Replying to Katutaide-topic:
niomic, 13.8.2010 05:28:
Se. että laillinen seinä toimii ei missään nimessä meinaa suoraan sitä että se itsessään vähentäisi pahemmin varsinkaan tägäilykulttuuria.
Tässä ei juuri nyt ollutkaan kyse siitä vähentävätkö luvalliset seinät tagailua vai eivät vaan siitä, että Ana on vuosikausia pauhannut muun muassa siitä kuinka luvallisten seinien rakentaminen tulee lisäämään sotkuja vähintään lähiympäristössä ja niinpä niiden rakentamisesta tulee ehdottomasti pidättäytyä. Mä taas olen vuosikausia sanonut Analle että se on tossa täysin väärässä ja nyt kun se on osoitettu, niin palasin keskusteluun kysymään kiinnostaisikohan sitä jo ottaa hattu käteen ja myöntää puhuneensa asiantuntijana asiasta jota ei kuitenkaan tuntenut ja ymmärtänyt.
Laillisista seinistä on eittämättä paljon hyötyä ja iloa, mutta kuinka paljon ne loppupeleissä tarjoilevat eri kohderyhmille kuin laittomat pinnat? Laillisilta seiniltä myös käsittääkseni jyrätään piissejä aika kovaan tahtiin vs. vanhemmat galleriat missä kovimmat piissit säilyi vuosia (jopa vuosikymmenen kun kuumotus alkoi olemaan niin kovaa ja uusien duunien määrä väheni aika paljon).
Osin ja toivottavasti vastaisuudessa yhä suuremmalta osin. Kun luvallisia seiniä ei ollut olivat lähes kaikki alan harrastajat maaliensa kanssa niillä luvattomilla - graffitien maalaaminen kun ei katoa mihinkään sillä että se työnnetään maan alle olemalla tarjoamatta mahdollisuuksia harrastaa sitä luvallisesti. Nyt kun luvallisia seiniä on, niin merkittävä osa maalareista on siirtynyt maalaamaan enimmäkseen niitä ja osa kokonaan. Kun kuluu muutama vuosi niin nähdään ensimmäiset ainoastaan luvallisilla seinillä maalanneet kiinnostavia töitä tekevät tyypit. Sit on tietty se porukka, joka ei tule lopettamaan laittomien maalaamista koskaan, koska niitä kiinnostaa enemmän se laittomuus kuin se maalaaminen. Niille ei voi tehdä mitään tai ainakaan mä en tiedä mitä niille voi tehdä enkä kyl oikeastaan ole kovin kiinnostunutkaan, koska tän porukan intressit on niin kovin erilaiset kuin sen johon lasken kuuluvani.
Oliko sulla muuten joku ajatus liittyen tohon maalausten säilymisen kestoon? Mulle ei ihan auennut se mitä hait takaa, joten selitätkö tarkemmin jos oli.
Laillisten seinien kautta jengin on toki paljon helpompi harjoitella maalaamista ja siten kehittää selkeämmin ja turvallisemmin itselleen mahdollista uraakin kyseisen taiteen parissa. On kuitenkin aika vaikea nähdä kuinka suuri yhteinen ryhmä tekijöitä ja yleisöä siirtyisi _vain_ laillisiin seiniin.
Oot siis sitä mieltä että suurin osa maalareista tekee edelleen aktiivisesti laittomia duuneja vaikka maalaisivatkin myös lupaseinillä? Tässä mä kyllä sanoisin sun olevan väärässä. On ihan totta että graffitin UG-statukseen tottuneet ja sen kanssa koko harrastusuransa ajan eläneet maalarit varmaan edelleen satunnaisesti löytävät itsensä maalipurkkiensa kanssa jostain hylätystä rakennuksesta tai riistatunnelista, koska toi on se homma mihin tässä on kasvettu. Oon kuitenkin seurannut hommaa sekä vierestä että osallisena aika kauan ja havainnut sen että iästä, graffitiuran pituudesta ja muista muuttujista huolimatta maalarit ovat kuitenkin edelleen vain ihmisiä ja ihmiset on taipuvaisia tekemään asiat mahdollisimman vaivattomasti; jos luvallinen graffitiseinä on lähempänä kuin lähin hylätty maalaamiseen soveltuva rakennus, niin suurin osa maalareista menee mieluummin sinne lupaseinälle ja koska maaleja ei juuri kenelläkään meistä ole rajattomasti, niin lupaseiniin suihkitut purkit ovat poissa muista seinistä.
Itse kun en ole skeneä pahemmin seuraillut pitkään aikaan Stadissa, niin en osaa sanoa missä tilassa monet vanhat seinät ovat, mutta kyllä niitä oli aikanaan kiva käydä nostalgioissaan katsomassa.
Oli toki, mutta valitettavasti suurinta osaa niistä seinistä mitä todennäköisimmin tarkoitat ei enää ole ollut olemassa vuosiin. Uusia syntyy tilalle tietenkin - niistä mäkään en paljoa tiedä kun en kysele kun ei erityisemmin kiinnosta. Lupaseinillä taas on musta varsin mielenkiintoista käydä (tosin tänä kesänä en oo vaivautunut juurikaan tätä meidän omaamme kauemmaksi) tsekkaamassa mitä niille milloinkin syntyy.
Vähän samat fiilikset oli Berliinissä ja Budapestissä tänä kesänä. Kummassakin jäi liian vähälle graffitituristeilu, mutta ohimennen näytti olevan huomattavan paljon laadukasta piissiä komistamassa hylättyjä taloja ja radanvarsia. Berliinissä tosin oli tietyillä alueilla jo aivan oksettava tägäilykulttuuri. Johtuneeko kyseisen kaupungin historiasta, poliittisuudesta ja aateliikkeistä, mutta vastaavaa en kyllä ikinä ole nähnyt tai halua nähdä Suomessa. Meinaan siis sitä et esim. kerrostaloja oli tägäilty aika räikeästi, eikä tosiaankaan vaan jotain tylsää sileetä betoniosaa vaan ihan porukan partseja jne. Vois kuvitella et tuolla tägäillään sit myös tarvittaessa autojakin ja mitä vaan muuta :/
Budapestistä mä en tiedä mitään, mutta Berliinissä on tosiaan esim. Friedrichshainissa ja Kreuzbergissä osin lähtenyt touhu ihan lapasesta. Oon seurannut noita alueita muutamia vuosia ja sen perusteella näyttäis että kyse on eniten siitä ettei buffausta tapahdu juuri koskaan ja sen johdosta kadut menevät pikkuhiljaa aivan kamalaan kuntoon. Sielläkin vois ihmiset ottaa järjen vähän mittavammin käteensä (joka on tietty aika paljon toivottu) pommittamisen suhteen, mutta toivois kyllä kunnon lupaseiniä siihenkin kaupunkiin. Mä olen maalannut Berliinissä kolmesti ja jokaisella näistä kerroista ihan rauhassa omin lupineni paikkoihin, joissa maalauksistani ei ollut mitään haittaa. Jos tolle olisi ollut olemassa järkevä luvallinen vaihtoehto niin olisin ehdottomasti käyttänyt sitä.