"Älä maksa narikkaa tyhjästä"

171 posts, 9 pages, 50,609 views

#41 • • eeci Guest

Loose Grip, 21.8.2008 01:54:
---
Mar6, 20.8.2008 22:01:
Kyllä täytyy ihan vitun köyhä olla että valittaa jostain kahden euron narikkamaksusta.. CLIP (+ koko teksti) CLIP

---

kyseessä on yötyö, viikonlopputyö ja toisinaan ehkä vaarallinenkin työ, eikä minkäänlaisia lisiä alalla tunneta, ollaan about samalla palkkatasolla kaupan kassan kanssa.

Sitten kun menis vielä jengille kaaliin, että edes se kakkonen ei mene sille pokelle taskuun, niin voisi loppua narinat narikkamaksusta.

Eipä ne palkat ole yhtään sen paremmat dj:llä, plokkarilla tai baarimikollakaan. Koko ravintola-ala ihan vituillaan.

Ja veikkaanpa että siinä vaiheessa kun jengi tajuaa ettei ne niiden narikkarahat edes mene portsareille, niin siitä se narina vasta alkaakin. Nyt siellä vielä jokunen saattaa hyvillä mielin maksaa "palvelusta". Portsarifirman katteen kasvatuksesta maksaminen ei välttämättä enää mieltä lämmitä.

Henkilökohtasesti olen niomicin kanssa ihan samoilla linjoilla. Pakollisen narikan voisi sisällyttää lipunhintaan. Jos hinta näyttää pahalta, niin sen aiheuttamaa mielipahaa voi sitten kompensoida mainostamalla näkyvästi että lipunhinta sisältää narikan. Kyse on tosiaan lähinnä periaatteista, ei niinkään rahasta. Oman näkemykseni mukaan asiakasta ei tarvitse pätkän vertaa kiinnostaa kuka siellä kuppilan ovien sisällä maksaa kenenkin palkan ja mille firmoille ne taloon jätetyt pennoset jakautuu.

Ja mitä tulee järkkärifirmojen elättämiseen, niin kyllä ne pystyssä pysyy. Jos jää narikkaeurot saamatta, niin sitten vaan kasvatetaan laskutushintaa ravintolalta. Ravintola siirtää sen vuorostaan juomien hintoihin tai sisäänpääsymaksuun. Niin kauan kun virkavalta, baarin henkilökunta ja yleinen viihtyvyys vaatii järkkärien ja narikan olemassaoloa, niistä myös maksetaan.
#42 • • niomic Guest

iBOU, 21.8.2008 12:07:
Kuten Uzu sanoi, mikäli narikan sisällyttää pääsylippuun, aiheuttaa se välittömästi mielikuvan kalliimmasta lipusta, koska moni kuitenkin kelaa että narikka tulee vielä siihen päälle, kuten on aina ja ikuisesti tullut 97% Suomen rafloista. Ehkä perähikiän paikallisessa ei?

Umm? Samalla tavallahan siinä mainonnassa voisi tuoda esille bileiden edistyksellisyyttä: "Palvelumaksu sisältyy sisäänpääsylipun hintaan!"

En ymmärrä miten voit niin helposti ohittaa erillisestä laskutuksesta (joka hoidetaan paikanpäällä ja vain käteisellä) koituvat lisäongelmat. Yksinkertaisesti rahastamiseen menee aikaa ja siihen pitää varautua jv:n puolelta käteiskassan muodossa ja asiakkaan käteisen, mieluusti vielä tasarahan muodossa. Aika menee joko samalla kun narikassa käydään tai lähdettäessä (joka ei toki toimi mikäli kaikki joutuvat maksamaan). Osa bileistä on jaottanut tätä esim. siten että jengiä rahastetaan ennen itse narikkapistettä olevassa esijonossa, näin tehtiin esim. Laserpointeissa. Tämä malli ei tosin sovellu kovin moniin bileisiin, koska tuollaisia esijonoja ei pahemmin esiinny tapahtuman sisällä. Tosin jonkun LP:n suhteen minun on vielä vaikeampi käsittää sitä ettei narikka sisälly hintaan, kun kyseessä on täysin erikseen järjestetty tapahtuma paikassa, jossa ei ole normaalisti mitään vakiotoimintaa järjestysvalvonnan / narikan osalta.

Bilejärjestäjät
Voisiko joku teistä selventää mikä siinä on niin vaikeaa sisällyttää (pakollinen) narikkamaksu lipun hintaan ja maksaa sitten x euroa per lippu järkkärifirmalle?
#43 • • Norb Guest
No huh, mikä topic.. Toivottavasti tämmösten ajattelijoiden outo ajatusmaailma ei leviä enempää *toktok* Järkkäreitä saa ja pitääkin tipata/maksaa eteispalvelusta! Tän päivän nuoriso on muutenkin unohtanut tämän päivänselvän asian! Tipataanhan ravintoloissakin, jos on saanut hyvää palvelua ja maistuvaa ruokaa. Tai varmaan löytyy niitäkin jotka ei tippaa. Mutta he ovat jälleen sitä porukkaa jota en voi ymmärtää, enkä voi sietää *sars*

En itse ole alalla milläänlailla, mutta kismittää nyt ja paljon. Hyi, saatana.. *igor*
ezzy

#44 • • Edited ezzy Droid-pappa

Norb, 21.8.2008 12:46:
No huh, mikä topic.. Toivottavasti tämmösten ajattelijoiden outo ajatusmaailma ei leviä enempää *toktok* Järkkäreitä saa ja pitääkin tipata/maksaa eteispalvelusta! Tän päivän nuoriso on muutenkin unohtanut tämän päivänselvän asian! Tipataanhan ravintoloissakin, jos on saanut hyvää palvelua ja maistuvaa ruokaa. Tai varmaan löytyy niitäkin jotka ei tippaa. Mutta he ovat jälleen sitä porukkaa jota en voi ymmärtää, enkä voi sietää *sars*

En itse ole alalla milläänlailla, mutta kismittää nyt ja paljon. Hyi, saatana.. *igor*

Tipataan, jos saa hyvää palvelua. Sen hyvän palvelun ku vaan näkis joskus. Ei nykyajan suomessa.

hajosin totaalisesti, kun duunikaveri oli tehnyt jatkobilesuunnitelmia firman juttujen jatkoksi ja siellä oli kommentti "Varatkaa käteistä rahaa narikkaan, jos olette kohteliaita niin heittäkää portsarille setelirahaa lähtiessä."

JOS OLEN KOHTELIAS, mitä vittua? Kyllä saa poke olla VITUN kohtelias ja ottaa silkkihansikkain mut vastaan ja kutsua herraksi ja auttaa takin päälle, jotta minä vittu tippaan setelillä :D En oikeasti voi edes kuvitella tilannetta, jossa noin tapahtuisi...kumpaakaan siis.
#45 • • niomic Guest

Norb, 21.8.2008 12:46:

Plz norb, luehan uusiks mistä täällä oikeasti keskustellaan. Ei liity ~pätkääkään siihen ettei pitäis järkkäreille maksaa tai et heitä ei sais tipata? Sun reaktiosta tulee jotenkin semmonen fiilis et täällä kustais ja sylettäis järkkärien päälle oikein joukolla ja naurettais perityillä eiramasseilla perään :D
Jussi Soro

#46 • • Jussi Soro choon!

niomic, 21.8.2008 12:28:
Bilejärjestäjät
Voisiko joku teistä selventää mikä siinä on niin vaikeaa sisällyttää (pakollinen) narikkamaksu lipun hintaan ja maksaa sitten x euroa per lippu järkkärifirmalle?

No esmes se, että bilejärjestäjä ei ole missään asiakassuhteessa järjestyksenvalvojiin. Ne on töissä JV-firmassa, jolla on asiakassuhde tilanomistajan kanssa. Näin siis 99,9% paikoista. Joissain isoissa tapahtumissa järjestyksenvalvojat saattavat olla suoraan bilejärjestäjän alaisuudessa.
Amuck

#47 • • Amuck dub-i-dub

niomic, 21.8.2008 12:28:
Bilejärjestäjät

Kaksi kolmasosaa bileilijöistä on kuitenkin dj:n kavereita tai muita hangaroundeja tai muuten vaan niin vitun vip ettei osta lippua. :D Milläs siinä järkkärifirma itsensä pitää pystyssä provikoilla?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

ramsau

#48 • • ramsau chuck my norris

ezzy, 21.8.2008 12:50:
JOS OLEN KOHTELIAS, mitä vittua? Kyllä saa poke olla VITUN kohtelias ja ottaa silkkihansikkain mut vastaan ja kutsua herraksi ja auttaa takin päälle, jotta minä vittu tippaan setelillä :D En oikeasti voi edes kuvitella tilannetta, jossa noin tapahtuisi...kumpaakaan siis.

Joopajoo. [provo] ... [/provo]

Tuskinpa tästä nyt mitään narinaa sen enempää tulee kun siirrytään tuohon yleiseen käytäntöön. Ihan järkevältä ja selkeältä kuullostaa.

Ja mitä tuohon ravintola-alan palkkaukseen tulee.. Meikä tienaa ihan kivasti. Oon tyytyväinen.
Tyranoid

#49 • • Tyranoid FINRG
Oon käynyt bileissä/klubeilla aika monessa maassa. Missään muualla en oo törmännyt narikkamaksuun joka pitäisi maksaa siitä riippumatta, jättääkö sinne tavaraa vaiko ei. Toki on mahdollista, että täällä Suomessa oleva systeemi on parempi kuin kaikkialla muualla ja koko muu maailma on vasta pikkuhiljaa ymmärtämässä meikäläisen systeemin ylivertaisuuden ja vähitellen siirtymässä siihen. En kuitenkaan pidä tätä todennäköisenä.

Jollakin ihmeen tavalla muualla on homma saatu toimimaan ilman pakkonarikkaa. Voiko joku kertoa mulle, mikä on se perustavanlaatuinen ero, mikä tekee systeemin mahdottomaksi toteuttaa Suomessa?
Jinx

#50 • • Jinx Superfeminine
Ois kyllä kaikin puolin parempi jos se narikkamaksu sisällytettäis lipun hintaan. Aina niitä hiluja kuitenkaa tuu mukaan.

--
Pyllykkä

Syce

#51 • • Syce
täytyy kuitti pyytää jatkossa jos se raha heillä verotukseen menee =)
thebbo

#52 • • Edited thebbo free spirit
Tuolla artikkelissa sanotaan

Jos maksu veloitetaan kaikilta ja se on todellinen kulu, joka tulee kaikille, se pitää ilmoittaa lippua myytäessä, Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen selvittää.

Käytännössä monilla klubeilla poket ovella sanovat "ja sitten narikkamaksu pari euroa". Tämä tarkoittaa sitä, että tapahtumanjärjestäjä on ilmoittanut lippua myytäessä narikkamaksusta, jonka kaikki joutuvat maksamaan. Se on vitun hanurista, mutta minkäs teet. Wankers.

--
Vittu tähän on nyt tultu paljon spekulaatioit on kuultu vähän on tiedetty vitusti enemmän on luultu paskaa puhuttu huhuttu yksityiskohtiin juututtu, mut totuus puuttuu mikää ei edelleenkää oo muuttunu

#53 • • Edited eeci Guest

thebbo, 21.8.2008 13:45:
Tuolla artikkelissa sanotaan

---
Jos maksu veloitetaan kaikilta ja se on todellinen kulu, joka tulee kaikille, se pitää ilmoittaa lippua myytäessä, Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen selvittää.
---

Käytännössä monilla klubeilla poket ovella sanovat "ja sitten narikkamaksu pari euroa". Tämä tarkoittaa sitä, että tapahtumanjärjestäjä on ilmoittanut lippua myytäessä narikkamaksusta, jonka kaikki joutuvat maksamaan. Se on vitun hanurista, mutta minkäs teet. Wankers.

En muista kyllä koskaan tuota ovimieheltä kuulleeni, ja mä oon sentään "muutaman" kerran eri baareissa ja bileissä käyny niin asiakkaana, henkilökuntana ku bileiden järjestäjänäkin. Yleensä se narikkamaksun suuruus selviää vasta kun oot takin jo jättäny ja poke kinuu rahaa. "Hyvin" järjestetyissä paikoissa on edes lappu siinä narikkatiskillä kertomassa tämän kyseisen tiedon.
thebbo

#54 • • thebbo free spirit

eeci, 21.8.2008 13:50:

En muista kyllä koskaan tuota ovimieheltä kuulleeni, ja mä oon sentään "muutaman" kerran eri baareissa ja bileissä käyny niin asiakkaana, henkilökuntana ku bileiden järjestäjänäkin. Yleensä se narikkamaksun suuruus selviää vasta kun oot takin jo jättäny ja poke kinuu rahaa. "Hyvin" järjestetyissä paikoissa on edes lappu siinä narikkatiskillä kertomassa tämän kyseisen tiedon.

Ait, mutta jos se lappu siinä näkyy niin sitten on turha urputtaa. Tietysti sen verran kannattaa pitää silmiä auki ja sanoa että jos ei ole jättämässä narikkaan mitään eikä kukaan mistään maksuista etukäteen (ts. lipunoston yhteydessä tai sitä ennen) ilmoita, ei tuolloin ole velvollinen maksamaan mistään. Jos taas narikkaan jotain jättää niin silloin luonnollisesti maksaa palvelusta sen verran kuin pyydetään.

--
Vittu tähän on nyt tultu paljon spekulaatioit on kuultu vähän on tiedetty vitusti enemmän on luultu paskaa puhuttu huhuttu yksityiskohtiin juututtu, mut totuus puuttuu mikää ei edelleenkää oo muuttunu

Admo

#55 • • Admo

REivaaja, 20.8.2008 22:31:
niin ja sun yhteisös bannit ei mua haittaa. Sun yhteisös kun ei ole ainoa yhteisö, ei edes suurin...

Ja ennen kun heität jotain tyhmää, hän on vaimoni.

Ban.

Ja sille yhelle miehistä tykkäävälle tyypille kenen päälle lentää sitruunanpaloja kans.
Avangion

#56 • • Avangion Punakardinaali
Narikkarahat taitaa tosiaan olla väärä tapa järjestää palkka pokeille, mutta pitäähän heidänkin saada rahansa. Jokin muu ratkaisu pitäisi keksiä. Valitettaavsti en osaa ehdottaa mitään parempaakaan.

Kuitenkin narikan hinnasta puhuminen on turhan yksipuolinen sanavalinta sitä missä "narikassa" maksetaan. Eteisessähän maksu suoritetaan tavaraa jättäessä (tai sitä tekemättä) mutta sillä mahdollistetaan se että paikalla on järjestyksenvalvojia. Ilman sitä palvelua meni moni ilta ihan pipariksi. Palvelualallahan vallitsee se huono puoli, että kun homma toimii palvelua ei nähdä. Siksi sitä ei osata arvostaakaan. Kun häiriköt poistuvat paikalta nopeasti, niin kaikilla on kivaa. Tästä kuitenkin seuraa se että pokeja voi pitää turhina.

Muistetaan kuitenkin se, että jos häirikköä ei poisteta nopeasti, hän saattaa pilata juuri sinunkin iltasi!

Itse ainakin maksan narikan nurisematta.

Temppu

--
HUMAN BEINGS MAKE LIFE SO INTERESTING.
DO YOU KNOW THAT IN A WORLD FULL OF WONDERS, THEY HAVE MANAGED TO INVENT BOREDOM?
QUITE ASTONISHING.
-Kuolema (Terry Pratchettin Hogfather [televisioversio])

#57 • • eeci Guest

thebbo, 21.8.2008 14:01:
---
eeci, 21.8.2008 13:50:

---

Ait, mutta jos se lappu siinä näkyy niin sitten on turha urputtaa. Tietysti sen verran kannattaa pitää silmiä auki ja sanoa että jos ei ole jättämässä narikkaan mitään eikä kukaan mistään maksuista etukäteen (ts. lipunoston yhteydessä tai sitä ennen) ilmoita, ei tuolloin ole velvollinen maksamaan mistään. Jos taas narikkaan jotain jättää niin silloin luonnollisesti maksaa palvelusta sen verran kuin pyydetään.

Niin siis pointti oli että jos se lappu narikkamaksusta näkyy vasta kun oot jo maksanu itses sisään, niin se on liian myöhään. Ja se on silti jotakuinkin parasta mihin baarit toistaseks on pystyny, riippumatta siitä onko narikka pakollinen vai ei.
Saarre

#58 • • Saarre
karsee ressi parista eurosta vaik noihan ne kaikki duunit siel baaris tekee.

--
*tähti* Full hearts cant lose

zeuzz

#59 • • zeuzz digital punk

Saarre, 21.8.2008 14:18:
karsee ressi parista eurosta vaik noihan ne kaikki duunit siel baaris tekee.

sillä parilla eurolla saa viinaa!!11! *hih*
Juhgu

#60 • • Juhgu Virnistelijä
Jos sun lysti on niin naama palmuun lyö.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)