Sori, jos hyppään keskelle juttua, mutta ajattelin, että tää vois sopia tähän threadiin, siispä copy-pastesin toisesta threadista (
http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=63968) osan mininovelliini, vai reviewkö tämä on:
Mulla on Otus (
www.eks.fi) käytössä Traktor Pron (
www.native-instruments.com/traktormicrosite) kanssa, homma toimii mahtavasti, ja siirtyminen tai CDJ1000 rinnalla soittaminen ei tunnu missään, fiilis on about sama kun vain hiukan eri tatsiin ja inan isompaan viiveeseen tottuu. Vehje on tukeva ja hyvän tuntuinen, toivottavasti nappulat ja kosketuspinnat kestävät käyttöä! Olen tosi fiiliksissä yhdistelmän potentiaalista, ja kunhan vielä mieli rauhoittuu stabiiliuden suhteen, niin CDJt jää back-up-käyttöön, vaikka niistä yli kaiken tykkäänkin.
Kosketus-pitch-liu'ussa on kolme herkkyyttä, ja suurimmalla resolla tarkkuus on Traktorissa 0,1-0,2% luokkaa, eli kyllä sillä aika tarkkaan pystyy säätämään, tosin pitää siihen tottua ensin. Tolla tarkimmalla resolla millin sormen siirto ei liikauta pitchiä vielä mihinkään, eli pienellä testailulla löytää kyllä tatsin, jolla pystyy tekemään pienimpiä mahdollisia säätöjä. Tosin isossa humalassa saattais olla hankaluuksia... ;)
Ainakin Traktorissa tulee vastaan ärsyttävä piirre, eli joskus ei voi käsin säätää esimerkiksi 135.00bpm biisiä tasan 136.00, vaan (midi?)resoluutio heittää sen joko 135.88 tai 136.06, mikä on ärsyttävää, mutta loppujen lopuks enemmän kauneusvirhe kuin todellinen paskuus. Mun käsittääkseni "vika" ei ole hardwaressa, vaan midiprotokollan resoluutiossa (korjaa jos tiedät paremmin!). Koko ajan Otuksella soittaessa toi ei haittaa, koska 'sync' nappulalla (joo, hyökätkää ihan rauhassa kimppuun, ei kiinnosta, osaan kyllä itekin hakea oikean bpm:n ja biittimätsätä, ja edelleen lähetän ja laitan biisin kohdalleen kuitenkin itse käsin Otuksellakin) voi laittaa seuraavan biisin valmiiksi samaan tempoon, oli se sitten 136.00 tai 136.06. Soittaessa back2back CDJ-2-Otus joutuu usein laittamaan CDJ:n pitchin +/-0,0x ja tökkimään aika ajoin, että pitkät miksaukset pysyvät kohdillaan. Homman voi kiertää siten, että lataa toiseen dekkiin väliaikaisesti esim. tuon 136.00 biisin, laittaa sen soimaan linja alhaalla, ja painaa 135.00 biisin sync-nappulaa, jolloin sen bpm napsahtaa tasan 136.00.
Näyttäis, ettei tuota pitch faderin resoa saa säädettyä tarkemmaksi (toivottavasti tulevat updatet (joko Otuksen tai Traktorin) jeesais tässä, olis se kiva saada tarkaksi), kun taas platterin (joko pinnan tai reunan, riippuen kumpaan sen laittaa) CD-DJ jogin herkkyyttä saa Traktorin asetuksista säädettyä, eli voit laittaa saman biisin pyörimään Tonnisiin ja Traktoriin ja vertailla ja säätää Otuksen vaatiman liikkeen samanlaiseksi kuin Pioneerin soittimen. Vakio 7% tuntus vaativan hiukan enemmän liikettä kuin Tonninen, nyt rinnakkain vertailematta sääsin 9%:iin ja se tuntuu hyvältä.
Tammikuussa on kuulemma tulossa Otus-firmware- ja ajuripäivitys, joka tuo Macille interaktiiviset valot play ja cue nappuloihin ja jotain muita lisäyksiä ja parannuksia. Trackpädi on nyt mun mielestä liian "nopea" tai epätarkka hiirikäyttöön, eikä sitä pysty säätämään erikseen läppärin trackpädistä, joten toivottavasti siihen tulee parannusta ajan kanssa. Efektien säädössä se varmaan toimii mukavasti.
Uudenvuoden keikka Denverissä soi 90% Otuksella käskien, CDJ:t oli ladattuna valmiiksi vieressä pykimisen varalta, mutta backuppia ei tarvittu ainakaan tällä kertaa. Tuo oli neljäs keikka, jossa Otus oli messissä, ja nyt alkaa tuntua siltä, ettei tarvitse niin kauheasti mietiä ja varoa soittaessa.
Otuksella voi soittaa Traktorissa kahta dekkiä samaan aikaan, siinä on tuplaklikin takana toinen layer, ja nappulat voi assignata ihan miten haluaa, tosin Traktorin templaatti on tosi hyvä lähtökohta. Laitteesta löytyy 2 ana/digi stereo-ulostuloa ja kuulokeulostulo, joten sen voi ajaa kahteen kanavaan ja miksata "perinteisesti" dj-mikserillä, mutta laptopilla ja yhdellä Otuksella pystyisi soittamaan koko setin ihan niineen cuettaen, miksaten, eequuten ja efektoiden Traktorissa, jos haluaa tehdä kaiken mahdollisimman vähällä tavaralla. Itse käytän Traktoria kuin cd-soittimina ja miksailen oikealla mikserillä, mutta 8 kpl hot cueta, beat jumpit ja synkkaus- ja looppausfeaturet ovat aikalailla eri tasolla kuin CDJ:llä, joten yhdistelmä antaa vähän enemmän säätömahdollisuuksia puhumattakaan playlististä, cd:ttömyydestä (hei, sehän on vihreempääkin, vähemmän muovia kaatikselle), visuaalisesta miksaamisesta etc. Tykkään.