Katutaide-topic

367 posts, 19 pages, 274,788 views

Avatar
#121 • • Edited Dorka Guest

Dementation, 20.5.2008 12:21:
Kerrotko mulle että löytyykö sun kotoa paikkaa/tilaa jossa voi spraymaalata vaikka 2x2 metristä kuvaa? Tai jopa 4x4 metristä kuvaa?



Kyl pitää olla mielikuvitus aika huono jos ei keksi "paikkaa" missä voisi maalata tuon kokoisia kuvia. Jos haluaa näin isoja kuvia maalailla niin kait pitäis olla sen verran intoa riittää et järjestää itselleen paikan missä tän tekee? Esim. rakentaa ulos vaikka keskuspuistoon jonkun kallion viereen vaikka vanerista tjsp seinän jota sit maalailee? Sit kun on valmis niin purkaa ja vie sit omaan ollkkariin jos sellaista haluaa. Jos vain haluaa treenailla niin sit valmiista tuotoksesta kuva ja uudet pohjat kehiin.

...vai onks tää nyt tätä et ei voi tehdä, kun ei se oo sit missään näkyvällä paikalla? *nauru* Josta sit alkaa oravanpyörä uudestaan, kun jengi ei diggaa sun mestariteoksesta jota joudutaan kalliilla rahalla pesemään pois asunnon ulkoseinästä pois?

Kukaan ei edes huomaa, että siellä joku on käynyt maalaamassa ja vaikka huomaisikin niin voisin väittää, että tuskin siitä kukaan tulee mitään sanomaakaan ellet sä sit sotke koko aluetta.

On tottakait mageitakin juttuja, mut koko ilmiö sinänsä on enemmän kapinallisuutta kun oman taiteellisuuden ilmaisemista - varsinkin, kun se pointti on lähes aina tehdä käytännössä aina yhteiskuntamallin vastaisesti.

Muo ei vois vähempää kiinnostaa tägit, katutaiteet yms. ja sen lieveilmiöt kun nämä on asioita joita nykyisessä yhteiskunnassa tulee olemaan jossain muodossa. Hipit valtaa taloja, Jonet tägittää seiniä ja muutenkin dropoutit yrittää tuhota / kapinoida sen mitä muut yrittää rakentaa. Näin kärjistettynä.

Odotan Star Trek yhteiskuntaa innollla. *nauru*

edit: ja niin, olen kyllä aivan varma et kaupungilta tippuu luvallisia paikkoja jos joku sivistyneesti käy näistä asioista keskustelua. Esim. kaupunkiin on tullut paljon skeittipaikkoja yms. ja mikä sen parempaa et sinne esim. rakennettais muutamia seiniä maalauksia varten ja suuniteltais ne alueella sopivasti tjsp. jolloin maalaukset yms. sais sen rispektin just siltä genreltä joka niitä diggais ja olis pois niiden silmistä joita ne ei kiinnostais.
Epailija

Posts: 5,636

#122 • • Epailija Physicist, 2nd class.

BigBanana, 20.5.2008 15:56:
---
Epailija, 19.5.2008 21:00:
Akateeminen tutkintoko asiantuntijan tekee? Onko judomestarin turha esiintyä oman lajinsa asiantuntijana, jos kirjahyllystä ei löydy judoväikkäriä? Takaisiko tohtorinhattu raksa-alalta neljän vuoden akateemisen opiskelun jälkeen paremmat tiedot kuin 20 vuotta rehellistä työtä? Mitä on se konkreettinen työ, jota Jonen pitäisi mielestäsi vielä tehdä voidakseen kutsua itseään edes jonkinasteiseksi asiantuntijaksi? Myönnät, että Jone voi olla asiaa tunteva, mutta ei asiantuntija; mikä on se suuri ero, joka syntyy näiden asioiden välille yhdyssanan muodostamisen myötä? Löytyykö Suomesta ketään, joka voisi sinun mielestäsi kutsua itseään tämän alan asiantuntijaksi?
---
Tämä oli se oleellisin juttu, minkä löysit? Miten nämä sun läpät liittyvät tähän topikkiin? Onko tää Jone sitten graffitin oma judomestari?



Pitäisikö sen olla oleellisin juttu? Eikö muita kuin niitä oleellisimpia juttuja saa kommentoida? Jos sinä tulet tänne dumaamaan Jonen asiantuntijuutta graffitien suhteen antaen samalla ymmärtää tietäväsi miten paljon Jone on tietämyksensä eteen vaivaa nähnyt, niin se pitää mukisematta niellä, koska kritiikin kritiikki on OT:a? Kerro sinä sitten minulle onko Jone graffitin oma judomestari, kun luulet kerran tietävän mistä Jonen tietous alkaa ja mihin se loppuu. Jos siis kysymysten väistelyltä kerkeät.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Ozma

Posts: 867

#123 • • Edited Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
ELI!

-kysytaan luvalliset paikat
-aktiivisuutta ja kyselyja myoskin kaupungilta (aanivallit yms)
-oma-aloitteisuutta 4x4m tauluihin ja luovuutta toteutuspaikkoihin
-mahdollisesti positiivista kuvaa median kautta (joka tapahtuisi juuri luvallisten paikkojen kautta)

CASE CLOSED *lmao*

Todellisuus:
-keppananaikanen tagailu jatkuu ja paikkoja tohritaan
-muutama paikka saadaan komeaksi, mutta mummot haluvat DDR-aikaisen betonihelvetin itselleen
-media jatkaa katutaiteilijoiden negatiivista leimaamista

Toivottavasti nuorempi sukupolvi herra-iso-herroissa korjaa taman asian!
Avatar
#124 • • Edited Dorka Guest

Ozma, 20.5.2008 17:09:
Toivottavasti nuorempi sukupolvi korjaa taman asian!


Mä en usko et tää ongelma häviää mihinkään, sama se olis kun joku keksis keinon miten "murrosiän ongelmat" ratkottais. Tarkottaen sitä, että tämä on osa oman identiteetin kehittymistä niin hyvässä kuin pahassa.

Toiset tietysti jää pidemmäksi aikaan liima, tuli ja tussi ikään kun toiset mutta tuskin kukaan voi rehellisesti sanoa että on nähnyt kovinkaan montaa 30-60v tägittäjää (eiku siis "katutaiteilijaa")? ...tai taas kärjistettynä sanon et ne jotka on niin on ollut myös henkisesti sitä luokkaa, että näitä nyt ehkä ei voida laskea mukaan *nauru*

Silloin uskoisin, että asialle jotain voisi tehdä jos esim. hipit jotka valtaa taloja olisi keski-iältään 30+ eikä teinejä jotka nuoruuden angsti vimmassaan saa porukassa tekemään mitä tahansa oli se idea mikä tahansa.
Ozma

Posts: 867

#125 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi

Dorka, 20.5.2008 17:15:
Mä en usko et tää ongelma häviää mihinkään, sama se olis kun joku keksis keinon miten "murrosiän ongelmat" ratkottais. Tarkottaen sitä, että tämä on osa oman identiteetin kehittymistä niin hyvässä kuin pahassa.

Toiset tietysti jää pidemmäksi aikaan liima, tuli ja tussi ikään kun toiset mutta tuskin kukaan voi rehellisesti sanoa että on nähnyt kovinkaan montaa 30-60v tägittäjää? ...tai taas kärjistettynä sanon et ne jotka on niin on ollut myös henkisesti sitä luokkaa, että näitä nyt ehkä ei voida laskea mukaan *nauru*

Silloin uskoisin, että asialle jotain voisi tehdä jos esim. hipit jotka valtaa taloja olisi keski-iältään 30+ eikä teinejä jotka nuoruuden angsti vimmassaan saa porukassa tekemään mitä tahansa oli se idea mikä tahansa.


No eiko sita saa ees vahan unelmoida :D
BigBanana

Posts: 12

#126 • • BigBanana

Epailija, 20.5.2008 17:00:
---
BigBanana, 20.5.2008 15:56:
---
Epailija, 19.5.2008 21:00:
Akateeminen tutkintoko asiantuntijan tekee? Onko judomestarin turha esiintyä oman lajinsa asiantuntijana, jos kirjahyllystä ei löydy judoväikkäriä? Takaisiko tohtorinhattu raksa-alalta neljän vuoden akateemisen opiskelun jälkeen paremmat tiedot kuin 20 vuotta rehellistä työtä? Mitä on se konkreettinen työ, jota Jonen pitäisi mielestäsi vielä tehdä voidakseen kutsua itseään edes jonkinasteiseksi asiantuntijaksi? Myönnät, että Jone voi olla asiaa tunteva, mutta ei asiantuntija; mikä on se suuri ero, joka syntyy näiden asioiden välille yhdyssanan muodostamisen myötä? Löytyykö Suomesta ketään, joka voisi sinun mielestäsi kutsua itseään tämän alan asiantuntijaksi?
---
Tämä oli se oleellisin juttu, minkä löysit? Miten nämä sun läpät liittyvät tähän topikkiin? Onko tää Jone sitten graffitin oma judomestari?
---


Pitäisikö sen olla oleellisin juttu? Eikö muita kuin niitä oleellisimpia juttuja saa kommentoida? Jos sinä tulet tänne dumaamaan Jonen asiantuntijuutta graffitien suhteen antaen samalla ymmärtää tietäväsi miten paljon Jone on tietämyksensä eteen vaivaa nähnyt, niin se pitää mukisematta niellä, koska kritiikin kritiikki on OT:a? Kerro sinä sitten minulle onko Jone graffitin oma judomestari, kun luulet kerran tietävän mistä Jonen tietous alkaa ja mihin se loppuu. Jos siis kysymysten väistelyltä kerkeät.



Voi jeesus. Tossahan se itse kertoo perusteet miksi nimittää itseään asiantuntijaksi, lue siitä!

BigBanana, 19.5.2008 18:50:

Jone, 15.5.2008 23:42:
mun mielestäni se että olen käynyt katutaidekulttuuriin liittyvää yhteiskunnallista keskustelua monissa medioissa ja seurannut ko. kulttuuria erittäin aktiivisesti jo silloin kun sä vielä leikit legoilla tekee musta katutaiteeseen liittyen jonkinasteisen asiantuntijan. Sori vaan et sanoin tonkin ääneen, koska sehän ei oikein Suomessa sopis.
---


Medioissa käymäsi katutaidekulttuuriin liittyvä yhteiskunnallinen keskustelu ei valitettavasti tee mitenkään sinusta asiantuntijaa, ei millään muotoa, ei noilla sanoin sanottuna.



Noin. Pakko oli tostakin alkaa sönköttämään. Pilkunnussintaa voit harrastaa keskenäs :))
Epailija

Posts: 5,636

#127 • • Edited Epailija Physicist, 2nd class.

BigBanana, 20.5.2008 18:48:
*snip*



Kannattaisi tuota sisälukutaitoa vähän petrata. Kyllä minä tiedän miksi Jone pitää itseään asiantuntijana, mutta nyt olikin kyse siitä mitä sinä tiedät Jonesta. Asiantuntijuudesta sinulla ainakin tuntuu olevan aika hatara käsitys, kun et osaa siihen liittyviin kysymyksiin vastata, joten siihen on paha lähteä mainittua dumaamista lähteä pohjaamaan. Hesarianalogiasikin oli huono. =(

Edit: Kerrotaan nyt vielä miksi se hesarianalogia oli huono. Hesari ei ole minkään alan erikoisjulkaisu, eikä pahemmin myöskään kirjoittele uutisoinnista tai journalismista, vaan sisältää ylimalkaisia reportaaseja sekalaisista asioista. Sen takia sitä lukemalla ei tule minkään alan asiantuntijaksi. Yhden tietyn alan, sekä siihen liittyvän yhteiskunnallisen keskustelun vuosikausia jatkunut aktiivinen seuraaminen useasta eri mediasta on vähän eri juttu.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#128 • • REivaaja Guest
Jone on tajunnut olla hiljaa. Ihme Dorkia lässyttämässä itsestään selviä asioita ja määrittelemässä mitä taide on. Paskafilosofiaa ilman kakkaa kiitos.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#129 • • Aziz Combat Fighter
Alleviivatakseni sitä, minkä takia katutaide on niin vaikea ottaa taiteena, räpsin kamerakännykällä aikani kuluksi noin 60 kuvaa kahdesta eri paikasta. Dokumentoin uskollisesti kaiken näkemäni graffititaiteen Annanaukion kiviportailta sekä Merimiehenkadulta parin korttelin pätkältä. Toivottavasti tämä kuvakollaasi tarjoaa teille nautinnollista värinää elävästä kaupunkikuvasta:

http://www.flickr.com/photos/26748673@N05/

Varoitus! Sisältää Kalligrafisia mestarinäytteitä sekä ajatuksia herättävää ympäristön värikkyyttä!
Avatar
#130 • • Dorka Guest

REivaaja, 20.5.2008 20:17:
Ihme Dorkia lässyttämässä itsestään selviä asioita ja määrittelemässä mitä taide on. Paskafilosofiaa ilman kakkaa kiitos.



Missä vaiheessa mä oon määritelly mitä taide on ja ei ole? Mielenkiintoista et itsestään selvät asiat johtaa sen verran monissa ristiriitaa, että postauksia tulee kilometrikaupalla muutamassa päivässä.
remotion

Posts: 5,283

#131 • • remotion nostatus guru
Ensimmäistä kertaa elämässäni näin todellista katutaidetta just nyt.
ja ihan törkeen siistiä onkin.*whaat*
tjeu!
pirpeli

Posts: 5,533

#132 • • pirpeli

remotion, 20.5.2008 20:48:
Ensimmäistä kertaa elämässäni näin todellista katutaidetta just nyt.
ja ihan törkeen siistiä onkin.*whaat*
tjeu!




Niin hieno kuin tää onkin WOW :), tää on nyt kolmas postaus samasta teoksesta :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Jka

Posts: 317

#133 • • Edited Jka Harder.fi
Heh, vielä eilen tässä oli ihan hyviäkin pointteja ja keskustelua, mutta jampat tuntuu tykkäävän enemmän toisilleen vittuilemisesta, kuin itse asiaan paneutumisesta ja rakentavan keskustelun kehittämisestä.

Muutenkin viestissä toisen ihmisen henkilökohtaisuuksiin meneminen on provosoivaa ja sillä saa aikaan vaan surkeatasoista lässytystä sisältäen kirosanoja, herjauksia ja muuta sontaa. Tällainen kirjoittaja tekee itsestään selvää jo ensimmäisessä tällaisessa lauseessa. Päätänsä voi mennä aukomaan oikeassa elämässä jos siltä tuntuu. Keskustelupalstalla ei se ole tarpeen.

Mielenkiintoinen threadi, vaikka en todellakaan tiedä katutaiteesta juuri mitään muuta, kuin että oikea ihminen tekee järkyttävän hyvää jälkeä tylsästä betoniseinästä ja väärä ihminen osaa pilata sen hyvin nopeasti töhrimisellä. Jatkakaa, kiitos.
Tarsu

Posts: 2,449

#134 • • Tarsu

pirpeli, 20.5.2008 20:53:
---
remotion, 20.5.2008 20:48:
Ensimmäistä kertaa elämässäni näin todellista katutaidetta just nyt.
ja ihan törkeen siistiä onkin.*whaat*
tjeu!



---


Niin hieno kuin tää onkin WOW :), tää on nyt kolmas postaus samasta teoksesta :)


toi oli yks siisteimmistä jjutuista jota oon ikinä nähny!

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Avatar
#135 • • Edited REivaaja Guest

Dorka, 20.5.2008 20:41:
Missä vaiheessa mä oon määritelly mitä taide on ja ei ole? Mielenkiintoista et itsestään selvät asiat johtaa sen verran monissa ristiriitaa, että postauksia tulee kilometrikaupalla muutamassa päivässä.


Jos katutaide on pikkupoikien juttu, niin silloinhan se ei ole taidetta? No mä en jaksa väitellä siitä onko se sitten sitä. Sen tiedän että Jone ei ole pikkupoika ja jos niin väittää, on turha ajanhukkaa väitellä. Vaikka nyt Jone on asioista eri mieltä kanssani ja olenkin noressa, ei se tee Jonesta teiniangstista pikkupoikaa.

Edit:en ookkaa
Avatar
#136 • • Dorka Guest

REivaaja, 20.5.2008 21:46:
Vaikka nyt Jone on asioista eri mieltä kanssani ja olenkin noressa, ei se tee Jonesta teiniangstista pikkupoikaa.



Enhän ole sanonut että jokainen tägittäjä / "katutaiteilija" on teini angsta. Poikkeuksiakin on ja on niitäkin jotka tekee sillä ihan laillisesti ja rahaa (flyerit, paitadesign, baaridekot, taulut yms.). Joskin et voi väittää etteikö tägitys oo suurimmalle osalle sitä teini angstailua mikä tulee ja menee muutamassa vuodessa.
Avatar
#137 • • REivaaja Guest

Dorka, 20.5.2008 21:51:
---
REivaaja, 20.5.2008 21:46:
Vaikka nyt Jone on asioista eri mieltä kanssani ja olenkin noressa, ei se tee Jonesta teiniangstista pikkupoikaa.

---


Enhän ole sanonut että jokainen tägittäjä / "katutaiteilija" on teini angsta. Poikkeuksiakin on ja on niitäkin jotka tekee sillä ihan laillisesti ja rahaa (flyerit, paitadesign, baaridekot, taulut yms.). Joskin et voi väittää etteikö tägitys oo suurimmalle osalle sitä teini angstailua mikä tulee ja menee muutamassa vuodessa.

toki! Vaikka olisit kuinka täynnä itseäsi, niin jossain vaiheessa on myönnettävä itselleen että on paska kuvataiteissa ja kiinnostus lopahtaa. Ne jotka vain kehittyy, jatkaa sitä varmasti pitempäänkin.
Itsensä löytäminen on kivinen tie täynnä umpikujia ja sehän vituttaa.
Avatar
#138 • • Dorka Guest

REivaaja, 20.5.2008 21:57:
toki! Vaikka olisit kuinka täynnä itseäsi, niin jossain vaiheessa on myönnettävä itselleen että on paska kuvataiteissa ja kiinnostus lopahtaa. Ne jotka vain kehittyy, jatkaa sitä varmasti pitempäänkin.
Itsensä löytäminen on kivinen tie täynnä umpikujia ja sehän vituttaa.



En kyl enää ymmärrä ollenkaan mitä haet takaa, oliks sun pointti et sun mielestä nää teini tägittäjät tekee sitä kun ne yrittää ilmaista itseään ja yrittää kehittää itseään "taiteilijana", kun et kyseessä olisi teini porukka angstailu?

...vai oliks toi ymmärrettävissä et mä oon täynnä itseäni ja mun pitäis lopettaa kuvataide? *ding*

Meni ihan ohi sektoriin kyl koko viesti.
Avatar
#139 • • REivaaja Guest

Dorka, 20.5.2008 22:02:

En kyl enää ymmärrä ollenkaan mitä haet takaa, oliks sun pointti et sun mielestä nää teini tägittäjät tekee sitä kun ne yrittää ilmaista itseään ja yrittää kehittää itseään "taiteilijana", kun et kyseessä olisi teini porukka angstailu?

...vai oliks toi ymmärrettävissä et mä oon täynnä itseäni ja mun pitäis lopettaa kuvataide? *ding*

Meni ihan ohi sektoriin kyl koko viesti.

Ekasta tuli sivuosuma, toka vei sen. Ei räppärikään myönnä ennen 30v olevansa runoilija