Anselmi, 1.10.2008 10:42:
Mikki toimisi luultavasti paremmin itseeni ja luultavasti myös suurimpaan osaan jengistä.
Joten annas palaa*hymy*
Joo, niinhän se eittämättä tekisi ja musta toi on asia joka voidaan ihan faktaksi lukita.
Seuraavassa siitä miten homma käytännössä mun kannaltani toimisi noita tehdessä.
Stencil-Mikki:
1) Googletan "Mickey Mouse" ja nappaan jonkun kivaksi kokemani valmiin kuvan Mikki Hiirestä tietokoneelleni - erittäin suosittu ja käytetty toimintatapa muuten. Veivaan siitä vähän photarissa värejä pois, kontrastia & valoisuutta ylös ja lisään puhekuplan. Tässä vaiheessa mulla on mennyt aikaa noin 15 minuuttia.
2) Mietin jonkun mukanasevan tekstin, jonka tiedän futaavan ihmisille. 2 minuuttia lisää aikatauluun.
3) Isken sloganin puhekuplaan, printtaan setin piirtoheitinkalvolle ja leikkaan kuvion skalpellilla. Riippuen yksityiskohtien määrästä tähän menee... no, sanotaan nyt vaikka kymmenestä minuutista kahteen tuntiin.
4) Lähden yöllä kotiovestani ulos kaupungille valkoisen ja mustan maalipurkin sekä kalvon kanssa. Pistän Mikki Hiirtä seinään muutaman sadan metrin välein kunnes lekat ovat tyhjät.
Lopputulos: kaupungille ilmestyi kymmeniä webistä kopioituja Mikki Hiiriä, joilla ei oikeasti ole mitään sanottavaa, mutta se kovasti näyttää niinkuin niillä olis. Prosessin luovuus on siinä nollan pikkasen paremmalla puolella, tekijän vaivannäkö / teoskopio on minimaalinen ja kustannukset tekijälle ovat noin 8 euroa.
"Mikki"-piissi:
1) Piirtelen nipun luonnoksia sanasta "Mikki" ja koitan saada sen kirjaimet istumaan keskenään mahdollisimman mielenkiintoisella tavalla. Valitsen luonnoksista mielestäni parhaan ja teen siihen väritykset. Aikaa tohon menee jotain kahden ja viiden tunnin väliltä (voi mennä helposti enemmänkin) riippuen siitä kuinka monta luonnosta teen ennenkuin olen tyytyväinen ja kuinka monimutkaista väritystä ja taustaa piirrän.
2) Ajan kotoa Porvooseen maalaamaan saadakseni tehdä sen laillisesti ja rauhassa. Mulla toi matka on 45 minuuttia autolla, kauempaa tulevilta enemmän.
3) Vedän seinään pohjamaalit ja odottelen niiden kuivumista. Tunti.
4) Maalaan "Mikki"-sanan seinään. 4-8 tuntia (tai enemmän) riippuen koosta, monimutkaisuudesta, yksityiskohtaisuudesta, teknisyydestä ja muista muuttujista.
Lopputulos: seinään ilmestyy uniikki teos, jolla ei ole juuri mitään sanottavaa, mutta ei se kyllä edes koita väittää että sillä olisi. Prosessiin vaadittava luovuus ja taitomäärä ovat suhteellisen korkeita vaikka sitä ei hahmota ellei nyt satu ymmärtämään graffiteja vähän syvemmin. Tekijän näkemän vaivan määrä on aika merkittävä. Teoksen kustannukset tekijälle ovat noin sata euroa.
----
Tossa pistetään mutkia vähän suoriksi tarpeellisissa kohdissa pointin ilmentämiseksi, mutta pauttiarallaa noin noi hommat ihan oikeastikin menevät.