"Älä maksa narikkaa tyhjästä"

171 posts, 9 pages, 50,532 views

Tyranoid

#101 • • Tyranoid FINRG

iBOU, 21.8.2008 15:49:
Johtuiskohan se se ettei ulkomailla peritä pakollista narikkaa kenties siitä, että bileiden liput ovat 2-3x korkeammat kuin suomessa?

Oon käynyt bileissä tai klubeilla Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Tsekeissä, Saksassa, Ranskassa, Portugalissa, Englannissa, Hollannissa, Belgiassa, Norjassa, Tanskassa, USA:ssa, Tunisiassa, Venäjällä, Kiinassa ja Japanissa. En sanoisi että noissa kaikissa oli lippujen hinnat 2-3 kertaa korkeampia kuin Suomessa. Vaihtelua toki oli suuresti, ainoa mikä noita yhdistää on se, että pakkonarikkaan en ole törmännyt...
liikkuva muna

#103 • • liikkuva muna an egg on the move

JussiS, 21.8.2008 15:54:
---
Hemppa, 21.8.2008 15:51:
Eikö se pointti nyt ollut se, että ei halua maksaa tavaran säilytyksestä jos EI sellaista tarvitse?

---

Ei se oo tavaransäilytysmaksu, vaan eteispalvelumaksu.

Auttaakohan, kun pistää ovelle hinnaston:
Oven avaus, 2€
Lisäkäynti narikassa, 2€

Oon monesti ihmetelly tota "eteispalvelua": läskit äijät kattelee muijia ja jauhaa paskaa. Taitaa massit mennä vielä verottomana suoraan omaan taskuun.

Noiden maksujen nimikkeet on yleensäkin harhaanjohtavia. Junissa vois lukea että liputta matkustamisesta saa sakon, eikä mitään helvetin tarkastusmaksua. Tarkastusmaksuhan pitäis maksaa siitä, että joku vaivautuu tarkistamaan sun lippus. Kirjastostakin oon saanu joskus "palautuskehotusmaksun", ikään kun se kehottaminen maksais, eikä se, että kirja on myöhässä.
iBOU

#104 • • iBOU marX escobar
Onneksi ravintola voi valita asiakkaansa ja kaikkia kitisijöitä ei ole pakko ottaa sisään ;)
Syce

#105 • • Syce

iBOU, 21.8.2008 16:15:
Onneksi ravintola voi valita asiakkaansa ja kaikkia kitisijöitä ei ole pakko ottaa sisään ;)

Kuten myös päinvastoin =D
ramsau

#106 • • ramsau chuck my norris

JussiS, 21.8.2008 16:06:
---
Syce, 21.8.2008 16:03:
Meinaatko sää oikeesti että ravintola tekee niin nahkoineen tätä hommaa ettei varaa moiseen ole? Saati et lisätään juomiin 20centtiä lisää maksua. *ding*

---

Joo siis ravintolat oikein palaa halusta hankkia lisäkustannuksia itselleen, ja tunnetustihan mikään poistunut maksu ei tuu näkymään jonkun toisen asiakkaan hinnassa. 20c? Siis et klubit olettais et jokainen juo sen 10 tuoppia? :D Ei ihan taida.

: niin :

ezzy, 21.8.2008 16:04:

2e on aika iso %-osuus omasta klubi-illasta. :)

Ravintolan yhden henkilön keskiostos on loppujenlopuksi aika pieni.. Vaikka itse ravintola-alalla työskentelen, en tiedä mikä on tarkka korotus. Mutta tiedän sen faktana että se 2 euroa siirretään joko drinkkeihin tai pääsylippuihin. Se EI poistu, vaan siirtyy muuhun yhteyteen.

Ravintolan ylläpitäminen on todella kallista nykypäivänä, siksi yksityisiä yrittäjiä on todella harvassa. Käsi ylös kuinka moni todellisuudessa tietää paljonko yksittäinen ravintola oikeasti tuottaa ja paljonko sillä on kuluja?

Katteet on pakko pitää korkealla ja osasyynä nykyään kaikki mahdollinen myös ulkoistetaan, siivous, huolto, dj:t ja jv-firmat. Osa ulkoistaa myös henkilökuntansa. Osassa paikassa palvelumaksu menee poken omaan taskuun, osassa tuotto tilitetään jv-firmalle ja lisätään verojen jälkeen palkkaan.

Niinkauan kuin se palvelumaksu oli, ravintolat ovat saaneet palvelunsa halvemmalla. Nyt jv-firmat nostavat hintojansa.

Arvaatte varmaan mihin se hinnankorotus osuu.

Ja sitten nillitetään lisää.
Tyranoid

#107 • • Tyranoid FINRG

iBOU, 21.8.2008 16:15:

Ja onneks mä voin kitistä täällä netissä ja sit baarissa hymyillä pokelle kun ojennan sille sen 2e. :D

Ei tää paska systeemi sen vika oo, en tietenkään ole sellaista väittänyt.
Lippe

#108 • • Lippe

iBOU, 21.8.2008 15:53:
---
Hemppa, 21.8.2008 15:51:
Eikö se pointti nyt ollut se, että ei halua maksaa tavaran säilytyksestä jos EI sellaista tarvitse?

---

Miten sä et pysty sisäistään sitä että se ei ole narikkamaksu vaan eteispalvelumaksu joka sisältää myös sen että poket valvovat sun turvallisuutta ja yleistä järjestystä ravintolassa.Se että laitat riepus narikkaan tai jätät laittamatta on todella pieni osa pokejen työstä illan aikana.

Miksi sä lainaat tekstiä jota et lue loppuun :D Herää ny oikeasti :D
Ja ihan samat JussiS:lle

Jokanen vähänkään asiakaspalvelua ymmärtävä tietää, että tollaset kustannukset pitää piilottaa muihin maksuihin, niinku se siivoojankin palkka. Asiakas ei koe maksavansa tuossa tilanteessa mistään muusta kuin tavaransäilytyksestä. Baariin mennessä maksan mielummin moisen tervehtimättä jättämisen ja suojelurahan lipun ja juomien hinnassa. Jos tarvitsen tavaransäilytystä se on ihan sama vaikka olis 5e. En mitenkään väheksy pokejen työtä, vaarallista ja vittumaista ja voi joutua oikeuteenkin välillä, mutta ottakoot yhteyttä liittoon jne. Siellä ne palkka-asiat taidetaan hoitaa eikä eduskunnassa?
Juhgu

#109 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Hemppa, 21.8.2008 16:24:
---
Baariin mennessä maksan mielummin moisen tervehtimättä jättämisen ja suojelurahan lipun ja juomien hinnassa.

Vaikka se sillä tavalla olisi kalliimpaa kuin erikseen maksettuna?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

ramsau

#110 • • Edited ramsau chuck my norris
Meillä asia on järjestetty siten että Palvelumaksu on puhtaasti "pay with respect" eli pakko ei ole maksaa. Hyvin on toiminut tähän asti, tosin meidän asiakaskunta koostuu pääosin 25v ja ylöspäin. En nyt koe sitä niin ylisuureksi asiaksi jos jossain maksaa liikaa tai on paska palvelu. Ei mun ole pakko sinne uudestaan mennä. "Eiköhän täällä näitä munlaisia baareja ole enemmänkin kuin tää yks paskaluukku jossa pyydettiin 2e narikka ilman syytä" - mentaliteetilla.

Jos se on niin vaikeeta, ryypäkkää kotona ja nillittäkää siellä.

Teitä ei kukaan pakota menemään ryöstettäviksi ja huijatuiksi ravintoloihin. Ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa ja asiakkaalla on oikeus valita ravintolansa. Eivät kaikki ravintolat edes peri palvelumaksua tahi mitään muutakaan sisäänpääsyä.

Vai?

Eikuniijoo.. Eihän siitä ollutkaan kyse! Vai oliko?
AnderS

#111 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

ramsau, 21.8.2008 16:57:
Meillä asia on järjestetty siten että Palvelumaksu on puhtaasti "pay with respect" eli pakko ei ole maksaa.

Mä olen joskus työskennellyt pokena samalla kaavalla. Eli siinä baarissa narikka kuului lipun hintaan mutta hyvästä palvelusta asiakas tippas jos siltä tuntui. Koska Narikka kuului lipun hintaan, meille maksettiin kiinteää tuntitaksaa joka oli ihan hanurista. Pääasiallisesti poken työ oli helvetin kivaa, ei sillä todellakaan rahaa tehny mutta opiskeluaikana sillä itsensä elätti just.

Aika värikkäitä mielikuvia on osalla porukasta mitä poken työ pitää sisällään ja mitä siitä pitäis maksaa*nauru*
Lippe

#112 • • Lippe

Juhgu, 21.8.2008 16:54:
---
Hemppa, 21.8.2008 16:24:
---
Baariin mennessä maksan mielummin moisen tervehtimättä jättämisen ja suojelurahan lipun ja juomien hinnassa.
---

Vaikka se sillä tavalla olisi kalliimpaa kuin erikseen maksettuna?

Näin on monessa baarissa ja toiminut on. Mielummin käyn sellaisissa. Niissä kun ne poketkin ilmeisesti saa tuntipalkkaa eikä mitään provikkaa.
#113 • • eeci Guest

ramsau, 21.8.2008 16:57:
Eikuniijoo.. Eihän siitä ollutkaan kyse! Vai oliko?

Kyse oli siitä että lain mukaan asiakkaan tulee tietää sisäänpääsyn kokonaishinta ennen kun maksaa mitään. Se ei vaatis mitään muita muutoksia nykysysteemiin kun että mainoksissa kerrottais sen sisäänpääsymaksun lisäks narikkamaksu. Kyseiset summat saa sitten olla mitä tahansa nollan ja äärettömän väliltä ja ne voi rahastaa niin monessa osassa kun hyvältä tuntuu.

Ja sitten JussiS: Sun mielestä siis on ihan ok että osa liksasta maksetaan pimeenä? Mitäs jos jätetään samantien kaikki muutkin verot maksamatta ja palkatkin voidaan korvata vaikka kilometrikorvauksilla? Säästyy heti ihan perkeleesti rahaa ja taas voidaan tarjota asiakkaille huveja halvemmalla. Älyhoi. Jos ei toimintaa oo varaa pyörittää laillisesti, niin kaatukoon.
Umbala

#115 • • Edited Umbala d a n c e m a c h i n e s

JussiS, 21.8.2008 15:20:
---
Umbala, 21.8.2008 15:08:
Eli siis tällähetkellä narikkarahassa ei oo veroja? Ja jos se siirretään lippuun, joudutaan siitä maksamaan veroja ihan joka suuntaan? Mä en tiiä oonko mä nyt jotenkin hidas (todennäkösesti), mutta ei vaan mee jakeluun miten se hinta niin järkyttävästi muuttuu riippuen siitä kenelle sen maksaa.

---

Siihen tulee toiset verot (22%) päälle.

Mä oon nyt jo hetken yrittänyt keksiä, mutta mistä hemmetistä toi toinen Vero tulee?

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Jussi Soro

#116 • • Jussi Soro choon!

alek szahala, 21.8.2008 16:13:
Oon monesti ihmetelly tota "eteispalvelua": läskit äijät kattelee muijia ja jauhaa paskaa. Taitaa massit mennä vielä verottomana suoraan omaan taskuun.

Jep. Ota vaiks seuraavaks asioista selvää ennen kun kirjotat mitään yhtä älykästä.
Jussi Soro

#117 • • Jussi Soro choon!

Umbala, 21.8.2008 17:43:
Mä oon nyt jo hetken yrittänyt keksiä, mutta mistä hemmetistä toi toinen Vero tulee?

Ensin maksetaan verot lipun hinnasta (lipunmyyjä)
Seuraavaks maksetaan tuotetusta palvelusta (jv-yritys)

Kerro ihmeessä jos keksit miks tosta ei pitäis maksaa veroja noissa väleissä?
zanta

#118 • • zanta Rovaniemen isäntä

JussiS, 21.8.2008 17:58:
---

---

Vaikka en alaa sen paremmin tunne, niin kuulin noin vuosi sitten että olis tuo pääsylippu alviton ravintolalla...
Vähän jäin ihmettelemään asiaa mutta aattelin että ihan sama :D
Jos jollain ois varmaa tieto asiasta niin kertokaa toki.

--
hyvät bileet ei tunnu miltään jos ei välillä käy paskoissa bileissä

liikkuva muna

#119 • • liikkuva muna an egg on the move

JussiS, 21.8.2008 17:56:
---
alek szahala, 21.8.2008 16:13:

---

Jep. Ota vaiks seuraavaks asioista selvää ennen kun kirjotat mitään yhtä älykästä.

Verojen vai läskien äijien osalta?
iBOU

#120 • • Edited iBOU marX escobar

zanta, 21.8.2008 18:37:
---
JussiS, 21.8.2008 17:58:
---

---

---

Vaikka en alaa sen paremmin tunne, niin kuulin noin vuosi sitten että olis tuo pääsylippu alviton ravintolalla...
Vähän jäin ihmettelemään asiaa mutta aattelin että ihan sama :D
Jos jollain ois varmaa tieto asiasta niin kertokaa toki.

8% on alv pääsylipputuloista.

en kyllä aivan käsitä tuota Jussin laskentatapaa missä narikan hinta nousee 6 euroon jos sen lipunmyyjä perii, toki se jonkin verran kallistuu mutta ei siihen mitään moninkertaisia veroja kyllä tule.

jos myyt lipun 10 eurolla, ja siitä maksat sitten järkkärifirmalle narikan osuuden niin eihän siinä mitään moninkertaisia veroja tule. sä tulotat siitä lipusta 2 euroa järkkärivirmalle thats it, he maksavat omasta osastaan alvin ja sä maksat myydyistä lipuista alvit ja verot.

helpoimmalla kuitenkin pääsee kun järjestäjä myy omat lippunsa ja lipunmyynnin vieressä on lappu jossa sanotaan pakollinen eteispalvelumaksu 2 euroa, jonka sitten perii esim narikka. tällöin kumpikin osapuoli on vastuussa vain ja ainoastaan omista rahoistaan eikä sekaannuksia tai epäselvyyksiä tule paljonko kenenkin pitää tilittää.