen ruokakulttuuriin kuuluvaa. Tyyliin voicroissantteja jonka päälle esim. hunajaa, voitaikinasta tehtyjä leivonnaisia, rasvaa tihkuvia pasteijota, helvetillinen valikoima kaikkea em. kaltaista roinaa kaupassa (jos sellaisen löysi) ja leipävalikoimassa ehkä yhdenlainen valkoinen patonki. Joo, mun mielestä raskasta ja inhaa.
Tietenkin olisin mieluummin ollut ruokaturistina maistelemassa juustoja ja viinejä jos olisi ollut mahdollista. En ollut, joten siitä en esitäkään arviota. Mun mielestä on kuitenkin kummallinen ajatus, että jonkun maan ruoka/kaupunkikulttuuri olisi kaiken (subjektiivisiin kokemuksiin perustuvan!) arvostelun yläpuolella vain siksi että se on yleisesti niin fiininä ja mahtavana pidetty mesta. Mun mielestä ei ollut.
Ja kyllä, olet pahasti väärässä mun unelmalomakohteesta :)
Ranskalaisten kielitaidosta:
Minusta olisi herttaisen ihanan söpöä jos tälle euroopan toiseksi turhimmalle kansalle annettaisiin vuoden 1940 kaltainen löylytys ja opetettaisiin niille saksaa. Englantia voitaisiin opettaa b-kielenä, koska luulen että heidän saarivaltiossa asuva naapurikansakin olisi asiasta varmaan innoissaan ja lähtisivät ilomielin tekemään fransmanneista selvää jälkeä.
Tuota, jos joku paikka on infrastruktuuriltaan heikkotasoinen ja tämän mainitsee negatiivisena asiana turistin näkökulmasta, mitä ihmeellistä siinä on? Onko elitismiä, jos haluaa esim. lomamatkallaan lämpimän suihkun, oikean vessan ja vähemmän kuin saappaanreunaan yltävän määrän eläimen ulostetta kävelyväylillä?
Voi kyynel jos viikon loma menee "pilalle" jonkun aasinpaskan takia :D Siinä on todellakin asenteissa parantamisen varaa. Tää on vähän samaa meininkiä kun nykylasten intti, ollaan viikko ja tullaan itku silmässä pois kun ei saa pelata pleikkaria juoda viinaa kultamukista.
Ei paskasissa paikoissa kovin monet viihdy. Jos paikka on paskanen, niin se voi olla jollekin erittäin pahasti lomatunnelmaa pilaava tekijä. Se ei ole asenteiden kehittämisen kohde, vaan valintakysymys.
Nimen omaan. Kannattais varmaan valita kohde omien mieltymyksiensä mukaan. Jos sitä paskaa ei siedä niin ottaa sitten lennon Singaporeen tai Tokioon (tai jos se kulttuurishokki pelottaa ni kannattaa pysyä himassa).
Ja tietty sit perään silmät kosteana suoritettu ylpeydestä värisevä surmanlyönti toisen maan värikästä ja viehättävää aasinpaskaa arvostamatonta ihmistä solvaamaan pyrkivä, itsesäälissä ja -inhossa rypevä, semikapinallinen kotimaan haukkuminen ja dissaus.
*rumpufilli*
Tähän väliin haluaisin aplodit, oli sen verran mahtava suoritus. Kukaan ei osannut odottaa. Vähän niinkuin threadeissa joissa kysytään että mikä eläin on ikävin ni eka postaus on aina et IHMINEN. Siis valkoinen ihminen, eurooppalainen. Ei niistä muista niin väliksi. Korkeintaan ehkä Amerikkalainen.
Koska se on vaan niin ihanan helppoa ja tuntuu hyvältä. Kaikkihan me tiedetään, että jos sanoo puolikkaankin sanan Suomen puolesta, on jollain tavalla väärin ajatteleva ihminen. Varsinkin jos sanoo ettei tykkää, kun muualla on paskaista ja suomessa ei oikeastaan ole. Sehän on suoraa fasismia, kulttuurirelativistikin tietää että likaisuus on määrittelykysymys eikä aasinpaska maassa ole likaa, vaan kulttuuritekijä, jota pitää arvostaa. Oikeastaan meille tekisi kaikille hyvää kantaa ulko-ovemme eteen hieman aasinpaskaa.
Mutta hienoa että uskalsit tuoda Suomen julki tässä kontekstissa. Ihan vaan ettei kukaan luule että meidän Axu arvostais kotimaataan yhtään sen enempää kuin tihrusilmäinen vasemmistohumanisti saa arvostaa joutumatta pelätylle ja inhotulle rasistilistalle. Jokainenhan tietää, että omaa kotimaataan pitää vihata ja halveksua, ja muita maita ylistää ja kumarrella. Varsinkin neuvostol... no. Eipä mennä aiheen ohi.
Oi että mitä draamaa.
Harmi jos pahotin sun mieles kertomalla omakohtaset kokemukseni Suomen yöelämän tasosta, nuorison käytöstavoista ja hinnoista. Ikävä kyllä, en ole tähän mennessä löytänyt ulkomailta kun yksittäisiä pikkupaikkoja, joissa joku edellä mainituista ois ollu heikomassa jamassa kun Suomessa keskimäärin.
Harmi jos pahotin sun mieles kertomalla omakohtaset kokemukseni Suomen yöelämän tasosta, nuorison käytöstavoista ja hinnoista. Ikävä kyllä, en ole tähän mennessä löytänyt ulkomailta kun yksittäisiä pikkupaikkoja, joissa joku edellä mainituista ois ollu heikomassa jamassa kun Suomessa keskimäärin.
Ei mulla mieli tosta pahotu, musta toi oli vaan niin ankea läppä et oli pakko sanoa takas ennenku nyökyttelijät ryntää tänne massoittain yhdessä toteamaan että kyllä se on taas koti joka on paskin paikka maailmassa.
Juhgu, 26.8.2008 14:12:
Kävin kerran lomalla Lahdessa, enkä valitettavasti voi suositella sitä kenellekään lomamatkailijalle. Alkuasukkaiden kanssa on vaikea kommunikoida, nähtävyydet ovat aika vaisuja, yöelämässä täytyy pukeutua Kevlariin ja paikallinen eksoottinen mukiruokakin on ihan yliarvostettua. :( Olis riittäny kun olis vaan kattonu telkasta jonku dokumentin aiheesta. Ehdottomasti huono ei suositeltava loma kohde.
Joo kauhee paikka kerran teltti-retkeilin Mukkulassa ni eikös sinne tullu samana iltana 5 autollista aitoja romanialaisia romaneja ja vettäkii tais sataa :D
Lauruska, 26.8.2008 15:27:
Ranskan Marseille (likaisuus erityisesti ISO miinus). Ranskassa pidin paljon Pariisista ja Lyonista ja etelärannikon Nizzasta, mutta tuo Marseille oli kyllä aivan kauhea eikä tulisi mieleenkään lähteä sinne toista kertaa.
Täytyy olla eri mieltä. Mikä Marseillessa sitten oikein mätti? Itse olen käyny Marseillessa muutamaan otteeseen vierailemassa paikallisten tuttujen luona ja pidän kaupungista todella paljon. Kieltämättä Marseille ei ole puhtaimmasta päästä, varsinkaan "huonomaineisimmissa" lähiöissä joissa olen asunut, mutta keskusta on viehättävä ja nähtävyydet upeita. Marseillen alueelta löytyy ihania paikallisten suosimia hiekkarantoja, puhumattakaan esim. veneilymahdollisuuksista ja "Les Calanques". <3
Kaikenkaikkiaan rakastan koko Provencen aluetta, erittäin ihania ja ystävällisiä paikallisia, mahtavaa ruokaa, kulttuuria jne.
Täytyy kuitenkin sanoa että Marseille on yksi Euroopan vaarallisimmista kaupungeista, satamakaupunki, linkki Euroopan ja Afrikan välillä, jonka kautta kulkee ja jossa esiintyy paljon rikollisuutta (mafia jne). Paikalliset välttävät ilta-aikaan kaduilla kävelemistä, samoin metrolla kulkemista, ja melkeinpä joka paikkaan mennään autolla ovet lukittuina (tähän olen itse nähnyt syyn eikä ollut kivaa katsottavaa). Niinpä Marseille ei ole turistikaupungiksi ehkä aivan ihanteellisin.
Vinkkinä: tutustu paikallisiin ja saat kaupungista paljon irti! Tosin tää pätee kyllä jokaiseen mestaan.
Taitas jätkän asenteissakin olla snadisti kehittämisen varaa. On se niin vitun väärin kun "köyhissä" maissa ei siivota paskoja meidän parempien ihmisten viihtyvyyden lisäämiseks.
Mulla on ainakin Kreikasta vaan ja ainoastaan hyviä muistoja. Korfu ja Parga oli kumpikin helvetin kauniita paikkoja. Turisteja oli vitun vähän ja klubielämä loisti poissaolollaan. Rannoiltakin puuttu kaikki beach volleyn lätkijät ja dokaajat. Yhtään ahnetta ja vittumaista paikallista en nähnyt, päin vastoin jengi oli älyttömän ystävällistä.
Mutta joo, vastatakseni vielä tähän threadiin voisin sanoa että paskin lomakohde on Suomi.
Kuule tää ei ole asennekysymys. Olen käynyt useassa paljon köyhemmässä maassa, jossa asiat ovat hoidetut paremmin ja siistimmin. Sitä paitsi mitä vittua sä täällä Suomessa teet, jos et kerran tykkää olla täällä turistina - muuta kotimaahasi, mikä se sitten liekään. Ja jos et tiedä Kreikkaa parempia lomakohteita, niin hanki köyhis vähän enemmän rahaa, että pääset parempaan paikkaan. Ootko sä ryssä kenties? (Ja kaikki edelläoleva siitä, että alat asenteelliseksi mun kirjoituksesta ja kehtasit vitun pitkätukka runkkari haukkua kotimaatani, vaikka sun tuskin on täällä pakko asua).
Edit: Ai joo tuli mieleen, että sulla saattaa olla Suomen passi. Jos näin on, niin luovuta se välittömästi takaisin ja painu vittuun täältä!
Ehkä olis hyvä pistää jokaisen postaajan introksi omat unelmat "lomakohteesta"?
Esim. mulle olisi lomaa, vaikka olla mökillä 100km Helsingistä suuntaan X tai vaikka Tokion ruuhkissa darrasena päivänä (vitsi), kun loppupeleissä ajankohta elämässäkin vaikuttaa jo todella siihen, mikä on nautinnollista lomaa ja mikä ei.. meh :D
Mikähän vittu tätä klubitusta vaivaa ku joka ikinen vähänkin kiinnostava ja keskustelua herättävä topikki aina menee jossain vaiheessa tälläseksi henkilökohtaisuuksiin meneväksi paskanheitoksi ?
Janne, 27.8.2008 00:39:
Kuule tää ei ole asennekysymys. Olen käynyt useassa paljon köyhemmässä maassa, jossa asiat ovat hoidetut paremmin ja siistimmin. Sitä paitsi mitä vittua sä täällä Suomessa teet, jos et kerran tykkää olla täällä turistina - muuta kotimaahasi, mikä se sitten liekään. Ja jos et tiedä Kreikkaa parempia lomakohteita, niin hanki köyhis vähän enemmän rahaa, että pääset parempaan paikkaan. Ootko sä ryssä kenties? (Ja kaikki edelläoleva siitä, että alat asenteelliseksi mun kirjoituksesta ja kehtasit vitun pitkätukka runkkari haukkua kotimaatani, vaikka sun tuskin on täällä pakko asua).
Edit: Ai joo tuli mieleen, että sulla saattaa olla Suomen passi. Jos näin on, niin luovuta se välittömästi takaisin ja painu vittuun täältä!
Taitas jätkän asenteissakin olla snadisti kehittämisen varaa. On se niin vitun väärin kun "köyhissä" maissa ei siivota paskoja meidän parempien ihmisten viihtyvyyden lisäämiseks.
Mulla on ainakin Kreikasta vaan ja ainoastaan hyviä muistoja. Korfu ja Parga oli kumpikin helvetin kauniita paikkoja. Turisteja oli vitun vähän ja klubielämä loisti poissaolollaan. Rannoiltakin puuttu kaikki beach volleyn lätkijät ja dokaajat. Yhtään ahnetta ja vittumaista paikallista en nähnyt, päin vastoin jengi oli älyttömän ystävällistä.
Mutta joo, vastatakseni vielä tähän threadiin voisin sanoa että paskin lomakohde on Suomi.
Profiilista:
Janne: Muistahan lukea quotet, homo.
Janne: Pannaan tähän vielä linkki, että muutkin voivat lukea sun typeryyksiä [osoite] (katsotaanpa, jätätkö linkin näkyviin)
Mun typeryyksiä? :D Aika kalpeiksi jää mun typeryydet sun juttujes rinnalla. Todistit käytökselläs sitä paitsi mun väittämät oikeiksi, ainoastaan väkivallalla uhkailu puuttui.
Mä en nää mitenkään epäisänmaallisena sitä, jos sanon tän maan baarikulttuurin, hintatason ja nuorison käytöstapojen olevan täysin retuperällään. Päin vastoin, noihin asioihin kannattais puuttua, eikä kylpeä siellä 70-luvun kullatussa suomikuvassa.
PS. Kävin muuten armeijankin, vaikka pitkätukkaset homoryssät sitä harvemmin käy.
- - Mitä vittua sä täällä Suomessa teet - - hanki köyhis vähän enemmän rahaa - - Ootko sä ryssä kenties? - - kehtasit vitun pitkätukka runkkari haukkua kotimaatani.
---
M.O.T.
Juuri muilta mailta kotiutuneena tämä erittäin sivistynyt mielenilmaus palauttaakin realiteetit eli kotoisan & lämpimän-myönteisen Suomi-meiningin kiitettävän näppärästi mieleen.
Kiitos, juuri tätä ikävöin ja kaipasin! (NOT.)
•
•
Fakiiri Herra rauhallisuus / Gone fishing.
Janne, 27.8.2008 00:39:
Ja millähän oikeudella SÄ haukut toisten kotimaata. Näitä junttituristeja joutuu sit katella mitkä ei arvosta toisten kulttuuria ja kotimaata paskan vertaa. Pääasia että itsellä on hauskaa ja mukava olla...
Mikähän vittu tätä klubitusta vaivaa ku joka ikinen vähänkin kiinnostava ja keskustelua herättävä topikki aina menee jossain vaiheessa tälläseksi henkilökohtaisuuksiin meneväksi paskanheitoksi ?
Äläpä muuta viserrä! Snadisti karkaa lapasesta touhu.
Meikä ei tosin diggaa niin paljon tämmösestä negatiivisen kautta lähestymisestä, enempi ehkä kiinnostaisi lukea niistä hyvistä lomakohteista. Ite ei oo oikeen jaksanut nillittää reissuissa pikkuasioista. Hyvin pitkälti myös asennekysymys, ja toisaalta mielipidekysymys. Jokaiselle jotakin. Itseä ei kiinnosta aina luksusbaarit, luksusbiitsit sun muu imho turha hömpötys, mutta kukin hakee lomaltaan itselleen ja tilanteelleen sopivimpia ominaisuuksia ja kokemuksia.
En ole käynyt yhdessäkään ei-suositeltavassa lomakohteessa elämäni aikana, olen aina saanut uusia, arvokkaita elämyksiä. En myöskään näe Suomea ei-suositeltavana lomakohteena, ainakaan tuota pohjoisen aluetta. Lappi. <3 En tosin ole koskaan käynyt siellä, mutta yksistään kuvat ovat jo olleet salpaannuttavia. :)
Sori kun pilasin nyt tän negailutopikin OT plurrilla. :D I rest my case here. :)
Janne, 27.8.2008 00:39:muuta kotimaahasi, mikä se sitten liekään. Ja jos et tiedä Kreikkaa parempia lomakohteita, niin hanki köyhis vähän enemmän rahaa, että pääset parempaan paikkaan. Ootko sä ryssä kenties? (Ja kaikki edelläoleva siitä, että alat asenteelliseksi mun kirjoituksesta ja kehtasit vitun pitkätukka runkkari haukkua kotimaatani, vaikka sun tuskin on täällä pakko asua).
Vampyrella, 27.8.2008 03:01:
Meikä ei tosin diggaa niin paljon tämmösestä negatiivisen kautta lähestymisestä, enempi ehkä kiinnostaisi lukea niistä hyvistä lomakohteista. Ite ei oo oikeen jaksanut nillittää reissuissa pikkuasioista. Hyvin pitkälti myös asennekysymys, ja toisaalta mielipidekysymys. Jokaiselle jotakin. Itseä ei kiinnosta aina luksusbaarit, luksusbiitsit sun muu imho turha hömpötys, mutta kukin hakee lomaltaan itselleen ja tilanteelleen sopivimpia ominaisuuksia ja kokemuksia.
Mun mielestä taas on hyvin avartavaa voida lukea täältä ihmisten perusteltuja negatiivisia huomioita paikoista, joissa he ovat käyneet. Matkatoimistojen mukaanhan kaikki paikat ovat just Sulle sopivia, kunhan he saavat käärittyä rahat. Täältä voi sitten katsella, notta minne sitä kannattaa lähteä omilla kriteereillä ja minne taas ei. "Täältä löytää vain allasbaareja ja rantoja" vrt. "Vain kulttuuritarjontaa ja pubeja, rannat loistivat poissaolollaan." Itse en pidä auringonotosta (ja sen huomaa, I'm a white monkey!), kun taas historia ja kulttuuri kiinnostavat, joten toiselle tylsin matka ikinä voisi olla mulle kiinnostava. Jos taas olisin tietoisesti hakemassa lukulomaa ja täyttä rentoutumista, voisin kokeilla vaikka paikkaa, josta sanotaan, ettei sieltä löydy mitään tekemistä ja rantaa on paljon. Kaikki riippuu asenteista ja mielipiteistä, kuten itsekin sanoit, mutta siksi on myös ihmeellistä loukkaantua siitä, ettei joku pitänyt paikasta, mistä henkilö itse pitää.
Jottei täysin OT:ksi menisi voisin sanoa, että Bulgarian Sunny Beach tosiaan sopii ainoastaan 18 ikävuoden hujakoilla kieppuville viinaan meneville ihmisille, jotka lähtevät isolla porukalla, tykkäävät sosialisoida ja ottaa aurinkoa (tai vaihtoehtoisesti voi tehdä kuten minä, ja nukkua päivät). Itse en ikinä sinne enää menisi, tuolloin oli kivaa, mutta nyt prioriteetit ovat täysin erilaiset.
•
•
Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi
Tuota, jos joku paikka on infrastruktuuriltaan heikkotasoinen ja tämän mainitsee negatiivisena asiana turistin näkökulmasta, mitä ihmeellistä siinä on? Onko elitismiä, jos haluaa esim. lomamatkallaan lämpimän suihkun, oikean vessan ja vähemmän kuin saappaanreunaan yltävän määrän eläimen ulostetta kävelyväylillä?
---
Voi kyynel jos viikon loma menee "pilalle" jonkun aasinpaskan takia :D Siinä on todellakin asenteissa parantamisen varaa. Tää on vähän samaa meininkiä kun nykylasten intti, ollaan viikko ja tullaan itku silmässä pois kun ei saa pelata pleikkaria juoda viinaa kultamukista.
En tiedä minkälaisia LOMAmatkoja teet, mutta en välttämättä haluaisi lähteä mukaan.
Itselleni on tärkeää, että lomakohteeni on siisti ja puhdas. Se, että joutuu miettimään koko ajan, mistä lapset löytävät seuraavan paskakasan, ei vastaa mielikuvaani rentouttavasta lomasta.
Kanarian saaret ovat ehkä suurin kirosana nuorelle lomailijalle ja osittain olen tästä samaa mieltä. Perinteiset kohteet ovat likaisia, Brittejä joka paikassa, ja sitten niitä S#¤%&*#n lomaosakkeiden kaupustelijoita pyörii ympärillä. Viime talvena huomasin kuitenkin, että panostamalla pikkuisen enemmän (siis rahaa), löytyykohteita jotka ovat puhtaita, rauhallisia ja ennen kaikkea, uusia.