DJ:ksi? Miten?

57 posts, 3 pages, 33,653 views

Jussi Soro

#21 • • Jussi Soro choon!

drS, 12.8.2008 10:57:
joo eipä kyllä oo toivookaan päästä ihmeemmin keikkailemaan ilman suhteita ja yhteyksiä. paitsi jos järkkäilee ite bileitä. tää näin niinku karkeesti sanottuna.

Paras tapa onkin pistää itse jotain pystyyn, pientä UG-kemua tai ihan mitä tahansa. Meitsillä on ainakin aina parempi fiilis ottaa dj soittamaan joka antaa jotain kontribuutiota skenelle, kuin vässykälle, jonka ainoa promootio on postata klubbariin miksaus ja heittää yksityisviestillä "kuuntele tää, onks keikkaa".

Samoin niihin bileisiin kannattaa ihan oikeasti lähteä, tutustua ihmisiin, ja ottaa promocd:itä mukaan. Mä jaksan aniharvoin imuttaa yhtään miksausta jota mulle tyrkytetään linkkeinä, mutta kaikki promocd:t päätyy autoon kuunneltavaks. CD:hen _selkeästi_ dj-nimi ja yhteystiedot, ei paljoa auta että autosta löytyy 40 hyvää cd:tä irtonaisina, ilman mitään indikaatiota dj:n nimestä.

Soittamisessa kannattaa keskittyä siihen, että soittaa oikeasti hyviä biisejä. Dj:n pitäis mun mielestä keskittyä 90% ajasta valitsemaan seuraavaa biisiä ja 10% ajasta miksaamaan. Eipä silti, biittimiksaus kyllä pitää osata, jos oikeasti haluaa isoja keikkoja.

Salettiin ei tuu mitään ilmaseks dj-hommissa, yrittäjiä löytyy nykyään pilvin pimein. Mua oikeestaan hiukan jopa häiritsee se, että niin moni uus dj kuvittelee että ne vaan bongataan jostain klubbarin chartsista suoraan Laserpointin pääesiintyjäks. Tehkää duunia, se kannattaa.
#22 • • Equalizer Guest

joo eipä kyllä oo toivookaan päästä ihmeemmin keikkailemaan ilman suhteita ja yhteyksiä. paitsi jos järkkäilee ite bileitä. tää näin niinku karkeesti sanottuna.

siinä oot kyllä oikeessa. helppoa se on joillakin
P :: Dual Deejays

#23 • • P :: Dual Deejays

TiskiJukka, 12.8.2008 01:17:

Offtopiccina pitää vielä sanoa Turun reissusta, kun käytiin The Clubilla tutun baarimikon vuoksi. Kävin heittää deejiille, kun sattumalta näin pöydälle, että makeet CDJ tonniset sulla, niin se katto mua hetken, oli et wtf ja sit vasta tajusi että sillä oli Pioneerin midi-soittimet edessänsä ja alko jotain paikkailemaan. Tämä stoori siis tästä ehkä ei niin ammatillisesta puolesta näissä "teinipaikoissa".

Offtopiccina pitää sanoa, että tuossa paikassa ei ole koskaan ollut CDJ tonnisia. Tai on, muutamia iltoja, jos ollut joku "nimidj" vierailemassa, joka välttämättä halunnut tonniset. Siellä nököttää ne uudemmat kasisataset.
anton fine

#24 • • anton fine myspace.com/finethedj
Elokuva "Hey DJ" kertoo kaiken! Ihan hyvä leffa muutenkin.
TiskiJukka

#25 • • TiskiJukka
Kiitokset kaikille asiapitoisista vastauksista. Perehdyn noihin www-sivuihin illalla vielä vähän paremmalla ajalla.

P :: Dual Deejays, 12.8.2008 12:06:

Offtopiccina pitää sanoa, että tuossa paikassa ei ole koskaan ollut CDJ tonnisia. Tai on, muutamia iltoja, jos ollut joku "nimidj" vierailemassa, joka välttämättä halunnut tonniset. Siellä nököttää ne uudemmat kasisataset.

Näytti siinä ainakin CDJ tonnisen tarrat olevan.
P :: Dual Deejays

#26 • • Edited P :: Dual Deejays

TiskiJukka, 12.8.2008 13:18:
Kiitokset kaikille asiapitoisista vastauksista. Perehdyn noihin www-sivuihin illalla vielä vähän paremmalla ajalla.

---
P :: Dual Deejays, 12.8.2008 12:06:

---

Näytti siinä ainakin CDJ tonnisen tarrat olevan.

Ei niissä mitään tarroja ole :) En aika erinäköisetkin ko. soittimet. Samapa tuo..
Tuo drS heitti kyllä täysin asiaa, komppaan.
terraluna

#27 • • terraluna Agentti

tomii, 12.8.2008 10:22:
---
Tiedän myös useammankin levyjenpyörittäjän (jätetään silti nimet mun omaan pääkoppaan ;), jotka ovat NIIN selvästi päässeet soittamaan sen takia, että tuntevat puolet stadin promoottoreista ja bilejärkkäämisessä touhuavista tyypeistä. Paras kombo tottakai on se, että oot hyvä, mutta osaat myös verkostoitua. Nämä siis omiin havaintoihin perustuviä neuvoja, varmaan monet on eri mieltä, mutta älä aliarvioi suhteita tälläkään alalla.

Jeps, suhteilla pääsee joskus pitkällekin, silloinkin vaikkei niin kummoisia levyjä, näkemystä tai taitoja olisikaan. Toisaalta monet tahot myös etsii uusia kiinnostavia ja ennenkaikkea _lahjakkaita_ soittajia, joten ei pidä aliarvioida vanhan kunnon mixtapen merkitystä. Jos on kiinnostunut jonkun tahon bileisiin soittamaan pääsystä, kannattaa lähestyä tuoreehko promo-cd kädessä tai lähettää linkkiä miksauksiin, varustettuna lyhyellä esittelyllä itsestään ja musiikkityylistä, mitä soittaa.

Mä en ainakaan henk.koht. ikinä oo kiinnostunut bookkaamaan jotain tyyppiä, jolla on viimeisin tehty miksaus jostain kolmen vuoden takaa, jos en ole päässyt kuulemaan keikalla. Tulee sellainen fiilis, ettei ole kauheesti ollut kiinnostusta hommiin viime aikoina ja miten lienee enää soittotaitojenkaan laita. Eli ostakaa niitä levyjä ja miettikää sitä setin rakennetta, sillä on usein suurempi merkitys kuin sillä, miten hyvin soittaa teknisesti. Kyllä se aito kiinnostus ja palo johonkin juttuun yleensä kantaa lopulta hedelmää, sellaisella pitkällä mutta kärsivällisellä työllä syntyy muutakin kuin tähdenlentoja.

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

Jussi Soro

#28 • • Jussi Soro choon!
Olis kyllä kiva kuulla et kuka dj saa pelkästään suhteilla keikkansa? Ainakin jos lasketaan yli 100 kävijän bileet. Aika moni uus dj saa keikkoja sen avulla, että tekee duunia jossain bileissä, tai järkkää omia bileitä, mut en mä kyl tolleen äkkiä saa päähäni oikeestaan ketään joka pelkästään promoottorin tuntemalla sais keikkaa.
Dementation

#29 • • Dementation wednesday?

JussiS, 12.8.2008 14:48:
Olis kyllä kiva kuulla et kuka dj saa pelkästään suhteilla keikkansa? Ainakin jos lasketaan yli 100 kävijän bileet. Aika moni uus dj saa keikkoja sen avulla, että tekee duunia jossain bileissä, tai järkkää omia bileitä, mut en mä kyl tolleen äkkiä saa päähäni oikeestaan ketään joka pelkästään promoottorin tuntemalla sais keikkaa.

En osaa soittaa, mutta kai sä silti buukkaisit mut? *pepsodent*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

elysion

#30 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`

Ohan tossa vähän toi perus markkinoinnin ongelma noin muutenki, että miten buukkaat dj:n, josta et oo tietonen? Jotain yhteyksiä sitä pitää rakentaa ja se on olennainen osa koko dj hommaa tuolla klubipuolella. Veikkaan, ettei monetkaan promoottorit kerkeä / jaksa ihan kaikkia klubbarisettejä kuunnella läpi ja valkkailla sieltä sitten soittajia bileisiin. Taitaa monesti muutenkin mennä niin, että siitä omasta järkkäysporukasta napataan innokkaimmat ja sen lisäks bileisiin tuodaan vielä pari isompaa nimeä.

Mitä sitten tulee noiden laitteiden hintoihin, niin ite alottelin setillä, josta maksoin kaverille noin muutaman satasen _markoissa_. Ei ollu häävit laitteet, mut kyllä noilla perusteet pysty oppimaan. Tossa on tietty se, että jos hankkii jotkut rimpulat alkuunsa, niin niistä saa vaan armottoman vitutuksen, kun ne hajoilee ja niillä on paska soitella. Ennemminkin sanoisin, että kannattaa hankkia vaan jotkut laadukkaat perusmallit, joilla lähtee kokeilemaan. Esim. Pioneerin CDJ-200/400, käytetyt teknarit ja mikseriks vaikka pioneerin djm-400 tai denonin dn-x120. Hintaa tolle paketille taitaa tulla jotain vähän päälle tonni, jonka nyt varmaan varsinaisessa tai kesäduunissa tienaa kohtuu helposti. Tossakin mikseristä voi vielä tinkiä, jos ei aio scratchailyjä harrastella, eikä välttämättä niinkään kiinnosta noiden equjen yms. toiminta.
elysion

#31 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`
Sen verran vielä, että noissa laadukkaammissa kamoissa on semmonenkin plussa, että jos nyt sitten sattuu kyllästymään harrastukseen, niin noista saa vielä melko suuren osan hinnasta takasin. Jos taas ostaa esim. behringerin vekottimet, niin saa olla onnellinen, jos joku edes suostuu ottamaan ne vastaan.
pinnie

#32 • • Edited pinnie

Karski, 12.8.2008 09:58:
---

Opiskelumateriaalia mistä? www-sivuja, kirjoja, videoita, ihan mitä vaan näin aluksi? Mitään kursseja Suomessa tuskin järjestetään tyyliin kitarakurssit jne.

---

Taas kerran:

Tää on käytännössä ainoo kirja joka aiheesta
kannattaa lukee

51PD290JEJL._SL500_AA240_.jpg

Oikeesti. Ensinnäkin kaikki muut kirjat tuntuu
keskittyvän melko ilmeisiin tai täysin epäolennaisiin
seikkoihin, kun tossa käsitellään sellasia filosofisia
ja ei ihan niin ilmeisiä kysymyksiä kuin setin
rakenne yms. Itsekin jo vuosia levyjä soittaneena
kirjan luettuani tajusin monta sellasta juttua
mitkä aiemmin oli ollu mietityttäny omassa
soittamisessa. Lue toi.

Kirjahan auttaa :D
JPA

#33 • • JPA aka Sting Ray

JussiS, 12.8.2008 11:25:
---

---

Paras tapa onkin pistää itse jotain pystyyn, pientä UG-kemua tai ihan mitä tahansa. Meitsillä on ainakin aina parempi fiilis ottaa dj soittamaan joka antaa jotain kontribuutiota skenelle, kuin vässykälle, jonka ainoa promootio on postata klubbariin miksaus ja heittää yksityisviestillä "kuuntele tää, onks keikkaa".

No on tässä yritetty olla mukana järkkäämässä isompia ja pienempiä bileitä, joissa on tullut lämpättyä isojakin nimiä (mm. Orkidea, Super8 & Tab ja Heikki L). Eipä ne kumminkaan ole poikineet yhtään keikkaa Kuopion ulkopuolelle, suhteitakaan ei ole muiden paikkakuntien promoottoreihin. Kaipa sitä on sit sen verran huono dj, ettei muualle kelpaa *hmph*
Yhden keikan olen jopa saanut ilman suhteita, sekin oli täällä Kuopiossa.

Itse aloitin soittamisen ostamalla tuhannella eurolla mikserin ja cd-soittimet, ja harjoittelin kotona itse opetellen soittamista. Seitsemän viikon harjoittelun jälkeen tein miksauksen, jonka kuultuaan eräs tuttuni tarjosi ensimmäisen klubikeikkani, joka oli vieläpä Kuopion isoimmassa yökerhossa. Kyllähän siinä vähän jännitti isolla lavalla, kun lämppäsin Mayahia. Olin muuten 38-vuotias kun ensimmäisen kerran koskin soittimiin, eli soittamisen aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä *hihu*
Caro²

#34 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

JPA, 12.8.2008 21:27:
No on tässä yritetty olla mukana järkkäämässä isompia ja pienempiä bileitä, joissa on tullut lämpättyä isojakin nimiä (mm. Orkidea, Super8 & Tab ja Heikki L). Eipä ne kumminkaan ole poikineet yhtään keikkaa Kuopion ulkopuolelle, suhteitakaan ei ole muiden paikkakuntien promoottoreihin. Kaipa sitä on sit sen verran huono dj, ettei muualle kelpaa *hmph*

Käytkö usein muualla bileissä (kuin Kuopiossa), tunnetko paljon muita soittajia / bilejärjestäjiä.

EDIT: Siksi utelen, kun ainakin kaikki omat tutut, jotka levyjä veivaa, ja paljon bileissä pyörii - saa ihan kohtuullisesti keikkaa. Ei mitään isoa ja kummallista, mutta kuitenkin :)
JPA

#35 • • JPA aka Sting Ray

Caro², 12.8.2008 21:29:
---
JPA, 12.8.2008 21:27:

---

Käytkö usein muualla bileissä (kuin Kuopiossa), tunnetko paljon muita soittajia / bilejärjestäjiä.

EDIT: Siksi utelen, kun ainakin kaikki omat tutut, jotka levyjä veivaa, ja paljon bileissä pyörii - saa ihan kohtuullisesti keikkaa. Ei mitään isoa ja kummallista, mutta kuitenkin :)

Kyllähän sitä nuorempana tuli käytyä, mutta nyt näin vanhempana ei oikein enää tule lähdettyä minnekkään. Jonkin verran tunnen lähipaikkakuntien soittajia/bilejärjestäjiä, mutta eipä täällä päin kukaan edes tunnu järjestävän trance-bileitä *nyyh*
Sami de Sousa

#36 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Minulla ei ole enää parempia vinkkejä annettavana, koska edellä on jo mainittu kaikki olennainen. Jos nyt kuitenkin haluaa testata taitojaan ennen sijoittamista kalliisiin laitteisiin, niin tässä yksi esimerkki testisetupista:
http://www.youtube.com/watch?v=088AWsTtTFU&eurl=http://www.beatportal.com/feed/item/forget-cd-vinyl-rip-it-up-on-the-decks-cassette-decks-that-is/

*vink*

Kannattaa siis yrittää löytää ihan oma tyyli eikä kopioida ketään muuta. Ei nyt ehkä ihan näin originaalia, mutta kuitenkin mieti onko sulla mahdollisesti jotain uutta annettavaa vai tekeekö 100 muuta deejiitä tismalleen samaa kuin sinäkin. Jos pystyt kehittämään oman tyylisi ja tuomaan jotain freesiä kehiin, niin sillä luulisi pääsevän jo hyvään alkuun.
Syntse

#37 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ

De Souza, 14.8.2008 08:19:
Minulla ei ole enää parempia vinkkejä annettavana, koska edellä on jo mainittu kaikki olennainen. Jos nyt kuitenkin haluaa testata taitojaan ennen sijoittamista kalliisiin laitteisiin, niin tässä yksi esimerkki testisetupista:
http://www.youtube.com/watch?v=088AWsTtTFU&eurl=http://www.beatportal.com/feed/item/forget-cd-vinyl-rip-it-up-on-the-decks-cassette-decks-that-is/

*vink*

Tai sitten näin
tomii

#38 • • tomii kallion herttua
Aloita nuorena!!!
&feature=related *piis**joo*

--
reivaan kunnes kuolen

Sami de Sousa

#39 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Syntse, 14.8.2008 09:09:
Tai sitten näin

Itse aikoinaan laitteita hankkiessani ostin aluksi yhden teknarin ja mikserin. En niinkään kokeillakseni vaan koska rahat eivät riittäneet kahteen kerralla. Biittimiksausta harjoittelin sitten tavallisella cd soittimella ja yhdellä levarilla. Hyvin toimi, kun muutaman illan jälkeen biitit alkoivat jo osua suht hyvin yhteen ilman, että biisi ehti loppua kesken :D Kannattaa myös nauhoittaa omia harjoituksiaan ja kuunnella missä meni vikaan ja mitä voisi tehdä toisin/paremmin.

Eli jos ei ole täysin varma siitä, että tää on mun juttu, niin yhdellä pitchillä varustetulla levarilla/cd soittimella vieläpä ilman mikseriäkin (jos on 2 vahvaria/mankkaa) voi ihan hyvin kokeilla hommaa.
#40 • • Edited REivaaja Guest
Kuka toi upi on?

No joka tapauksessa tää on aika hyvin jo käsitelty. dj tutorials googleen niin löytyy...
Munaa vaan niin perkeleesti. Kokeilet vaikka viuhahdella tsadis niin kyl se siitä.
Taidoilla et pärjää, koska niitä on jo. Mieti joku säväyttävä oma juttu ja tee siitä imago ittelles.
Raivokas mossaaminen ei ainakaan ole haitaksi rankemmalla puolella.

(tämä siis katsomon puolelta.)