niomic, 21.8.2008 12:28:
-
Osa bileistä on jaottanut tätä esim. siten että jengiä rahastetaan ennen itse narikkapistettä olevassa esijonossa, näin tehtiin esim. Laserpointeissa. Tämä malli ei tosin sovellu kovin moniin bileisiin, koska tuollaisia esijonoja ei pahemmin esiinny tapahtuman sisällä. Tosin jonkun LP:n suhteen minun on vielä vaikeampi käsittää sitä ettei narikka sisälly hintaan, kun kyseessä on täysin erikseen järjestetty tapahtuma paikassa, jossa ei ole normaalisti mitään vakiotoimintaa järjestysvalvonnan / narikan osalta.
Kokeilimme tuota ensimmäistä kertaa v. 2008 ja se nopeutti sisääntuloa
huomattavasti. Mitään ehdointahdoin pakkorahastusta ei sinänsä ole
koskaan ollut tarkoitus tehdä, vaan pyrkiä nopeuttamaan asiakaspalvelua.
Narikkakulut on tuon kokoluokan tapahtumassa jo joka tapauksessa
suuremmat kuin mahdolliset tulot, eli käytännössä narikasta budjetoidaan
aina miinus-merkkinen summa.
Mikäli tuo palvelumaksu sisällytettäisiin lipunhintaan, joutuisi
lipunmyyntipisteet kirjoittamaan erikseen kahden verokannan kuitin
joka taas ei onnistu. Eikä tapahtumalla taas ole intresseissä maksaa
kalliimman verokannan mukaan alv:a.
Tämä kuluttajaviraston suositus tulee varmaan muuttamaan käytäntöä
hieman. Sinänsä se on aivan sama missä yhteydessä tuo raha tulee,
mutta nykyinen käytäntö on asiakkaalle edullisin ja tapahtumajärjestäjälle
helpoin.
Normaalissa ravintolassa, ulkoiselle tapahtumanjärjestäjälle se tarkoittaa
kahta vaihtoehtoa : laskea jo valmiiksi ohutta katetta tai nostaa pääsylipun
hintaa kompensoivalla summalla, joka taas vääristää kilpailua täysin
merkityksettömän asian takia.