DJ:ksi? Miten?

57 posts, 3 pages, 32,627 views

TiskiJukka

Posts: 42

#1 • • TiskiJukka
Tervehdys klubituslaiset !

Ajattelin tässä rustata ennen nukkumaan menoa, kun on jo jonkin aikaan askarruttanut tämä tiskijukkien työ. Olisin kovin halukas ostamaan jossain vaiheessa omat vehkeet ja opetella soittamaan levyjä. En niinkään ole musiikin tekijä tyyppiä (eli kaikki omat mixit jne pois suljettu), vaan lähinnä kappaleiden sämpläys keskenään kiinnostaisi kovasti. Olen haaveillut eri nettisivuilla lähinnä midi-seteistä, levarit ovat vähän hankala kun pitäisi sitten hankkia ne vinyylitkin cd-levyjen sijaan. Ei varmaan vanhemman oldskool-koulukunnan mieleen, mutta itselle varmasti helpompi.

Haluaisin siis opiskella soittamaan omaksi ilokseni ja ehkä sitten jossain hamassa tulevaisuudesa jossain julkisillakin paikoilla (ei niinkään missään seduloissa, vaan kiehtoisi soittaa jossain puistoissa jne. "taustamusiikkia" kun jengi vetää pussikaljaa auringon paistaessa [tosin tässähän tulee jo heti sitten esim. niin suureen tilaan soveltuvien skobejen vuokraus/osto vs. baarin omat skobet]).

Mitä ideoita / suosituksia / varotuksia / whatever jo kokeneemmat jukat voivat antaa? Onhan tämä kaiketi ihan sama kun alottaisi jonkun instrumentin soittamisen, tämä vaan ei ole niin mainstream-juttu.

Opiskelumateriaalia mistä? www-sivuja, kirjoja, videoita, ihan mitä vaan näin aluksi? Mitään kursseja Suomessa tuskin järjestetään tyyliin kitarakurssit jne.

Vielä toisarvoinen kysymys, että mitä noi vaatimukset on noihin yökerhoihin (ja nyt puhutaan ns. teinihelveteistä, seduloista sun muista) soittamaan pääsystä? Lähinnä kaiketi vääntää vain feidit biisien väliin, joten kuinka haastava homma on kyseessä? Tietysti pitää varmaan edeltävänä iltana katsoa NRJ top20 lista ja sitten soittaa ko. biisit primetime aikaan.

Offtopiccina pitää vielä sanoa Turun reissusta, kun käytiin The Clubilla tutun baarimikon vuoksi. Kävin heittää deejiille, kun sattumalta näin pöydälle, että makeet CDJ tonniset sulla, niin se katto mua hetken, oli et wtf ja sit vasta tajusi että sillä oli Pioneerin midi-soittimet edessänsä ja alko jotain paikkailemaan. Tämä stoori siis tästä ehkä ei niin ammatillisesta puolesta näissä "teinipaikoissa".

Avautukaa jukat mulle omasta elämän stooristanne! Sry postin pituudesta. Kiitoksia!
dj upi

Posts: 1,835

#2 • • Edited dj upi
En nyt jaksa avautua noista muista jutuista mut ainakin Helsingissä tosi vaikeata päästä soittamaan isoihin seduloihin ellei ole aivan tajutonta levykokoelmaa ja ne uusimmatkin hanskassa. Sit tietty pitää olla kunnianhimoa tunkea vähän housea ja elektroa joka paikkaan ilman että perus teiniyleisö lähtee helvettihin tanssilattialta :P

Itse olen soittanut mm. The Clubin pikkupuolella, SOHOssa ja Right Wingissä ohjelmatoimistolle. Ne ei ole hirvittävän vaikeita mestoja soittaa ja levyistä kelpaa ne vanhemmat. Palkka tuolla alalla ei ole kummoinen ja pidemmän päälle on tosi rasittavaa. Taskurahaa sillä on välillä hauska tehdä ja sedulat lienee niitä harvoja mestoja joissa pääsee ohjelmatoimistonkin jukka ottamaan ruukusta mittaa työaikana! :D

EDIT: Pidemmän päälle opiskelu + kesäduunit ja vkloppusin sit omat soittoprojektit on paljon antoisampia. Jos saa 1 ihmisen digaamaan omasta jutusta ni se tuntuu 1000x paremmalta ku teinihelvetin 1000 ihmisen tanssit peruslauantaina...
tir

Posts: 951

#3 • • tir
1. harvemmin tyypeillä on omat soittimet mukana baarikeikoilla (eli seduloissa jne), ne soittimet on ihan talon puolesta siellä. lisäksi seduloissa kuuluu suurin osa illasta soittaa niitä musiikkivideoita.
2. noihin paikkoihin on jo vähän tasovaatimusta miksaamisen ja asiakkaiden lukemisen suhteen. (ok, on niitä huonojakin djtä myös näissä seduloissa soittamassa, mutta yleensä).

se asiakkaiden lukeminen ei olekaan mitään kovin helppoa hommaa. kuka tahansa tietysti saa pileet aikaiseksi jos soittaa hittipiisejä perä perään 02, mutta toisaalta toistas se homma sitten 10 iltana. tai viikkoiltana.

päätä ensin haluatko oikeasti ravintolajukaksi vai "riittääkö" klubipuoli. ovat imo aika kaukana kuitenkin toisistaan (vaikka eivät mitenkään sulje toisiaan pois.)
alkuun pääsee vaikka kun menet nykimään jotakuta djtä hihasta. kuuntele, katsele, kysele (älä vaihdon aikana..) ja kuuntele ja katsele vielä lisää.
sitten treenaa. nauhoita vaikka omaa soittoa ja treenaa vähän lisää. samalla käy kuuntelemassa/katselemassa kun kokeneemmat veivaa.
treenaa lisää.

helpoimmalla pääsee jos hankkii omat soittimet. vielä helpommalla jos pääset jonku kokeneemman "oppiin".

ja kyllä, tää on erittäin mainstream juttu.
ramsau

Posts: 403

#4 • • ramsau chuck my norris
Onpa itseäkin askarruttanut ko. asia ja tämä topic tuli oikeastaan kuin tilauksesta.

Itseäni ei niinkään kiinnosta tehdä jutusta ammattia, vaan asian harrastepuoli kiihtoo sitäkin enemmän. "Klubipuoli" etenkin. Alkuun pääsyä vaikeuttaa tosin soittimien ja välineiden kova hinta. Sen verran mitä olen itse yrittänyt tiskijukkia hihasta repiä on vastauksena ollut aina lähes poikkeuksetta "ota kärkeen heti pioneerin tonniset ja kasisatanen mikseri.." Joopajoo. Kolme tonnia starttiin? Tullut vähän apinaa koijataan-fiilis.

Omien soittimien hankinta on varmasti ihan first-thing-to-do, kotona pystyykin sitten rauhassa treenaileen. Mutta tosiaan tuota rahaa nyt niin paljoa ole heti kärkeen laittaa.. Kysynkin onko parempi hankkia alkuun vähän vaatimattomammat deckit. Jos, niin mitkä soveltuisi parhaiten? Ja mistä voisi hankkia?

Internet on hauska juttu, siellä on vaikka mitä mutta sen "mitä" etsiminen onkin sitten vähän vaikeampaa. Olen yrittänyt katsella onko jotain "dj guide for dummies"-opusta jossain, mutta vähissähän tuo näyttää olevan. Ainakin järkevä ohjeistus. Perusedellytykset.

Pitää varmaan löytää jonkinlainen sensei näyttämään tietä eteenpäin.
Valoa kohti.

Tänks.
T-mu

Posts: 2,980

#5 • • T-mu Läskimooses
Oma vinkkini on että kannattaa hakeutua johonkin tutustumaan laitteisiin ja soittamiseen perusteellisesti ennen kuin investoi kalliilla omat soittokamat. Soittamisen (esim. biittimiksauksen) opettelu vaatii toisinaan hermoja ja biisien tuntemusta ja vaikka 3000€ soittokamat on mielestäni huono ostos vain todetakseen että minusta ei ole tähän.

Rytmitajua vaaditaan myös eli kannattaa selvittää kuinka hyvin oma pää pysyy biitissä. Soittamisen opettelu / opettaminen on mahdotonta jos potilas kärsii rytmitajun puutteesta.

Tsemppiä uuden harrastuksen parissa! Muistakee että se maailman paraskin dj on joskus aikoinaan kysynyt että miten nää vehkeet toimii *vink*
_Dj_Street_

Posts: 1,506

#6 • • _Dj_Street_ Spacehouse Resident

T-mu, 12.8.2008 05:55:

Rytmitajua vaaditaan myös eli kannattaa selvittää kuinka hyvin oma pää pysyy biitissä. Soittamisen opettelu / opettaminen on mahdotonta jos potilas kärsii rytmitajun puutteesta.



ei todellakaan ole :D itselläni oli aikoinaan erittäin huono rytmitaju ja opin ihmeen nopeasti sen kiitos dj:ten jotka mua opettivat!

itse suosin nytten jo "monen" vuoden soittokokemuksen alla niin noita pioneerin djm-800 ja cdj-1000mk3, soitinta ja mikseriä. itse aloitin suoraan ravintola dj:nä enkä ollut edes kuullut kauheasti mistään klubipuolesta, mutta sitten opin tuntemaan senkin ja nytten teen klubi keikkoja ja myös noita ravintola iltoja kanssa koska tuo ravintolat illat parantaa parhaiten lattian/bilettäjien luku taitoa ja pitää miksaamisen vetreänä *vink* mitään muuta työtä en nytten sitten teekkään koska tienaan tuosta ravintola dj:n hommasta tarpeeksi rahaa. uusia biisejä tietenkin saa ihan helposti, liittyy dj promoon :)
T-mu

Posts: 2,980

#7 • • T-mu Läskimooses

_Dj_Street_, 12.8.2008 06:50:
ei todellakaan ole :D itselläni oli aikoinaan erittäin huono rytmitaju ja opin ihmeen nopeasti sen kiitos dj:ten jotka mua opettivat!



Eli sulla siis oli kuitenkin rytmitaju. Voin olla väärässä mutta jos sitä EI TODELLAKAAN ole niin en usko että kukaan voi sen oppia, ehkä harjaantua. Tämän perstuntuman vedän sillä johtopäätöksellä että olen tavannu henkilön mikä ei päivien treenauksen jälkeen vielä saanut kertaakaan levyä lähtemään oikealla iskulla.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#8 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Eikös näitä topikkeja ole jo tusina *ding*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Syntse

Posts: 1,652

#9 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ
Tuonne oppipuolelle ja tutkimis puolelle...

Ensin voi varmaan aloittaa selaamalla tätä foorumia läpi lukien laitteista, miksaamisesta, yms niitä topicei löytyy tältäkin foorumilta ihan kivasti. Seuraavaksi voi siirtyä vaikka tuonne www.mr-dj.org:in puolelle ja reggautua sinne foorumille ja jatkaa lukemista siellä. Siellä on hieman taas enemmän topicei aiheesta sekä parikymmentä threadia aloittelevilta dj:ltä ihmettelyä laitteista yms. Kyseisellä sivustolla on myös erinomainen aloittelijan opas.

Jos englannin tunneilla on ees vähän oltu koulus hereillä niin kannattaa tarkastaa sivusto www.djtutor.com siellä on video ohjeistettu melkein aiheesta kuin aiheesta liittyen dj touhuihin ja selitetty selkeästi ja niin että mitään tietämätönkin saattaa ymmärtää. On käsitelty laitteita, biittaamista, miksaamista, harmoonista miksaamista, baari yms meininkiä, equttamista ja jos jotain ei ole selitetty niin kysymystä tekijälle niin eiköhän sellainenkin selitys sinne joskus ilmesty.

Noilla voi aloitella.
Individual

Posts: 10,942

#10 • • Individual HYPNO!
Yksi neuvo tällaiselta märkäkorvalta, joka kuitenkin on jo 32 vuotta. Itse näytät olevan profiilin mukaan 21 v. Aloita nyt! Älä panttaa ja odottele johonkin 30 ikävuoden korville niin kuin meiksi. Säästät salettii paljon verta, hikeä ja kyyneleitä, kun opettelet homman nuorempana, kun vanhempana. Meiksillä on mennyt todella paljon aikaa ihan perusjuttujen opettelemiseen.
Caro²

Posts: 5,301

#11 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

_Dj_Street_, 12.8.2008 06:50:
---
T-mu, 12.8.2008 05:55:

Rytmitajua vaaditaan myös eli kannattaa selvittää kuinka hyvin oma pää pysyy biitissä. Soittamisen opettelu / opettaminen on mahdotonta jos potilas kärsii rytmitajun puutteesta.
---
ei todellakaan ole :D itselläni oli aikoinaan erittäin huono rytmitaju ja opin ihmeen nopeasti sen kiitos dj:ten jotka mua opettivat!


Usko pois, sen verran monelle levyjen soittoa opettaneena, ilman rytmitajua biittimiksauksen harjoittelusta ei tule yhtään mitään. Levyjähän voi silti soitella ilman rytmitajua, mutta sitten biittimiksauksen opetteluun menee "melkonen tovi" - olettaen, että pystyy rytmitajua kehittämään. En ole aivan varma, mutta jos rytmitaju on täysin olematon, on mahdollista ettei sitä myöskään pysty kehittämään.

Onko rytmitajua vai ei, voi tarkistaa vaikka ihan perinteisesti: Rummutteleeko biisin mukana (biitissä) pöytään, pystyykö tanssimaan tahdissa (spottaako tanssilattialta ne jotka ei huoju musan tahtiin), onnistuiko intissä tahtimarssi.

Se, ettet ole tajunnut omaavasi rytmitajua ennen soittamisen alottamista on täysin eri asia, kuin, että siulla oikeesti olis ollu huono rytmitaju..

T-mu, 12.8.2008 07:22:
Tämän perstuntuman vedän sillä johtopäätöksellä että olen tavannu henkilön mikä ei päivien treenauksen jälkeen vielä saanut kertaakaan levyä lähtemään oikealla iskulla.


Ihan mielenkiinnosta, oliko kyseessä levari vai cd-soitin? Mie olen tavannu kans ihmisiä, jotka ei toisella soittimella saanu lähtemään levyä biitissä, mutta toisella taas sai.

Ongelmiksi koitui toisen tapauksessa se, ettei pystynyt "ymmärtämään" cd-soittimen lähtevän soimaan samalla hetkellä kun sitä hipasee (otti joko ennakkoa tai sitten jätätti) - mutta levarilla kun kuuli iskun cuettaessa, niin biitti lähti ihan nätisti.

Toisella ongelmaksi taas koitui edelliset harrastukset. Niin älyttömältä kun tää kuulostaa, niin levarilla cuetus muistutti jotain vastustajan lopetusiskua, se ei ollu rennon sulavaa mitä sen piti olla. Kaveri oli harrastanut itsepuolustusta "riittävän kauan", jotta käden liike oli iskostunut tajuntaan. CD:ltä soittaessa päästiin sitte itse hommaan käsiksi :)

EDIT2: Sitte on tullu muutamia ihmisiä eteen, jotka vaan ei saa biittejä yhdistettyä syystä tai toisesta (yleensä rytmitajun puutteesta, mutta niitä ihmisiä on ollu tähän mennessä noin 2-4% kaikista soittamisesta kiinnostuneista).

EDIT3: Niin, ja se http://mr-dj.org
ezzy

Posts: 8,060

#12 • • ezzy Droid-pappa
ja miten paljon merkkaa levyjään (bpm, sävellaji jne) valmiiksi ja miten paljon käyttää bpm counteria varmaan muokkaavat omaa käsitystä "taidoista" hieman myös. Heitetään vanha mikseri naaman eteen ja merkkaamattomat levyt, niin oletko kusessa?
Quakey

Posts: 692

#13 • • Quakey

ezzy, 12.8.2008 09:05:
ja miten paljon merkkaa levyjään (bpm, sävellaji jne) valmiiksi ja miten paljon käyttää bpm counteria varmaan muokkaavat omaa käsitystä "taidoista" hieman myös. Heitetään vanha mikseri naaman eteen ja merkkaamattomat levyt, niin oletko kusessa?



ei kannata merkata mitää muuta ku biisien nimet ;) muuten ei opi ikinä :P
Individual

Posts: 10,942

#14 • • Individual HYPNO!
Onks tossa nyt sellaista ilmaa, että jos merkkaa levyistä sävellajit ylös, on joku fuulaaja? Mulla, vaikka en sitä harrastakaan, on asiasta kyllä täysin päinvastainen käsitys. Veikkaan, että ne deejit, jotka noiden sävellajien kanssa kikkailevat (siis yleensäkin pystyvät ne poimimaan) eivät mene paniikkiin, vaikka eteen tuotaisiin ne merkkaamattomatkin levyt.
ezzy

Posts: 8,060

#15 • • ezzy Droid-pappa

Individual, 12.8.2008 09:27:
Onks tossa nyt sellaista ilmaa, että jos merkkaa levyistä sävellajit ylös, on joku fuulaaja? Mulla, vaikka en sitä harrastakaan, on asiasta kyllä täysin päinvastainen käsitys. Veikkaan, että ne deejit, jotka noiden sävellajien kanssa kikkailevat (siis yleensäkin pystyvät ne poimimaan) eivät mene paniikkiin, vaikka eteen tuotaisiin ne merkkaamattomatkin levyt.



Ei ollu tarkoitus heittää ihan tuota kuvaa ilmaan, lähinnä luoda keskustelua eri oppimistavoista ja käytännöistä. Itselläkin olis mielenkiintoa soitella enemmänkin, mutta opiskelu on jäänyt ihan alkukuoppiin vaikka soittimet on ollu jo varmaan 6 vuotta.
Karski

Posts: 6,049

#16 • • Karski Pomon kätyri

TiskiJukka, 12.8.2008 01:17:


Opiskelumateriaalia mistä? www-sivuja, kirjoja, videoita, ihan mitä vaan näin aluksi? Mitään kursseja Suomessa tuskin järjestetään tyyliin kitarakurssit jne.



Taas kerran:

Tää on käytännössä ainoo kirja joka aiheesta
kannattaa lukee

51PD290JEJL._SL500_AA240_.jpg

Oikeesti. Ensinnäkin kaikki muut kirjat tuntuu
keskittyvän melko ilmeisiin tai täysin epäolennaisiin
seikkoihin, kun tossa käsitellään sellasia filosofisia
ja ei ihan niin ilmeisiä kysymyksiä kuin setin
rakenne yms. Itsekin jo vuosia levyjä soittaneena
kirjan luettuani tajusin monta sellasta juttua
mitkä aiemmin oli ollu mietityttäny omassa
soittamisessa. Lue toi.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

tomii

Posts: 3,594

#17 • • Edited tomii kallion herttua

TiskiJukka, 12.8.2008 01:17:

Haluaisin siis opiskella soittamaan omaksi ilokseni ja ehkä sitten jossain hamassa tulevaisuudesa jossain julkisillakin paikoilla (ei niinkään missään seduloissa, vaan kiehtoisi soittaa jossain puistoissa jne. "taustamusiikkia" kun jengi vetää pussikaljaa auringon paistaessa [tosin tässähän tulee jo heti sitten esim. niin suureen tilaan soveltuvien skobejen vuokraus/osto vs. baarin omat skobet]).


Vielä toisarvoinen kysymys, että mitä noi vaatimukset on noihin yökerhoihin (ja nyt puhutaan ns. teinihelveteistä, seduloista sun muista) soittamaan pääsystä? Lähinnä kaiketi vääntää vain feidit biisien väliin, joten kuinka haastava homma on kyseessä? Tietysti pitää varmaan edeltävänä iltana katsoa NRJ top20 lista ja sitten soittaa ko. biisit primetime aikaan.



Jos joskus aiot päästä soittamaan MUIDEN järkkäämiin tapahtumiin, niin aloita verkostoituminen ASAP! Tiedän omasta tuttavapiiristä muutaman tosi hyvän motittajan, mutta kun ei tunne porukkaa, niin ei tunne (ei paljoa keikkaa puske, jos ollenkaan, tai keikkojen saantiin on mennyt ihan luvattoman kauan aikaa taitoihin nähden). Pelkät taidot ei valitettavasti aina riitä, pitää tutustua ihmisiin, jotka pyörii tavalla tai toisella järkkäämiskuvioissa. Tiedän myös useammankin levyjenpyörittäjän (jätetään silti nimet mun omaan pääkoppaan ;), jotka ovat NIIN selvästi päässeet soittamaan sen takia, että tuntevat puolet stadin promoottoreista ja bilejärkkäämisessä touhuavista tyypeistä. Paras kombo tottakai on se, että oot hyvä, mutta osaat myös verkostoitua. Nämä siis omiin havaintoihin perustuviä neuvoja, varmaan monet on eri mieltä, mutta älä aliarvioi suhteita tälläkään alalla.

--
reivaan kunnes kuolen

drS

Posts: 1,939

#19 • • drS
joo eipä kyllä oo toivookaan päästä ihmeemmin keikkailemaan ilman suhteita ja yhteyksiä. paitsi jos järkkäilee ite bileitä. tää näin niinku karkeesti sanottuna.
reinoh

Posts: 818

#20 • • reinoh
Kovvoo hommoohan tuo opettelu vaihe on... Jota kestää noin siitä kun alotat siihen kun lopetat :) Uudet biisit pitää innostuksen yllä ja keikka tai pari kuussa virkistää kummasti. Rahoiks ei oo kyl lyöny. Omiin opettelukamoihin menny jotain ~3000€ ja levyihin arviolta samat ~3000€ ja levy summa juoksee ylöspäin pari kertaa kuussa.

Helpointaha kelkkaan varmaan ois hypätä ku ois joku kaveri kellä laitteet ja pikku pinnaa näyttää miten homma hoituu. Nm. itse opettelin biittausta reilun vuoden ilman mitään ohjeita tai ohjeistusta (eikä siitä tuntunu tulevan mitään). Varmaan jo pelkkä olemassa oleva nettiyhteys edistää ku saa vinkkejä ja voi lukee juttui.

Baari hommat ainaki perus t-helveteissä vaikuttas kauheelle... soittaa nyt joku 4? 6? 8? tuntia putkeen tuubaa *poks*