Katutaide-topic

367 posts, 19 pages, 274,899 views

whispering

Posts: 871

#161 • • whispering Super Juusto

Jussi ja kuokka, 21.5.2008 21:48:
Toisin kuin esimerkiksi on stop töhryille projektin kanssa, jonka ylläpitämiseen palaa käsittämättömät summat rahaa joka vuosi.



Menee muuten ihan tautisesti rahaa kans niitten rumien tagien pesemiseen pois seinistä, jotka me, joiden siitä "taiteesta" ilmeisesti pitäis nauttia, tullaan loppupeleissä maksamaan.

enivei, aiheeseen, siinä vaiheessa kun joku taliaivo menee maalaan toistasataa vuotta vanhojen talojen seiniä ansaitsee kaiken paskan mitä niiden niskaan tullaan ikinä kaatamaan.
Ozma

Posts: 867

#162 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi

Jussi ja kuokka, 21.5.2008 21:48:

Graffitin kokoon vaikutta lähinnä ne työvälineet, joiden avulla se toteutetaan. Ohuimmillaan sitä saa kannusta sellaista sormenpäänlevyistä jälkeä, joten isompi tila antaa paremmat mahdollisuudet toteuttaa itseään. Liian pieni alusta/pohja vie oleellisesti pois mahdollisuuksia kirjainten tyylittelystä, jota siis graffititaide pääasiassa on. Esimerkiksi 2x5 metriä antaa jo paremmat mahdollisuudet luovuudelle. Kotona maalaamista vaikeuttaa myös se, että pienessä suljetussa sisätilassa maalipöly leviää, joka paikkaan.



Onko se oikeesti niin vaikeeta vuokrata se tallitila kimppaan ja rakentaa vaikka 2x2m palasista 10x10m taideteos jonka vie vaikka siihen betonihelvetin seinän eteen. Aiheuttaa varmasti keskustelua ja ehkä näin mielipidemuutosta.
Avatar
#163 • • Edited Dorka Guest

Jussi ja kuokka, 21.5.2008 21:48:
Niistä löytyy riittävästi tilaa toteuttaa laadukkaita teoksia, ja se ei tule maksamaan yhteiskunnalle mitään ylimääräistä, sillä nämä maalausalustat ovat jo valmiiksi olemassa. Hyviä esimerkkejä siitä minkä näköistä jälkeä saadaan aikaiseksi, kun annetaan lupa maalata on juuri noi Jonen postaamat kuvat.



Hah, ootko tosissas. Mä voin sanoa et tulis miten mageita graffoja tahansa tänne mun lähiöön niin muuttaisin aika nopeesti pois. Kaikkein surkeimmat ideat on just nää äänivallit ja muut vastaavat missä 80-90% niiden näkijöistä pitää näitä "hienoja taidepläjäyksiä" aivan kauheena roskana. Sit vielä muutaman vuoden jälkeen maalit haalistuu ja ziljoonat aloittelevat heittää oman nimensä kirjaimellisesti soppaan ja tää koko homma näyttää enemmän kuin ankelta.

...kuten aiemmin sanoin niin toi homma pitää kohdata kohderyhmänsä eikä vain summittain sotkee ("taiteilla") sinne tänne jolloin ihan varmasti se saa enemmän vastustajia kuin kannattajia oli sit teos miten super magea tahansa ja miten laillisesti maalattu.

Pasila on hyvä esimerkki. kyllä betonihelvetti on kyl karua mut vielä ankeemmaks paikan tekee just noi ziljoonat piissit ja supermageet "taideteokset" jotka yleisilmeeltään tekee koko paikan ghetoks kun joltain fiksulta asuin lähiöltä.

Kaikesta huolimatta en ole täysin näitä vastaan, kyllä ne on joo mageita oikeissa paikoissa. Nyt pointti on ollu vain se et jos saa jostain seinään vaik luvalla niin ei mietitä yhtään ketkä joutuu sitä katsomaan ja sit siihen piissi, ihmetellään hetken aikaa et "hassua, miks kukaan ei vieläkään diggaa meidän duuneista vaik tää on niin huippumagee". Niin... wonder why.

Tekis markkinoinnin perusoppi terää tässä, tuskin kukaan yrittää myydä stringejä mummoille tai pyörätuoleja vireille teineille. Yhtä räikeetä ja onnistunutta "markkinointia" on tuo piissien heittely sinne tänne (ne luvalliset). Enkä itseasiassa ymmärrä miten tästä ei ole kaupungin kanssa päästy mihinkään fiksuun ratkasuun - a) kaupunki on liian tiukkapipo tai b) nää piissien heittäjät on haistallu omia maaleja = x) luulempa et molempia ja tässä on lopputulos. Molemmat osapuolet on sotapolulla.
Quakey

Posts: 692

#164 • • Edited Quakey
paras katu'taide' graffiti on kyl yhen rakennuksen seinäs: "LUL CREW" XD

*lmao*
Kimbou

Posts: 608

#165 • • Kimbou

Dorka, 22.5.2008 10:46:
---
Jussi ja kuokka, 21.5.2008 21:48:
Niistä löytyy riittävästi tilaa toteuttaa laadukkaita teoksia, ja se ei tule maksamaan yhteiskunnalle mitään ylimääräistä, sillä nämä maalausalustat ovat jo valmiiksi olemassa. Hyviä esimerkkejä siitä minkä näköistä jälkeä saadaan aikaiseksi, kun annetaan lupa maalata on juuri noi Jonen postaamat kuvat.
---


Hah, ootko tosissas. Mä voin sanoa et tulis miten mageita graffoja tahansa tänne mun lähiöön niin muuttaisin aika nopeesti pois. Kaikkein surkeimmat ideat on just nää äänivallit ja muut vastaavat missä 80-90% niiden näkijöistä pitää näitä "hienoja taidepläjäyksiä" aivan kauheena roskana. Sit vielä muutaman vuoden jälkeen maalit haalistuu ja ziljoonat aloittelevat heittää oman nimensä kirjaimellisesti soppaan ja tää koko homma näyttää enemmän kuin ankelta.



miks ihmeessä muuttaisit pois? miten niin surkeimmat ideat on äänivallit, musta ne oli ainakin helvetin hienoja ne metrovarrella olevan vallin piissit ihan pikku jätkästä lähtien, enkä koskaan kuullut kenenkään niitä metrossa haukkuvankaan vaikka miltei joka päivä kuljin ohi.
ei se maali ihan tosta vaan rapistu kun ne laillisesti tehdään, eikä niihin muut maalaajat herkästi mee omia töhryjä päälle tekemään.

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

Avatar
#166 • • Dorka Guest

Jussi ja kuokka, 21.5.2008 21:48:
Toisin kuin esimerkiksi on stop töhryille projektin kanssa, jonka ylläpitämiseen palaa käsittämättömät summat rahaa joka vuosi.



...tää nyt on vain olettamus, mutta mä uskoisin että kaupunki on tehnyt ihan selkeän tutkimuksen tästä aiheesta. Jos esim. annetaan luvallinen paikka maalattavaks niin miten paljon se tuo lieveilmiötä eli näitä luvattomia tägejä alueelle. Jos tuo lieveilimiö vain pahenee luvallisten paikkojen myötä niin miksi kaupungilla olisi mitään intoa antaa näitä?

...ja vielä jos näiden lieveilmiöiden siivoaminen on kallista niin ehkä on halvempaa tehdä projekti joka on täysin sitä vastaan - vaikka sekin on kallista, mutta halvempaa kun et ei tekisi mitään asialle.

On aika koomista itseasiassa jos vanhat veteraanit ei tietäis näistä tutkimustuloksista (sekä näistä kustannuksista) yms. joka vain osoittaa sitä että tämä maalaava kansa ei saa mitään järkevää suhdetta kaupungin kanssa tämän asian suhteen. Jolloin oma syyttävä sormi vain osoittaa yhteen suuntaan.
Avatar
#167 • • Dorka Guest

Kimbou, 22.5.2008 10:56:
miks ihmeessä muuttaisit pois? miten niin surkeimmat ideat on äänivallit, musta ne oli ainakin helvetin hienoja ne metrovarrella olevan vallin piissit ihan pikku jätkästä lähtien, enkä koskaan kuullut kenenkään niitä metrossa haukkuvankaan vaikka miltei joka päivä kuljin ohi.



"Aika parantaa haavat" vai miten se meni *nauru* Ihmiset tottuvat sitten, kun se on ollut siinä jonkin aikaa eikä siihen enää kiinnitetä huomiota samalla tavalla, kun sen teko vaiheessa. Voisin hyvin kuvitella, että silloin kun nämä tehtiin niin sillä alueella nousi asuakkaiden keskuudessa iso haloo. Jos muistan oikein niin miksi näitä sitten ei enää ole tai tehty uusia tilalle?
Kimbou

Posts: 608

#168 • • Kimbou

Dorka, 22.5.2008 11:15:
---
Kimbou, 22.5.2008 10:56:
miks ihmeessä muuttaisit pois? miten niin surkeimmat ideat on äänivallit, musta ne oli ainakin helvetin hienoja ne metrovarrella olevan vallin piissit ihan pikku jätkästä lähtien, enkä koskaan kuullut kenenkään niitä metrossa haukkuvankaan vaikka miltei joka päivä kuljin ohi.
---


"Aika parantaa haavat" vai miten se meni *nauru* Ihmiset tottuvat sitten, kun se on ollut siinä jonkin aikaa eikä siihen enää kiinnitetä huomiota samalla tavalla, kun sen teko vaiheessa. Voisin hyvin kuvitella, että silloin kun nämä tehtiin niin sillä alueella nousi asuakkaiden keskuudessa iso haloo. Jos muistan oikein niin miksi näitä sitten ei enää ole tai tehty uusia tilalle?



stop-töhryille!

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

Ozma

Posts: 867

#169 • • Edited Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi

Dorka, 22.5.2008 11:11:
...tää nyt on vain olettamus, mutta mä uskoisin että kaupunki on tehnyt ihan selkeän tutkimuksen tästä aiheesta. Jos esim. annetaan luvallinen paikka maalattavaks niin miten paljon se tuo lieveilmiötä eli näitä luvattomia tägejä alueelle. Jos tuo lieveilimiö vain pahenee luvallisten paikkojen myötä niin miksi kaupungilla olisi mitään intoa antaa näitä?



Makin oletan, etta tutkimukseen osallistuneiden ika on 40-80 vuotta. Oletan myoskin, etta annettiin rahaa kielteisesta palautteesta. Voisin myos olettaa, etta annettiin lupa mille tahansa eika katsottu eka mita maalataan.

Olisi ihan FIKSUA NAILTA LUVAN ANTAJILTA vahan pyytaa raakakuvaa paperilla mita meinaavat maalata. Se neon vihree/keltainen/oranssi/sininen psykedeelikukka/piissi/JONE ei valttamatta ole se paras vaihtoehto. Muitakin vareja pystytaan kayttamaan.
Ober

Posts: 587

#170 • • Ober Dog shit taco
evolution_graffiti.jpg
En jaksanu tsiigaa onko joku jo postannu tätä tänne. Mutta tässä on loistava esimerkki mimmonen työ varmasti putoo melkein kaikille kaduntallaajille ikäluokasta huolimatta.
Miika

Posts: 893

#171 • • Miika
Nyt tuli sellainen kuva että HUH. Mun isoisä paloi kuoliaaksi DC-3:sen ohjain käsissään *hikoil*

Jone, 21.5.2008 08:25:

111.jpg

Anselmi

Posts: 2,578

#172 • • Edited Anselmi And sell me

Miika, 22.5.2008 15:51:
Mun isoisä paloi kuoliaaksi DC-3:sen ohjain käsissään *hikoil*


W00t? *whaat*

--
sen pituinen se

KooKie

Posts: 4,338

#174 • • KooKie aka. Petress Pan

Dorka, 22.5.2008 10:46:
...kuten aiemmin sanoin niin toi homma pitää kohdata kohderyhmänsä eikä vain summittain sotkee ("taiteilla") sinne tänne jolloin ihan varmasti se saa enemmän vastustajia kuin kannattajia oli sit teos miten super magea tahansa ja miten laillisesti maalattu.



Tästä mulle tuli mieleen sanoa, että samalla tavalla mä älähtäisin, jos mun ikkunoiden eteen tungettaisiin jotain helvetin Kiasman "taideteoksia". Ne "taideteokset" kuitenkin onneksi pysyvät siellä neljän seinän sisällä, eikä mun tarvitse sitä roskaa katsella yhtään enempää, kuin mitä itse valitsen. Kohderyhmä on jutun ydin.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Avatar
#175 • • REivaaja Guest

Dorka, 22.5.2008 10:46:
---
Jussi ja kuokka, 21.5.2008 21:48:
Pasila on hyvä esimerkki. kyllä betonihelvetti on kyl karua mut vielä ankeemmaks paikan tekee just noi ziljoonat piissit ja supermageet "taideteokset" jotka yleisilmeeltään tekee koko paikan ghetoks kun joltain fiksulta asuin lähiöltä.

Kaikesta huolimatta en ole täysin näitä vastaan, kyllä ne on joo mageita oikeissa paikoissa.

Pasila on idyllinen paikka pelata koripalloa tai vaikka impata liimaa, mutta ei ne töhryt sitä aiheuta. Sen aiheuttaa vitun ruma ja halvalla toteutettu arkkitehtuuri jota graffitit vaan mielestäni sisustaa. Toki videopelejä voidaan samalla tavalla syyttää väkivalta-rikollisuudesta, mutta ei se ole take2 vika jos xbox kasvattaa pentuja.
Avatar
#176 • • Dorka Guest

REivaaja, 22.5.2008 23:05:
Sen aiheuttaa vitun ruma ja halvalla toteutettu arkkitehtuuri jota graffitit vaan mielestäni sisustaa.



Halvalla ja halvalla, silloin kun pasilaa tehtiin niin samaan aikaan tuhottiin jugen taloja ja rakennettiin makkarataloja ja muita vastaavia. Tämä aikoinaan tuli ihka ihanan presiden Kekkosen takia... no se siitä historiasta.

Kyllä totta et betonihelvetit on aina ollu symbioosissa "katutaiteilijoiden kanssa" ja siinä mielessä jos jonnekkin pitää jotain taiteilla niin pasila on oiva paikka MUTTA väitän silti että suurinosa siellä asuvista katsoisi mielummin harmaata betoneja kun taidolla vedettyjä piisejä.

Toi on sama kun sanois et "no mä vein kamaa kämpästä, kun ei kämpän ovi ollu lukittuna" - ööö joo.

...ja taas tullaan lähtöruutuun et miksi halutaan tägittää joka paikka. Ei se ole siitä kiinni et niitä luvallisia paikkoja ei ole vaan ne syyt on jossain muualla - ja sit ihmetellään et kaupunki on niin nihkee luvallisten paikkojen kanssa.

Mä väitän et jos kaupunki rakentaa vaikka kokonaisen alueen tägejä ja muuta "katutaiteluja" varten joka sit lopettais täysin muun töhräämisen kaupungilla niin kaupunki mielellään maksais koko alueen rakentamisen + KAIKKI MAALIT mitä ikinä saatte ko. paikan maalaamiseen menemään.
Avatar
#177 • • REivaaja Guest

Dorka, 22.5.2008 23:56:
Toi on sama kun sanois et "no mä vein kamaa kämpästä, kun ei kämpän ovi ollu lukittuna" - ööö joo.


Öö, tota.. Mä puhuin turvattomuuden tunteesta jonka ghettomainen miljöö saa aikaan. Joten aika kaukana pointista. Kekkonen oli äijä ja Tapiola puutarhakaupunki, se siitä historiasta.
Avatar
#178 • • Dorka Guest

REivaaja, 23.5.2008 00:13:
Öö, tota.. Mä puhuin turvattomuuden tunteesta jonka ghettomainen miljöö saa aikaan. Joten aika kaukana pointista. Kekkonen oli äijä ja Tapiola puutarhakaupunki, se siitä historiasta.



*nauru* nää forumit on kyl niin hyvä esimerkki miten kaikki käsittää asiat väärin, kun mitä on tarkoittanu *hymy*
Avatar
#179 • • Edited REivaaja Guest

Dorka, 23.5.2008 00:29:
*nauru* nää forumit on kyl niin hyvä esimerkki miten kaikki käsittää asiat väärin, kun mitä on tarkoittanu *hymy*

*joo*