Replying to Katutaide-topic:
Vihreä humanisti, 9.1.2010 08:27:
Hm, mä väittäisin päinvastoin että "banksyilyn" suosio perustuu innovatiivisuuteen. Valtaosa graffiteista joita itse näen ovat joko kolmikirjaimisia akronyymeja tai muuta tekstiä eri tyyleillä tai tekniikoilla tehtynä. Valtaosa ns. katutaiteesta on säänpieksemiä tarroja, tägejä (how original, kirjoitin "fuck fps" juna-aseman seinään) tai mustakromisia "piissejä" joiden ainoa sisältö on lätkiä omat nimikirjaimet näkyvälle paikalle.
Aika konservatiivista, mielestäni. Lisää ihan oikeita kuvia ja vähemmän HGS:ää tms.
Niin, tämä on näkökulmakysymys. Normaalien sukankuluttajien mielestä "banksyily" on innovatiivista ja näin on mitä ilmeisimmin juuri siksi että "banksyily" menee jakeluun myös heille ilman suurempaa perehtymistä asiaan. Siinä ei ole mitään väärää ja musta on kivaa että osa katutaidekulttuurista aukeaa myös ilman vuosien saatossa kehittynyttä "suurempaa ymmärrystä nyansseja kohtaan."
Tää on silleen vähän sama asia kuin Mäkissä syöminen vs. viinien & juustojen maistelu tai kummallinen rumpubassomusiikki vs. Anna Abreu. Mäkissä syömisestä voi pitää siinä missä viinien maistelustakin tai jopa enemmän riippuen henkilökohtaisista preferensseistä ja asiaan vihkiytymisestä. Sama koskee musaa ja... no, lähes kaikkea. Mä en nyt sano tätä ollakseni elitistinen katutaidetietäjä norsunluutornissani ja leimatakseni mun näkökulmastani liiaksi vesitetyt jutut paskaksi ja mielipiteeni ainoaksi oikeaksi vaan ilmaistakseni että eri ihmiset saavat jotain irti aika erilaisista asioista ja se on ihan ok.
Oon sun kanssasi ihan samaa mieltä siitä että olis kivaa nähdä kun jutut tehtäisiin innovatiivisemmin ja paremmin - olipa nyt sitten kyse piisseistä, charactereistä tai stencil-töistä. Siitä vaan oon eri mieltä että "oikeissa kuvissa" olisi sinänsä mitään innovatiivisempaa kuin niissäkään duuneissa, jotka koostuvat yksinomaan kirjaimista. Hyvä piissi ei välttämättä aukea kaikille tosta noin vaan, mutta meille harrastajille niissä on jumittamista ja fiilisteltävää ties kuinka. Sama koskee muuten myös hyviä tageja, mutta sellaisia en ole täällä Suomessa hetkeen nähnyt ja ymmärrän ihan hyvin etteivät tagin mahdolliset esteettiset ja taiteelliset arvot ihan kauheasti kiinnosta lähes ketään silloin kun se on vaikkapa junan ikkunassa.
Mun omasta näkökulmastani olis optimaalista jos normaaleille sukankuluttajille sopivaa "banksyilyä" olisi tarjolla sen verran kuin mitä heidän uteliaisuutensa tyydyttämiseen ja jonkinlaiseen katutaiteen konseptin perustason "ahaa, haha! got it!"-ymmärtämiseen tarvitaan ja me pär-pär-pärähtäneet graffitimaalarit saatais sitten maalata sitä aakkossoppaamme ihan vaan itseämme varten ilman että kaikkien tarvitsisi ymmärtää mikä siinä on niin valtavan hienoa.
PS. Tätä kirjoittaessa Keravalle rakennetaan parhaillaan luvallista graffitiseinää ja se on aivan valtavan mahtavaa mun mielestäni.