Katutaide-topic

367 posts, 19 pages, 274,681 views

Anselmi

Posts: 2,578

#221 • • Edited Anselmi And sell me

Damien, 1.10.2008 09:16:
Mä en edes jossain määrin ymmärrä teitä ihmisiä mitkä täytätte julkisa tiloja olemuksillanne ja ymmärtämättömyydellänne. Taas ois Gerdn Petrille töitä...


Jep jep.


LOL, provoon provolla. Onhan graffitti taidetta se saa teidät ajattelemaan ja tuntemaan, taide herättää tuntemuksia, jos se ei herätä mitään tunnetta se on virastotalo betonimaisemassa. Kässäätsä?


Toivottavasti. Mut nuo tekstit ei hirveesti mua tai ketään joka niitä ei osaa tulkita, sykähdytä. Just sitä hain takaa et vois olla hiukan enemmän sellaista taidetta josta suurin osa sais jotain irtikin.

Ymmärrän kyllä et nuo yksi kulttuurin muoto ja sille todellakin on paikkansa. Mutta se ei taida olla se katu. Siltikin kaipaisin kovasti myös katutaidetta ja juuri sellaista
joista kaikki saisi irti jotain. Se olisi hienoa ja toivottavasti jonain päivänä mahdollista.

--
sen pituinen se

Anselmi

Posts: 2,578

#222 • • Anselmi And sell me

Jone, 1.10.2008 09:21:
Kukaan ei ole nyt ehdottomassa, että nämä "katujen hieroglyfit" tuotaisiin Mannerheimintielle vaan paremminkin sanomassa, että esimerkiksi se Vuosaaren sataman seinän toinen puoli keskellä ei mitään voisi varmaan olla ihan hyvä paikka maalailla näitä.

Mikki Hiiret ja muut "nokkelat jutut" joutuu kyllä varmaan kaupunki ihan tilaamaan mikäli se niitä jonnekin haluaa. Mä en ainakaan tunne ensimmäistäkään tyyppiä, joka olisi kiinnostunut maalaamaan määräyksestä jotain hassun hauskoja yhdentekeväisyyksiä sensoreinaan nippu asiasta mitään ymmärtämättömiä tollukoita. *vink*


Aa. Mun moka. Luulin että tässä käsiteltiin katutaidetta yleensäkkin. No toivotan teille onnea että saatte mestanne. Itse en näkisi kaikkea muuta kuvataidetta hassun hauskoina yhdentekeväisyyksinä. Vaan uskon et löytyis paljon muunkinlaisia kuvia kuin noi tekstit. Sellaisia joilla olis mulle paljon annettavaa. Kuvia tällaisista näkee maailmalta monesti.

Mut jos niillä taiteilijoilla on parempaa tekemistä kuin meille tollukoille maalaaminen niin ei muuta kun onnea taisteluun tilastanne. Tän keskustelun jälkeen ei kyl hirveästi kiinnosta tukea teidän asiaa. Sen sijaan voisin kyl ruveta tukemaan jotain sellaista asiaa jolla saataisin tähän kaupunkiympräistöön kuvataiteita ja taiteita, ei instituutioiden tekemiä, vaan tavallisten ihmisten. Sellaisia katsoisi mielellään mainosten sijaan.

--
sen pituinen se

Hansu

Posts: 481

#223 • • Edited Hansu

Anselmi, 1.10.2008 09:34:
Siltikin kaipaisin kovasti myös katutaidetta ja juuri sellaista
joista kaikki saisi irti jotain. Se olisi hienoa ja toivottavasti jonain päivänä mahdollista.


Mitä se sitten käytännössä olisi, katutaide josta KAIKKI saisi jotakin irti ja jota KAIKKI ymmärtäisi?

Muuten, meidän talon alaoveen on ilmestynyt Soneran mainostarra. Miksei tällasesta revitä kissankokoisia otsikoita ja vedetä Soneraa vastuuseen, toisin kuin sähkökaappeihin itse tehtyjä tarroja liimailevia yksityishenkilöitä?
RiD

Posts: 2,817

#224 • • RiD Nukemi

Hansu, 1.10.2008 10:26:

Muuten, meidän talon alaoveen on ilmestynyt Soneran mainostarra. Miksei tällasesta revitä kissankokoisia otsikoita ja vedetä Soneraa vastuuseen, toisin kuin sähkökaappeihin itse tehtyjä tarroja liimailevia yksityishenkilöitä?



Näinköhän ne alaovessa olevat puhelinyhtiöiden tarrat on mainostarroja?

Yleensä sillä merkataan jotain että rapussa sijaitsee joku soneran laitetila tj jotta asentajat löytäis sinne helpommin :)

--
*super* *possu*

Anselmi

Posts: 2,578

#225 • • Edited Anselmi And sell me

Hansu, 1.10.2008 10:26:
Mitä se sitten käytännössä olisi, katutaide josta KAIKKI saisi jotakin irti ja jota KAIKKI ymmärtäisi?


No se on toki utopia et kaikkia sais jotain irti. Mutta jotain sellaista mikä ei edellytä tietyn kulttuurin syvällistä tuntemusta vaan joita jokainen pystyy tulkita. Eli esim. tekstin sijaan kuvia. Tai tekstiä joita kaikki pystyy tulkita.

--
sen pituinen se

Jone

Posts: 8,258

#226 • • Jone Archibald Haddock

Anselmi, 1.10.2008 10:21:
Aa. Mun moka. Luulin että tässä käsiteltiin katutaidetta yleensäkkin.
No toivotan teille onnea että saatte mestanne.



Juuri nyt ja juuri tässä ei käsitellä. Kyllä niitäkin voi ihan vapaasti täällä käsitellä, mutta mä puhun eniten näistä "katujen hieroglyfeistä", koska juuri ne ovat lähimpänä mun sydäntäni.

...ja kiitoksia muuten vaan.

Anselmi, 1.10.2008 10:21:
Itse en näkisi kaikkea muuta kuvataidetta hassun hauskoina yhdentekeväisyyksinä. Vaan uskon et löytyis paljon muunkinlaisia kuvia kuin noi tekstit. Sellaisia joilla olis mulle paljon annettavaa. Kuvia tällaisista näkee maailmalta monesti.



Löytyy toki ja mä usein ihan diggailenkin niistä. Mua tosin pikkasen kismittää se, että suurta yleisöä on aika helppo fuulata, josta seuraavaksi esimerkki.

Ajatellaan, että maalaan kaksi juttua: monimutkaisen wildstyle-piissin, jossa lukee "mikki" ja stencil-duunin, jossa on Mikki Hiiri ja Mikin puhekuplassa helposti luettavissa oleva teksti "otitko tänään aikaa itsellesi?", niin kumpaa luulet satunnaisesti kadulta poimittujen ihmisten enemmän fanittavan? Kun oot antanut tähän vastauksen, niin mä sanon pari sanaa jos sopii. *hihu*

Anselmi, 1.10.2008 10:21:
Mut jos niillä taiteilijoilla on parempaa tekemistä kuin meille tollukoille maalaaminen niin ei muuta kun onnea taisteluun tilastanne. Tän keskustelun jälkeen ei kyl hirveästi kiinnosta tukea teidän asiaa. Sen sijaan voisin kyl ruveta tukemaan jotain sellaista asiaa jolla saataisin tähän kaupunkiympräistöön kuvataiteita ja taiteita, ei instituutioiden tekemiä, vaan tavallisten ihmisten. Sellaisia katsoisi mielellään mainosten sijaan.



PLZ turn humor on @ now. *nauru*

Pointti ei ollut tossa leikillisessä elitistisessä ylenkatsomisessa vaan siinä, että kaikkien miellyttämistä ei voida ottaa hyvän taiteen kriteeriksi ja että tekijöitä johonkin tiettyyn muottiin pakottamalla pystytään helposti tappamaan kaikki ilo ja oivaltavuus asiasta kuin asiasta.

*piis*
Anselmi

Posts: 2,578

#227 • • Edited Anselmi And sell me

Jone, 1.10.2008 10:38:
Löytyy toki ja mä usein ihan diggailenkin niistä. Mua tosin pikkasen kismittää se, että suurta yleisöä on aika helppo fuulata, josta seuraavaksi esimerkki.

Ajatellaan, että maalaan kaksi juttua: monimutkaisen wildstyle-piissin, jossa lukee "mikki" ja stencil-duunin, jossa on Mikki Hiiri ja Mikin puhekuplassa helposti luettavissa oleva teksti "otitko tänään aikaa itsellesi?", niin kumpaa luulet satunnaisesti kadulta poimittujen ihmisten enemmän fanittavan? Kun oot antanut tähän vastauksen, niin mä sanon pari sanaa jos sopii. *hihu*


Mikki toimisi luultavasti paremmin itseeni ja luultavasti myös suurimpaan osaan jengistä.

Joten annas palaa*hymy*

EDIT: tai siis mahdoton sanoa kun kyse mielikuvitusteoksista. Mutta noin yleensäottaen luultavasti noin. Itselle toimisi parhaiten jos olis old-school mikki<3

--
sen pituinen se

Jone

Posts: 8,258

#228 • • Edited Jone Archibald Haddock

RiD, 1.10.2008 10:28:
Näinköhän ne alaovessa olevat puhelinyhtiöiden tarrat on mainostarroja?



Kyllä, ne on nimenomaan mainostarroja ainakin tässä tapauksessa. Mä en varmasti muista onko kyseessä Sonera vai Elisa, mutta jompi kumpi noista operaattoreista vetää tällä hetkellä läpi markkinointikamppanjaa, jossa noita tarroja liimaillaan rappukäytäviin. Ainakin Tampereella homma on viety jopa asteen pidemmälle ja tarrat ovat löytäneet tiensä kerrostalokämppien oviin.

Jotenkin kummasti tästä asiasta ei seuraa julkista älähdystä vaan "näinköhän"-postauksia, joissa tiedetään paremmin vaikkei itseasiassa tiedetä asiasta mitään. Miksi? Tää on sit ihan rehellinen kysymys eikä provo tai provosoituminen. *hymy*
Jussi Soro

Posts: 6,385

#229 • • Edited Jussi Soro choon!

RiD, 1.10.2008 10:28:
Näinköhän ne alaovessa olevat puhelinyhtiöiden tarrat on mainostarroja?

Yleensä sillä merkataan jotain että rapussa sijaitsee joku soneran laitetila tj jotta asentajat löytäis sinne helpommin :)


Itseasiassa... Nuo nyt ilmestyneet Soneran mainostarrat meinaa sitä että taloyhtiöön on vedetty Soneran valokuitu, eli sinne saa nopeammat internet-yhteydet. Laitetilojen tarrat sijoitetaan oven yläreunoihin, ja niihin on vakiintuneet tarrat (salama = sähköpääkeskus, puhelin = puhelinjakamo, liekki = kaukolämpö).

Ja jottei menisi ihan offtopic, niin kyllä mä diggasin noista Jonen postaamiseta piisseistä.
RiD

Posts: 2,817

#230 • • RiD Nukemi

JussiS, 1.10.2008 10:44:
---
RiD, 1.10.2008 10:28:
Näinköhän ne alaovessa olevat puhelinyhtiöiden tarrat on mainostarroja?

Yleensä sillä merkataan jotain että rapussa sijaitsee joku soneran laitetila tj jotta asentajat löytäis sinne helpommin :)

---

Itseasiassa... Nuo nyt ilmestyneet Soneran mainostarrat meinaa sitä että taloyhtiöön on vedetty Soneran valokuitu, eli sinne saa nopeammat internet-yhteydet. Laitetilojen tarrat sijoitetaan oven yläreunoihin, ja niihin on vakiintuneet tarrat (salama = sähköpääkeskus, puhelin = puhelinjakamo, liekki = kaukolämpö).




Sitähän määkin! Jotenkin tuntuis typerältä että vaan mainostettaisiin jollain tollasilla tarroilla.

Vaikka tuokin toimii toki mainoksena että taloon saa nopean kuidun, toimii se myös opasteena. Adsl/kuituja itse lahdessa asennelleena kirosin jokaikisen talon syvimpään helvettiin missä noita kuitupäätteitä/jakamoita/spk:tä EI ollut ulko oveen jo valmiiksi merkittynä.


Itse topicciin:
Ihte olen sitä mieltä että "hyvin töhrityt töhertelyt" niille varatuille paikoille olis ihan hieno asia. Voishan sitä asiaa ajaa niinkin että lähtis alkuun vaan maalailemaan paikkoja luvan kanssa missä on enemmän keskitetty asumaan nuorisoa, opiskelijakämppiä jne ja katsoa miten ne sitten futaa ihmisten mielestä!

Ja noi jonen postaamat on ihan mageita, ite tosin diggaisin enemmän siitä että toi ite tagi ois vähän pienemmässä osassa ja kaikki muu taustahälinä isommassa. Hienoimpia noi silti on kun perusvakio keltaset/beiget röpelöseinät!

--
*super* *possu*

Jone

Posts: 8,258

#231 • • Jone Archibald Haddock

Anselmi, 1.10.2008 10:42:
Mikki toimisi luultavasti paremmin itseeni ja luultavasti myös suurimpaan osaan jengistä.

Joten annas palaa*hymy*



Joo, niinhän se eittämättä tekisi ja musta toi on asia joka voidaan ihan faktaksi lukita.

Seuraavassa siitä miten homma käytännössä mun kannaltani toimisi noita tehdessä.

Stencil-Mikki:
1) Googletan "Mickey Mouse" ja nappaan jonkun kivaksi kokemani valmiin kuvan Mikki Hiirestä tietokoneelleni - erittäin suosittu ja käytetty toimintatapa muuten. Veivaan siitä vähän photarissa värejä pois, kontrastia & valoisuutta ylös ja lisään puhekuplan. Tässä vaiheessa mulla on mennyt aikaa noin 15 minuuttia.
2) Mietin jonkun mukanasevan tekstin, jonka tiedän futaavan ihmisille. 2 minuuttia lisää aikatauluun.
3) Isken sloganin puhekuplaan, printtaan setin piirtoheitinkalvolle ja leikkaan kuvion skalpellilla. Riippuen yksityiskohtien määrästä tähän menee... no, sanotaan nyt vaikka kymmenestä minuutista kahteen tuntiin.
4) Lähden yöllä kotiovestani ulos kaupungille valkoisen ja mustan maalipurkin sekä kalvon kanssa. Pistän Mikki Hiirtä seinään muutaman sadan metrin välein kunnes lekat ovat tyhjät.

Lopputulos: kaupungille ilmestyi kymmeniä webistä kopioituja Mikki Hiiriä, joilla ei oikeasti ole mitään sanottavaa, mutta se kovasti näyttää niinkuin niillä olis. Prosessin luovuus on siinä nollan pikkasen paremmalla puolella, tekijän vaivannäkö / teoskopio on minimaalinen ja kustannukset tekijälle ovat noin 8 euroa.

"Mikki"-piissi:
1) Piirtelen nipun luonnoksia sanasta "Mikki" ja koitan saada sen kirjaimet istumaan keskenään mahdollisimman mielenkiintoisella tavalla. Valitsen luonnoksista mielestäni parhaan ja teen siihen väritykset. Aikaa tohon menee jotain kahden ja viiden tunnin väliltä (voi mennä helposti enemmänkin) riippuen siitä kuinka monta luonnosta teen ennenkuin olen tyytyväinen ja kuinka monimutkaista väritystä ja taustaa piirrän.
2) Ajan kotoa Porvooseen maalaamaan saadakseni tehdä sen laillisesti ja rauhassa. Mulla toi matka on 45 minuuttia autolla, kauempaa tulevilta enemmän.
3) Vedän seinään pohjamaalit ja odottelen niiden kuivumista. Tunti.
4) Maalaan "Mikki"-sanan seinään. 4-8 tuntia (tai enemmän) riippuen koosta, monimutkaisuudesta, yksityiskohtaisuudesta, teknisyydestä ja muista muuttujista.

Lopputulos: seinään ilmestyy uniikki teos, jolla ei ole juuri mitään sanottavaa, mutta ei se kyllä edes koita väittää että sillä olisi. Prosessiin vaadittava luovuus ja taitomäärä ovat suhteellisen korkeita vaikka sitä ei hahmota ellei nyt satu ymmärtämään graffiteja vähän syvemmin. Tekijän näkemän vaivan määrä on aika merkittävä. Teoksen kustannukset tekijälle ovat noin sata euroa.

----

Tossa pistetään mutkia vähän suoriksi tarpeellisissa kohdissa pointin ilmentämiseksi, mutta pauttiarallaa noin noi hommat ihan oikeastikin menevät.
Jone

Posts: 8,258

#232 • • Jone Archibald Haddock

RiD, 1.10.2008 10:59:
Sitähän määkin! Jotenkin tuntuis typerältä että vaan mainostettaisiin jollain tollasilla tarroilla.



Vaan kun ei. Mä voin katsoa ton tarran sisällön meidän omasta rappukäytävästä ja kysyä Tampereelta vähän tarkemmat kommentit siitä miten homma on toiminut, mutta kyllä noi on ihan PostIt-lapun tyylisiä mainostarroja mitä ilmoitustauluilla ja keskellä ihmisten asuntojen etuovia on ollut.
RiD

Posts: 2,817

#233 • • RiD Nukemi

Jone, 1.10.2008 11:08:
---
RiD, 1.10.2008 10:59:
Sitähän määkin! Jotenkin tuntuis typerältä että vaan mainostettaisiin jollain tollasilla tarroilla.

---


Vaan kun ei. Mä voin katsoa ton tarran sisällön meidän omasta rappukäytävästä ja kysyä Tampereelta vähän tarkemmat kommentit siitä miten homma on toiminut, mutta kyllä noi on ihan PostIt-lapun tyylisiä mainostarroja mitä ilmoitustauluilla ja keskellä ihmisten asuntojen etuovia on ollut.



Hoh :O kaikkea sitä kuulee sit, tollanen ainakin mun mielestä todella ärsyttävää.

Löytyykö noista sit jotain ihan promotional matskua noista tarroista?

Ja jos asuntojen etuoviin noita laitettu ni pernaruttoa kirjekuoreen samantien ja kys. ilkivallan tekijälle etiäpäin! Tostahan vois ihan syystäkin nostaa jo jonkunnäkösen metelin!

--
*super* *possu*

Anselmi

Posts: 2,578

#234 • • Anselmi And sell me

Jone, 1.10.2008 11:05:
-Klips-


Mä en nyt ymmärrä et miten tuo liittyy taiteeseen mitenkään.

Tekeekö jostain biisistä paremman tai enemmän taidetta kuin toinen se että se on vaikeampi soittaa?

Tai se että sen tekeminen maksaa enemmän?

Suurimalle osalle jengistä Metallican Enter Sandman on huomattavasti kovempi veisu kun vaikka ekan levyn Escape vaikka siinä olisikin kuinka monimutkaisemmat rakenteet, sanat ja soolot.

Tekninen taito ei ole taiteen ainut aspekti. Vaikka tuo Mikki olis kuin paljon helpompi tehdä niin paremmin se on onnistunut jos se puhuttelee huomattavasti enemmän ja suurempaa määrää ihmisiä. Mitä fuulaamista siinä on? Ihmisillä on monesti hyvin yksinkertainen maku monien asioiden suhteen koska maailmassa on niin paljon asioita että kaikkiin niihin ei ehdi kehittyä hienostuneempaa makua. Yksi taiteen aspekti on onnistua yksinkertaistamaan luovasti.

On taiteilijalla peiliin katsomisen paikka jos jengiin ei uppoa. Turha itkeä jos tekee liian monimutkaista taidetta. Kaikissa taiteissa parhaat osaa yhdistää yksinkertaisuuden ja monimutkaisuudet tavalla jolla puhutellaan laajoja massoja mutta samalla annetaan paljon
hienostuneempiakin sisällön rakenteita. Jos tätä ei osaa niin kannattaa jatkaa harjuoittelua tai hyväksyä se fakta että suurinta osaa ei tule kiinnostamaan ja silloin on turha vaatia omaa julkista tilaansa.

Taiteella on jotain sanottavaa jos se puhuttelee jotain. Siinä mielessä tuo ensimmäinen onnistuu hyvin. Toinen vaihtoehto taas epäonnistuu puhuttelemaan tavallisia ihmisiä, mutta puhuttelee joitain lajiin perehtyneitä.

--
sen pituinen se

Jone

Posts: 8,258

#235 • • Jone Archibald Haddock

RiD, 1.10.2008 11:26:
Hoh :O kaikkea sitä kuulee sit, tollanen ainakin mun mielestä todella ärsyttävää.



Joo, niin munkin. Ilmoitustaululla noi ärsyttää lievästi (ko. taulu on kuitenkin varattu oikeasti merkityksellisiin ilmoitusasioihin) ja jos kotioveen ilmestyisi moinen, niin voisi kyllä pää räjähtää. Onneksi moista ei ole vielä täällä Keravalla tapahtunut.

RiD, 1.10.2008 11:26:
Löytyykö noista sit jotain ihan promotional matskua noista tarroista?



Joo, jotain liirumlaarumia niissä oli. En ole toistaiseksi tsekannut kuin sen, että kyseessä ei ole mikään taloyhtiötä koskeva ilmoitusasia, mutta tsekkaan kyllä tarkemmin kun menen himaan.

RiD, 1.10.2008 11:26:
Ja jos asuntojen etuoviin noita laitettu ni pernaruttoa kirjekuoreen samantien ja kys. ilkivallan tekijälle etiäpäin! Tostahan vois ihan syystäkin nostaa jo jonkunnäkösen metelin!



Joo, vois jos jaksais ja pitäis jaksaa, mutta kun ei aina jaksa olla vastarannankiiski eikä vissiin muutkaan.

Bassolta lainaus:

Ainakin Tampereella on Elisa liimaillut mainostarrojaan ihmisten kotien oviin. Jos tää ei ole töhrintää niin perkele sentään. Tekisi mieli kirjoittaa Aamulehden mielipideosastolle jotain street art -tarrailusta vs. Elisan mainostarrat "Stop Elisan mainostarratöhryille", mutta tuskinpa saan aikaiseksi...

Jone

Posts: 8,258

#236 • • Edited Jone Archibald Haddock

Anselmi, 1.10.2008 11:33:
Mä en nyt ymmärrä et miten tuo liittyy taiteeseen mitenkään.



Musta erityisesti se luova osuus ja uniikkius on aika relevantteja juttuja kuitenkin.

Anselmi, 1.10.2008 11:33:
Tekeekö jostain biisistä paremman tai enemmän taidetta kuin toinen se että se on vaikeampi soittaa?

Tai se että sen tekeminen maksaa enemmän?



Ei. Kumpikaan noista ei myöskään tee siitä biisistä parempaa "taidetta", mutta eipä huonompaakaan ellei kyseessä nyt sitten ole ihan kategorisesti huono biisi. Tähän väliin sopis varmaan kevennykseksi YouTubesta Kummelin "Spirit of the New Age"-sketsi.

Anselmi, 1.10.2008 11:33:
Tekninen taito ei ole taiteen ainut aspekti. Vaikka tuo Mikki olis kuin paljon helpompi tehdä niin paremmin se on onnistunut jos se puhuttelee huomattavasti enemmän ja suurempaa määrää ihmisiä. Mitä fuulaamista siinä on? Ihmisillä on monesti hyvin yksinkertainen maku monien asioiden suhteen koska maailmassa on niin paljon asioita että kaikkiin niihin ei ehdi kehittyä hienostuneempaa makua. Yksi taiteen aspekti on onnistua yksinkertaistamaan luovasti.



Ei ole ei, mutta tosta paremmasta onnistumisesta en ole samaa mieltä. En muuten myöskään siitä, että webistä kopsailu tekisi jostain taiteilijan saati sitten onnistunutta sellaista.

Kaikkien ei tarvitse ymmärtää kaikkea ja kaikkea ei tarvitse yksikertaistaa ja vesittää mahdollisimman helposti purtavalle tasolle. Sehän olis ihan hemmetin tyhmää.

Anselmi, 1.10.2008 11:33:
On taiteilijalla peiliin katsomisen paikka jos jengiin ei uppoa. Turha itkeä jos tekee liian monimutkaista taidetta. Kaikissa taiteissa parhaat osaa yhdistää yksinkertaisuuden ja monimutkaisuudet tavalla jolla puhutellaan laajoja massoja mutta samalla annetaan paljon
hienostuneempiakin sisällön rakenteita. Jos tätä ei osaa niin kannattaa jatkaa harjuoittelua tai hyväksyä se fakta että suurinta osaa ei tule kiinnostamaan ja silloin on turha vaatia omaa julkista tilaansa.



Ei suurimman osan tarvitse ymmärtää jotain asiaa, jotta sille olis kohtuullista vaatia omaa tilaa ja onneksi suurin osa ihmisistä tuntuu myös ymmärtävän tämän esim. Hesarin asiasta suorittaman gallupin mukaan.

En tiedä ymmärrätkö sä oopperan päälle, mutta mä voin ihan suoraan sanoa etten juurikaan ymmärrä. Karskisti sanottuna mun mielestäni se on meteliä, jossa läskit ämmät ja äijät hoilaavat käsittämättömällä tavalla pienelle porukalle pikkurilli pystyssä kulkevia tärkeilijöitä. Veikkaan, että jotakuinkin tältä tuntuu suurimmasta osasta muutakin tätä verkkarikansaa ja musta se on ihan oikeutettu mielipide. Tästä huolimatta Oopperan tukemiseen korkeakulttuurin yhtenä muotona syydetään vuosittain hiton iso pinkka seteleitä ja musta sekin on aika oikeutettua, hyväksyttyä ja suositeltavaa vaikka en ehkä olekaan ihan hyväksyvillä linjoilla sen pinkan koosta.

Anselmi, 1.10.2008 11:33:
Taiteella on jotain sanottavaa jos se puhuttelee jotain. Siinä mielessä tuo ensimmäinen onnistuu hyvin. Toinen vaihtoehto taas epäonnistuu puhuttelemaan tavallisia ihmisiä, mutta puhuttelee joitain lajiin perehtyneitä.



"Puhutteleminen" on naurettavan helppoa. Kuka tahansa pystyy vetämään päästään minuuteissa laskelmallista tavaraa, jolla on "jotain sanottavaa" suurelle ihmisjoukolle. Jos et usko, niin koita vaikka. *hihu*

Tota paljon vaikeampaa on tehdä omaa juttuaan jos se oma juttu sattuu olemaan sellainen, joka ei puhuttele suurinta osaa ihmisistä millään tavalla. Musta keskustelu siitä onko joku suhteellisen pienen minoriteetin ymmärtämä asia taidetta vai ei on oikeastaan aika yhdentekevää, koska aika todennäköisesti tämä porukka ei kuitenkaan loppupeleissä välitä penniäkään siitä mitä mieltä "ulkopuolelta" asiasta ollaan sen lisäksi, että "ulkopuolisten" kanssa olisi kiva pystyä olemaan olemassa samassa yhteiskunnassa ilman loputonta riitelyä omasta jalansijasta.
Umbala

Posts: 769

#237 • • Edited Umbala d a n c e m a c h i n e s

Jone, 1.10.2008 11:52:

Ei suurimman osan tarvitse ymmärtää jotain asiaa, jotta sille olis kohtuullista vaatia omaa tilaa ja onneksi suurin osa ihmisistä tuntuu myös ymmärtävän tämän esim. Hesarin asiasta suorittaman gallupin mukaan.


Eli siis ymmärsinkö mä oikein. Jos joku haluaa laittaa kissantappovideonsa (en nyt muista sen jäbän nimeä, kyllä te tiedätte) julkiselle paikalle pyörimään, se pitäisi saada laittaa? "Taidettahan" sekin on.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Jone

Posts: 8,258

#238 • • Edited Jone Archibald Haddock

Umbala, 1.10.2008 12:13:
Eli siis ymmärsinkö mä oikein. Jos joku haluaa laittaa kissantappovideonsa (en nyt muista sen jäbän nimeä, kyllä te tiedätte) julkiselle paikalle pyörimään, se pitäisi saada laittaa? "Taidettahan" sekin on.



Joo, tää on nyt ihan sama asia. Kyseisen jäbän nimi on muuten Teemu Mäki - kumma että mä tiedän tämän ja sä et tilanteessa, jossa sä käytät asiaa jonain väsyneenä argumenttina.

Eläinten kiduttaminen on lähtökohtaisesti laitonta ja niiden ruumiiden häpäisy on ihan absoluuttiseti vähintäänkin mautonta. Seinän maalaamisessa ei lähtökohtaisesti ole mitään laitonta ja niistä maalauksista diggaaminen on makuasia.

Snuff said ja jos haluat keskustella jonkun kanssa kissojen tappamisen ja ruumiiden päälle masturboinnin oikeutuksesta taiteen nimissä, niin voin kertoa et mulla ei siihen tänään eikä huomennakaan mielenkiintoa. Sitäpaitsi ko. keskustelu on jo käytykin tällä(kin) forumilla.
RiD

Posts: 2,817

#239 • • Edited RiD Nukemi

Umbala, 1.10.2008 12:13:
---
Jone, 1.10.2008 11:52:

Ei suurimman osan tarvitse ymmärtää jotain asiaa, jotta sille olis kohtuullista vaatia omaa tilaa ja onneksi suurin osa ihmisistä tuntuu myös ymmärtävän tämän esim. Hesarin asiasta suorittaman gallupin mukaan.


---

Eli siis ymmärsinkö mä oikein. Jos joku haluaa laittaa kissantappovideonsa (en nyt muista sen jäbän nimeä, kyllä te tiedätte) julkiselle paikalle pyörimään, se pitäisi saada laittaa? "Taidettahan" sekin on.



Katutaide on maailmalla kohtuu arvostettuakin tavaraa, vrt. johonkin kissantappovideoon. Ei imho olis yhtään väärin jos tän alan taiteilijoille ois tilansa. He on yleensä kuitenkin kohtuu lahjakkaita tekemisissään ja mun käsityksen mukaan luvan kanssa tehdyt katumaalailut luetaan ihan oikeasti maailmalla oikeaksi taiteen alaksi.

Jos toki saat kissantappovideot sellaseen julkisempaan suosioon ja ison määrän kannattajia niin mikä ettei jos se hyväksytään!

--
*super* *possu*

Umbala

Posts: 769

#240 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

Jone, 1.10.2008 12:21:

Joo, tää on nyt ihan sama asia. Kyseisen jäbän nimi on muuten Teemu Mäki - kumma että mä tiedän tämän ja sä et tilanteessa, jossa sä käytät asiaa jonain väsyneenä argumenttina.

Eläinten kiduttaminen on lähtökohtaisesti laitonta ja niiden ruumiiden häpäisy on ihan absoluuttiseti vähintäänkin mautonta. Seinän maalaamisessa ei lähtökohtaisesti ole mitään laitonta ja niistä maalauksista diggaaminen on makuasia.

Snuff said ja jos haluat keskustella jonkun kanssa kissojen tappamisen ja ruumiiden päälle masturboinnin oikeutuksesta taiteen nimissä, niin voin kertoa et mulla ei siihen tänään eikä huomennakaan mielenkiintoa. Sitäpaitsi ko. keskustelu on jo käytykin tällä(kin) forumilla.


Mä hainkin tässä enämmän sellasta kantaa, että jos se "taide" jota sinne tuotetaan, on osan näkijöistä mielestä niin irvokasta ettei sitä voi kestää, pitääkö sen olla julkisella paikalla? Mä en sano että graffitit tjms olis, mutta joidinkin mielstä näinkin on. Okei, oli aika ääripää esimerkki, mutta käsititkö pointin vai hukkuiko se vihan alle?

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*